Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

WiFi-router i plåtskåp

Hej!
Mina föräldrar har fiber på gång till gården och vi försöker planera kabelinstallationer och dylikt. Routern kommer bli Inteno FG500. Det hade varit bra att få in allt i ett litet skåp. Problemet är att de flesta skåp jag hittat är i metall och då blir jag orolig för WiFi-mottagningen. Hur mycket påverkas signalen av 1.4 mm stålplåt?
Jag har kollat på den här:
http://new.schroff.de/catalogue/catalogue.do;jsessionid=949A8...

Storleken är perfekt men är orolig för materialet.

Har även hittat ett "bredbandsskåp" från ICS men den är lite för stor och lite för dyr känns det som:
http://www.bredbandsskap.se/ICS-G_3.42_IP_198002.pdf

Har ni nån idé om wifi-signal i metallbox eller förslag på bredbandsskåp?

Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain

Permalänk

Jag har i plåtskåp med comhem router. Inga problem överraskande nog.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Den blir nog inget bra, du får borra och trycka ur antennen.

Permalänk
Rekordmedlem

Är skåpet helt tätt så skärmas allt bort men i praktiken läcker nog lite ut men det lär inte bli bra, montera antennerna utanpå skåpet och anslut dem med en kabel till Intenon eller så stänger ni av wifi på den och monterar upp accesspunkter på nått bättre ställe än i ett plåtskåpet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller så skiter du i det inbyggda trådlösa i routern, stäng av det, och sätter upp en Ubiquiti AP centralt i huset. POE ingår vid köp av denna.
Endast en nätverkskabeln mellan ditt skåp och och AP behövs. Nätverkskabeln mellan din router och POEn följer med.

AP = Access Punkt på svenska, Access Point på engelska
POE = Power Over Ethernet, d.v.s spänningsmatning till AP:n.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Det blir helt värdelöst. Har precis samma problem. Jag har 2 uttag i varje rum så tänkte fuldra lite.
Internet(skåpet)->vardagsrummet(uttag1)>router->uttag2->switch i plåtskåpet och dra resten in i switchen. Då kan bag ha bra trådlöst och även bra trådat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Gör det nån skillnad om det är plastlåda istället?
Borde gå lite bättre tycker jag men kanske inte tillräckligt. Känner inte för att ha boxen utanför skåpet.
KAnske får bli att borra hål för antennerna i plastskåpet.

Hittade detta:
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=2598...

Visa signatur

"Don't argue with stupid people. They will drag you down to their level, and then beat you with experience."
- Mark Twain

Permalänk
Rekordmedlem

Plast dämpar väldigt mycket mindre, men går det inte att montera upp en AP utanför lådan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.