AMD lanserar Radeon R9 285 "Tonga Pro"

Permalänk
Skrivet av anon179444:

De priser på tredjepart som kommit upp hittills stödjer prissättningen på 2500kr trots vad en del påstår.
Alla priser nedan är med ASUS DirectCUII kylare och i svenska kronor/butiker.

R9 285 direct cu II kostar 3 290:-

GTX 760 direct cu II kostar 1999:- (-1291)
AMD vill helst jämföra med 760 eftersom 285 då är snabbare.
Men 760 kostar bara 60% av priset.

GTX 770 direct cu II kostar 2759:- (-531)
770 kostar bara 80% av priset.
770 är dessutom snabbare.

Nu har det kanske dykit upp mer graffekort men de R9 285 jag ser nu ligger som lägst på 2390 kronor sen brukar graffekort vara dyra vid lansering för att sedan sjunka i pris efter ett tag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av anon179444:

De priser på tredjepart som kommit upp hittills stödjer prissättningen på 2500kr trots vad en del påstår.
Alla priser nedan är med ASUS DirectCUII kylare och i svenska kronor/butiker.

R9 285 direct cu II kostar 3 290:-

GTX 760 direct cu II kostar 1999:- (-1291)
AMD vill helst jämföra med 760 eftersom 285 då är snabbare.
Men 760 kostar bara 60% av priset.

GTX 770 direct cu II kostar 2759:- (-531)
770 kostar bara 80% av priset.
770 är dessutom snabbare.

Och poängen är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

R9 285 direct cu II kostar 3 290:-.

Varför tar du det mest extrema priset du kan hitta för att jämföra?

ASUS Radeon R9 285 STRIX 2GB DirectCU II kostar 2 590 kr på Alina t.ex.

Gigabyte Radeon R9 285 2GB Windforce kostar 2 390 kr på webhallen för att ta ett annat exempel.

Nu tycker jag inte kortet är direkt prisvärt för 2400 kronor och skulle inte köpt det om jag var ute efter ett kort i den prisklassen, men din jämförelse är lika felaktig som den är löjlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldvikingschool:

Och poängen är?
Skickades från m.sweclockers.com

At prissättningen är vansinnig.

Skrivet av Kilroy:

Varför tar du det mest extrema priset du kan hitta för att jämföra?

ASUS Radeon R9 285 STRIX 2GB DirectCU II kostar 2 590 kr på Alina t.ex.

Gigabyte Radeon R9 285 2GB Windforce kostar 2 390 kr på webhallen för att ta ett annat exempel.

Nu tycker jag inte kortet är direkt prisvärt för 2400 kronor och skulle inte köpt det om jag var ute efter ett kort i den prisklassen, men din jämförelse är lika felaktig som den är löjlig.

weird. När jag sökte tidigare på prisjakt så var det mycket färre träffar. Jag såg helt enkelt inte alinas och webhallens priser. Ser dem nu dock. Skit bakom spakarna och my misstake.

Min Poäng kvarstår dock. Även om det finns bättre priser än jag hittade så är det minst 500kr för dyrt. På några få titlar presterar det tom sämre än 280x!
Möjligheten att köra mantle/dx12 känns aningen övervärderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

At prissättningen är vansinnig.
weird. När jag sökte tidigare på prisjakt så var det mycket färre träffar. Jag såg helt enkelt inte alinas och webhallens priser. Ser dem nu dock. Skit bakom spakarna och my misstake.

Min Poäng kvarstår dock. Även om det finns bättre priser än jag hittade så är det minst 500kr för dyrt. På några få titlar presterar det tom sämre än 280x!
Möjligheten att köra mantle/dx12 känns aningen övervärderad.

Skulle säga att problemet här är prissänkningen på 280X. 280X har legat periodvis väldigt lågt på senaste (runt 2200kr) vilket imo nästan har varit onödigt lågt. Det känns som att detta hade blivit ett betydligt bättre släpp om dom hade låtit 280X legat på det gamla priset på strax under 3000kr ist. För även om ett nytt kort inte är revolutionerande i sig så kan det fortfarande vara en trevlig lansering om det ger bättre prestanda per krona, typ som med 770 som kostade typ 500kr mindre än vad 680 hade legat på innan lansering. Nu blir det bara ett stort meh tills priserna justeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

weird. När jag sökte tidigare på prisjakt så var det mycket färre träffar. Jag såg helt enkelt inte alinas och webhallens priser. Ser dem nu dock. Skit bakom spakarna och my misstake.

Min Poäng kvarstår dock. Även om det finns bättre priser än jag hittade så är det minst 500kr för dyrt. På några få titlar presterar det tom sämre än 280x!
Möjligheten att köra mantle/dx12 känns aningen övervärderad.

Ah, jag tänkte inte att kortet är så nylanserat att dom korten jag såg inte hade kommit upp på prisjakt än när du kollade.

Och ja, jag måste tyvärr hålla med.
Och som jag sade tidigare, kortet ger ingen boost vad gäller energieffektivitet jämfört med föregående generation och det tycker jag känns väldigt oroväckande.
Likvärdig prestanda/watt och sämre prestanda/krona gör det till ett kort som är väldigt svårt att se poängen med.

Eller ja, ska inte vara för negativa. Prestanda/krona är lite lite bättre än Geforce 770 men klart sämre än Geforce 760. 280X har ännu lite lite bättre prestanda per krona.
Kan typ säga att 285 och 770 har likvärdig men sämre än 280X och 760 som också har ungefär likvärdig.
(Baserat på http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/R9_285_Dual-X_OC/... och sedan trovärdiga priser på prisjakt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ah, jag tänkte inte att kortet är så nylanserat att dom korten jag såg inte hade kommit upp på prisjakt än när du kollade.

Och ja, jag måste tyvärr hålla med.
Och som jag sade tidigare, kortet ger ingen boost vad gäller energieffektivitet jämfört med föregående generation och det tycker jag känns väldigt oroväckande.
Likvärdig prestanda/watt och sämre prestanda/krona gör det till ett kort som är väldigt svårt att se poängen med.

Eller ja, ska inte vara för negativa. Prestanda/krona är lite lite bättre än Geforce 770 men klart sämre än Geforce 760. 280X har ännu lite lite bättre prestanda per krona.
Kan typ säga att 285 och 770 har likvärdig men sämre än 280X och 760 som också har ungefär likvärdig.
(Baserat på http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/R9_285_Dual-X_OC/... och sedan trovärdiga priser på prisjakt)

Och här diskuterar vi prestanda per krona baserat på priser från första dagen på prisjakt. Radeon 285 tar över prissättningen från Radeon 280. Låt det vara en ledtråd till vilka priser du egentligen ska räkna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och här diskuterar vi prestanda per krona baserat på priser från första dagen på prisjakt. Radeon 285 tar över prissättningen från Radeon 280. Låt det vara en ledtråd till vilka priser du egentligen ska räkna på.

Jag räknar på dom priserna som finns just nu, inte på spekulationer om eventuella framtida priser.

Men visst är det troligt att korten kommer sjunka några hundralappar, men vi får se då.
Idag är det inte ett särskilt prisvärt kort, men det ligger ju i paritet med dom korten det konkurrerar med så det är ju absolut inget dåligt kort.
Om nu priset sjunker till, säg, 1990, så blir det ett väldigt prisvärt kort!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så ointressant kort. 280X slår det.

Ska bli intressant o se hur Nvidias kort blir.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Korrekt? Ingen aning!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Angående Bf4 filmen, det är väl där kortet borde ligga jmf med korten som är med. Det finns vad jag kan se inget positivt med det här kortet, det är bara "meh" över det i prisläget det finns i,