Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Avslutningsvis vill jag ta upp en konspiratonsteori som jag verkligen inte tror på, vilket är att vacciner innehåller autism, adhd och allt vad det påstås. Det är oerhört obildat att påstå något dylikt. Det borde vi alla vara överens om att speciellt autism och adhd är något som de som lider av det föds med.

Fast det här har du ju helt fel om.
Det finns massor med studier som visar på att olika kemikalier påverkar hur ADHD och andra liknande saker utvecklas, eller olika skador också.

Autism är också någonting som kan utveckla sig senare av olika anledningar även om det är vanligast att man föds med det.

Så nej, det borde vi inte alla vara överens om att man föds med eftersom det inte stämmer.
Att vaccin är boven i dramat är dock rent nonsens.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Fast det här har du ju helt fel om.
Det finns massor med studier som visar på att olika kemikalier påverkar hur ADHD och andra liknande saker utvecklas, eller olika skador också.

Autism är också någonting som kan utveckla sig senare av olika anledningar även om det är vanligast att man föds med det.

Så nej, det borde vi inte alla vara överens om att man föds med eftersom det inte stämmer.
Att vaccin är boven i dramat är dock rent nonsens.

Ja, nu har jag ju ingen läkarlicens, så jag litar på det du säger. Men generellt sett är ändå det vanligaste att just ADHD och autism finns med i bilden redan från början.

Och absolut, vaccin har ingenting med eventuell senare upptäckt av de två sjukdomarna eller i princip något annat. Det vaccin kan åstadkomma är milda symptom av den sjukdom man vaccinerar sig mot, för om jag inte minns helt fel innehåller vaccin en liten andel av sjukdomen samt antikroppar som kan bekämpa det? Jag har säkert fel där, men det har jag hört i alla fall.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Afghanistan tror jag var en ren reaktion på 9/11 och det var inte bara USA som invaderade Afghanistan, man hade nästan hela världen med sig. Inklusive Sverige.

Fast nästan alla kapare var från saudiarabien? Var är logiken

Du tror inte det handlar om opiumet, USA (de som kontrollerar USA) ogillade att talibanerna brände opiumfälten

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du tror inte det handlar om opiumet, USA (de som kontrollerar USA) ogillade att talibanerna brände opiumfälten

Nej.
Är detta vad du tror?

Permalänk
Medlem

Ja, nu har jag ju ingen läkarlicens, så jag litar på det du säger. Men generellt sett är ändå det vanligaste att just ADHD och autism finns med i bilden redan från början.

Autism tror jag att jag kan skriva under på, men ADHD vet jag inte.
Och det tror jag inte det vetenskapliga etablissemanget vet heller.

Och absolut, vaccin har ingenting med eventuell senare upptäckt av de två sjukdomarna eller i princip något annat. Det vaccin kan åstadkomma är milda symptom av den sjukdom man vaccinerar sig mot, för om jag inte minns helt fel innehåller vaccin en liten andel av sjukdomen samt antikroppar som kan bekämpa det? Jag har säkert fel där, men det har jag hört i alla fall.

Nja, vaccin är ganska mycket mer komplicerat än sådär.
Och det innehåller inte anti-kroppar, din kropp tillverkar anti-kroppar som svar på vaccinet.
Den aktiva ingrediensen i vaccin är viruset eller bakterien i en ofarlig form som din kropp kan reagera på.
Men iaf, det du pratar om är grundtanken och det stämmer, men för att få dom att fungera som dom ska så är det en hel del kemikalier och annat i själva vaccinen. Som t.ex. Aluminum, anti-biotika, Formaldehyd, Natriumglutamat och kvicksilver.
Dessutom är dessa kemikalier och andra ingredienser ibland hemliga eftersom tillverkaren av dom inte vill berätta så att andra kan kopiera.

Nu är det i extremt små-doser så det inte är någon fara.
Och även om vi låtsas om att det finns en fara eftersom det är i princip omöjligt att garantera att det finns absolut 0 risk så är risken av att låta bli att vaccinera sig mycket högre än risken att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej.
Är detta vad du tror?

Jag vet inte, ingen kan väl veta exakt utan man får väl ta det som är mest sannolikt. Knark är världens näst största handelsvara så det ligger ju en hel del pengar i området. Bara olja omsätter mer pengar
Några större banker gör enorma pengar på att tvätta knarkpengar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Jag vet inte, ingen kan väl veta exakt utan man får väl ta det som är mest sannolikt. Knark är världens näst största handelsvara så det ligger ju en hel del pengar i området. Bara olja omsätter mer pengar

Är inte mat rimligtvis större som handelsvara än knark?
Och om man argumenterar som dig och direkt sätter likhetstecken mellan troligast orsak till invasion och storlek på omsättning i en viss sektorså är det väl rimligare att invasionen handlar om pommes frites och kanelbullar.

Nä. Det låter mindre troligt såklart ;). Men jag kan nog tycka att det behövs lite bättre stöd för en teori om orsak till invasion än att en branch är stor.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Utveckla resonemanget: på vilket sätt sökte konspiratörerna gagnas av invasionen?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är inte mat rimligtvis större som handelsvara än knark?

Mat är ett stort område, och skall man gruppera områden så stort så skulle även knark kunna ingå i mat. Den matsort som omsätter mest är Kaffe. Men kaffe ligger långt efter knark. Till och med Marijuana separat omsätter mer än kaffe.

Alla krig handlar i grunden om pengar och makt. Vilka förlorade på att talibanerna brände Opiumodlingarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Utveckla resonemanget: på vilket sätt sökte konspiratörerna gagnas av invasionen?

Kan du förtydliga frågan, osäker på vad du frågar om

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Mat är ett stort område, och skall man gruppera områden så stort så skulle även knark kunna ingå i mat. Den matsort som omsätter mest är Kaffe. Men kaffe ligger långt efter knark. Till och med Marijuana separat omsätter mer än kaffe.

Alla krig handlar i grunden om pengar och makt. Vilka förlorade på att talibanerna brände Opiumodlingarna?

Knark och mat... Försöker du verkligen dig på att likställa dem? Om inte det här är confirmation bias så vet jag inte vad som är det :). Det är bara dumt att försöka forcera ihop dessa för att försöka få ihop ett argument.
Men det var ju inte det som jag ville ha sagt. Så fastna inte här.
Det jag frågade efter var tydligare kopplingar istället för gissningar för att styrka dina argument. Det är inge vidare att passa över förklaringspucken till mig. Det är ju du som ska utveckla sambandet ytterligare. Inte jag såklart.
Räcker som sagt inte med storleksmått som exemplet "knarkbranchen är stor, alltså måste usa ha anfallit Afghanistan". Någon form av faktiska samband efterfrågas.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kan du förtydliga frågan, osäker på vad du frågar om

...
På vilket sätt gagnades de pengatvättande bankerna av invasionen av Afghanistan?

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Någon form av faktiska samband efterfrågas.

Pengar

Skrivet av Huzzbutt:

...
På vilket sätt gagnades de pengatvättande bankerna av invasionen av Afghanistan?

Det här: http://www.rollingstone.com/politics/blogs/taibblog/outrageou...

Några mycket stora banker har marknaden för sig själva (pengatvätt). Ett tips är att granska ägarna för då får man ganska märkliga samband

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Potatis

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det här: http://www.rollingstone.com/politics/blogs/taibblog/outrageou...

Några mycket stora banker har marknaden för sig själva (pengatvätt). Ett tips är att granska ägarna för då får man ganska märkliga samband

Jag kommer inte att läsa diverse artiklar eller titta på youtube videos.
(det finns samband mellan din existens och pungdjurens utveckling i vietnamesiska forskningsanläggningar, samband är irrelevanta tills kopplingen är klarlagd.)

Sammanfatta hur bankerna i fråga har gagnats av kriget i Afghanistan, använd källor där de behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

(det finns samband mellan din existens och pungdjurens utveckling i vietnamesiska forskningsanläggningar, samband är irrelevanta tills kopplingen är klarlagd.)

Sammanfatta hur bankerna i fråga har gagnats av kriget i Afghanistan, använd källor där de behövs.

Sammanfattning: En del större banker tvättar väldigt mycket pengar och de är näst intill straffimmuna

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Sammanfattning: En del större banker tvättar väldigt mycket pengar och de är näst intill straffimmuna

Det har framgått klart och tydligt att det jag frågat efter är hur bankerna har tjänat på afghanistan kriget. Vad du skrev nu är bara en upprepning av ett tidigare påstående från din sida. återigen:

Hur har bankerna i fråga tjänat på kriget i afghanistan?
(svara enligt den formel jag tidigare preciserade: sammanfattning med källor om det behövs).

