Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

jag har en kompis som faktiskt lyckades slippa betala genom att öppna TVn och pilla sönder TV-mottagaren. Så det har bevisligen gått att med ett relativt enkelt ingrepp göra om en vanlig TV till något som inte var avgiftspliktig. Jag var med när han öppnade TVn. Sen är det möjligt att den specifika personen på radiotjänst gjorde fel eller om det var ett inofficiellt undantag men det har bevisligen fungerat minst en gång.

Var det innan 1989? Har han svart på vitt att han slapp pga detta? Var det i egenskap av privatperson?

Lagmässigt och enligt Radiotjänsts officiella tolkning har det inte funnits stöd för detta sedan eventuellt Hedenhös tid, iaf, så om det har hänt så må han ha träffat på en snäll/färsk Radiotjänstanställd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phz:

Var det innan 1989? Har han svart på vitt att han slapp pga detta? Var det i egenskap av privatperson?

Lagmässigt och enligt Radiotjänsts officiella tolkning har det inte funnits stöd för detta sedan eventuellt Hedenhös tid, iaf, så om det har hänt så må han ha träffat på en snäll/färsk Radiotjänstanställd.

Nej jag är född 1986 Minns inte exakt årtal men tidigt 2000 någon gång. Säg 2002-2005 ungefär. Ja det var i egenskap av privatperson. Vet inte om han fick det skriftligt någon gång men de accepterade det över telefon och så var det bra sen. Han fick inga vidare krav.

Han ringde och pratade med dem och de gick med på det. Han använde bara TVn som skärm till sin DVD-spelare. Han återställde TV-mottagaren senare och började betala TV-avgiften.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Formuleringen fanns med redan i första propositionen till Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (se 5 §). Jag vet inte hur lagen såg ut innan dess, men att privatpersoner har kunnat undslippa avgift genom att använda en plomberad mottagare är vad jag vet ganska mycket av en modern myt (många "har hört" att det går, eller eventuellt "har en kusin som", men, tja) — möjligen gick det att göra i en gråzon innan det var explicit upptaget i lagen, men åtminstone inte sedan 25 år tillbaka .

På samma sätt så är en trasig mottagare också en mottagare. Har man kastat den så att man inte längre äger en mottagare så är det en sak, men en TV utan fungerande mottagare pga funktionsfel är fortfarande en TV, i lagens mening: Måste jag betala radio- och tv-avgift för en trasig tv-mottagare? [Radiotjänst]

Där ser man. Jag skulle kanske läst på lite mer innan jag uttalade mig. Tack för de väl underbyggda klargörandena.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

Är nog den bästa nyhet jag läst på flera år.

Permalänk
Medlem

De tvingade precis på mig en faktura för det här med dator. De menade också att jag måste betala för att jag bor i "comhemhus" alltså med gammal kabeltv-jack i lägenheten.

Jag har ingen lust att se på deras zombie propaganda än mindre betala för det.

Finns det nått jag kan göra för det här med att jag att jag råkar ham comhem-jack?

Permalänk
Medlem

Tycker att TVs nu för tiden borde byggas modulbaserade. D.v.s. Du betalar för en skärn med vissa specifikationer, men du kan själv välja till en TV modul... på så sätt skulle man om man nu vill titta på traditionell TV kunna köpa till en modul eller i ett paketpris och senare om n ågra år byta den till en annan digitaltv modul som gäller för nya standarder... dessutom och det viktigaste, de som itne vill kolla på TV slipper.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda

Avgifterna är verkligen inte korrekta, alla som tvingats betala den här avgiften ska kräva tillbaks era pengar från Radiotjänst. Om dom vägrar gå med på det kan ni driva erat ärende till domstol där Radiotjänst kommer att förlora.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

De tvingade precis på mig en faktura för det här med dator. De menade också att jag måste betala för att jag bor i "comhemhus" alltså med gammal kabeltv-jack i lägenheten.

Jag har ingen lust att se på deras zombie propaganda än mindre betala för det.

Finns det nått jag kan göra för det här med att jag att jag råkar ham comhem-jack?

Har alltid nekat tv-avgift och bor i comhem hus (tre hål i väggen) men dom har inte sagt nåt om comhem till mig

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Say whaaaaaaaat

Det blir en sak mindre att ljuga om nästa gång de förföljer mig via telefon...

Att säga att man inte hade tv, dator eller mobil började kännas lite väl löjligt

Jag nöjer mig med att säga att jag inte har "licenspliktig utrustning", är inte skyldig att utveckla det mer än så.

Sedan är det ju roligt att Högsta förvaltningsdomstolen tycker att min tolkning av lagen är mer korrekt än radiotjänsts tolkning

Permalänk
Inaktiv

När ska folk förstå att skatt är stöld och omoraliskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

När ska folk förstå att skatt är stöld och omoraliskt?

Vad är stöld? Att inte betala för något som du inte alls använder och som är toalt slöseri med tid?
Skulle Jag plocka med mig aftonbaldet från ett tidningssäll utan att betala så är det stlöd, men om personen srugut ocjså så an

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolle:

Nej det ar det inte, titta tex pa storbritannien. Det ar som Sveriges radiotjanst med rabies.

Fast här får vi ha tv utan att betala, OM vi inte använder tv'n till å titta på 'live' broadcast.

Något jag (faktiskt) inte gör.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tycker att TVs nu för tiden borde byggas modulbaserade. D.v.s. Du betalar för en skärn med vissa specifikationer, men du kan själv välja till en TV modul... på så sätt skulle man om man nu vill titta på traditionell TV kunna köpa till en modul eller i ett paketpris och senare om n ågra år byta den till en annan digitaltv modul som gäller för nya standarder... dessutom och det viktigaste, de som itne vill kolla på TV slipper.

Jag har just det

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Jag har just det

Intressant. Var köper man en sådan?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Väl skrivet inlägg, och du har vissa poänger. Problemet som jag ser det är att det borde gå att lösa "Public service" idag på ett betydligt billigare sätt. Skit i dyra produktionsbolag och TV-sändningar om det inte finns en marknad att finansiera det. Använd internet istället. Det är redan ett forum för allt mellan himmel och jord, där alla har möjlighet att diskutera mycket lättare än på radio eller TV. Se bara på vad vi gör nu. På radio och TV är det bara en liten grupp människor med en åsikt som matar lyssnarna med sina åsikter.

Jag tror inte vi skall inbilla oss att vi får folkbildning bara för att program går på TV. Är folk inte intresserade av att bilda sig så kommer de inte titta. Är de intresserade så kommer de söka information och behöver inte matas med sked. De få fallen där någon bara sitter och slötittar på TV och fastnar i en intressant dokumentär på SVT är marginalfall, och handlar snarare om en vana att idag "slötitta på TV". Med tiden skulle fler lära sig att "slösurfa" och samma fenomen skulle breda ut sig än mer på nätet. Vi vet väl alla hur lätt det är att fastna i Wikipedia-träsket.

Nyheter på minoritetsspråk kan väl möjligen ha en liten poäng, men återigen talar vi om människor som högst troligt skulle vara beredda att söka efter den informationen själva. Varför inte ha en finsk och samisk nyhetssida? Publicera lite artiklar, lägg upp reportage mm. Det lär inte behövas en TV-sändning.

Gällande finansieringen så är det en aning naivt att tro att en icke vinstdrivande finansiering skulle säkerställa politisk opartiskhet. Hela konceptet att driva ett företag utan vinst är ju en politisk färgning så det bara skriker om det. Bättre då att bara acceptera att koncept som opartisk journalistik bara existerar i teorin och istället låta olika nyhetskanaler konkurrera. Folk kommer ha sina favoriter, men man kommer ju veta att det finns färgningar bakom rapporteringarna. Troligen som man själv "håller med" i. Hellre det är att tro att SVT och SR är opartiska och sen svälja det som objektiv sanning.

Jag vet inte riktigt om brist på vinstintresse är särskilt vänster. USAs ungefärliga motsvarighet till SR, NPR, drivs exempelvis runt utan vinster med hjälp av statliga bidrag och donationer från stiftelser, privatpersoner och företag. Alla samhällen och mänskliga gemenskaper genom historien har inbegripit element av kommunism i ordets mer basala bemärkelse (från var och en efter förmåga till var och en efter behov). Det gamla svenska bondesamhället var knappast särskilt vänster, men det hindrade dem inte från att ha allmänningar och fattigstugor. Det handlar mer om att vissa saker ses som viktiga för samhället i stort även om de inte går ihop rent marknadsekonomiskt. Som att ha en samhällsdebatt där även avvikande åsikter kommer till tals, eller som sagt stöd av minoritetsspråk (som av historien att döma tenderar att försvinna med tiden i starka nationalstater som inte aktivt stödjer dem).

Når SVT och SR upp till kravet på opartiskhet? Nja... Årminstone i högre grad än kommersiell media, som också tvingas uppföra sig bättre så länge public service finns för att bibehålla sin trovärdighet. Jag är ganska skeptisk till den stora massans kapacitet att ifrågasätta. Folk i gemen tror av allt att döma på det som sägs i TV. Jag vill helst inte se en svensk motsvarighet till FOX News och en stor grupp människor som har det som sin primära nyhetskälla.

Med det sagt håller jag med om att det är märkligt att etermedier ges en sådan särställning samtidigt som etern är på väg att ersättas av nätet. Det finns till exempel ingen public service-tidning (men däremot finns skattefinansierat presstöd). Nästan alla medieaktörer idag publicerar videoströmmar, poddsändningar och text på nätet, oavsett om de kallar sig dagstidning eller TV-kanal. Jag är helt klart för en mer strömlinjeformad version av public service som fokuserar mer på nätet som plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

De tvingade precis på mig en faktura för det här med dator. De menade också att jag måste betala för att jag bor i "comhemhus" alltså med gammal kabeltv-jack i lägenheten.

Jag har ingen lust att se på deras zombie propaganda än mindre betala för det.

Finns det nått jag kan göra för det här med att jag att jag råkar ham comhem-jack?

Då ljuger Radiotjänst dig rakt i ansiktet. Det är licenspliktig utrustning som är avgiftsbelagd, inget annat. Att du har ett antennuttag i bostaden är helt ointressant. Eftersom det nu fastställts att en dator inte är en TV-mottagare så har du ingen licenspliktig utrustning, det är det enda du behöver meddela dem om.

Skrivet av muSashi:

Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda

Avgifterna är verkligen inte korrekta, alla som tvingats betala den här avgiften ska kräva tillbaks era pengar från Radiotjänst. Om dom vägrar gå med på det kan ni driva erat ärende till domstol där Radiotjänst kommer att förlora.

Detta har väl börjat gå upp även för Radiotjänst efter den panikartade förnekelseperioden, eftersom meddelandet ändrats till:

Radiotjänst bereder frågan om eventuell återbetalning av avgifter vidare och återkommer med besked före midsommar.

När högsta förvaltningsdomstolen tydligt formulerar att

Citat:

RIKAB har därmed inte haft lagligt stöd för att påföra AA den i målet aktuella
radio- och tv-avgiften och beslutet ska undanröjas.

och

Citat:

Av lagrummet följer således att den i målet aktuella radio- och tv-avgiften ska betalas tillbaka till AA.

så förstår jag inte hur Radiotjänst ska kunna slingra sig ur detta. Att de skulle ha rätt till detta p.g.a. tidigare domar har ju dementerats. Lita dock på att de kommer försöka. Att Radiotjänst även fortsättningsvis tillåts agera som de gör är skamligt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det Radiotjänst nu känner sig tvugna att fundera på fram till midsommar är hur man ska hantera konsekvenserna av sin bristande dokumentation. Det står ingenstans i deras register om en betalande person äger en TV eller bara dator/surfplatta/smartphone. De kan helt enkelt inte betala tillbaka pengar på eget initiativ med mindre än att alla får tillbaka sin TV-avgift för den aktuella perioden och sedan måste anmäla sitt TV-innehav på nytt. Det enda rimliga är väl att man får höra av sig för att kunna få tillbaka dina pengar, men det finns en ganska uppenbar risk att den möjligheten kommer att missbrukas. I princip kommer vem som helst att kunna ringa Radiotjänst och säga att hen bara haft en dator under den aktuella tiden. Någonstans på Radiotjänsts ekonomiavdelning sitter de garanterat i detta nu och räknar på konsekvenserna av ett mer eller mindre katastrofalt intäktsbortfall

I runda slängar 100.000 personer är berättigade till ersättning (ungefär så många tillkom när reglerna ändrades), och 100.000 × 3000 blir 300 miljoner. Dessutom kan man misstänka att även personer som inte är berättigade passar på att casha in. De pengar man har drivit in lär redan ha slussats vidare till SVT, SR och UR. Det är fullt möjligt att man har någon sorts bestämmelser för den här sortens händelser, men också fullt möjligt att sådana bestämmelser saknas. Oavsett varifrån pengarna ska tas kommer det att bli problem – det är väldigt mycket pengar att skaffa fram med kort varsel, även för jättar som SR och SVT. Jag är glad över att godtyckligheten och maktmissbruket straffar sig, men om det går ut över public service snarare än Radiotjänst känns det hela en smula bitterljuvt. Kom ihåg att SVT inte ville driva in pengar från datorägare, det var Radiotjänsts egen idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

"– Vi ser det så här, att den här domen innebär en ny praxis och den gäller från och med i dag och framåt. Den har ingen retroaktiv verkan"

Nu verkar det som de insett att deras påhittade tolkning nog inte var helt rätt. Men det säger en hel del om RT juridiska kompetens. Och troligen även om de lägre instanser som dömt. Huvuden borde rulla på RT, vi kan inte ha myndighetsinstanser som godtyckligt tolkar lagar, inte minst när det handlar om att påföra medborgarna obligatoriska avgifter/skatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Då ljuger Radiotjänst dig rakt i ansiktet. Det är licenspliktig utrustning som är avgiftsbelagd, inget annat.

