Hur mycket mobilsurf behöver jag?

Permalänk
Medlem

Hur mycket mobilsurf behöver jag?

Tjena swec, ska införskaffa mig en ny mobil och undrar lite över mobilsurfen. Räcker det med t.ex 3gb surf(funderar på ''telia mobil mellan'')? Hemma sitter jag på wifi, men i skolan,gymmet och när jag är ute brukar jag lyssna på spotify, youtube, facebook och allmänt surfa runt. Det ska räcka med 3gb va?

Ni som har telia, vad händer när surfen tar slut? Sänks hastigheten bara eller behöver man betala extra?

Tacksam för svar!
Mvh Samuel

Permalänk
Medlem

Jag har 1GB surf och använder den en hel del. Streamar musik osv och den tar väldigt sällan slut. Så 3GB klarar du dig nog fint på.
När den datamängden är förbrukad så sänks din hastighet markant. Det blir näst intill oanvändbart.

Permalänk
Skrivet av samuelwa:

Tjena swec, ska införskaffa mig en ny mobil och undrar lite över mobilsurfen. Räcker det med t.ex 3gb surf(funderar på ''telia mobil mellan'')? Hemma sitter jag på wifi, men i skolan,gymmet och när jag är ute brukar jag lyssna på spotify, youtube, facebook och allmänt surfa runt. Det ska räcka med 3gb va?

Ni som har telia, vad händer när surfen tar slut? Sänks hastigheten bara eller behöver man betala extra?

Tacksam för svar!
Mvh Samuel

Jag har Telia och när min 1gb tar slut sänks hastigheten i alla fall, men det är några år gammalt avtal så kanske är annorlunda på nya. Sen när jag får den lägre hastigheten så fungerar fortfarande podcast/musikstreaming bra för mig, men det går lite segare mellan låtarna och om man ska spola.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har mellan. För mig tar det inte slut, men skulle det ta slut så sänks hastigheten. Du får ett sms som säger att du nått din gräns. Sen är det bara att vänta på ny månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Tjena swec, ska införskaffa mig en ny mobil och undrar lite över mobilsurfen. Räcker det med t.ex 3gb surf(funderar på ''telia mobil mellan'')? Hemma sitter jag på wifi, men i skolan,gymmet och när jag är ute brukar jag lyssna på spotify, youtube, facebook och allmänt surfa runt. Det ska räcka med 3gb va?

Ni som har telia, vad händer när surfen tar slut? Sänks hastigheten bara eller behöver man betala extra?

Tacksam för svar!
Mvh Samuel

Jag tror det räcker gott och väl. Ladda ner Spotify-låtarna i förväg så får du mängder över också. Jag har "bara" en GB idag (Telia) men jag når aldrig upp dit. Jag har laddat ner nästan alla mina spellistor men streamar några låtar då och då. Men mitt användande är som ditt gissar jag; Facebook, slösurf, nyheter-/väderwidgets och ett par Youtube-klipp, utöver Spotify.

När man har nått sin kvot sänks hastigheten kraftigt, men det har som sagt aldrig hänt mig. Men det finns möjlighet att köpa till t.ex. en extra GB om det tryter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag har 1GB surf och använder den en hel del. Streamar musik osv och den tar väldigt sällan slut. Så 3GB klarar du dig nog fint på.
När den datamängden är förbrukad så sänks din hastighet markant. Det blir näst intill oanvändbart.

Så man kan ändå använda det över 1GB-gränsen utan kostnads-tillägg etc? Har alltid hållit bra koll på min data-användning på min mobil och anpassat mig efter 1GB men det går alltså ändå att surfa över 1GB gratis med låg hastighet?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har 1gb i månaden och den tar ofta slut, har köpt till totalt 2gb extra DENNA månaden för pallar inte när det är slött, det tar väldigt mycket att kolla på youtube.

Skulle rekommendera 3gb i månaden om du lyssnar mycket på musik och kollar youtube

1gb kostar 29:-

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni använder (eller snarare inte använder) era mobiler.
Jag brukar ligga på 5-15GB / månad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så man kan ändå använda det över 1GB-gränsen utan kostnads-tillägg etc? Har alltid hållit bra koll på min data-användning på min mobil och anpassat mig efter 1GB men det går alltså ändå att surfa över 1GB gratis med låg hastighet?

Precis. Du kan ringa din leverantör och dubbelkolla om du vill vara säker.

Permalänk
Medlem

Jag använder cirka 15-20GB per månad, men det är ju bara jag.

Visa signatur

Gigabyte 7950 å en 3570k | Nexus 4 | Macbook Air 13' | Tangentbords[strike]nörd[/strike]galning

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte klara mig på under 2 GB och jag surfar lite smått samt streamar musik via Google Music. Ligger mellan 1,5 - 2,5 GB/månad.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag har 2gb och har aldrig förbrukat det, men när jag hade 1gb slog jag i taket och fick sänkt hastighet varje månad så uppgraderade till 2gb så 3gb borde vara mer än nog använder facebook, spotify, väderappar facebook spel och en jävla massa annat och brukar väl snitta runt 1,5gb i månaden

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

När jag hade simkortet i datorn, 200-400 GB/mån (obegränsat).
Nu när jag har det i paddan, 2-3GB/mån.

Surfar lite lagom, konstant lyssnande på spotify (dock ofta offline playlists) och uppdatering av program och mail...

Permalänk

Jag har 512mb/mån som tar slut runt den femte varje månad. Funkar dock utmärkt efter det också. På facebook etc märker jag ingen skillnad, och det är precis så mycket att det går att streama musik från spotify. Youtube är nog det enda där det inte riktigt räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mil0ck:

Jag använder cirka 15-20GB per månad, men det är ju bara jag.

Skrivet av Json_81:

Förstår inte hur ni använder (eller snarare inte använder) era mobiler.
Jag brukar ligga på 5-15GB / månad.

Frågan är snarare vad pysslar ni med

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Tjena swec, ska införskaffa mig en ny mobil och undrar lite över mobilsurfen. Räcker det med t.ex 3gb surf(funderar på ''telia mobil mellan'')? Hemma sitter jag på wifi, men i skolan,gymmet och när jag är ute brukar jag lyssna på spotify, youtube, facebook och allmänt surfa runt. Det ska räcka med 3gb va?

Ni som har telia, vad händer när surfen tar slut? Sänks hastigheten bara eller behöver man betala extra?

Tacksam för svar!
Mvh Samuel

Halebop rubbet är billigare än telias.
Halebop går på telias nät så det kommer funka ute i skogen långt åt helvete.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Frågan är snarare vad pysslar ni med

Att crackflasha + extremt mycket användande av Spotify gör ju att det blir en del.

Visa signatur

Gigabyte 7950 å en 3570k | Nexus 4 | Macbook Air 13' | Tangentbords[strike]nörd[/strike]galning

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det blir nog fint med 3gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Frågan är snarare vad pysslar ni med

De månaderna jag hamnar i övre delen av 5-15GB som jag skrev kör jag mobilen mycket som modem till datorn, men när jag ligger i undre gränsen så streamar jag podcasts/spotify till bilstereon drygt en timme om dagen och lite till övrig tid, drar uppdateringar på appar och kanske några nya. Kör diverse meddelandetjänster också.
Man kan absolut komma ner hyggligt mycket från min användning genom att planera och köra offline-spotify och ladda ned podcasts via wifi så de är förberedda.

Men bättre att välja obegränsad data, dessvärre verkar det inte finnas längre en hos telenor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

lånar tråden litegrann!
på telia kostar det 189kr/månaden för Max 27 0,5 GB surf och med 2gb surf kostar det 279KR.
Fast om man får slut surf kan man fylla på för 29kr/GB. Varför skulle man då välja 2GB dirrekt då det är billigare att fylla på eftersom?
Har jag fattat fel eller?
KÄLLA http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgabrielsson:

lånar tråden litegrann!
på telia kostar det 189kr/månaden för Max 27 0,5 GB surf och med 2gb surf kostar det 279KR.
Fast om man får slut surf kan man fylla på för 29kr/GB. Varför skulle man då välja 2GB dirrekt då det är billigare att fylla på eftersom?
Har jag fattat fel eller?
KÄLLA http://www.telia.se/privat/telefoni/abonnemang-kontantkort/pr...

Det är eftersom det ena är ett Max 27-abonnemang medan det andra är ett abonnemang som alla kan teckna. I ditt räkneexempel blir det alltså billigare med Max 27 0.5 GB.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kör Spotify offline så sparar du mycket datatrafik. Uppdatera spellistorna när du har Wifi-uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Om du är student kan du via Mecenats hemsida få Comviq fastpris 195kr med fria samtal, fria sms och 5gb surf! Jag kör detta och är skit nöjd. Inga bindningstider heller

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har 5gb o det brukar räcka om man tänker sig för lite..
Ställer in så android varnar vid ~4gb. Även om hastigheten sänks o inte stängs av så är det helt olidligt..

Permalänk
Skrivet av MrTall:

Om du är student kan du via Mecenats hemsida få Comviq fastpris 195kr med fria samtal, fria sms och 5gb surf! Jag kör detta och är skit nöjd. Inga bindningstider heller

Bor uppe i Norrbotten platsen comviq glömde, kan iprincip bara köra i Telias nät

Permalänk

Finns det något abonemang som inkluderar mobil och har obegränsat med surf på 10+mb/s?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgabrielsson:

Bor uppe i Norrbotten platsen comviq glömde, kan iprincip bara köra i Telias nät

Beror ju lite på vart. Tele2/Comviqs täckning där upp är helt ok, om man inte åker in i mitten av Norrland. 2G och 4G finns där uppe med Comviq. Och i Piteå så fungerar ju Comviq iallafall.

Skrivet av Swagger McJagger:

Finns det något abonemang som inkluderar mobil och har obegränsat med surf på 10+mb/s?

Nope, inte längre tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Finns det något abonemang som inkluderar mobil och har obegränsat med surf på 10+mb/s?

Möjligt att ett företagsabonnemang har det

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM