Permalänk
Medlem

ZyXEL NSA325 v2

Har sneglat på en nas med plats för 2 diskar. Kollar på ZyXEL NSA325 v2 som är efterföljaren till ZyXEL NSA325. Det enda jag kan se skilljer är att v2 har stöd för sata SATA 6Gb/s. Frågan är dock om detta gör någon skillnad i ren överföringshastighet (förutsatt att du har en disk som har SATA 6Gb/s stöd.)

Någon som har någon erfarenhet av ZyXEL? Den är onekligen prisvärd och har massvis med funktioner Egenskaper på Prisjakt Sedan kan man alltid klaga på material (plast i detta fallet) och ljudnivå. En Synologys nas är såpass mycket dyrare (även om man vet att man får en bra produkt och då speciellt os:et). Motsvarande modell att jämföra med torde vara Synology DiskStation DS214play som nästan kostar 3 gånger så mycket som ZyXEL:en.

Sedan undrar jag också om stöd för 2.5 tums diskar. Hur vanligt är det på nasar? Kan verka konstigt att jag frågar men jag byte precis ut min bärbaras nya disk mot en ssd och har en sådan över. Dessutom vet jag inte hur stora diskar ZyXEL NSA325 v2 verkar klara av. Verkar vara 2x4tb

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv testat NSA-220 och var hyfsat nöjd med den, förutom prestandan. Eftersom NAS:ar i denna storlek ofta bygger på väldigt små ARM-plattformar blir prestandan aldrig riktigt bra. Jag har inte sett exakt vad det är för hårdvara i NSA-325 men troligen är den snabbare än NSA-220 iaf.

De flesta konsument-NAS:ar stödjer 3.5-tumsdiskar, du kan säkert med lite meck montera 2.5-tumsdiskar i en vanlig NAS, men det blir nog kanske inte optimalt. Det finns dock speciella NAS:ar som stödjer 2.5-tumsdiskar, men skulle bara köpa en sådan om du behöver en fysiskt liten NAS som låter lite och är strömsnål.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har själv testat NSA-220 och var hyfsat nöjd med den, förutom prestandan. Eftersom NAS:ar i denna storlek ofta bygger på väldigt små ARM-plattformar blir prestandan aldrig riktigt bra. Jag har inte sett exakt vad det är för hårdvara i NSA-325 men troligen är den snabbare än NSA-220 iaf.

De flesta konsument-NAS:ar stödjer 3.5-tumsdiskar, du kan säkert med lite meck montera 2.5-tumsdiskar i en vanlig NAS, men det blir nog kanske inte optimalt. Det finns dock speciella NAS:ar som stödjer 2.5-tumsdiskar, men skulle bara köpa en sådan om du behöver en fysiskt liten NAS som låter lite och är strömsnål.

Det här med ARM-plattformar finns det någonstans man kan se vilka som finns och prestandan på dessa? Kanske det kan förklara det dyrare priset på Synologys nasar? För cpu och minne är liknade. Har heller inte fått svar på om sata 3 eller 6gb gör någon skillnad? antar att det "flaskar" någon annanstans t.ex. pga cpuhastigheten.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobnyb:

Det här med ARM-plattformar finns det någonstans man kan se vilka som finns och prestandan på dessa? Kanske det kan förklara det dyrare priset på Synologys nasar? För cpu och minne är liknade. Har heller inte fått svar på om sata 3 eller 6gb gör någon skillnad? antar att det "flaskar" någon annanstans t.ex. pga cpuhastigheten.

Nej, det spelar ingen roll om det är SATA 3Gbit/s mot 6Gbit/s skulle jag spontant säga. Det finns lite andra nya saker med SATA 6 Gbit/s visserligen än ren bandbredd, men prestandan är generellt begränsad av processor och minne i dessa konsumentenheter.

För lite mer info om prestanda, se Smallnetbuilders diagram.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv

Jag har en NSA-325 i RAID 1, 7200rpm 1TB seagate. Får runt 100MB/s i läs och 60MB/s i skriv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag har en NSA-325 i RAID 1, 7200rpm 1TB seagate. Får runt 100MB/s i läs och 60MB/s i skriv.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bör ju inte vara så stor skillnad mellan denna version och v2 eftersom det enda som skiljer är stöjet för SATA 6Gb/s Hur upplever du din NSA-325 annars? Går det bra att spela upp musik/film från de t.ex. till tv:n eller hemmabion? Har du använt någon av zyxel:s mobilappar? Det är en prisvärd produkt men det finns inte så mycket skrivit om den.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobnyb:

Det bör ju inte vara så stor skillnad mellan denna version och v2 eftersom det enda som skiljer är stöjet för SATA 6Gb/s Hur upplever du din NSA-325 annars? Går det bra att spela upp musik/film från de t.ex. till tv:n eller hemmabion? Har du använt någon av zyxel:s mobilappar? Det är en prisvärd produkt men det finns inte så mycket skrivit om den.

Jag är nöjd med den. All material strömmas från den. Den har en massa funktioner och hittills så har jag strömmat material från den. Äger även en v2 och måste säga att byggkvaliteten på v2 är mycket bättre. Den kör linux och jag får aldrig några framedrops från den som jag kan få med min WHS vid filmuppspelning. Sen finns det möjligt att installera paket och arbetet med att porta Debian till pågår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Komplett har fn erbjudande på denna; 795 kr med kampanjkod. https://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=11956
Någon som vet om det går att installera Plex-server på maskinen?

Permalänk
Medlem

Sitter också på en version 1 av NSA325 och är helt nöjd med min. Har aldrig strulat. 2x3TB WD Red diskar.

Streamar full hd mkv-filer från den till HTPC:n i vardagsrummet och det fungerar kanonbra. Har aldrig upplevt några prestandaproblem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Det går att installera plexiglas efter lite meck. Jag gjorde det på min och det funkade bra men gick inte att få till så jag kunde streama till plex på Androidplattan så jag lämnade tillbaka den och bygger en från grunden istället.. Förutom det så funkade det kanon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att byta ut fläkten på nsa325v2?

Permalänk
Avstängd

Zyxel borde halshuggas för deras nas fläktar. Det är det värsta med dom om man har den vid tv_n att den förbana*** fläkter låter muppptjuppp, Vore guld värt att byta ut fläkten om det går.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Har denna nasen också och den funkar bra, dock min första nas jag ägt men aldrig stött på något problem, förutom att fläkten konstant snurrar i 1.200 rpm och går inte att styra alls, vilket gör att den för en del oväsen, och vet inte hur det är att byta ut fläkten mot en annan

Permalänk
Medlem

Någon som sitter med SSD på denna?
Funderar på att skaffa en, sätta i SSD och köra som datastore till mitt ESXi labb. Vad har ni för prestanda på NFS och är det någon som kör SSD?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Någon som har provat med att installera Plex på denna NAS på sistonde? Tips emottags tacksamt då jag är helt lost på linux fronten.

Permalänk
Medlem

Hoppas det är okej att jag lånar denna tråd lite.
Men köpte mig en zyxel 325v2 som ni skriver om.
Men jag har bara strul. Jag kan inget göra, jag har lyckats att köra konfiguratiomen i början men sen kan jag inte göra mer. Jag kan inte lägga ut de nätverksdisk i den här datorn. Allt vara strular
Och varför lyser nätverket orange på nasen? Det borde väl vara grönt.

Nu har våran datateckniker kollat på det i 1h, men inte han verkade lösa det. då han verkar misstänka att det är windows 10 som det inte lirar ihop med, Så imorrn blir det att lämna tillbaka den och leta efter en annan

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad han menar med att den inte funkar med windows 10, Kör själv win 10 och har inga problem med nasen.. Jag är super nöjd med den förutom att den låter i fläkten.. Har du testat att uppdatera Firmware på Nsa?

Skrivet av megax:

Hoppas det är okej att jag lånar denna tråd lite.
Men köpte mig en zyxel 325v2 som ni skriver om.
Men jag har bara strul. Jag kan inget göra, jag har lyckats att köra konfiguratiomen i början men sen kan jag inte göra mer. Jag kan inte lägga ut de nätverksdisk i den här datorn. Allt vara strular
Och varför lyser nätverket orange på nasen? Det borde väl vara grönt.

Nu har våran datateckniker kollat på det i 1h, men inte han verkade lösa det. då han verkar misstänka att det är windows 10 som det inte lirar ihop med, Så imorrn blir det att lämna tillbaka den och leta efter en annan

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag har en NSA310 som jag använder för att streama film till min wdtv live och musik till min squeezebox. Har varit rätt nöjd med min speciellt med tanke på priset, tror jag betalade ~50€.
Denna modell hade också en elak liten fläkt men jag kopplade ur den och har kört NAS:en utan luckan på baksidan och inte haft några problem med överhettning.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit