Hur intressant skulle en bärbar dator med externt grafikkort vara?

Permalänk
Medlem

Hur intressant skulle en bärbar dator med externt grafikkort vara?

Idag så presterar en processor i en bärbar dator i runda slängar lika bra som en i en stationär dator (inom rimliga gränser). Det verkar för de absoluta flesta heller inte finnas någon mening med att gå bortom 3-4 kärnor, inte ens för spelare.

Med grafikkort är det annorlunda eftersom rendering går att parallellisera i mycket högre omfattning. Och fler beräkningsenheter kräver mer ström.. Det betyder att inbyggda lösningar (Intel Iris Pro etc) aldrig kommer att kunna tävla mot dedikerade grafikkort.

Så till min fråga - hur intressant skulle det vara för er spelare med en bärbar dator med ett ordentligt externt grafikkort. Det finns givetvis lösningen som Vibook använder att koppla in ett vanligt grafikkort till expresscard-platsen via en adapter. Problemen är dock flera, främst den begränsade bandbredden över en 1x-länk. Det finns numera även thunderbolt, men det verkar ju inte hända någonting med den biten. Många som visar upp demos men inga produkter som kommer ut på marknaden.

Nå, jag tänker mig en lösning liknande Thinkpad Advanced Dock, fast kanske med ett specialanpassat grafikkort för att få ut så mycket prestanda som möjligt från så liten storlek som möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=3da3aE7pkUw

Alltså en stationär klump på ~2 kg med inbyggt nätagg och ett grafikkort i klass med t.ex ett Geforce GTX 770. Tillräckligt lätt för att ta med sig på LAN, perfekt att ha hemma för att ansluta mus, högtalare etc precis med med en vanlig dockningsstation. Och med ett pris kring 3500-5000:- beroende på exakt vilken grafikkrets som man vill ha.

Låt mig avslöja att det lilla jag spelar nu för tiden sker på platta eller konsol, utan detta är endast en teoretisk fråga eftersom så många efterfrågar en bärbar dator som kan handskas med nya spel. Men tanken på att kunna ha en 13-tummare på 2 kg med 6-7 timmars batteritid och ett pris på 6000-8000 kr + docka för ~4000 kr som presterar som en 4-kilosklump för 15 000-20 000 kronor verkar iaf utifrån mitt begränsade perspektiv väldigt lockande. Ser heller inga tekniska skäl till att det inte skulle gå att lösa relativt enkelt.

Permalänk

Problemet som jag har förstått är att tillverkare tycker inte att intresset är tillräckligt stort, plus att thunderbolt inte fungerar helt smärtfritt vid många tillfällen.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Idag så presterar en processor i en bärbar dator i runda slängar lika bra som en i en stationär dator (inom rimliga gränser). Det verkar för de absoluta flesta heller inte finnas någon mening med att gå bortom 3-4 kärnor, inte ens för spelare.

Med grafikkort är det annorlunda eftersom rendering går att parallellisera i mycket högre omfattning. Och fler beräkningsenheter kräver mer ström.. Det betyder att inbyggda lösningar (Intel Iris Pro etc) aldrig kommer att kunna tävla mot dedikerade grafikkort.

Så till min fråga - hur intressant skulle det vara för er spelare med en bärbar dator med ett ordentligt externt grafikkort. Det finns givetvis lösningen som Vibook använder att koppla in ett vanligt grafikkort till expresscard-platsen via en adapter. Problemen är dock flera, främst den begränsade bandbredden över en 1x-länk. Det finns numera även thunderbolt, men det verkar ju inte hända någonting med den biten. Många som visar upp demos men inga produkter som kommer ut på marknaden.

Nå, jag tänker mig en lösning liknande Thinkpad Advanced Dock, fast kanske med ett specialanpassat grafikkort för att få ut så mycket prestanda som möjligt från så liten storlek som möjligt.

http://2.bp.blogspot.com/-z6bR633Ju3I/TsG5C10O-JI/AAAAAAAAAAA...

https://www.youtube.com/watch?v=3da3aE7pkUw

Alltså en stationär klump på ~2 kg med inbyggt nätagg och ett grafikkort i klass med t.ex ett Geforce GTX 770. Tillräckligt lätt för att ta med sig på LAN, perfekt att ha hemma för att ansluta mus, högtalare etc precis med med en vanlig dockningsstation. Och med ett pris kring 3500-5000:- beroende på exakt vilken grafikkrets som man vill ha.

Låt mig avslöja att det lilla jag spelar nu för tiden sker på platta eller konsol, utan detta är endast en teoretisk fråga eftersom så många efterfrågar en bärbar dator som kan handskas med nya spel. Men tanken på att kunna ha en 13-tummare på 2 kg med 6-7 timmars batteritid och ett pris på 6000-8000 kr + docka för ~4000 kr som presterar som en 4-kilosklump för 15 000-20 000 kronor verkar iaf utifrån mitt begränsade perspektiv väldigt lockande. Ser heller inga tekniska skäl till att det inte skulle gå att lösa relativt enkelt.

Det finns ju hybrid datorer som när du kopplar in skärmen i en docka (typ tangenbord) så får du ibland extra hdd eller mer ram etc. (vetn exakt om någon hybrid ger exra grafikutryme) detta dock är väldigt lockande. Det hade ju löst väldigt många problem faktiskt. Jag rösta ja!

Dold text
Permalänk
Medlem

Skulle vara mycket intresserad av en sådan produkt, har en 13" bärbar och den skulle då vara helt perfekt till LAN, istället för att släpa dator och skärmar etc.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

varför sätter ingen tillverka en pci-e x16 slot i botten eller bakpå datorn med en lite lucka som skjuts undan vid infästning?
då kan du designa det precis som du gör med stationära datorer, och du behöver bara ta hänsyn till att du måste göra en omstart vid varje dockning...

idén är inte komplicerad, men jag har en känsla av att utförandet är det...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

idén är inte komplicerad, men jag har en känsla av att utförandet är det...

Utförandet borde inte vara några problem eftersom funktionen redan finns, men endast med en 1x-länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Problemet som jag har förstått är att tillverkare tycker inte att intresset är tillräckligt stort, plus att thunderbolt inte fungerar helt smärtfritt vid många tillfällen.

Samtidigt så verkar det finns ett väldigt stort intresse för bärbara datorer som pallar med moderna spel. Bara Nvidia har ju ett dussin olika mobila kretsar just för spelare. Jag räknar med GTX 750 och bättre med detta. Kollar man trådarna om köpråd så är det iaf fyra stycken inlägg på första sidan som behandlar just bärbara för spelande.

Permalänk
Avstängd

Det är fortfarande en för liten kundbas att ens utveckla externa kort till,det skulle inte löna sig och skulle bli dyrt med tanke på prestandan.Det har gjorts flera försök förr under åren men inget av dom har gett genomslag alls tyvärr:-(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Villagetronic tillverkar ju en rätt intressant PCIe-modulserie (ViDock) med ett PCI-kortsinterface. Har själv varit sugen på att köpa en sådan till min macbook, men problemet är att man isf måste köpa en thunderbolt-PCI-kortsadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joabim:

Villagetronic tillverkar ju en rätt intressant PCIe-modulserie (ViDock) med ett PCI-kortsinterface. Har själv varit sugen på att köpa en sådan till min macbook, men problemet är att man isf måste köpa en thunderbolt-PCI-kortsadapter.

ViDock är absolut en möjlighet, problemet i dagsläget är tre.
1: Expresscard finns numera i praktiken endast på affärsmodeller, dvs Thinkpad, Precision, Latitude, Elitebook, Probook och Travelmate.
2: Den högst begränsade bandbredden.
3: Maxeffekten på chassit som utesluter de kraftigaste grafikkorten.

Vidock är helt enkelt inte anpassat för seriösa spelare. Jag tror inte det är nödvändigt med en 16x-länk, däremot bör man nog satsa på en 8x-anslutning för att utesluta eventuella flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

ViDock är absolut en möjlighet, problemet i dagsläget är tre.
1: Expresscard finns numera i praktiken endast på affärsmodeller, dvs Thinkpad, Precision, Latitude, Elitebook, Probook och Travelmate.
2: Den högst begränsade bandbredden.
3: Maxeffekten på chassit som utesluter de kraftigaste grafikkorten.

Vidock är helt enkelt inte anpassat för seriösa spelare. Jag tror inte det är nödvändigt med en 16x-länk, däremot bör man nog satsa på en 8x-anslutning för att utesluta eventuella flaskhalsar.

Jag har just vidock och en thinkpad. Jag har fulhackat med ett vanligt nätagg och testade ett HD6870, PCIe 1x flskar verkligen mycket, ett HD5650 ger inte mycket sämre prestanda.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Skulle det finnas en lösning som inte går på >5000 kr med t.ex. thunderbolt där man får använda sig utav valfritt pci-e kort hade jag helt klart varit intresserad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniffarn_:

Skulle det finnas en lösning som inte går på >5000 kr med t.ex. thunderbolt där man får använda sig utav valfritt pci-e kort hade jag helt klart varit intresserad!

Det finns ett litet billigt chassi som kanske går att bygga om för den som vill ha ett kraftigare grafikkort. http://eshop.macsales.com/item/Firmtek/TTPX/ Dock "PCIe based video cards are not supported."

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag har just vidock och en thinkpad. Jag har fulhackat med ett vanligt nätagg och testade ett HD6870, PCIe 1x flskar verkligen mycket, ett HD5650 ger inte mycket sämre prestanda.

Tydligen ska nyare kort (GTX 4xx) fungera bättre eftersom de stödjer komprimering över bussen.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Samtidigt så verkar det finns ett väldigt stort intresse för bärbara datorer som pallar med moderna spel. Bara Nvidia har ju ett dussin olika mobila kretsar just för spelare. Jag räknar med GTX 750 och bättre med detta. Kollar man trådarna om köpråd så är det iaf fyra stycken inlägg på första sidan som behandlar just bärbara för spelande.

Såg du artikeln som kom ut igår om hemmamoddaren som gjorde sin eget externa grafikkort setup? Jag såg att artikeln nämnde att Intel vägrade certifiera externa grafikkort för thunderbolt, det är förmodligen anledningen till att det inte finns något företag som tillverkar externa grafikkort med thunderbolt. Varför Intel inte går med på det har jag ingen aning dock.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Varför Intel inte går med på det har jag ingen aning dock.

Det kan vara så enkelt som att det ännu finns problem med datamängderna som skickas till ett grafikkort liksom behovet av tighta tidsmarginaler. Men samtidigt så har Thunderbolt funnits ute på marknaden i cirka tre år så eventuella barnsjukdomar borde vara löst vid det här laget. Speciellt med tanke på att Sony redan 2011 hade en lösning med sin Vaio Z. Men det var återigen en ganska klen lösning.