Hur intressant skulle en bärbar dator med externt grafikkort vara?
Idag så presterar en processor i en bärbar dator i runda slängar lika bra som en i en stationär dator (inom rimliga gränser). Det verkar för de absoluta flesta heller inte finnas någon mening med att gå bortom 3-4 kärnor, inte ens för spelare.
Med grafikkort är det annorlunda eftersom rendering går att parallellisera i mycket högre omfattning. Och fler beräkningsenheter kräver mer ström.. Det betyder att inbyggda lösningar (Intel Iris Pro etc) aldrig kommer att kunna tävla mot dedikerade grafikkort.
Så till min fråga - hur intressant skulle det vara för er spelare med en bärbar dator med ett ordentligt externt grafikkort. Det finns givetvis lösningen som Vibook använder att koppla in ett vanligt grafikkort till expresscard-platsen via en adapter. Problemen är dock flera, främst den begränsade bandbredden över en 1x-länk. Det finns numera även thunderbolt, men det verkar ju inte hända någonting med den biten. Många som visar upp demos men inga produkter som kommer ut på marknaden.
Nå, jag tänker mig en lösning liknande Thinkpad Advanced Dock, fast kanske med ett specialanpassat grafikkort för att få ut så mycket prestanda som möjligt från så liten storlek som möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=3da3aE7pkUw
Alltså en stationär klump på ~2 kg med inbyggt nätagg och ett grafikkort i klass med t.ex ett Geforce GTX 770. Tillräckligt lätt för att ta med sig på LAN, perfekt att ha hemma för att ansluta mus, högtalare etc precis med med en vanlig dockningsstation. Och med ett pris kring 3500-5000:- beroende på exakt vilken grafikkrets som man vill ha.
Låt mig avslöja att det lilla jag spelar nu för tiden sker på platta eller konsol, utan detta är endast en teoretisk fråga eftersom så många efterfrågar en bärbar dator som kan handskas med nya spel. Men tanken på att kunna ha en 13-tummare på 2 kg med 6-7 timmars batteritid och ett pris på 6000-8000 kr + docka för ~4000 kr som presterar som en 4-kilosklump för 15 000-20 000 kronor verkar iaf utifrån mitt begränsade perspektiv väldigt lockande. Ser heller inga tekniska skäl till att det inte skulle gå att lösa relativt enkelt.