Datorer i Indien eller andra varma länder...

Permalänk
Medlem

Datorer i Indien eller andra varma länder...

Jag bara undrar hur fan överlever datorer i Indien och andra tokvarma länder där luftfuktigheten kan vara 80% under flera veckor och 40c?

Jag menar jag blir orolig över mitt nätagg som blir varmt för jag inte har nån utblåsfläkt i mitt chassi (20c) i rummet... men det verkar ju ganska töntigt då kondesatorer och datorer görs för att klara av otroligt höga tempar i andra länder?

Eller kör dom bara datorer i rum med AC?

Nån som varit där och kan berätta?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Jag bara undrar hur fan överlever datorer i Indien och andra tokvarma länder där luftfuktigheten kan vara 80% under flera veckor och 40c?

Jag menar jag blir orolig över mitt nätagg som blir varmt för jag inte har nån utblåsfläkt i mitt chassi (20c) i rummet... men det verkar ju ganska töntigt då kondesatorer och datorer görs för att klara av otroligt höga tempar i andra länder?

Eller kör dom bara datorer i rum med AC?

Nån som varit där och kan berätta?

varken 80% luftfuktighet eller 40c är något problem för elektronik. det blir problem först om temperaturen sjunker/stiger flera ggr = kondens
vad har du funderingar på? ska du dit med din dator spela BF4 ?
skulle nog vara mer orolig över strömförsörjningen, spikar, brownout,
inte helt säkert på att alla har råd ha AC för att kyla av ett rum så man kan använda datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Jag bara undrar hur fan överlever datorer i Indien och andra tokvarma länder där luftfuktigheten kan vara 80% under flera veckor och 40c?

Jag menar jag blir orolig över mitt nätagg som blir varmt för jag inte har nån utblåsfläkt i mitt chassi (20c) i rummet... men det verkar ju ganska töntigt då kondesatorer och datorer görs för att klara av otroligt höga tempar i andra länder?

Eller kör dom bara datorer i rum med AC?

Nån som varit där och kan berätta?

Detta är anledningen till att många grafikkort/fläktar har aggressivare fläktkurva än vad som behövs, just in case.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Ytbehandlad:

Detta är anledningen till att många grafikkort/fläktar har aggressivare fläktkurva än vad som behövs, just in case.

EVGA GTX 750 Ti FTW Editon t.ex.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag behöva sänka min överklockning när sommaren med sina 40 grader kommer. Blir en och annan bluescreen annars. Men mer än så har jag inte märkt. PSU/HD m.m. har jag aldrig haft problem med. Dock kan mus och tangentbord bli lite klibbiga p.g.a. all svett.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodium:

Dock kan mus och tangentbord bli lite klibbiga p.g.a. all svett.

"Svett". Säker att du inte klibbar ner dom med annat.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag bara undrar hur fan överlever datorer i Indien och andra tokvarma länder där luftfuktigheten kan vara 80% under flera veckor och 40c?

Jag menar jag blir orolig över mitt nätagg som blir varmt för jag inte har nån utblåsfläkt i mitt chassi (20c) i rummet... men det verkar ju ganska töntigt då kondesatorer och datorer görs för att klara av otroligt höga tempar i andra länder?

Eller kör dom bara datorer i rum med AC?

Nån som varit där och kan berätta?

Skrivet av jonatan80:

varken 80% luftfuktighet eller 40c är något problem för elektronik. det blir problem först om temperaturen sjunker/stiger flera ggr = kondens
vad har du funderingar på? ska du dit med din dator spela BF4 ?
skulle nog vara mer orolig över strömförsörjningen, spikar, brownout,
inte helt säkert på att alla har råd ha AC för att kyla av ett rum så man kan använda datorn.

Som Jonatan80 skriver så kan du vara orolig för kondens, men den relativa luftfuktigheten är beroende av temperaturen
ju varma dina delar är ju mindre relativ luftfuktighet runt dina komponenter.
Vi antar att ånghalten (vattten) är konstant, ju lägre temperatur krävs för att ånga övergår till fast form (kondens).
tänk dig en kall öl en varm dag, mot samma kalla öl en vinterdag.

