Telia är och förbli Felia

Permalänk
Medlem

Telia är och förbli Felia

Hej alla,

Jag har nu under 3 år i min bostadsrätt haft telia som operatör. Kört både TV, bredband och telefoni via dem vilket var väldigt lysande när dem hade paket på 399-500kr + Viasat premium. Nu under senaste månaderna märker jag att fakturan bara växer, växer och nu har jag fått nog. Fick nu en faktura på 1044kr för en månad med samma tjänster som jag har haft i 3 år nästan. Alltså från 450 kr - 1044 kr utan att ens ha beställt nåt nytt eller haft kontakt med dem. Nu tänkte jag avbryta mina tjänster med Telia och dem erkände mer eller mindre att den kostnaden är inte hållbar.

Nu till min fråga:

Vilka liknande leverantörer skulle ni rekommendera? Jag är intresserad av bredband och TV främst men är lite osäker på kvaliten på de olika leverantörerna. Jag vet att min kompis är väldigt missnöjd över bredbandsbolaget och jag själv är nu missnöjd över Telia. Comhem har ett rykte för att ha allmänt dålig kvalite på internet. Jag spelar en hel del och man ser verkligen skillnad på pingen i spelen när en person sitter på comhems nät. jag är intresserad över erbjudanden och riktiga kap framförallt!

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clarko:

Hej alla,

Jag har nu under 3 år i min bostadsrätt haft telia som operatör. Kört både TV, bredband och telefoni via dem vilket var väldigt lysande när dem hade paket på 399-500kr + Viasat premium. Nu under senaste månaderna märker jag att fakturan bara växer, växer och nu har jag fått nog. Fick nu en faktura på 1044kr för en månad med samma tjänster som jag har haft i 3 år nästan. Alltså från 450 kr - 1044 kr utan att ens ha beställt nåt nytt eller haft kontakt med dem. Nu tänkte jag avbryta mina tjänster med Telia och dem erkände mer eller mindre att den kostnaden är inte hållbar.

Nu till min fråga:

Vilka liknande leverantörer skulle ni rekommendera? Jag är intresserad av bredband och TV främst men är lite osäker på kvaliten på de olika leverantörerna. Jag vet att min kompis är väldigt missnöjd över bredbandsbolaget och jag själv är nu missnöjd över Telia. Comhem har ett rykte för att ha allmänt dålig kvalite på internet. Jag spelar en hel del och man ser verkligen skillnad på pingen i spelen när en person sitter på comhems nät. jag är intresserad över erbjudanden och riktiga kap framförallt!

Tacksam för svar!

Viasat Premium kostar 368kr/månad förutom ditt abonnemang. Berätta istället hur fakturan är specifierad istället för att bara gnälla, då kan du få vettiga svar om vad som är rätt eller fel. Att du skulle betalt 450kr inklusive Viasat Premium kan enbart vara pga något kampanjpris du erhållit tidigare. När det tar slut gäller ordinarie pris och om du tecknat mitt i en månad kan du åka på att betala mer än en månad precis vid övergången.

Det låter dock som att priset är det viktigaste och inte kvaliteten på tjänsten, så var noga med att säga det, så minskar du risken att bli missnöjd vid ett eventuellt byte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Viasat Premium kostar 368kr/månad förutom ditt abonnemang. Berätta istället hur fakturan är specifierad istället för att bara gnälla, då kan du få vettiga svar om vad som är rätt eller fel. Att du skulle betalt 450kr inklusive Viasat Premium kan enbart vara pga något kampanjpris du erhållit tidigare. När det tar slut gäller ordinarie pris och om du tecknat mitt i en månad kan du åka på att betala mer än en månad precis vid övergången.

Det låter dock som att priset är det viktigaste och inte kvaliteten på tjänsten, så var noga med att säga det, så minskar du risken att bli missnöjd vid ett eventuellt byte.

Fel!

Jag betalar 249 kr för viasat premium.

jag har absolut inga problem med att betala en extra slant för kvalitet. Men TV + Bredband + Viasat = 1044 kr är väl lite att ta i från Telias håll? eller du kanske betalar 2000kr i månaden för sånt för du verkar ju tro att detta är ett OK pris att betala. Jag har bott själv i 10 år och har aldrig fått betala så mycket för så lite. Comhem ger mig TV (8 valfria kanaler) + bredband 100/10 för 300 kr i månaden. Med viasat blir det ca 550 kr vilket är halverat emot Telia. Comhem har dock sina brister när det kommer till kvalite så därav min fråga till andra som använder andra operatörer om dem har nåt att rekommendera?

Sluta dummförklara folk pga ditt ego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Fel!

Jag betalar 249 kr för viasat premium.

jag har absolut inga problem med att betala en extra slant för kvalitet. Men TV + Bredband + Viasat = 1044 kr är väl lite att ta i från Telias håll? eller du kanske betalar 2000kr i månaden för sånt för du verkar ju tro att detta är ett OK pris att betala. Jag har bott själv i 10 år och har aldrig fått betala så mycket för så lite. Comhem ger mig TV (8 valfria kanaler) + bredband 100/10 för 300 kr i månaden. Med viasat blir det ca 550 kr vilket är halverat emot Telia. Comhem har dock sina brister när det kommer till kvalite så därav min fråga till andra som använder andra operatörer om dem har nåt att rekommendera?

Sluta dummförklara folk pga ditt ego!

Lugn nu, han dumförklarade dig inte alls.

Specificera vilka kanaler du vill ha, vilka tjänster och hastigheten på bredband. Utan detaljer är det helt omöjligt att jämföra operatörer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Fel!

Jag betalar 249 kr för viasat premium.

jag har absolut inga problem med att betala en extra slant för kvalitet. Men TV + Bredband + Viasat = 1044 kr är väl lite att ta i från Telias håll? eller du kanske betalar 2000kr i månaden för sånt för du verkar ju tro att detta är ett OK pris att betala. Jag har bott själv i 10 år och har aldrig fått betala så mycket för så lite. Comhem ger mig TV (8 valfria kanaler) + bredband 100/10 för 300 kr i månaden. Med viasat blir det ca 550 kr vilket är halverat emot Telia. Comhem har dock sina brister när det kommer till kvalite så därav min fråga till andra som använder andra operatörer om dem har nåt att rekommendera?

Sluta dummförklara folk pga ditt ego!

Oj! Nu håller vi tillbaka hästarna en aning. Det priset multiman beskriver stårhär. Sen har vi inte den blekaste aning vilka/vilken kampanj du tecknade och samt att hur länge kampanjpriset varade. Det gör för oss omöjligt att "veta" vad som är rimligt eller ej. Vad betalar du för bredbandet, respektive TVn innan och nu?

Sen är frågan vilket ego du syftar på? Hans? Han svarade på din tråd. Han försöker inte dumförklara någon.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

Fel!

Jag betalar 249 kr för viasat premium.

jag har absolut inga problem med att betala en extra slant för kvalitet. Men TV + Bredband + Viasat = 1044 kr är väl lite att ta i från Telias håll? eller du kanske betalar 2000kr i månaden för sånt för du verkar ju tro att detta är ett OK pris att betala. Jag har bott själv i 10 år och har aldrig fått betala så mycket för så lite. Comhem ger mig TV (8 valfria kanaler) + bredband 100/10 för 300 kr i månaden. Med viasat blir det ca 550 kr vilket är halverat emot Telia. Comhem har dock sina brister när det kommer till kvalite så därav min fråga till andra som använder andra operatörer om dem har nåt att rekommendera?

Sluta dummförklara folk pga ditt ego!

Man förstår att du blir arg när man får en sån stor räkning, det skulle jag också blivit.
Men kolla upp hur mycket du betalar, vad du betalar.
Kanske är det någon som ringer dyra samtal till utlandet?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

1-7 är de kanaler jag önskar till TVn. Samt 100/10 fiber i bredband är mina önskemål. Allt annat är bara bonus!

