Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Oscillerande ljud med dubbla hårddiskar

Permalänk

Oscillerande ljud med dubbla hårddiskar

Jag har sedan en tid tillbaka haft två hårddiskar (Samsung SpinPoint F3 samt WD Caviar Black, bägge 1 TB) monterade i mitt Define R3. Ända tills nyligen då jag flyttade ner datorn under skrivbordet från att tidigare ha stått ovanpå har jag haft hårddiskarna liggandes ovanpå hårddiskvaggorna utan skruvar, detta för att jag lagt på silikonklickar på gummikuddarna som hårddiskarna ska skruvas fast i. Det blir en enorm skillnad i volym på diskarna när de bara ligger ovanpå dessa silikonkuddar snarare än gummikuddarna som kommer med chassit, dels försvinner det brummande ljudet i princip helt och dels hörs de knappt alls när de arbetar.

När jag flyttade ner datorn under skrivbordet står den numera ungefär en decimeter ovanför golvet inuti en hutch så den slipper suga upp allt damm som ligger på golvnivå. Det blir dock ett problem att lyfta in datorn där då utrymmet är någorlunda litet, det är drygt en decimeter marginal på alla sidorna, då hårddiskarna lätt tenderar att trilla av från dessa silikonkuddar och ligga snett, ibland även ligga så pass att de tar i metallen på vaggorna direkt så de börjar skallra. Eftersom att datorn står i en hutch med bakstycke (sågat ut hål för kablar + ventilation) kan jag inte ta loss sidopanelerna och rätta till dem när datorn väl står där, vilket innebär att jag måste lyfta ut datorn igen och fixa det. Jag försökte istället att använda originalkuddarna och skruva fast diskarna i dessa, men ljudnivån steg återigen markant och bidrog även till ett tydligt oscillerande ljud (tänk er ljudet från när man försöker härma en bil som passerar i hög fart, fast loopat drygt en gång varannan sekund). Western Digital-disken i sig är betydligt mer högljudd än Samsung-disken, det märks tydligt om jag bara har en inkopplad i taget då Samsung-disken i princip hörs lika lite som om den skulle stå på silikonkuddarna. WD-disken må vara mer högljudd ensam, men det oscillerande ljudet finns enbart där om bägge diskarna sitter i samtidigt.

Jag antar att detta ljud uppkommer då diskarnas vibrationer påverkar varandra och då de inte snurrar med exakt samma hastighet (bägge är 7200 RPM, men jag tvivlar på att de är identiska)? Finns det någon bra lösning för att fixa detta problemet eller är det helt enkelt något som uppkommer med flera hårddiskar i samtidigt som man får vänja sig vid?

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att det är lådan/hurtsen som orsakar detta då denna skapar en form av resonans/eko-effekt som bara återges på visa frekvenser. Om du vet hur tex. gitarrer, trummor och högtalare fungerar så förstår du vad jag menar. Allt som rör sig skapar ljud men vissa ljud äter upp varandra eller är så vanliga att vi inte hör dom. Skulle du befinna dig i ett helt ljudlöst rum skulle du störas av att höra kroppens vanligaste ljud från "fel håll".

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Entusiast

Mycket riktigt beror ljudet på att diskarna inta har exakt samma rotationshastighet. Då får du interferens och en överlagrad ton som varierar. Fenomenet kallas svävning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4vning

Enda sättet att lösa det är att dämpa bort vibrationerna. Jag hade också problem med det och jag löste det genom att byta ut alla mina gamla Samsung F1 750 GB mot nya. Så istället för tre 750 GB sitter det nu två Toshiba 3 TB. Inga svävningar och minimalt med vibrationer. Hårddiskar har en förmåga att vibrera mer när de blir äldre och delar slits ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24