Permalänk

ESXI och RDM filer

Hej !
Undrar om panelen kan hjälpa mig lite med hur RDM filer funkar i praktiken.
Jag har skapat RDM filer för mina 2 HDs under ESXI, dessa RDM filer används av XPenology NAS.

Jag har ett par frågor nu:
1. Jag vill uppgradera min NAS SW och undrar om jag då kan skapa en ny virtuell maskin med ny NAS version som kör mot samma RDM filer (under en kort stund för att se om det funkar) innan jag stänger ner gamla NAS virtuella maskinen. Misstänker att detta är en big NO-NO men om man inte frågar får man ju inga svar

2. Kan man flytta RDM filer hur man vill i EXSI's filsystem via SSH ? Dom ser ju lite skumma ut storleksmässigt vill jag minnas.

3. Kan man skapa flera RDM filer mot samma fysiska HD ?

Permalänk
Medlem

Det går att mappa upp RDM diskar till flera maskiner samtidigt, det är så man gör när man kör kluster. Dock måste mjukvaran stödja detta så att inte båda maskinerna ksirver till disken samtidigt. Jag skulle inte vilja riskera min data med att ha båda NASarna igång samtidigt mot samma RDM.

Du har ingen möjligt het att sätta upp ytterligare en liten RDM mot din nuvarande installation och lägga med lite testfiler. Sen koppla bort den från din NAS och sen koppla in till nya NAS. Allt för att testa lite innan du gör migreringen.

Permalänk

Tack för input, har varit bortrest ett tag, därav min tystnad.

Får klura lite på hur jag kan göra detta på bästa sättet, en ny installation av NAS SW som pekar mot samma RDM filer bör ju funka så länge jag inte kör både NAS versionern samtidigt..

Permalänk
Medlem

Är det samma mjukvara men olika versioner? Gäller ju även att de nya mjukvara kan läsa formatet på diskarna som den gamla mjukvaran avänder sig av.

Permalänk

Jopp, samma SW men olika versioner. Givetvis måste SW klara diskformatet