Android eller WP? Och vilket flaggskepp skall jag välja?

Permalänk

Android eller WP? Och vilket flaggskepp skall jag välja?

Hej! Min Nexus 4 börjar nu ge upp, därför letar jag efter en ny telefon, men tänker inte köpa "budget" denna gången!
Jag funderar på antingen Nokia Lumia 1520 på WP-sidan eller HTC One m8 / Sony Z2 på Android-sidan. Jag vet att det är olika typer av telefoner, men det spelar mindre roll.
Det jag funderar över är om WP duger. Mina krav liknar det som WP kan leverera, men app-utbudet och framförallt kvaliten är oroväckande jämfört med Android. Det jag inte gillar på Android kan bero på min Nexus, men vissa buggar och dålig batteritid.

HTC One verkar otroligt bra, utom kameran. 4 MP känns som för lite, eller?
Sony Z2 verkar också intressant, dock måste man även köpa en magnetladdare..

Frågan är om WP "räcker", om Android kommer vara samma tråkiga som idag, osv.
Vad tycker ni? Någon som har erfarenheter av mobilerna?

Permalänk
Medlem

Skriv upp vilka appar du inte klarar dig utan och använder. Kolla sen vad det finns för alternativ för Windows Phone. Hittar du vad du behöver tycker jag helt klart du ska testa Windows Phone. Med WP 8.1 har i princip allt som behövts åtgärdats och är ett helt komplett OS.

Släng ett öga på Nokia Lumia 930 också om du vill ha ett alternativ med mindre skärm.

Kameran i HTC One är det recensenter klagar på, så är det viktigt kan det vara bättre att titta på t.ex. Z2 eller nått från Nokia.

Permalänk

Skaffade själv en Nokia 920 med WP 8 för över ett år sedan men var tvungen att överge den på grund av att inte alla appar fanns eller kvaliten på dom var dålig och skaffade en Nexus 4 istället och blev väldigt nöjd med den. Men nu när WP 8.1 finns att ladda ner har jag gått tillbaka igen, dom appar jag använder finns med något undantag dessutom så har operativsystemet verkligen blivit riktigt bra med den senaste uppdateringen till 8.1. Men kolla om dina appar som du måste ha finns först http://www.windowsphone.com/sv-se/store
Jag hade väntat till Nokia 930 släpps som dessutom kommer ha en grym kamera
https://www.youtube.com/watch?v=x7eMY45Fw0M

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Skrivet av JAZIP:

Skriv upp vilka appar du inte klarar dig utan och använder. Kolla sen vad det finns för alternativ för Windows Phone. Hittar du vad du behöver tycker jag helt klart du ska testa Windows Phone. Med WP 8.1 har i princip allt som behövts åtgärdats och är ett helt komplett OS.

Släng ett öga på Nokia Lumia 930 också om du vill ha ett alternativ med mindre skärm.

Kameran i HTC One är det recensenter klagar på, så är det viktigt kan det vara bättre att titta på t.ex. Z2 eller nått från Nokia.

Tack för tipset, det enda jag kommer sakna är sjökort om jag väljer WP.. Kanske värt att offra det för att testa något nytt?

Skrivet av PeterMagnuss0n:

Skaffade själv en Nokia 920 med WP 8 för över ett år sedan men var tvungen att överge den på grund av att inte alla appar fanns eller kvaliten på dom var dålig och skaffade en Nexus 4 istället och blev väldigt nöjd med den. Men nu när WP 8.1 finns att ladda ner har jag gått tillbaka igen, dom appar jag använder finns med något undantag dessutom så har operativsystemet verkligen blivit riktigt bra med den senaste uppdateringen till 8.1. Men kolla om dina appar som du måste ha finns först http://www.windowsphone.com/sv-se/store
Jag hade väntat till Nokia 930 släpps som dessutom kommer ha en grym kamera
https://www.youtube.com/watch?v=x7eMY45Fw0M

Tycker inte att 930 är särskilt snygg.. Och samma kamera som i 1520, vilket är den jag funderar mest på! Känns väldigt bra med det du skrev, kanske får bli WP trots allt!

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för WP. Tycker att OSet flyter på sjukt bra och med wp 8.1 är det komplett! Visst en och annan app saknas men oftast finns det alternativ.

Permalänk
Medlem

jag har testat en 1520 och tyckte den var alldeles för stor. Sen gillar jag inte WP alls heller, men det är en annan sak.

Jag köpte en Z2 nyss och är supernöjd iaf.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Tack för tipset, det enda jag kommer sakna är sjökort om jag väljer WP.. Kanske värt att offra det för att testa något nytt?

Tycker inte att 930 är särskilt snygg.. Och samma kamera som i 1520, vilket är den jag funderar mest på! Känns väldigt bra med det du skrev, kanske får bli WP trots allt!

Om du kan klara dig utan sjökort tycker jag definitivt att du ska köra på WP, du kommer inte att ångra dig!

Såg att det finns nån app med sjökort, men inte för Sverige som du säkert vill ha Men förhoppningsvis nått som kommer.

Om du gillar stor skärm är 1520 det perfekta valet

Permalänk
Avstängd

Väljer du en Winphone mobil, så får du skylla dig själv att du inte hittar appar eller alternativa appar för en funktion eller behov.
Du får inte ens med en Filhanterare.
Fast du kan vara säker på att du får betala lika mycket eller mer för en WP mobil än motsvarande Android.

Du kommer också vara beroende av en dator för överföringar och knytas fast med Microsofts olika tjänster och appar, IE, Bing, OneDrive och många andra.

Frågan är hur stor kompatibilitet kommer din WP8.x mobil ha med nästa års WP9 mobiler.
De som köpte WP7.5 mobiler bara månader, veckor eller till och med dagar före lanseringen av WP8. Ångrade sig nog sitt val av Microsoft och WP mobiler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör en Lumia 925 som rent hårdvarumässigt är en dröm. Det troligaste, trots det, är ändå att jag kommer återvända till Android vid nästa telefonköp då Windows Phone (enligt mig) inte erbjuder appar och funktioner jag vill ha. Förhoppningsvis blir jag motbevisad när version 8.1 släpps men jag är skeptisk.

Det börjar dyka upp många appar men kvaliteten på många av dessa är inte vad jag förväntar mig i en modern telefon med ett modernt os.

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med min Nokia Lumia 925. Som nämnts tidigare så blev OS:et perfekt i och med W8.1 uppdateringen. Använder mest telefonen i jobbet så har inte allt för många appar på den, men gillar gränssnittet betydligt bättre än när jag körde Android (men det är ju förstås en fråga om tycke och smak). Satsa på något nytt om du kan vara utan dina sjökort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Du kommer också vara beroende av en dator för överföringar och knytas fast med Microsofts olika tjänster och appar, IE, Bing, OneDrive och många andra.

Exakt vad är det för överföringar du menar och vad skiljer Microsofts olika tjänster mot Googles diton?

Permalänk
Medlem

Gick själv från Android till Windows phone och det är jag glad över.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Väljer du en Winphone mobil, så får du skylla dig själv att du inte hittar appar eller alternativa appar för en funktion eller behov.
Fast du kan vara säker på att du får betala lika mycket eller mer för en WP mobil än motsvarande Android.

Frågan är hur stor kompatibilitet kommer din WP8.x mobil ha med nästa års WP9 mobiler.
De som köpte WP7.5 mobiler bara månader, veckor eller till och med dagar före lanseringen av WP8. Ångrade sig nog sitt val av Microsoft och WP mobiler.

Du är rolig...

Precis som användaren får "skylla sig själv" om vissa appar inte finns på Andoird eller iOS. Oavsett val får TS "skylla sig själv".

Filhanterar kommer troligen senast till lanseringen av 8.1 http://www.reddit.com/r/windowsphone/comments/24jtcy/hi_im_jo...

Google rabatterar sina egna telefoner eftersom de tjänar pengar på reklam och samla in användardata.

Vad menar du med beroende av en dator för överföringar? Android knyts anvädnaren fast med Googles tjänster, iOS med Apples.
Många har nog blivit besvikna på när deras Androidtelefoner inte fått senaste uppdateringarna, trots att telefonen var köpt bara någon dag innan uppdateringen släpptes av Google, eller när äldre iPhones inte funkar bra med eller inte fått nyare uppdateringar.

