Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Avinstallera moderkorts drivrutiner.

Permalänk

Avinstallera moderkorts drivrutiner.

Tjena Klockan här en polare spillde dricka över min dator så moderkortet paja och nu ska jag köpa ett nytt, det var Msi z87-G45.
Vill inte köpa samma igen för det inbyggda ljudkortet var skräp och hela altet har bara krånglat.
Jag har en 3TB Wd Black Hårddisk som är nästan fylld med video projekt för After effects och Hitfilm (jobbar med det).
Så min fråga är: Finns det nått sätt att få bort drivrutinerna ifrån HDD:n även fast den inte körs som OS disk på datorn (använder en gammal dator som inte startar med de där drivrutinerna.)
Och sen kommer den omöjliga biten, kan man göra detta utan att behöva formatera om Hårddisken?
För jag behöver alla mina filer och de tar för stor plats för att jag skulle kunna spara dem på nån annan plats.

Permalänk
Skrivet av klockan95:

Tjena Klockan här en polare spillde dricka över min dator så moderkortet paja och nu ska jag köpa ett nytt, det var Msi z87-G45.
Vill inte köpa samma igen för det inbyggda ljudkortet var skräp och hela altet har bara krånglat.
Jag har en 3TB Wd Black Hårddisk som är nästan fylld med video projekt för After effects och Hitfilm (jobbar med det).
Så min fråga är: Finns det nått sätt att få bort drivrutinerna ifrån HDD:n även fast den inte körs som OS disk på datorn (använder en gammal dator som inte startar med de där drivrutinerna.)
Och sen kommer den omöjliga biten, kan man göra detta utan att behöva formatera om Hårddisken?
För jag behöver alla mina filer och de tar för stor plats för att jag skulle kunna spara dem på nån annan plats.

Du har inte lurat på att köra disken som en extern usb enhet till valfri burk? Finns kabinett att köpa att stoppa disken i. Själv är jag mkt förtjust i en lite annorlunda variant som även kan användas till annat än bara hdd:s: http://www.cableworld.se/pc-kablar/sata-kabel/usb-2.0-till-sa...
Finns även som usb 3.

Permalänk
Sötast

Har inget bra tips till just din fråga, men ett tips till framtiden är att du partitionerar dina diskar, en partition för windows och sen en eller flera för dina filer, på detta viset kan du fritt installera om ditt system utan att förlora dina filer!