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Hittade en liten sommarserie om konspirationsteorier som började på P1 idag, första avsnittet handlade om chemtrails.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4703

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det har framgått klart och tydligt att det jag frågat efter är hur bankerna har tjänat på afghanistan kriget. Vad du skrev nu är bara en upprepning av ett tidigare påstående från din sida. återigen:

Hur har bankerna i fråga tjänat på kriget i afghanistan?
(svara enligt den formel jag tidigare preciserade: sammanfattning med källor om det behövs).

Ok, du kanske skulle bättra dig på att skriva så andra begriper vad du efterfrågar

Afghanistan står för c.a. 90% av världens heroinproduktion. Marken i Afghanistan är mycket lämpad för att odla vallmo. Förutom att de odlar vallmo odlas även mycket Marijuana, där är de inte störst men mycket stora.

Det exakta värdet i slutleden för handeln är givetvis svår att uppskatta. Bankernas skattefria vinst är också spekulationer men de har marknaden för sig själva och det är inte så svårt att räkna ut hur mycket denna är värd. Om vinsten varje år från Afghanistan ligger på 100 miljarder eller 200 miljarder spelar mindre roll, det handlar om gigantiska belopp.

Tallibanerna förbjöd odling av vallmo år 2000 och brände ner i princip allt som var kontrollerat av landet år 2001, i slutet av 2001 invandrade USA Afghanistan och odlingarna var återställda året efter.
Märkligt kan man tycka när man satsar så hårt på "war on drugs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ok, du kanske skulle bättra dig på att skriva så andra begriper vad du efterfrågar

Vi kan alla enas om att problemet ligger hos dig:

Skrivet av Huzzbutt:

Inlägget som föregick mitt senaste, inlägget som du gav ett nonsenssvar på. Nåväl, inget nytt under solen.

Skrivet av klk:

Afghanistan står för c.a. 90% av världens heroinproduktion. Marken i Afghanistan är mycket lämpad för att odla vallmo. Förutom att de odlar vallmo odlas även mycket Marijuana, där är de inte störst men mycket stora.

Det exakta värdet i slutleden för handeln är givetvis svår att uppskatta. Bankernas skattefria vinst är också spekulationer men de har marknaden för sig själva och det är inte så svårt att räkna ut hur mycket denna är värd. Om vinsten varje år från Afghanistan ligger på 100 miljarder eller 200 miljarder spelar mindre roll, det handlar om gigantiska belopp.

Tallibanerna förbjöd odling av vallmo år 2000 och brände ner i princip allt som var kontrollerat av landet år 2001, i slutet av 2001 invandrade USA Afghanistan och odlingarna var återställda året efter.
Märkligt kan man tycka när man satsar så hårt på "war on drugs"

Ovanstående är inte heller ett svar på hur bankerna har gagnats av kriget i Afghanistan.
Återigen:

På vilket sätt gagnades de berörda bankerna av kriget i Afghanistan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ovanstående är inte heller ett svar på hur bankerna har gagnats av kriget i Afghanistan.
Återigen:

På vilket sätt gagnades de berörda bankerna av kriget i Afghanistan?

Hur svårt kan det vara? De tvättar pengar på en handel, om den handeln minskar så finns det mindre pengar att tvätta och därmed sjunker förtjänsten. Mer handel och det finns mer pengar att tvätta.
Tar man bort 90% av världens vallmoodlingar så minskar mängden pengar att tvätta och därmed vinsten för bankerna.

En stor orsak till att USA gick in om man tror att pengar var ett motiv och anser att banker har stort inflytande i USA var att få igång produktionen av opium så bankerna få mer pengar och tvätta.

Förstod du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur svårt kan det vara? De tvättar pengar på en handel, om den handelns minskar så finns det mindre pengar att tvätta och därmed sjunker förtjänsten. Mer handel och det finns mer pengar att tvätta.
Tar man bort 90% av världens vallmoodlingar så minskar mängden pengar att tvätta och därmed vinsten för bankerna.

Nej KLK, tar man bort 90% av världens vallmo odlingar så minskar mängden pengar från vallmoodlingar, det minskar inte mängden pengar i omlopp på den svarta marknaden om det finns lämpliga subsitut, t ex Subutex, Fentanyl och Metadon. Varav de två första fick sig ett uppsving under 2000-talet.

Det är grundläggande marknadsteori KLK, det förutsätter förstås att du läser in dig på preparat och deras användning. Opiumbristen är i sig inte en brist för heroinisterna, det innebär dock en möjlighet för andra producenter att sno sig åt marknadsandelar.

Frågan du ska svara på nu: Gagnades bankerna i fråga mindre av syntetiska preparat än av "naturliga" preparat?

Skrivet av klk:

En stor orsak till att USA gick in om man tror att pengar var ett motiv och anser att banker har stort inflytande i USA var att få igång produktionen av opium så bankerna få mer pengar och tvätta.

Det förutsätter förstås att bankernas relativa vinst av drogmarknaden faktiskt minskade, något du inte klargjort.

Skrivet av klk:

Förstod du nu?

Du förstod inte vad du skrev, för mig var det därmed omöjligt att bli mer insatt i din världsbild.

Återigen:
Gagnades bankerna i fråga mindre av syntetiska preparat än av "naturliga" preparat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej KLK, tar man bort 90% av världens vallmo odlingar så minskar mängden pengar från vallmoodlingar, det minskar inte mängden pengar i omlopp på den svarta marknaden om det finns lämpliga subsitut, t ex Subutex, Fentanyl och Metadon. Varav de två första fick sig ett uppsving under 2000-talet.

Den marknaden är inte svart, den är reglerad och då är det en helt annan femma och dra in kosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag vet inte, ingen kan väl veta exakt utan man får väl ta det som är mest sannolikt.

Ok, då väljer jag att bortse ifrån ett påstående som inte har några som helst faktiska bevis, inte ens en hint av dokument, inte en enda "Whistleblower" på över 10 år, ingen expert på området i hela världen har lyft teorin osv osv osv.

Det är på inget vis sannolikt öht.

Att du lyfter rena spekulationer baserat på felaktiv världsuppfattning och sedan väljer att använda sannolikhet som argumentation är så förbluffande att jag inte vet vad jag ska ta mig till.
Men men, det får mig att känna mig helt klar med dig iaf.
Du vet inte vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Den marknaden är inte svart, den är reglerad och då är det en helt annan femma och dra in kosing

Nu är du bara larvig. Givetvis så är handeln med Fentanyl, Subutex och metadon i missbrukarled svart. Det är inte heller helt orimligt att anta att även produktionen i viss mån är svart precis som produktionen av av syntetiska adrenalin preparat.

Återigen:
Gagnades bankerna i fråga mindre av syntetiska preparat än av "naturliga" preparat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ok, då väljer jag att bortse ifrån ett påstående som inte har några som helst faktiska bevis, inte ens en hint av dokument, inte en enda "Whistleblower" på över 10 år, ingen expert på området i hela världen har lyft teorin osv osv osv.

*harkel* Självklart är det ingen som har bevis, isåfall hade vi inte haft denna diskussion. Det enda som är bevisat är att de anledningar man hade till att gå in var lögner.

Skrivet av Huzzbutt:

Nu är du bara larvig. Givetvis så är handeln med Fentanyl, Subutex och metadon i missbrukarled svart.

Nix, givetvis kan du få svart handel efter medicinen hämtats ut men det blir en mycket mer svårkontrollerad marknad för de som tidigare styrt från början till slut.

Om du läser på lite själv, kanske bemödar dig med att läsa länkar som postas blir det lättare för dig att förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Nix, givetvis kan du få svart handel efter medicinen hämtats ut men det blir en mycket mer svårkontrollerad marknad för de som tidigare styrt från början till slut.

Om du läser på lite själv, kanske bemödar dig med att läsa länkar som postas blir det lättare för dig att förstå

Din Nuvarande förklaring är alltså att de lagliga utskrivningarna av Fentanyl, metadon och subutex tillgodoser marknadsbehovet?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Huzzbutt:

Jag läste lite snabbt och det handlade om att den stora banken HSBC dömdes för att ha tvättat pengar för Colombianska drogkarteller. Så antar att klk anser att de ligger bakom kriget i Afghanistan by proxy eller nåt. Resten var mest drogliberalt dravel. Verkar som om arvet efter Hunter S Thomson sitter kvar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag läste lite snabbt och det handlade om att den stora banken HSBC dömdes för att ha tvättat pengar för Colombianska drogkarteller. Så antar att klk anser att de ligger bakom kriget i Afghanistan by proxy eller nåt. Resten var mest drogliberalt dravel. Verkar som om arvet efter Hunter S Thomson sitter kvar.

Den starkaste bevisnivån är som bekant just: Nån gjorde nåt och det här kan med god vilja liknas vid det om man lägger till något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får nog ge dig ut och läsa de länkar som förklarar