Min röst är på WP men:
Alla val har för och nackdelar. TS borde testa en WP och kolla att de appar som TS vill använda finns:
http://www.windowsphone.com/sv-se/store
Men även läsa på vad som skiljer Android och WP åt, t.ex. hur multitaskning fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag säger som många andra, finns apparna som du behöver till WP så är det ett givet val

Permalänk

Nu har jag aldrig haft en Windows Phone men jag har bara hört typ dåliga saker om det, som t ex dåligt apputbud, går ej att använda andra webbläsare än IE, ingen filhanterare, sen hittade jag denna kommentar angående musik i WP

"The worst thing about wp is the music player because 1. You can't use any other music player, because Microsoft does not allow apps to read phone storage content (that's why there are also no working file managers in the store) 2. Xbox music is constantly pushed down your throat every time you open the app 3. There's no way to search for something besides clicking on the letter in the categories and the worst 4. If you have an album with multiple interprets in it, there's no way you can play the whole album because windows decides to split it in thousand pieces and showing the album multiple times, where it only includes the songs of an interpret."

Om dessa saker nu stämmer så säger jag bara, stay away from WP, Android är mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Nu har jag aldrig haft en Windows Phone men jag har bara hört typ dåliga saker om det, som t ex dåligt apputbud, går ej att använda andra webbläsare än IE, ingen filhanterare, sen hittade jag denna kommentar angående musik i WP

"The worst thing about wp is the music player because 1. You can't use any other music player, because Microsoft does not allow apps to read phone storage content (that's why there are also no working file managers in the store) 2. Xbox music is constantly pushed down your throat every time you open the app 3. There's no way to search for something besides clicking on the letter in the categories and the worst 4. If you have an album with multiple interprets in it, there's no way you can play the whole album because windows decides to split it in thousand pieces and showing the album multiple times, where it only includes the songs of an interpret."

Om dessa saker nu stämmer så säger jag bara, stay away from WP, Android är mycket bättre.

Det där stämmer inte, det finns andra musikspelare än xbox Music.
Använder den inte så mycket men har aldrig jämnt att de försökt tvinga på Xbox Music pass.

Om söka efter "something" är lika med appar finns det i 8.1 som kommer/finns till alla wp8-lurar. Det kommer en filhanterare från ms, får se då hur,möjligheten är för att söka efter filer.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte med WP, gillar inte interfacet på något sätt. Köpte därför en Sony Xperia Z1 Compact. Otroligt bra telefon och en underbar hårdvara,allt går oerhört snabbt. 20MP kamera hjälper också till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Samtliga saker du påstår är lögn.

Permalänk
Inaktiv

Hur kan man kalla WP för ett flaggskepp? WP är ju så sjukt pinsamt och deras appar är ännu värre.

Kör på Android, skulle jag säga. Inte för att jag skulle ta i Android med tång ens, men det vinner med hästlängder över WP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hur kan man kalla WP för ett flaggskepp? WP är ju så sjukt pinsamt och deras appar är ännu värre.

Kör på Android, skulle jag säga. Inte för att jag skulle ta i Android med tång ens, men det vinner med hästlängder över WP.

Det var ett moget inlägg..

Vad är det som är så pinsamt? Hur kan ett OS vara pinsamt? Vad har du för erfarenheter av android och Windows phone?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Kanske inte, men det finns flera bra alternativ i affären och Microsoft jobbar på en officiell.

För övrigt har jag hoppat över från iOS till WP och är väldigt nöjd. Speciellt med Windows Phone 8.1. Kan starkt rekommendera!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Lägg in denna launcher på din nexus 4 och kör med den ett tag så får du ett litet hum om du tycker wp är något för dig: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lx.launcher...

Se till att även kolla att apparna du använder finns till wp annars använder du de inte för att vara så realistisk som möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt du ska prova WP. Nu med 8.1 finns det inget jag saknar och som fler säger flyter det på underbart.
Jag har inget problem med apparna, det jag vill ha finns och mer därtill.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Det var ett moget inlägg..

Vad är det som är så pinsamt? Hur kan ett OS vara pinsamt? Vad har du för erfarenheter av android och Windows phone?

Moget? Det var ett inlägg baserat på erfarenheter. Apparna som finns i WP är långt under all kritik; men däremot så tycker jag Androids appar är förträffligt trevliga, både i utförande och mängd - däremot avskyr jag att använda Android då jag (personligen) tycker att hela systemet är otroligt kluddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Moget? Det var ett inlägg baserat på erfarenheter. Apparna som finns i WP är långt under all kritik; men däremot så tycker jag Androids appar är förträffligt trevliga, både i utförande och mängd - däremot avskyr jag att använda Android då jag (personligen) tycker att hela systemet är otroligt kluddigt.

Vad för erfarenhet? Själv använder jag android, iOS och Windows phone dagligen, gör du det?

Vad är det med apparna som är under all kritik? Är dom pinsamma?

Jag behöver inte ha ett tusentals prutt-appar att välja på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelklabbe:

Hej! Min Nexus 4 börjar nu ge upp, därför letar jag efter en ny telefon, men tänker inte köpa "budget" denna gången!
Jag funderar på antingen Nokia Lumia 1520 på WP-sidan eller HTC One m8 / Sony Z2 på Android-sidan. Jag vet att det är olika typer av telefoner, men det spelar mindre roll.
Det jag funderar över är om WP duger. Mina krav liknar det som WP kan leverera, men app-utbudet och framförallt kvaliten är oroväckande jämfört med Android. Det jag inte gillar på Android kan bero på min Nexus, men vissa buggar och dålig batteritid.

HTC One verkar otroligt bra, utom kameran. 4 MP känns som för lite, eller?
Sony Z2 verkar också intressant, dock måste man även köpa en magnetladdare..

Frågan är om WP "räcker", om Android kommer vara samma tråkiga som idag, osv.
Vad tycker ni? Någon som har erfarenheter av mobilerna?

Har själv gått från Android till Wp två gånger Lumia 800 samt Samsung ativ s, alltid från en typ oftare thé Line Android lur och har båda gångerna blivit extremt nöjd, dock första gången gick jag tillbaka till Android på grund av saknaden av Wifi delning på lumian andra gången då dom appar jag ville ha fanns inte..

Men wp är bra mycket bättre optimerat och flyter Gud jämfört med Android hela tiden och jag var aldrig med om att luren blev seg efter ett tag som med Android.. men tror det är mycket smak ska..tror jag kommer att stanna hos Android nu bara för jag behöver variationen att kunna byta luncher osv.. men finns dom appar man vill ha till ensamt att man klarar sig utan öppenheten som Android ger en så är enligt mig wp ett mycket bättre val!!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt en Oneplus One http://oneplus.net/one

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Har haft 3-4 Android bla google nexux å HTC One x och jobb telefon som är en s4active. Jag har dt sista 2 mån använt lumia 920 och blev så grymt nöjd att jag nu köpt Nokia lumia 1520. Plus gentemot tidigare Android är batteri,som verkar räcka hur länge som helst på lumia. Andra pluss är särm,kamera,byggkvalité. Minus på luren, saknar flash och Swedbanks app. Det sistnämnda är ju lätt att klara sig utan på 1520 då det är så lättsamt att bara ha en länk på startskärm till Swedbank login.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad för erfarenhet? Själv använder jag android, iOS och Windows phone dagligen, gör du det?

Vad är det med apparna som är under all kritik? Är dom pinsamma?

Jag behöver inte ha ett tusentals prutt-appar att välja på.

Jag använder mig bara av en telefon i dagsläget, det räcker. Valet har blivit en telefon med iOS på grund av ovannämnda anledningar.

Hur du halkade in på prutt-appar vet jag inte, men det behövs väl kanske tre telefoner för uppnå klimax? Jag är inte imponerad alls faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag använder mig bara av en telefon i dagsläget, det räcker. Valet har blivit en telefon med iOS på grund av ovannämnda anledningar.

Hur du halkade in på prutt-appar vet jag inte, men det behövs väl kanske tre telefoner för uppnå klimax? Jag är inte imponerad alls faktiskt.

Jag använder också bara en telefon. Hur du får det till tre vet jag inte. Personligen rangordnar jag dom olika mobila osen såhär. detta med erfarenhet i bagaget och daglig användning.

1. Wp
2. Ios
3. Android

Dock verkar du inte sitta med den erfarenheten du sa att du hade tidigare.

Antalet appar har inget med kvalitén att göra. Vilket jag försökte klargöra för dig.

Visa signatur