Windows Phone - varför bäst?

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Allt det där är löst med 8.1

Jaså? Så det är fritt fram för övriga att göra helt egna webbläsare som inte styrs av Microsoft? Jag har svårt att tro det.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jaså? Så det är fritt fram för övriga att göra helt egna webbläsare som inte styrs av Microsoft? Jag har svårt att tro det.

Vad är det du tycker suger med IE?

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Nu har jag inte använt den så mycket själv men varför vill Microsoft inte släppa in lite konkurrens när det gäller Windows Phone? Visst gör den sitt jobb men jag själv när jag sitter vid Android använder olika beroende på enhet. Sitter jag vid telefonen är det Dolphin och vid surfplattan är det Opera.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Jag kör med UC-Browser i min WP8. Du menar alltså att den är kontrollerad av MS?

Jag hade gärna sett att chrome eller firefox kom till WP, men tror knappast att det är MS som förhindrar det... Finns även en uppsjö av noname browsers.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt den så mycket själv men varför vill Microsoft inte släppa in lite konkurrens när det gäller Windows Phone? Visst gör den sitt jobb men jag själv när jag sitter vid Android använder olika beroende på enhet. Sitter jag vid telefonen är det Dolphin och vid surfplattan är det Opera.

Det finns andra läsare som inte MS styr över. UC, som han nämnde ovan, är en av dem.

På plattan kör jag Chrome, Firefox, IE. Men min platta är ju en fullfjädrad dator å andra sidan, och ingen stor iPhone/Android-enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Den suger inte men det suger att man inte kan få ett vettigt alternativ som ex opera eller firefox. Det kommer alltid något tillfälle en grej krånglar på en hemsida med en webbläsare och då är det skitbra att bara kunna öppna sidan i en annan webbläsare och göra det man skulle.(detta gäller alla webbläsare oavsett plattform som pc android eller wp) Nu finns det andra webbläsare som UC och så men de märks att de görs på lågbudget eller känns i alla fall som det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Min första dyra smartphone var en LG optimus 3D. Riktigt imponerad av allt som var nytt. 3D funktionen blev tråkig efter någon vecka och ju mer appar man installerade ju segare blev android. Blev riktigt förbannad på telefonen. Sålde den och skaffade mig en Sony TIPO, tänkte att jag vill ha en billig enkel telefon. Den blev lika som LG telefonen.

Sålde den, köpte mig en Iphone 4. Jag har nog aldrig varit mer missnöjd med en telefon tidigare. Fattar inte konceptet med en knapp. Sen att operativsystemet ser ut som min systers dator med 300 ikoner på skrivbordet. Sålde den.

Skaffade mig en Samsung något (highend då), den var bra tills den började sega som min första LG var.

Min farsa skaffade sig en Lumia 920. Jag kort därefter. Första veckan var verkligen "vad har jag gjort?" 5500 kr åt helvete. Men ju mera jag använde telefonen och fotade ju mer älskade jag den.

6 månader efter det kom Lumia 1020, alltså.. jag ringde tre direkt och sa att jag vill förnya mitt abonnemang med 1020. Ångrar mig inte en SEKUND!. kanske på abonnemanget men inte telefonen.

Och nu när Window Phone 8.1 kom så blev allt så mycket bättre.

Jag har testat alla och jag stannar på WP. Klämde lite på 1520 idag och den vill jag ha :D..... men jag får vänta till 2016, hoppas på att Microsoft/Nokia har något bra då!

Kan inte hitta något negativt med Windows Phone. Flyter på som om det vore första dagen jag startade telefonen.

Permalänk

Jag har idag en HTC 8X och anledningen att jag skaffade WP från början var att jag ville prova något nytt hade android innan. Och nu har jag haft den i lite över ett år och jag tycker att det är simpelt. Det finns inte överdrivet mycket inställningar utan lagom så det blir snabbt och smidigt. Även om jag är teknisk och inte skulle ha några problem med att lära mig en android telefon så känns det ändå som "jobbigt" och onödigt jämfört med WP enligt mig. Så som operativ så tycker jag att det är väldigt gediget.

Men jag har funderat på att kanske gå tillbaka eller åtminstone skaffa en till telefon fast ha kvar den här och använda den här ibland. Och den ändå anledningen till det egentligen är det dåliga app utbudet det blir bättre hela tiden och det är inga appar som jag egentligen inte kan leva utan. Bara det att det skulle vara enklare med dom. Men också bara den känslan att man behöver inte tänka på det om man skaffar t.ex. en NAS så behöver man inte tänka på att de ska finnas ett app till android på grund av att man vet att det kommer att finnas.

Permalänk
Medlem

Jag är nu 100% säker på att jag kommer att skaffa en Windows Phone nu i sommar. Verkar väldigt exotiskt från era historier och jag börjar fatta grejen med det. Blir förmodligen en 925:a då jag blir mer och mer kär i den ju mer jag ser den! Ska kolla om den finns att testa i butik imorgon.

Men jag vill gärna höra mer om era "kärlekshistorier", till hur ni skaffade en Windows Phone och hur/varför ni förälskade er i dem!

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

"Exotiskt" - Betong från sovjet hade varit en bättre beskrivning, extremt låst, dåligt med alternativ, design från 1980 och ja, det räcker bra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

"Exotiskt" - Betong från sovjet hade varit en bättre beskrivning, extremt låst, dåligt med alternativ, design från 1980 och ja, det räcker bra där.

Vilken medell med WP8.1 har du då, eftersom du känner till det så bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Min första dyra smartphone var en LG optimus 3D. Riktigt imponerad av allt som var nytt. 3D funktionen blev tråkig efter någon vecka och ju mer appar man installerade ju segare blev android. Blev riktigt förbannad på telefonen. Sålde den och skaffade mig en Sony TIPO, tänkte att jag vill ha en billig enkel telefon. Den blev lika som LG telefonen.

Sålde den, köpte mig en Iphone 4. Jag har nog aldrig varit mer missnöjd med en telefon tidigare. Fattar inte konceptet med en knapp. Sen att operativsystemet ser ut som min systers dator med 300 ikoner på skrivbordet. Sålde den.

Skaffade mig en Samsung något (highend då), den var bra tills den började sega som min första LG var.

Min farsa skaffade sig en Lumia 920. Jag kort därefter. Första veckan var verkligen "vad har jag gjort?" 5500 kr åt helvete. Men ju mera jag använde telefonen och fotade ju mer älskade jag den.

6 månader efter det kom Lumia 1020, alltså.. jag ringde tre direkt och sa att jag vill förnya mitt abonnemang med 1020. Ångrar mig inte en SEKUND!. kanske på abonnemanget men inte telefonen.

Och nu när Window Phone 8.1 kom så blev allt så mycket bättre.

Jag har testat alla och jag stannar på WP. Klämde lite på 1520 idag och den vill jag ha :D..... men jag får vänta till 2016, hoppas på att Microsoft/Nokia har något bra då!

Kan inte hitta något negativt med Windows Phone. Flyter på som om det vore första dagen jag startade telefonen.

Om du anser att Lumia 920 var bra, 1020 häftigare och 1520 ännu häftigare så har det inte med WP att göra, det du tycker är skilnad mellan telefonerna är hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kör du med Galaxy-plasten eller Iphone som var cool för 7 år sedan?

Betong är ett bra ordval av dig, det innebär vid omformulering att det är en grymt gedigen hårdvara. Design från 1980? Är det därför flera modeller vunnit priser för snyggast för året?

Permalänk
Medlem

Jag skaffade WP 7,0 innan mango tiden, alltså innan det ens egentligen var vettigt. Svenska fanns inte, appar var det stor brist på, man kunde inte ens kopiera text. Men ändå stannade jag av någon anledning, antagligen snabbhet och smidighet i systemet. Sen dess har jag haft 2 wp7 enheter en android en symbian 3 när jag blev lite sugen på att testa nya saker men blev missnöjd på ett eller annat sätt och efter det två wp8 den nuvarande är en Lumia 920. (Jag byter ganska ofta.) Nu har jag köpt så mycket appar så lär stanna kvar ett bra tag om MS fortsätter i samma riktning även i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

kört både iOS & Android.. men idag vart det ett spontanköp av en Lumnia 925, och kan inte annat säga
än att jag är nykär, gillar verkligen snabbhet och allt i den telen.

Enda jag inte ännu hitta, då jag är lite oldschool ( kör mp3 lokalt), är en bra musikspelare, provat massa, men inte
hittat nånting som är i närheten av tex. playerpro till android.

Kanske nån har nån bra och rekomendera ?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag är nu 100% säker på att jag kommer att skaffa en Windows Phone nu i sommar. Verkar väldigt exotiskt från era historier och jag börjar fatta grejen med det. Blir förmodligen en 925:a då jag blir mer och mer kär i den ju mer jag ser den! Ska kolla om den finns att testa i butik imorgon.

Men jag vill gärna höra mer om era "kärlekshistorier", till hur ni skaffade en Windows Phone och hur/varför ni förälskade er i dem!

Tack!

Jag skulle nog ta mig en titt på Lumia 930 ifall du kan vänta ett litet tag och är beredd att lägga mellanskilnaden eftersom 925 är rätt billig just nu ~2,8k och 930 kommer nog ligga ~5k

Själv tittade jag runt efter att min Nokia 5310 dött efter att ha blivit lagad med bland annat lim och dubbelhäftade tejp...
Såg Iphone5, var helt klar i att det är en snygg telefon MEN eftersom jag kört IOS på ipod touch under en längre tid och var uttråkad tyckte att det inte ens var ett snyggt os längre så blev den bort vald...
Sen bärjade jag kolla på Android, Samsung jösses vad jag inte ville ha deras telefoner HTC dåligt ryckte så Nexus var en intressant telefon helt klart men android (vanilla) ser mycket likt ut IOS (hemskärm/launcher etc) runda hörn och annat liknande..
Men har alltid tyckt om Nokia och sett WP och faktiskt tycker jag det verkade mycket trevligare och i mitt huvud logiskt... kollade specifikationer och 920n var trevligt speccad saknade (och saknar fortfarande) lagrings utrymme 32Gb är rätt snålt... Men ju mer jag tittade och testad desto mer säker blev jag på mitt val så när den dök upp som "299kr/m 10GB surf med telefon inkl" så kunde jag inte stå emot längre eftersom jag nu var helt trött på att vara "nörd" med en Nokia 100
Och nu kan jag inte vara nöjdare mindre detaljer som att blixten la av (garanti reparerad) var ju irriterande men är den fungerar smidigt nu 1,5år efter inköp, märker inget att den skulle vara seg eller liknande och den inbyggda trådlösa laddningen är så j*vla skönt att ha. Eftersom alla moderna smartphones ändå behöver laddas i stort sett dagligen om de används och man (jag) lägger den alltid på samma ställe när de laddas så varför inte bara skippa att behöva plugga in sladden...
En del i varför jag är så nöjd är att jag visste vad som saknades och det var inget jag kunde leva utan (sämre app utbud tex..) eftersom jag nu har bla. en Nexus 7...

Så det jag tycker om med min Lumia 920 och WP är: Snabb/responsiv, estetiken- jag tycker om kantiga ikoner och "mjuka" telefoner...,"oförstörbar" den har mer än en kyss från klinkers golvet...
Och det jag saknar är väl mest färg valet på Tiles men det ska vara löst i och med 8.1 och sen lagringsutrymmet, 64GB+ vore trevligt...

Vad andra tycker om för telefon är för mig rätt oväsentligt, jag är glad med min andra kan ha vad f*n de vill men försök inte pracka på mig sånt som jag inte vill ha som en j*kla elgiganten försäljare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Kör du med Galaxy-plasten eller Iphone som var cool för 7 år sedan?

Betong är ett bra ordval av dig, det innebär vid omformulering att det är en grymt gedigen hårdvara. Design från 1980? Är det därför flera modeller vunnit priser för snyggast för året?

HAHA han kör nog det "öppna" "fria" Android eftersom man är så himla "inlåst" med WP och mig veterligen är WP öppnare än IOS
ArsTechnica för den som är intresserad över hur "öppet" Android faktiskt är...

Sen ska vi ju inte tala om hur "många" som byter launcher eller ens bakgrunds bild på sin Android telefon eller bryr sig om något utom att den kan köra appar (med väldigt varierande prestanda) och ringa med... Och sen köper en ny igen när de tycker den gamla är seg eller gått sönder... Det är så stor skillnad på vad folk vill ha och om man känner till det gamla talesättet så: ge inte folk vad de vill ha för de vet inte vad de egentligen vill ha... (usel översättning från engelska... )

Sen är ju smaken som baken delad...
Han/hon är en hater som nog inte kan byta åsikt eftersom den alltid vet "bäst"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Det är ju bättre alla fall att man slipper ha skal till dessa betong telefoner, som man måste ha till de andra för de inte ska gå sönder.

Min Lumia 925:a har blivit tappad så extremt många gånger, från ca 1m varje gång på hårt golv, men aldrig fått en skråma från det förutom en microrepa från ett sandkorn i fickan.

Permalänk
Avstängd

Nu var det ju WP som OS det skulle diskuteras inte hårdvara eller Nokias design.

Permalänk

Som jag skrivit tidigare så gillar jag enkelheten med WP, inte det snyggaset operativet men gillar enhetligheten i appar och operativ. I Android är det lite si och så med det. Bakgrundsbild piffar upp utseendet väldigt mycket måste jag säga, här är en italiensk video där de lägger in bakgrundbild på en Nokia Lumia 930 (börjar vid ca 1:15 in i videon):

Visa signatur

NO MAAM