Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Internet hoppar var 5e sekund

Hej!
Åkte idag till skolan för att lana och väl där så strular internet endast för mig.
Var 5e sekund så hittar datorn ingen nätverkskabel och så kan jag ju helt enkelt inte ha det.
Det är inget fel på kabeln då jag har testat andra kablar och för alla andra flyter det perfekt.

Vad ska jag göra?

EDIT: När jag åkte hemifrån för 45 minuter sedan så fungerade det för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Testat att starta om datorn? Skulle tro att det handlar om något knas med din dator.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte nått adresseringsproblem ? Ni har väl inte blandat DHCP och statiska ip i nätet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag startade om datorn, uppdatera drivrutiner och allt annat.
Internet fungerar plug n play för 15 andra personer så jag vet inte riktigt.

Åkte iallafall hem nu efter allt strul och här hemma flyter det som smör.
Börjar ana ifall moderkortet hade hemlängtan...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker fortfarande att du ska kolla hur adresseringen sköts, använder alla dhcp eller har ni blivit tilldelade uppgifter och i så fall följer alla det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker fortfarande att du ska kolla hur adresseringen sköts, använder alla dhcp eller har ni blivit tilldelade uppgifter och i så fall följer alla det ?

Vad jag vet får alla olika ip-adresser?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Hur stort lan är det och hur har ni kopplat ihop det ? Hur ser ipconfig /all ut för dig på lanet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du såg men jag skrev ovan att jag har åkt hem och är hemma fungerar det perfekt.

Vi var ca 15 personer.
Grejen är att datorn får anslutning sedan efter 5-6 sekunder är det som att kabeln dras ut och sätts in igen efter 2 sekunder och så höll det på så. Jag testade flera kablar och olika portar utan resultat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ha berott på switchen eller kopplingarna mellan dem om ni använde flera också, men du har dhcp aktivt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gör som MrQaffe ber dig. Det låter nämligen som att du har ställt in någon form av statisk ip som fungerar på ditt hemmanätverk och när du kommer till skolan så fungerar det inte för att dem kör med ett annat system.

Har du gått ur domänen? Kan också vara så att du har gått ur tex "Work group" och sedan inte blir authenticated av domänkontrollanten och sedan inte får någon ip tilldelad pga att du inte ses som en säker dator.

Annars så skulle jag absolut be dig att lämna in datorn till skolans IT personal och få den Ghost'ad och sen sluta pilla med inställningarna själv.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Kolla om hastigheten är i "auto negoiate" eller fast till 100/100 full duplex. Vissa switchar/nätverkskort har problem med detta.

Om du går till properties på nätverkskortet så hittar du inställningarna.

Permalänk
Medlem

Var du sist på plats?
Ni provade inte att stänga av en annan dator för att se om ditt kom igång?
Hade du länk på nätverket hela tiden, eller upplevde Windows att du drog ur/satte i kabeln konstant?
Vad var det för switch på skolan?
Provade ni någon annan dator i samma port där din inte fungerade? (eller provade din i en annan port)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Var du sist på plats?
Ni provade inte att stänga av en annan dator för att se om ditt kom igång?
Hade du länk på nätverket hela tiden, eller upplevde Windows att du drog ur/satte i kabeln konstant?
Vad var det för switch på skolan?
Provade ni någon annan dator i samma port där din inte fungerade? (eller provade din i en annan port)

Jag var näst sist där.
Windows uppfattade som att kabeln drogs ur någon sekund fram och tillbaka. Switchen har jag ingen koll på. Jag testade kabeln som killen brevid mig hade men oförändrat resultat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar