Bygga högtalare ur gammal gitarr

Permalänk

Bygga högtalare ur gammal gitarr

Hej!
Råkade välta min gitarr så jag fick en spricka i halsen, detta är en billigare gitarr så tänkte göra något roligt med den istället för att reparera!

Jag har absolut noll erfarenhet av att bygga egna högtalare, är det möjligt att använda gitarren som högtalarlåda, några tipps på hur man skulle kunna göra?

eftersom detta bara är en kul grej så har jag en budget på 700kr +/- någon hundring.

Mina funderingar på designen https://i.imgur.com/UGnNFYH.jpg
sen så behövs även en aux.

Sen undrar jag om det går att fixa så att högtalaren och datorn är sammankopplade via blåtand el. liknande.

Eftersom jag ska ha en dockstation på gitarren så behövs någon slags usb.

TL;DR Ska göra om min sletna gitarr till en högtalare/dockstation, kan ingenting, HJÄLP?

Permalänk
Skrivet av jgabrielsson:

Hej!
Råkade välta min gitarr så jag fick en spricka i halsen, detta är en billigare gitarr så tänkte göra något roligt med den istället för att reparera!

Jag har absolut noll erfarenhet av att bygga egna högtalare, är det möjligt att använda gitarren som högtalarlåda, några tipps på hur man skulle kunna göra?

eftersom detta bara är en kul grej så har jag en budget på 700kr +/- någon hundring.

Mina funderingar på designen https://i.imgur.com/UGnNFYH.jpg
sen så behövs även en aux.

Sen undrar jag om det går att fixa så att högtalaren och datorn är sammankopplade via blåtand el. liknande.

Eftersom jag ska ha en dockstation på gitarren så behövs någon slags usb.

TL;DR Ska göra om min sletna gitarr till en högtalare/dockstation, kan ingenting, HJÄLP?

gissar på att träet är för tunt. en högtalarlåda ska väl inte vibrera? man använder ju 22mm mdf lite skillnad på 1-2mm gitarrpanel ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Det går säkert men om du inte gör om lådan lär det låta hemskt eftersom ett instruments låda är raka motsatsen till en högtalarlåda, instrumentet ska vara resonant men högtalaren död.
Det går nog däremot att bygga en stabil låda inuti gitarren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

gissar på att träet är för tunt. en högtalarlåda ska väl inte vibrera? man använder ju 22mm mdf lite skillnad på 1-2mm gitarrpanel ?

Förstår att det inte blir någon speciellt bra högtalare, men iallafal så att den spelar bättre musik än vad tvhögtalarna gör.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går säkert men om du inte gör om lådan lär det låta hemskt eftersom ett instruments låda är raka motsatsen till en högtalarlåda, instrumentet ska vara resonant men högtalaren död.
Det går nog däremot att bygga en stabil låda inuti gitarren.

går det att få platts att bygga en låda innuti gitarren? eftersom gitarren har kanske ett djup på 12cm?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jgabrielsson:

går det att få platts att bygga en låda innuti gitarren? eftersom gitarren har kanske ett djup på 12cm?

Det går säkert att lösa, men det blir ju inte nån jättevolym, det går att öppna gitarren och bygga nått eller kanske förstärka gitarren genom att gjuta något utefter väggarna på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går säkert att lösa, men det blir ju inte nån jättevolym, det går att öppna gitarren och bygga nått eller kanske förstärka gitarren genom att gjuta något utefter väggarna på den.

om man sågar ut en ruta på 30x30cm på baksidan (eller så mycket det går) och gör en "vanlig" låda på baksidan skulle det kunna fungera bättre då? Dvs att man bygger ut baksidan med kanske 2dm.

Tänkte dra på stan imorgon och titta alternativt gå in på någon butik och höra vad dom säger. För att göra det enklare kan man då ta datorhögtalare och utgå från dessa?

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör ju räkna ut en låda på normalt sätt men det går att utgå från nån färdig högtalare också om man vill det.

Visa signatur