Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpråd kompaktkamera

Tjena!

Jag är på jakt efter en kamera att ta med mig på konserter och festivaler. Min telefon, en Samsung Galaxy S4 tycker jag tar ok bilder i ljus. Men batteriet dör så förbannat fort.
Systemkameror brukar man inte få ta med sig på konserter och festivaler utan speciella tillstånd så det är tyvärr ganska uteslutet.

Men är det någon som har något tips på var jag ska börja leta? Vilka tillverkare/modeller är det som gäller?

Tack på förhand!

Permalänk

http://www.siba.se/product/16648130/dmctz60-svart
Den här är ett bra mellan alternativ
Bra zoom och filmar i HD..

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Nu har ju inte du skrivit någon budget, men skulle rekomendera denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1302505
Jag har ingen egen erfarenhet av den, men en brännvidd på 28-100 borde kunna ge dig någorlunda close-up bilder, tillsammans med en 20MP sensor. Bländaren öppnar redan vid f/1.8, tillsammans med ISO-värden hela vägen upp till 6400 kommer hjälpa dig i mörka miljöer.
Du kan även spela in full-HD i 60 fps.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

Nu har ju inte du skrivit någon budget, men skulle rekomendera denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1302505
Jag har ingen egen erfarenhet av den, men en brännvidd på 28-100 borde kunna ge dig någorlunda close-up bilder, tillsammans med en 20MP sensor. Bländaren öppnar redan vid f/1.8, tillsammans med ISO-värden hela vägen upp till 6400 kommer hjälpa dig i mörka miljöer.
Du kan även spela in full-HD i 60 fps.

Har RX100II hade nyligen med den på Metallsvenskan, tycker den fortfarande har lite svårt med att hitta skärpan när det börjar bli mörkt ute.
Sedan om man jämför med pressfotografen som står på nästan samma ställe med en 70-200 så blir det stor skillnad.. man får aldrig dom där riktigt bra närbilderna.. eller om man står allra längst fram kanske. Det bästa vore kanske en RX100III med ljusstarkare objektiv + RX10 något större men med mera zoom för dom där grymma närbilderna. RX10 har ju också en blixt sko så man kan fixa en blixt till den... enda nackdelen är ju att den är stor nog så den kommer inte gå ned i fickan som RX100 serien gör. Men om man får ta med *kompakt kameror* så borde man få ta med RX10.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Anledningen till att jag inte skrev någon budget är väl mest för att jag inte har en aning om vad man behöver lägga.
Jag vill ju inte riskera att köpa något halvtaskigt som jag inte blir nöjd med.

Men RX100 har ju fått riktigt bra recensioner. Den känns värd att kika på.
Är det stor skillnad mellan den och RX100 II? Såg att den hade WiFi och NFC också, vilket är tufft men absolut inte värt prisskillnaden :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag är på jakt efter en kamera att ta med mig på konserter och festivaler.
[...]
Men är det någon som har något tips på var jag ska börja leta? Vilka tillverkare/modeller är det som gäller?

Skrivet av fille044:

Nu har ju inte du skrivit någon budget, men skulle rekomendera denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1302505

Har ännu ingen av de kompaktkameror som ofta rekommenderas här, men flera av dessa är helt klart riktigt bra, och prisvärda, som det verkar (samtidigt kommer det naturligtvis nya). Budget, vid en fråga som ovan, även om det finns gränser för vad kompaktkameror kostar, är naturligtvis alltid relevant information. När man jämför olika modeller så förekommer dessa förstås i olika generationer, där priserna på äldre modeller kan ha sjunkit avsevärt. Har läst och sett många recensioner av flera av dessa, lite äldre, som Panasonic LX7, den lite billigare Canon S110, Olympus XZ-2, Sony RX100 etc. Fuji X20 är en mycket trevlig kamera med sökare, men är väl snäppet nyare än de nyss nämnda, och bör då kanske jämföras med RX100II. Utan att ännu ha ägt någon av dessa måste jag säga att LX7 med sitt ljusstarka objektiv imponerar långt mer än RX100:s större sensor, som kan bli väl mörk om man zoomar. Men som sagt, RX100 har kommit i både ver. II och nu ver. III; givet priset verkade inte den första imponera som man kanske väntade sig, men de är populära och det säger väl något. Har förstått att LX7 är bra på att filma med, jämfört med en del av de andra då det begav sig. Å andra sidan, är det festivaler etc. och man önskar något som är extra kompakt, och som väger något mindre, kanske Canon, eller just då Sonys modeller är att föredra. Fast vill man ha rejäl zoom kanske nämnda TZ60 är intressant. (Med tanke på hur en del använder sina kameror kanske GPS och Wi-Fi är intressant, om det fungerar någorlunda enkelt vill säga.)

(OT: Det är vanligt att många snälla ger tips och länkar till Prisjakt; det är förstås bra, om inte annat för prisinformationen, övrig info. kan variera högst avsevärt; men om produktnamnet inte nämns i inlägget blir det inga träffar när man söker, därtill måste nästan alla som är intresserade av tipset följa länken. Fast i det här fallet behövde jag endast läsa beskrivningen i inlägget för att inse att det talas om RX100. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Men RX100 har ju fått riktigt bra recensioner. Den känns värd att kika på.
Är det stor skillnad mellan den och RX100 II? Såg att den hade WiFi och NFC också, vilket är tufft men absolut inte värt prisskillnaden :).

Skillnaden i bildkvalitet är väldigt minimal mellan version I och II, enligt recensioner. Men högre ISO är en fördel som finns där.
Den något vridbara displayen på II modellen tycker jag är bra, kan du hålla upp kameran över folk som står framför och fortfarande se vad du tar kort på. Sedan den inbyggda blixten fungerar ju, men att det finns en blixtsko på II modellen som du kan köpa till en bättre blixt eller en elektronisk sökare tycker jag är ett plus.

RX100
storlek: 101x58x35 mm
28-100mm f1.8-f4.9 [35mm equivalent]
ISO: 125-6400
sökare: nej
blixtsko: nej
skärm: 3-tum 1.2 miljoner pixlar, ej vridbar.

RX100 II
storlek: 101x58x38 mm
28-100mm f1.8-f4.9 [35mm equivalent]
Bionz (processor)
ISO 160-12800
sökare: går att köpa till och montera i blixtskon, men dyr.
blixtsko: ja
skärm: 3-tum 1,228,800 pixlar, lite vridbar.

RX100 III
storlek: 101x58x41 mm
24-70mm f1.8-f2.8 [35mm equivalent]
Bionz X (ny bättre processor)
ISO 125-12800
sökare: inbyggd hopfällbar EVF
blixtsko: nej
skärm: 3-tum 1,228,800 pixlar, vridbar 180 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

RX100 III
storlek: 101x58x41 mm
24-70mm f1.8-f2.8 [35mm equivalent]
Bionz X (ny bättre processor)
ISO 125-12800
sökare: inbyggd hopfällbar EVF
blixtsko: nej
skärm: 3-tum 1,228,800 pixlar, vridbar 180 grader.

Plus att den filmar i 50mbit i XAVC-S vilket är i samma klass som mycket dyrare kameror och kan göra super slowmo i 720p 120fps.
/En som filmar mer än fotar

Permalänk
Medlem

Borde inte sony nex5t eller liknande vara ganska bra i mörker. Förvisso inte så jätte liten men knappast stor heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Borde inte sony nex5t eller liknande vara ganska bra i mörker. Förvisso inte så jätte liten men knappast stor heller.

Det är den nog, kan testa imornkväll och jämföra med rx100ii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Plus att den filmar i 50mbit i XAVC-S vilket är i samma klass som mycket dyrare kameror och kan göra super slowmo i 720p 120fps.
/En som filmar mer än fotar

LX7 har väl också 720p 120fps, har för mig jag har sett flera bra filmexempel, vilket fungerade extra bra med dess f1.4. Sedan är det förstås annat som kan vara intressant när man filmar, hur fokusering fungerar etc. Men XAVC-S är förstås något helt annat, till ett annat pris.

(Har sett några av dina filmer som är riktigt trevliga.)

Permalänk
Medlem

Okej. Men i prisklassen kring 4000:- som verkar vara vad man får lägga på en kompaktkamera som ska vara ok så verkar ju RX100 vara det vettigaste valet :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Okej. Men i prisklassen kring 4000:- som verkar vara vad man får lägga på en kompaktkamera som ska vara ok så verkar ju RX100 vara det vettigaste valet :).

Då så, då behövs inga frågetrådar.

(En kommentar om de tämligen usla möjligheterna att jämföra funktioner på Prisjakt, vilket jag hoppas att få gör: för att återigen ta LX7 som exempel, det nämns t.ex. inget om att den även filmar i MP4, så tomtarna som sitter och jämför antal megapixel och digital zoom, whatever, ser endast vad andra har uppfattat. Men om något blir omåttligt populärt, då däremot är folk där och petar i varenda detalj, om så en ny firmware har justerat något etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Då så, då behövs inga frågetrådar.

(En kommentar om de tämligen usla möjligheterna att jämföra funktioner på Prisjakt, vilket jag hoppas att få gör: för att återigen ta LX7 som exempel, det nämns t.ex. inget om att den även filmar i MP4, så tomtarna som sitter och jämför antal megapixel och digital zoom, whatever, ser endast vad andra har uppfattat. Men om något blir omåttligt populärt, då däremot är folk där och petar i varenda detalj, om så en ny firmware har justerat något etc.)

Men ingen här som letar kamerahårdvara jämför funktioner på Prisjakt (det är jag nästan hundra på) priset däremot kan vara roligt att se i olika affärer, så man får en uppfattning i seriösa butiker.

Funktioner o tester tror jag 99.9% här på swec söker på andra sajter.
Det är bara att gå till sig själv, inte köper jag en dyr kamera utan att ha kollat alla spec på flera olika sidor.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men ingen här som letar kamerahårdvara jämför funktioner på Prisjakt (det är jag nästan hundra på) priset däremot kan vara roligt att se i olika affärer, så man får en uppfattning i seriösa butiker.

Funktioner o tester tror jag 99.9% här på swec söker på andra sajter.
Det är bara att gå till sig själv, inte köper jag en dyr kamera utan att ha kollat alla spec på flera olika sidor.

Det var endast en allmän reflektion, OT, då jag har fått intrycket att en del, vid val av datorkomponenter så som moderkort, gör enkla jämförelser där.

Jag är dock fullständigt övertygad om att en absolut majoritet väljer att få den informationen via andra kanaler, tillverkare, recensenter etc. Och särskilt i fallet kamerahårdvara, och i all synnerhet bland regelbundna kommentatorer i fototrådarna.

Icke desto mindre kan det hända att någon bestämmer sig för att skaffa en kamera och gör enkla jämförelser där. Det var som sagt OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Då så, då behövs inga frågetrådar.

(En kommentar om de tämligen usla möjligheterna att jämföra funktioner på Prisjakt, vilket jag hoppas att få gör: för att återigen ta LX7 som exempel, det nämns t.ex. inget om att den även filmar i MP4, så tomtarna som sitter och jämför antal megapixel och digital zoom, whatever, ser endast vad andra har uppfattat. Men om något blir omåttligt populärt, då däremot är folk där och petar i varenda detalj, om så en ny firmware har justerat något etc.)

Missförstå mig rätt :). Jag har faktiskt googlat lite på detta och best of-modeller och bäst-i-test och rekommendationer osv. RX100 är med i många av dem och folk är nöjda med den.

Givetvis vill jag ha råd och tips av folk som faktiskt kan fotografering och kameror och faktiskt har använt och/eller har erfarenhet av det.

Det jag är ute efter är som sagt en kompakt digitalkamera för festivaler och konseter. Vilket innebär foton i mörker. Video-inspelning, gärna med bra ljud. Bildstabilistaror som funkar (pga öl) m.m.

Permalänk
Medlem

Eftersom du specifikt var ute efter festival foto så lägger jag ut några bilder
Taget med RX100II.. bara att den har vinklingsbar display är guld värt ibland, jämfört med föregångaren.

Permalänk
Medlem

Tack för info och för er hjälp!
Det slutade med att jag köpte mig en RX100. Jag tror den kommer passa mig som nybörjare perfekt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Tack för info och för er hjälp!
Det slutade med att jag köpte mig en RX100. Jag tror den kommer passa mig som nybörjare perfekt :).

Helt övertygad om det. Köpte du mk3?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Helt övertygad om det. Köpte du mk3?

// A

Nej det blev första versionen. Känns som att den räcker för mig :).