Routern upptäcker inte internet efter återställning.

Permalänk
Medlem

Routern upptäcker inte internet efter återställning.

Hej,

eftersom jag hade glömt användarnamn och lösenord till Netgears "routerlogin" bestämde jag mig för att göra en fabriks återställning.
När jag sedan konfigurerat nätverket via windows ser jag att ingen nätverks signal upptäcks och LEDn för internetkoppling på routern visar röd. Jag har inte dragit ut några sladdar etc allting är precis som innan.

Jag går in på "routerlogin" och kör en "smart wizard" och väljer auto på det mesta som enligt hjälpen på sidan är standard. Efter jag har applyat detta så vill internet fortfarande inte funka.

Min ISP är Universal Telecom och routern är en Netgear DGN2200.

All hjälp uppskattas!

Visa signatur
Permalänk

Att den lyser röd kan vara att du kopplat nätverkskabeln till ett av LAN uttagen istället för WAN-uttaget. Kontrollerat att kabel sitter rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronalyktan:

Att den lyser röd kan vara att du kopplat nätverkskabeln till ett av LAN uttagen istället för WAN-uttaget. Kontrollerat att kabel sitter rätt?

Har som sagt inte ändrat med några kablar sen innan återställningen. :/ kan även bekräfta att den sitter rätt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

Har som sagt inte ändrat med några kablar sen innan återställningen. :/ kan även bekräfta att den sitter rätt.

Att ställa in routrar kan ibland vara riktigt knivigt även om det fungerat klockrent förut.
Du får testa dra ut alla kablar(från modem och router) och starta om routern. Det kan ta lite tid ibland för routern att känna av internet, allt mellan 1-5 min innan den börjar lysa grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronalyktan:

Att ställa in routrar kan ibland vara riktigt knivigt även om det fungerat klockrent förut.
Du får testa dra ut alla kablar(från modem och router) och starta om routern. Det kan ta lite tid ibland för routern att känna av internet, allt mellan 1-5 min innan den börjar lysa grönt.

Ska testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronalyktan:

Att ställa in routrar kan ibland vara riktigt knivigt även om det fungerat klockrent förut.
Du får testa dra ut alla kablar(från modem och router) och starta om routern. Det kan ta lite tid ibland för routern att känna av internet, allt mellan 1-5 min innan den börjar lysa grönt.

Lyser fortfarande rött.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på ett maclås i ispns switch, hade du klonat nån mac innan till routern så är den utbytt efter reseten och endera går låset på timer, 20min-1 dygn eller så är det låst så man behöver låsa upp manuellt eller klona in rätt mac så switchporten öppnar.
Eller så har det hänt nått med din router.
Du kan kontakta ispn och fråga hur de hanterar maclåsning på portarna så vet du om det beror på det eller din hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

ADSL? Fiber?

Får du uppkoppling om du går direkt till datorn utan din router?

Vid ADSL kan det ibland hjälpa om man nollställer sitt modem genom att dra ut ström ur det och låt det ligga ca 30min.

Annars så prova att ominstallera ditt nätverkskort. Kanske löser problemet.

Visa signatur

Riggen: Corsair 600T :: i7 2600K@4,8 - Thermalright Silver Arrow :: MSI Z77 MPOWER :: Corsair Vengeance 16gb DDR3 1600MHz :: Corsair AX 850 Gold Modulär :: EVGA GTX580 SOC :: Corsair Force GT 120gb :: Samsung 830 120gb :: Samsung Ecogreen 2tbx2

Permalänk

Steg 1 är att alltid först kolla om du ens får internet direkt via kabel från jacket/modet till datorn.
Då kan du vara säker på att det är nåt i routern. SOm ovan skriver kan det vara nåt med Mac-låsning. För mig har det funkat att gå in på routerinställningarna och klona min pc-macadress. Testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preddan72:

ADSL? Fiber?

Får du uppkoppling om du går direkt till datorn utan din router?

Vid ADSL kan det ibland hjälpa om man nollställer sitt modem genom att dra ut ström ur det och låt det ligga ca 30min.

Annars så prova att ominstallera ditt nätverkskort. Kanske löser problemet.

ADSL, kan man koppla direkt till datorn? Har ingen WAN port på datorn?

Nätverkskortet sitter väl i datorn? Problemet ligger i routern väl?