Permalänk
Medlem

antagligen så beställde du ditt paket till ett billigare pris, jag beställde tex 100/100 ifrån telia för 149kr i månaden, efter ett år så höjdes priset till ordinarie pris på 399kr har jag för mig, dyrt? ja..

Men har du kollat dina avtal överhuvudtaget innan du börjar smutskasta dom för att ha "lurat" dig?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill ha fiber måste du kolla så du får ha någon annan än Telia på det fibret. Det finns fall då Telia eller annan operatör äger fiberkanalerna och därför kan du inte välja annan leverantör. Kolla i papperna som kom med bostadenskontraktet(hyres eller borätt spelar ingen roll) där brukar sådana information stå.

Samt eftersom olika leverantörer ger olika priser beroende på vilket fiber man sitter på samt vilken stad och stadsdel man bor i så kan vi inte söka priserna för detta.

Men jag kan rekommendera Bahnhof, kolla med dem om du kan använda deras fiber hemma hos dig. De är grymma. Annars finns compricer.se där du kan jämföra bredbandspriser med varandra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av clarko:

1-7 är de kanaler jag önskar till TVn. Samt 100/10 fiber i bredband är mina önskemål. Allt annat är bara bonus!

Telia har slopat 100/10, det som finns är 10/10 eller 100/100.

http://www.telia.se/privat/aktuellt/2014/Juni/Nya-priser-f-r-Telia-Bredband-via-fiber

419:-/månad för 100/100 samt telefoni. Kostnad för valt TV-paket tillkommer.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Istället för att bli jättearg och börja leta efter nya leverantörer så bör du ju först och främst kolla med Telia varför du har så höga fakturor och kolla om man kan sänka kostnaderna. De har säkerligen bra erbjudanden för dig om du väljer att binda om dig eller dyl.

Sen förstår jag inte varför du skulle vilja byta leverantör om det faktikst alltid fungerat felfritt, att ha samtliga tjänster utan problem är banne mig sällsynt. Har själv ComHem och har haft strul flera gånger, vågar dock inte byta eftersom allt har fungerat ett bra tag och jag vet hur jag ska hantera de problem som uppstår. Att jag dessutom jobbat för dem i två år ändrar ju inte saken

Låter dock konstigt för mig att du först börjar gå loss och kalla dem Felia, fastän du inte visat något fel från dem ännu, och sedan kallar Multiman för ego och vet inte vad. Börja från rätt ände först, specifiera din faktura så att vi ser att det faktiskt är något fel på den. För mig låter det bara som att du är obunden i alla dina abbonemang, vilket ger högre kostnader, det är välkänt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det låter rimligt att du betalar 1040 kr för ett abonnemang.
Ifall vi verkligen snackar TV + Bredband samt Viasat (?) på detta, så ligger summan ungefär där den borde ligga.

Förr i tiden åkte man häst till jobbet, tider ändras. Det gör priser också.

Råder dig att dumpa TV samt Viasat-abonnemanget och köra endast bredband för att streama.
Alla streamingtjänster ligger från 50-200 kr per månad och då får du ett väldigt mycket bättre utbud än dagens kanaler som är fyllt med all sorters skräp.

EDIT: Ett råd också, skaffa inte Comhem.
Haft dom i flera år, senaste förra veckan vart jag utan internet i två dagar där jag inte fick någon förklaring alls från supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broseph:

Det låter rimligt att du betalar 1040 kr för ett abonnemang.
Ifall vi verkligen snackar TV + Bredband samt Viasat (?) på detta, så ligger summan ungefär där den borde ligga.

Inte riktigt. 419:- för 100/100 samt 198:- för "Lagom" (kanal 1-7 och några till) = 617:-/månad.

Med Kanal 1-7 + Viasat Premium och 100/100 blir det 419:- + 488:- = 907:- /månad. (kanalpaketet heter Lagom med Viasat Premium).

http://www.telia.se/privat/tv/kanalpaket

(Vill man däremot ha HD-kanaler blir det dyrare och Telia har riktigt dåligt utbud när det gäller HD har jag hört.)

Visa signatur

Keep on boppin´