Det du ska vara orolig över är ifall det skulle bli kallare runt din dator än omgivningen,
(konstigt problem men folk har ju ändå haft hårddiskar i tvättmaskiner).

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Det du ska vara orolig över är ifall det skulle bli kallare runt din dator än omgivningen,
(konstigt problem men folk har ju ändå haft hårddiskar i tvättmaskiner).

Vad menar du med hårddiskar i tvättmaskiner? Menar du att folk har kört ett tvättprogram med hårddisken i tvättrumman och att den har överlevt?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag bara undrar hur fan överlever datorer i Indien och andra tokvarma länder där luftfuktigheten kan vara 80% under flera veckor och 40c?

Jag menar jag blir orolig över mitt nätagg som blir varmt för jag inte har nån utblåsfläkt i mitt chassi (20c) i rummet... men det verkar ju ganska töntigt då kondesatorer och datorer görs för att klara av otroligt höga tempar i andra länder?

Eller kör dom bara datorer i rum med AC?

Nån som varit där och kan berätta?

Hur har du monterat nätaggregatet egentligen? Du är rädd att nätaggregatet ska bli varmt eftersom du inte har något utblås i chassit. Men nätagget ska ju vid normala monteringar sköta sitt eget utblås ur chassiet med sin egen fläkt. Ja om du inte har något udda chassi med frontmontering av nätagget och har passivt nätagg förstås. Men då är din dator nog död ändå.

Skrivet av Ytbehandlad:

Detta är anledningen till att många grafikkort/fläktar har aggressivare fläktkurva än vad som behövs, just in case.

Nej, hela poängen med en fläktkurva är att den anpassar sig efter temperatur. Är kretsen 80 grader varm behöver den inte mer eller mindre kylning beroende på vad det är för temperatur i landet. Är kretsen varmare så arbetar fläkten hårdare. Behöver inte vara aggressivare fläktkurva i Indien än i Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ch1llone:

Jag bara undrar hur fan överlever datorer i Indien och andra tokvarma länder där luftfuktigheten kan vara 80% under flera veckor och 40c?

Jag menar jag blir orolig över mitt nätagg som blir varmt för jag inte har nån utblåsfläkt i mitt chassi (20c) i rummet... men det verkar ju ganska töntigt då kondesatorer och datorer görs för att klara av otroligt höga tempar i andra länder?

Eller kör dom bara datorer i rum med AC?

Nån som varit där och kan berätta?

Kylningen på datorkomponenter är anpassade för att klara av att hålla sig inom rimliga temperaturintervall även i varmare länder än Sverige ;). Inga problem.

Skrivet av Ytbehandlad:

Detta är anledningen till att många grafikkort/fläktar har aggressivare fläktkurva än vad som behövs, just in case.

Har man en fläktkurva så borde man inte behöva sätta kurvan agressivt. Den är ju anpassningsbar efter komponenternas temperatur så egentligen borde det väl bara ge högre ljudnivåer på grund av snabbare fläktar i varma länder.
Det är väl främst de komponenter som inte har ställbara hastigheter på fläktarna som har mer agressiv kylning för att säkerställa driften även i varma miljöer.

Skrivet av Plapo:

Som Jonatan80 skriver så kan du vara orolig för kondens, men den relativa luftfuktigheten är beroende av temperaturen
ju varma dina delar är ju mindre relativ luftfuktighet runt dina komponenter.
Vi antar att ånghalten (vattten) är konstant, ju lägre temperatur krävs för att ånga övergår till fast form (kondens).
tänk dig en kall öl en varm dag, mot samma kalla öl en vinterdag.

Det du ska vara orolig över är ifall det skulle bli kallare runt din dator än omgivningen,
(konstigt problem men folk har ju ändå haft hårddiskar i tvättmaskiner).

Well. Kondensen uppstår om datorkomponenterna har lägre temperatur än luften som passerar (som du visserligen tar upp). Men sådant scenario lär inte uppstå i datorn. En kall öl är ju kallare än dess omgivning men inte så relevant i detta sammanhang. Kondensproblem får man om man använder aktiv kylning så som kompressorsystem/kylslingor/flytande kväve.
Så jag håller inte med om att man behöver oroa sig för just kondens om nu datormiljön skulle vara 40 grader istället för 20.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kylningen på datorkomponenter är anpassade för att klara av att hålla sig inom rimliga temperaturintervall även i varmare länder än Sverige ;). Inga problem.

Har man en fläktkurva så borde man inte behöva sätta kurvan agressivt. Den är ju anpassningsbar efter komponenternas temperatur så egentligen borde det väl bara ge högre ljudnivåer på grund av snabbare fläktar i varma länder.
Det är väl främst de komponenter som inte har ställbara hastigheter på fläktarna som har mer agressiv kylning för att säkerställa driften även i varma miljöer.

Well. Kondensen uppstår om datorkomponenterna har lägre temperatur än luften som passerar (som du visserligen tar upp). Men sådant scenario lär inte uppstå i datorn. En kall öl är ju kallare än dess omgivning men inte så relevant i detta sammanhang. Kondensproblem får man om man använder aktiv kylning så som kompressorsystem/kylslingor/flytande kväve.
Så jag håller inte med om att man behöver oroa sig för just kondens om nu datormiljön skulle vara 40 grader istället för 20.

Helt rätt!
Jag försökte få en liknelse som var lite humoristiskt och poängterade att skillnaden mellan temperaturer avgör kondens (förenklat).

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

överklockning kan ju inte vara så roligt i egypten om man inte kör på vatten och AC. Man får ju lite funderingar hur dom gör faktist.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

"Svett". Säker att du inte klibbar ner dom med annat.

Sant... Blir en hel del vattenmelon också... De är billiga och ett bra alternativ till vatten. Dock skvätter det rejält när man kör ner skeden i dem. Brukar bli en runda rengöring på skärmen efteråt.

Visa signatur

It is possible to reduce the noise of a resistor
by reducing T, B, or R but it is NOT possible
to reduce k because Boltzmann is dead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur har du monterat nätaggregatet egentligen? Du är rädd att nätaggregatet ska bli varmt eftersom du inte har något utblås i chassit. Men nätagget ska ju vid normala monteringar sköta sitt eget utblås ur chassiet med sin egen fläkt. Ja om du inte har något udda chassi med frontmontering av nätagget och har passivt nätagg förstås.

Det är inte speciellt många år sen som det var standard att nätagget satt i toppen av lådan och sög luften inifrån lådan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga helt klart..Vet ju själv hur tempen stiger under sommaren i mitt chassi

Har sommar klock och vinter klock profiler i min bios till och med

Snart dags att gå till Sommar klock profilen hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

överklockning kan ju inte vara så roligt i egypten om man inte kör på vatten och AC. Man får ju lite funderingar hur dom gör faktist.

Jag bor på ungefär samma breddgrader som Grekland/Turkiet, och när sommaren kommer så står ACn på och det är 22-24 grader i lägenheten. Så det skilljer sig inte speciellt mycket när temperaturerna smyger upp mot 40.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag bor på ungefär samma breddgrader som Grekland/Turkiet, och när sommaren kommer så står ACn på och det är 22-24 grader i lägenheten. Så det skilljer sig inte speciellt mycket när temperaturerna smyger upp mot 40.

Aha bra information!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är inte speciellt många år sen som det var standard att nätagget satt i toppen av lådan och sög luften inifrån lådan

Ja, därmed har man ett utblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, därmed har man ett utblås.

Ja i nätagget ja.. Dvs så gott som all varmluft i hela chassit passerar potentiellt genom nätagget, vilket antagligen är vad han är orolig för.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nej, hela poängen med en fläktkurva är att den anpassar sig efter temperatur. Är kretsen 80 grader varm behöver den inte mer eller mindre kylning beroende på vad det är för temperatur i landet. Är kretsen varmare så arbetar fläkten hårdare. Behöver inte vara aggressivare fläktkurva i Indien än i Sverige.

Jao, men kurvan hade kunnat vara mjukare.. Men de har en aggressiv kurva för att värmen inte ska hinna stiga innan kylningen hinner hänga med, vissa grafikkort har ju riktigt dum fläktkurva från början. Anklaga inte mig för deras tankefel

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Konsumentprylar konstrueras för att klara upp till 50 grader i omgivningstemp, detta gäller inte bara datorprylar utan även tex kylskåp, TV apparater etc. Däremot är det som någon annan sa, jävligare att klocka om det är 40 grader i rummet, helt enkelt något man får leva med i varma länder, om man inte vattenkyler mot poolen dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja i nätagget ja.. Dvs så gott som all varmluft i hela chassit passerar potentiellt genom nätagget, vilket antagligen är vad han är orolig för.

Utblås är inget problem så länge man har bra insug. Det viktigaste är att ha bra insug med bra dammfilter, sedan är utblås sekundärt, även i varm miljö.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ch1llone:

Jag bara undrar hur fan överlever datorer i Indien och andra tokvarma länder där luftfuktigheten kan vara 80% under flera veckor och 40c?

Jag menar jag blir orolig över mitt nätagg som blir varmt för jag inte har nån utblåsfläkt i mitt chassi (20c) i rummet... men det verkar ju ganska töntigt då kondesatorer och datorer görs för att klara av otroligt höga tempar i andra länder?

Eller kör dom bara datorer i rum med AC?

Nån som varit där och kan berätta?

Detta är anledningen till att bla Australien var väldigt långt i förkant när det gäller extrem moddning, custom kylningar och liknande för ett gäng år sedan. De var mer kreativa.

Stationära är ingen big deal i varma längder, laptoppar som ligger avsevärt närmare throttle temp i normaltemperaturer kan bli slöare i varma länder.

Idag är det ingen big deal för det mesta.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har rest runt mycket i Asien (tropiskt klimat), hade med mig laptop. Om man inte sitter i rum där man har AC så kan det bli problem, men det största problem är inte värmen.
Vist jag skulle inte köra någon överklockning, för även om man kör oklockat så tar det inte många minuter innan datorn blir rejält varm och fläkter går på i 100%. Första gången tänkte jag mig inte för och skulle flytta laptopen och råkade sätta fingrarna vid ett av utblåsen och fick regäla brännskador på handen.
Det som är stört problem i Asien är ström, antingen bristen av eller spikes/ojordat. Flera gången när jag haft laptopen i vägguttaget så sticker det till i armar/händer när man vidrör datorn när den är kopplad till väggutaget.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodium:

Sant... Blir en hel del vattenmelon också... De är billiga och ett bra alternativ till vatten. Dock skvätter det rejält när man kör ner skeden i dem. Brukar bli en runda rengöring på skärmen efteråt.

När man kör ner "skeden" i den. Ok vi säger så.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har rest runt mycket i Asien (tropiskt klimat), hade med mig laptop. Om man inte sitter i rum där man har AC så kan det bli problem, men det största problem är inte värmen.
Vist jag skulle inte köra någon överklockning, för även om man kör oklockat så tar det inte många minuter innan datorn blir rejält varm och fläkter går på i 100%. Första gången tänkte jag mig inte för och skulle flytta laptopen och råkade sätta fingrarna vid ett av utblåsen och fick regäla brännskador på handen.
Det som är stört problem i Asien är ström, antingen bristen av eller spikes/ojordat. Flera gången när jag haft laptopen i vägguttaget så sticker det till i armar/händer när man vidrör datorn när den är kopplad till väggutaget.

sunkigt.. måste vara mycket problem med att datorer pajar där ofta då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

sunkigt.. måste vara mycket problem med att datorer pajar där ofta då.

Verkar inte vara något stort problem med pajjade datorer. På internetcafeér sitter dom fortfarande med datorer som liknade dom vi hade i sverige för 10-15år sen, CRT skärm, Windows XP, etc, etc.

EDIT: som en liten fingervisning så kan jag nämna att det tog mig närmare 90 min att ladda ner och installera en Google Chrome.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w