Permalänk

Dark-Reactor [CaseLabs Mercury S8] Rev 1

Efter många års medlemskap och otaliga timmar i galleriet tänkte jag att det nu borde vara min tur att bidra.
Det hela började med att jag föll pladask för CaseLabs skapelse Mercury S8 och ett sådan införskaffades.

Bygget är till 90% klart men lite detaljer ska förfinas för att jag ska vara nöjd.
Många komponenter har hängt med ett tag men fungerar bra och jag ser då ingen anledning att byta.

Komponenter-:

Chassi: CaseLabs Mercury S8
Modekort: MSI P67A-GD55
Processor: Intel i5 3570K @4,4GHz
Ram: Corsair Vengens 16Gb
Grafikkort: Radeon R9 290x @1200MHz
SSD: Samsung EVO 840 256Gb
Nätagg: Corsair AX750

Kylning-:

Radiator: 2x Alphacool NexXxoS XT45 Copper 360mm
Radiator: 1x Alphacool NexXxoS XT60 Copper 360mm
Reservoar: Phobya Balancer 250 nickel
Pump: Alphacool VP655 med EK-D5 X-TOP
Cpu Block: Alphacool NexXxoS XP³
Gpu Block: EK-FC R9-290X - Acetal med EK Backplate
Ram Block: EK-RAM Monarch X4 - Acetal CSQ
Fläktar: 10st Noctua NF-P12 120mm
Fläktar: 3st Noctua NF-P14 FLX 140mm
Fläktstyrning: Aquaero 5LT

Varför så mycket kylning? ja.. Varför inte?

Här följer lite bilder på uppförandet och slutprodukten.
Jag tänker att jag börjar med lite bilder från hur det såg ut tidigare.

Ni får ha överseende men mina bristfälliga fotograftalanger, vissa bilder tagna med en Nikon D3000 och vissa med min Xperia Z

Håll till godo!

(Revision 2 är i planeringsfasen)

Besök galleriet här

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Discokungen

Får liiite ångest på Noctua och 120mm. Svart slang är lite konstigt val i sammanhanget. Annars är det ett trevligt bygge och galleri!

Kan ju säga att min är knäpptyst med 3st 280-rads och en 360-rad med Noiseblocker PWM på lägsta.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Snyggt o prydligt, men jag kan hålla med förgående talare om att det hade kanske varit trevligare med blått vatten i blåtintad slang än svart icke opaque, när du ändå kör på kylningen. men som sagt, fint!
hur mycket kylning skall du ha!...det var väldigt mycket kyla där!

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144

Permalänk

Oj.. Skitsnyggt! Även fast det var Noctua fläktar

Permalänk

snyggt
hade föredragit Noctua-bech färg på slangarna (ingen aning om det existerar) alternativt blå-svarta fläktar. men annars najs

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Skrivet av maxxxmaxmaxx:

snyggt
hade föredragit Noctua-bech färg på slangarna (ingen aning om det existerar) alternativt blå-svarta fläktar. men annars najs

Skrivet av GreenSoap:

Oj.. Skitsnyggt! Även fast det var Noctua fläktar

Skrivet av Zariel:

Snyggt o prydligt, men jag kan hålla med förgående talare om att det hade kanske varit trevligare med blått vatten i blåtintad slang än svart icke opaque, när du ändå kör på kylningen. men som sagt, fint!
hur mycket kylning skall du ha!...det var väldigt mycket kyla där!

Skrivet av Flamso:

Får liiite ångest på Noctua och 120mm. Svart slang är lite konstigt val i sammanhanget. Annars är det ett trevligt bygge och galleri!

Kan ju säga att min är knäpptyst med 3st 280-rads och en 360-rad med Noiseblocker PWM på lägsta.

Jo håller med om färgen på fläktar förstör lite.. anledningen va att dessa fläktar redan fanns hemma och kände inte för att lägga pengar på något som redan fungerar. Svarta hade helt klart varit att föredra.
Men jag gillar hur Noctua fläktarna presterar.

Bilderna gör inte den blåa färgen rättvis. allt är mycket mörkare i verkligheten.

Färgat vatten va aldrig ett alternativ då jag tycker de bygger lite för mycket "skit" i systemet.

Ang ljudnivån så är den obefintlig i idel och "vanligt" skrivbordsanvändande, allting är passivt i detta läge och fläktarna går inte igång fören systemet belastas.

Tyvärr har inte alla råd med att köpa helt nya prylar när man bygger om lite och fick därför ta mycket saker från tidigare bygge. Då blir färgmatchningen inte hundra. Dessutom måste man ha något att pilla med i framtiden;)
Som sagt tidigare så är det inte perfekt, kommer aldrig bli perfekt, men detta funkar så länge och slutade i ett helt ok resultat tycker jag

Tackar er för kritiken och beröm, nu vet jag ju hur jag ska förbättra nästa gång det är dax att riva;)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag har själv aldrig vattenkylt men min spontana tanke var att det var väldigt mycket olika material i din loop.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Skrivet av CynXen:

Snyggt! Jag har själv aldrig vattenkylt men min spontana tanke var att det var väldigt mycket olika material i din loop.

Hur menar du med olika Material?:)

Alla Block är av Koppar och Acetal
Alla Radiatorer är av Koppar

Visa signatur

[Citera för svar!]

Permalänk
Skrivet av WillBjorG:

Hur menar du med olika Material?:)

Alla Block är av Koppar och Acetal
Alla Radiatorer är av Koppar

Borde vara lugnt då han kanske var rädd för att du hade kontakt med koppar och aluminium? det är ett recept på vitkorrision

Permalänk
Skrivet av Kakmonstr3t:

Borde vara lugnt då han kanske var rädd för att du hade kontakt med koppar och aluminium? det är ett recept på vitkorrision

Jo detta är jag fullt medveten om.. ingen Aluminium här inte.
Vad jag vet så finns det inte speciellt mycket delar till vattenkylning som består av aluminium?

Visa signatur

[Citera för svar!]

Permalänk

Vad kostar det att beställa ett chassi från caselabs tänkte på frakt o tull å de.?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en sån, men du har ju alla noctua fläktar så dom blåser in i chassit..
Eller snarare ALLA fläktar blåser in i lådan förutom den i nätagget då hah

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Vad kostar det att beställa ett chassi från caselabs tänkte på frakt o tull å de.?

Jag betalade ca 600kr i tull. frakten för mig gick på 79dollar

Skrivet av Embu:

Inte för att vara en sån, men du har ju alla noctua fläktar så dom blåser in i chassit..
Eller snarare ALLA fläktar blåser in i lådan förutom den i nätagget då hah

Titta igen;). radiatorfläktarna suger in luft medans chassifläktarna drar ut luft ur lådan.
Ja jag vet att det är lite emot principen att ha "utblås" i fronten. men de funkar riktigt bra:)

Visa signatur

[Citera för svar!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Titta igen;). radiatorfläktarna suger in luft medans chassifläktarna drar ut luft ur lådan.
Ja jag vet att det är lite emot principen att ha "utblås" i fronten. men de funkar riktigt bra:)

stämmer bra det, blev lite förvirrad av att du har utblås både bak o fram.. så du får IN luft både från sidan och toppen av chassit och blåser ut fram o bak.. Jaa varför inte

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Skrivet av Embu:

stämmer bra det, blev lite förvirrad av att du har utblås både bak o fram.. så du får IN luft både från sidan och toppen av chassit och blåser ut fram o bak.. Jaa varför inte

Alla sätt är bra utom dom dåliga

Visa signatur

[Citera för svar!]

Permalänk
Skrivet av WillBjorG:

Tack för info.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Tack för info.:)

Inga problem.

Visa signatur

[Citera för svar!]

Permalänk

Jag funderar på att beställa caselabs STH10 därför undrade jag.

Visa signatur

Min dator

Permalänk

Ser coolt ut, och din första loop är ju bra mycket snyggare än min asfula. Jag hade inte råd med mer än det billigaste CPU kittet från EK.
Men jag måste även upplysa dig om ditt nuvarande bygge som inte många tänker på eller vet om.

Nästan hälften eller nära två tredjedelar av din radiatoryta är onödig och ger inte märkbar skillnad i temeratur. Det är ren mattematik och fysik.
Om vi tar CPU'n bara som exempel. Mängden värme eller effekt ett block maximalt kan innehålla är relaterat till hur stort blocket är och vilket material det består av. Exakt samma sak gäller för radiatorer fast tvärt om typ.
Om du gör en loop med 50st 480 radiatorer för att kyla CPU'n så är inte den effekivare än en enstaka 240 radiator (extremt exempel ja vet )
En enda 280 (2x140mm) radiator beroende så klart på tjockleken då med kan du lätt kyla ett GTX Titan OCH en bättre i7:a med fläktarna på idle. Utan överclockning då så klart. Överklockat räcker det med en enda bra 3x140mm radiator eller en 2x140 och en 1x140.

Men det ser oavsett detta jävligt coolt ut. Tummen upp.

Permalänk
Skrivet av Disillusionist:

Ser coolt ut, och din första loop är ju bra mycket snyggare än min asfula. Jag hade inte råd med mer än det billigaste CPU kittet från EK.
Men jag måste även upplysa dig om ditt nuvarande bygge som inte många tänker på eller vet om.

Nästan hälften eller nära två tredjedelar av din radiatoryta är onödig och ger inte märkbar skillnad i temeratur. Det är ren mattematik och fysik.
Om vi tar CPU'n bara som exempel. Mängden värme eller effekt ett block maximalt kan innehålla är relaterat till hur stort blocket är och vilket material det består av. Exakt samma sak gäller för radiatorer fast tvärt om typ.
Om du gör en loop med 50st 480 radiatorer för att kyla CPU'n så är inte den effekivare än en enstaka 240 radiator (extremt exempel ja vet )
En enda 280 (2x140mm) radiator beroende så klart på tjockleken då med kan du lätt kyla ett GTX Titan OCH en bättre i7:a med fläktarna på idle. Utan överclockning då så klart. Överklockat räcker det med en enda bra 3x140mm radiator eller en 2x140 och en 1x140.

Men det ser oavsett detta jävligt coolt ut. Tummen upp.

Detta har jag inte tänkt på och du har säkert rätt..

Dock har temperaturerna sjunket lite mot tidigare då jag hade färre radiatorer och jag har möjlighet i lite större utsträckning att köra i princip passivt.
Jag vet att det är lite overkill, men anledningen till så många radiatorer? tja, jag kan! Så varför inte?

Visa signatur

[Citera för svar!]