Sorry, är jäkligt okunning om nätverk. :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på ett maclås i ispns switch, hade du klonat nån mac innan till routern så är den utbytt efter reseten och endera går låset på timer, 20min-1 dygn eller så är det låst så man behöver låsa upp manuellt eller klona in rätt mac så switchporten öppnar.
Eller så har det hänt nått med din router.
Du kan kontakta ispn och fråga hur de hanterar maclåsning på portarna så vet du om det beror på det eller din hårdvara.

Problemet uppkom i fredags kväll, kundsupporten är stängd över helgen, ska eventuellt ringa på måndag.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju en alltiettburk med modem och routerfunktion, om du loggar in i den ser du då nån info om adslanslutningen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på ett maclås i ispns switch, hade du klonat nån mac innan till routern så är den utbytt efter reseten och endera går låset på timer, 20min-1 dygn eller så är det låst så man behöver låsa upp manuellt eller klona in rätt mac så switchporten öppnar.

Nu är ju MAC-adressen hårdvarukodad (även om den går att byta tillfälligt med mjukvara) så inte särskilt troligt.

Men att stänga av modemet 20-30min för att testa kan vara en vettig ide, ISP'arna brukar vilja att man gör det oavsett om det kan vara felet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju en alltiettburk med modem och routerfunktion, om du loggar in i den ser du då nån info om adslanslutningen?

Att jag inte är ansluten till internet?
På ADSL Settings står följande.
Multiplexing method: LLC-BASED, VPI: 8, VCI: 35, DSL Mode: Auto.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronalyktan:

Steg 1 är att alltid först kolla om du ens får internet direkt via kabel från jacket/modet till datorn.
Då kan du vara säker på att det är nåt i routern. SOm ovan skriver kan det vara nåt med Mac-låsning. För mig har det funkat att gå in på routerinställningarna och klona min pc-macadress. Testa det.

Kloning av Mac adress gav inget resultat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu är ju MAC-adressen hårdvarukodad (även om den går att byta tillfälligt med mjukvara) så inte särskilt troligt.

Men att stänga av modemet 20-30min för att testa kan vara en vettig ide, ISP'arna brukar vilja att man gör det oavsett om det kan vara felet.

Ska testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu är ju MAC-adressen hårdvarukodad (även om den går att byta tillfälligt med mjukvara) så inte särskilt troligt.

Men att stänga av modemet 20-30min för att testa kan vara en vettig ide, ISP'arna brukar vilja att man gör det oavsett om det kan vara felet.

Att låta den ligga 30 min urkopplad fungerade inte. Fortfarande röd lampa.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Vet du vad som händer, får den inte adsl synk eller får den inte kontakt med internet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du vad som händer, får den inte adsl synk eller får den inte kontakt med internet ?

Ja du. :S Vet inte hur man kollar det.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Henke420:

Ja du. :S Vet inte hur man kollar det.

Brukar finnas dioder på utsidan och statusuppgifter om man loggar in i enheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan ju vara driftstörrningar också från din leverantör, Kan ju stå nåt på hemsidan om ditt område eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Att låta den ligga 30 min urkopplad fungerade inte. Fortfarande röd lampa.

Ring dem imorgon.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronalyktan:

Kan ju vara driftstörrningar också från din leverantör, Kan ju stå nåt på hemsidan om ditt område eventuellt.

Står att det inte är några driftstörningar på Universals hemsida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet löst! Tack alla som svarat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blev nyfiken vad var problemen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 4770k @ 3.5 Ghz Haswell MoBo : MSI Z87-S02 ATX GPU : MSI GeForce 770 2GB TwinFrozr Gaming Minne : A-data 16gb 2x8gb CL9 1600Mhz SSD : Samsung SSD Evo Basic 840 250GB HDD : 1TB WD Black 7200rpm 64MB COOLER : Noctua NH-U14S PSU: Corsair 650W Chassi : Nexus Prominent 9 (Svart) Optisk Enhet : Samsung 7200 RPM Skärm : Benq XL2720T & FP222W a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tayyar:

Blev nyfiken vad var problemen?

Skickades från m.sweclockers.com

Av någon anledning blev routerns mac adress felidentifierad, efter jag ändrat till den som stog på routern löste det sig.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Ok bra att det ordnade sig, maclås på switchportar är rätt vanligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.