De (kontrollanterna / indrivarna) arbetar ju på provision som jag har förstått det. Det bäddar ju för lögner och skrämseltaktik för att de ska få lite extra i lönekuvertet. Ord kommer ju stå mot ord om det mot förmodan skulle gå till domstol. Själv blev jag informerad om att de skulle tillkalla polis om jag inte började betala.

Det finns en annan yrkesgrupp som också arbetar med konceptet "bara betala så slipper du obehag". Eller är det egentligen en annan yrkesgrupp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av caligo:

I runda slängar 100.000 personer är berättigade till ersättning (ungefär så många tillkom när reglerna ändrades), och 100.000 × 3000 blir 300 miljoner. Dessutom kan man misstänka att även personer som inte är berättigade passar på att casha in. De pengar man har drivit in lär redan ha slussats vidare till SVT, SR och UR. Det är fullt möjligt att man har någon sorts bestämmelser för den här sortens händelser, men också fullt möjligt att sådana bestämmelser saknas. Oavsett varifrån pengarna ska tas kommer det att bli problem – det är väldigt mycket pengar att skaffa fram med kort varsel, även för jättar som SR och SVT. Jag är glad över att godtyckligheten och maktmissbruket straffar sig, men om det går ut över public service snarare än Radiotjänst känns det hela en smula bitterljuvt. Kom ihåg att SVT inte ville driva in pengar från datorägare, det var Radiotjänsts egen idé.

Försöker göra beräkningen lite mer exakt: anmälningarna var utspridda över perioden, så att räkna med 3000:- överräknar nog med någon multipel. En person som betalade från dag 1 när första direktivet kom (februari 2013) fram tills igår kommer ha betalt ca 2076:-/år ⋅ 1⅓ år ≈ 2750:-. Det handlade nog till stora delar om personer som väntade tills de aktivt fick frågan, så ska man dra ett snitt någonstans så är nog 1500:- rimligare, vilket landar på ~150 miljoner kronor.

Radiotjänst själva uppskattar att 75 miljoner kronor under 2013 kom från rena dator/surfplatteanvändare [1]. Lägger man till halva 2014 så bör det blir ett absolut tak på ~150 miljoner kronor, så någonstans mellan 100 miljoner–150 miljoner kronor bör man kunna säkerställa. Som nämns i samma artikel så motsvarar det bara några procent av Radiotjänsts totala intäkter, så det ska nog klaras av att betalas tillbaka utan att SVT/SR/UR ska gå på knäna, inte minst genom att slå ut kostnaden över ett par år ifall de nu redan "bränt av" alla nytillkomna licensavgifter.

Det tål att nämna som du gör att detta var Radiotjänsts och inte exempelvis SVT:s beslut. Hamilton (VD för SVT, ordförande för Radiotjänst) ursprungliga uttalande var ju att de inte tänkte gå ut och "jaga datorinnehavare", men Radiotjänsts styrelse i stort valde sedan en annan, chockerande märklig, tolkning av lagen, vilket de nu fått bakläxa på.

[1]: http://www.corren.se/nyheter/sverige/radiotjanst-vill-inte-at...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Jag tror att det är tusentals människor som fått betala felaktigt "datorinnehav". Strax efter att reglerna ändrades gjorde de kontroller i Växjö (och hela landet antar jag) och frågade specifikt "har du dator?". Känner många som liksom jag åkte på datoravgift i den vevan.

Jag har betalat 2600 i datorinnehav som jag vill ha tillbaka. Finns det 5000 till som jag så blir det 13 miljoner.

Enligt piratpartiet så vet inte radiotjänst vilka som betalar TV-avgift för sin dator, vilket jag tycker är konstigt. Kontrollanten hos mig skrev ner det och jag fick skriva på lappen. Sen fick jag ännu ett besked i brevlådan från radiotjänst där det stod att jag uppgett innehav av dator och bredband och därför ska betalat TV-avgift.

Visst, de kanske inte har en sökbar databas, men informationen borde finnas sparad någonstans i någon form. I värsta fall får de väl gå igenom alla nya kunder från 2013 och framåt manuellt.

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRhoads:

Piratpartiet vill ju lägga avgiften på skatten så då blir den ju obligatorisk ändå

Då vill samtliga politiska partier göra avgiften obligatorisk. Så det enda denna dom har lett till är att se till att avgiften kopplas loss från en specifik hårdvara till att bli teknikneutral och obligatorisk.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Då vill samtliga politiska partier göra avgiften obligatorisk. Så det enda denna dom har lett till är att se till att avgiften kopplas loss från en specifik hårdvara till att bli teknikneutral och obligatorisk.

Och att göra en kraftig ekonomisk fördelning på hur invånarna betalar för den.
I nuläget betalar tex en student som lever på CSN och en storbankschef lika mycket för sitt TV-innehav. Så kommer det inte riktigt vara om det skattefinansieras.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

När ska folk förstå att skatt är stöld och omoraliskt?

"Don't steal, the government doesn't like competition."

För övrigt är det bästa med den här nyheten att det är en myndighet som slår en annan myndighet på fingrarna. Jag blir alltid varm i hjärtat när det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largo-Sama:

Jag tror att det är tusentals människor som fått betala felaktigt "datorinnehav". Strax efter att reglerna ändrades gjorde de kontroller i Växjö (och hela landet antar jag) och frågade specifikt "har du dator?".
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/liqdlhpnfljegm/

Radiotjänsts avgiftsjägare ringde i strax innan nyår.

RT: du betalar ingen TV-avgift!
Jag: jag har ingen TV! och har inte haft på många år.
RT: har du TV-kort i datorn?
Jag: Nej
RT: du måste betala för dator.

Jag har nu betalt två kvartalsavgifter, drygt tusenlappen.
Gick in på radiotjanst.se och sa upp med hänvisning till domen.
Man får väl se i nästa vecka vad RT kommer fram till hur man ska få tillbaks det felaktigt inbetalda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pejlare:

Radiotjänsts avgiftsjägare ringde i strax innan nyår.

RT: du betalar ingen TV-avgift!
Jag: jag har ingen TV! och har inte haft på många år.
RT: har du TV-kort i datorn?
Jag: Nej
RT: du måste betala för dator.

Jag har nu betalt två kvartalsavgifter, drygt tusenlappen.
Gick in på radiotjanst.se och sa upp med hänvisning till domen.
Man får väl se i nästa vecka vad RT kommer fram till hur man ska få tillbaks det felaktigt inbetalda.

Ja, de är riktiga skojare. De skickar bluffakturor i massor och räknar kallt med att de ska komma undan med det. Vilken monumental fräckhet. Man borde polisanmäla packet.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Dom sänder opartisk kunskap utan influenser från andra aktörer samt ifall något skulle hände ut i världen så är det till SVT1 majoriteten av Sveriges befolkning vänder sig till då vi här i lilla Sverige har något som kallas Public Service som just skall vara opartiska och inte behöva stöd från andra företag.

Jag anser att vi behöver dessa kanaler, inte för att dom inte fyller samma funktion som andra kanaler men för att dom fyller den funktion som andra kanaler inte gör.

Håller med, men tror inte att majoriteten av de 2000kr man betalar varje år går till att ta fram opartiska nyheter om Sverige och världen. Det mesta går nog till Idrottssändningar och skitproduktioner. Tycker att SVT borde bantas typ 1 kanal som visar nyheter, politik, vetenskap och kultur. De som vill titta på Amerikanska tv-serier kan gott göra det via en annan leverantör.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pejlare:

Radiotjänsts avgiftsjägare ringde i strax innan nyår.

RT: du betalar ingen TV-avgift!
Jag: jag har ingen TV! och har inte haft på många år.
RT: har du TV-kort i datorn?
Jag: Nej
RT: du måste betala för dator.

Jag har nu betalt två kvartalsavgifter, drygt tusenlappen.
Gick in på radiotjanst.se och sa upp med hänvisning till domen.
Man får väl se i nästa vecka vad RT kommer fram till hur man ska få tillbaks det felaktigt inbetalda.

Radiontjänst får ju nigeriabrev utskickare att se ut som seriösa företagare.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Vico:

Baka in det i skatten, enklare lösning än så finns inte.. hur jälva svårt ska det egentligen vara omg..

Helt fel lösning, alla vill inte kolla för regimens propaganda. Gör istället som alla andra tv kanaler som vill ha betalt men inte sända reklam, koda skiten, betala 150kr i månaden så får du se på statspropagandan, om inte så får du hålla dig till andra kanaler.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Radiontjänst får ju nigeriabrev utskickare att se ut som seriösa företagare.

Jo man måste hela tiden ha garden uppe när överheten ringer, annars plockar dom en in på bara skinnet.