Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ssd hårddisk

Hej jag köpte idag en ny hårddisk! Jag har precis installerat om datorn och det gick inte som det skulle eftersom min gamla hårddisk gick sönder! Nu när jag startar upp datorn får jag " Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jag har rätt prioritet i bios på hårddisken. Däremot har jag inte fliken hårddisk drives i bios! Har sett att andra har det på youtube! Antar att det beror på att inte Windows är installerat?(inte så bra på det här vad kan problemet vara??

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickedick:

Hej jag köpte idag en ny hårddisk! Jag har precis installerat om datorn och det gick inte som det skulle eftersom min gamla hårddisk gick sönder! Nu när jag startar upp datorn får jag " Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jag har rätt prioritet i bios på hårddisken. Däremot har jag inte fliken hårddisk drives i bios! Har sett att andra har det på youtube! Antar att det beror på att inte Windows är installerat?(inte så bra på det här vad kan problemet vara??

Vid nyinstallation rekommenderas att du kopplar ur alla hårddiskar än just den du ska installera windows på. Efter installation kopplar du tillbaka de andra hårddiskarna.

Så dra ur alla andra diskar, fixa så SSD'n är bootdisk i BIOS/UEFI och installera sen windows.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Jag har bara ssd-hårddisken! Bara den som är inkopplad. Jag ska väl ha cd-Rom som första prioritet eftersom jag ska installera via windows skiva? Är inte så kunnig inom detta område!

Permalänk
Medlem

det som har hänt är att din bootloader låg på den mekaniska disken, när du sedan installera om windows så tyckte installationen att de va en bra idé att återanvända den boot partitionen på din mekaniska disk... sen när du väl plocka ut den så hittar inte windows den partitionen. du kan antingen bara installera om windows på nytt och se till så den automatiskt skapar en boot-partition, eller så kan du "reparera" / "fixa" en ny.

denna kanske fungerar för dig:
http://www.tweakhound.com/2012/11/13/how-to-fix-the-windows-b...
annars så sök lite på nätet på typ "fix bootloader" eller liknande och hitta någon guide du förstår, eller som sagt, enklast att bara installera om igen

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Inaktiv

Vid post på min trycker jag f12 så kan jag välja vad jag ska boota, hårddisk el dvd.

Permalänk

Men om jag inte har den hårddisken inkopplad borde den väl inte kunna ta fel :)? Hur ska jag kunna installera om Windows när jag inte kommer till det läget? Jag har inget Windows som är installerat nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickedick:

Men om jag inte har den hårddisken inkopplad borde den väl inte kunna ta fel :)? Hur ska jag kunna installera om Windows när jag inte kommer till det läget? Jag har inget Windows som är installerat nu :/

misstänker att jag helt missförstod va du menar... men då får du gå in i bios och välja cd/dvd (eller hur du har windows-installern) som första i boot ordningen, och sen välja din nya ssd som nr 2 i ordningen, sen är det bara installera?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Aha okej ja hela min text kanske är lite luddig(min hjärna är lite luddig just nu) har hållt på med detta i 3 dagar.. Ska pröva det! Men senast fick jag felkod : 0x80070017! :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rickedick:

Hej jag köpte idag en ny hårddisk! Jag har precis installerat om datorn och det gick inte som det skulle eftersom min gamla hårddisk gick sönder! Nu när jag startar upp datorn får jag " Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Jag har rätt prioritet i bios på hårddisken. Däremot har jag inte fliken hårddisk drives i bios! Har sett att andra har det på youtube! Antar att det beror på att inte Windows är installerat?(inte så bra på det här vad kan problemet vara??

Skrivet av rickedick:

Jag har bara ssd-hårddisken! Bara den som är inkopplad. Jag ska väl ha cd-Rom som första prioritet eftersom jag ska installera via windows skiva? Är inte så kunnig inom detta område!

Skrivet av rickedick:

Men om jag inte har den hårddisken inkopplad borde den väl inte kunna ta fel :)? Hur ska jag kunna installera om Windows när jag inte kommer till det läget? Jag har inget Windows som är installerat nu :/

När du ber om hjälp skulle jag och många andra må bra av vad du har för hårdvara, för du har väl läst de klistrade trådarna innan post? Hittar du annars SSD när du är i bios/UEFI (vilket du nu har?).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

väldigt rörigt när du blandar ihop ssd och hårddisk. har du en av varje eller bara en ssd?
en ssd är ingen hårddisk..

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rickedick:

Men om jag inte har den hårddisken inkopplad borde den väl inte kunna ta fel :)? Hur ska jag kunna installera om Windows när jag inte kommer till det läget? Jag har inget Windows som är installerat nu :/

Så är det inte. Du måste trycka precis före det står' Reboot and select proper boot device' som jag skrev. Det är lätt att missa om du inte har fingret på tangenten och trycker direkt när den startar.