VESA tar Displayport till USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

VESA tar Displayport till USB Type-C

Den mångsidiga USB-standarden får ytterligare en finess när VESA möjliggör överföring av ljud och bild via Displayport med den nya konktakttypen USB Type-C.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Den mångsidiga USB-standarden får ytterligare en finess när VESA möjliggör överföring av ljud och bild via Displayport med den nya konktakttypen USB Type-C.

Läs artikeln

Det här låter ju riktigt bra!

Permalänk
Medlem

VESA jobbar på rätt bra
Trevlig!

Permalänk
Medlem

Jahopp, då får vi se vem den förste är att klaga på den här nyheten...

Gissningsvis samma personer som tyckte att det var gudarnas skymning att USB får en uppdaterad kontakt.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, snart kanske vi har en "All in one"-kabel?

Permalänk

Holy shit va nice!

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk

Grymt! Öppen teknik är bäst!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Hoppas som andra säger på en All-in-one kabel.. Hoppas Hoppas Hoppas!

Permalänk
Medlem

Låter grymt!

Permalänk
Medlem

One cable to rule them all!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Fantastiskt, snart kanske vi har en "All in one"-kabel?

O ja det vore nåt!

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

4K-skärmen som drivs med en kabel för både ström och bild... awesome.

Permalänk
Inaktiv

Kunde ju döpt den till USB 4 istället med tanke på allt nytt som finns i tekniken i förhållande till 3.0...för att undvika att säga fel; trepunktett är ju bara omständigt när man talar om tekniken.

Jäkligt bra jobbat av VESA dock!

Permalänk

Om den är billig så lär den inte floppa som thunderbolt

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd

Coolt, så USB blir ännu mer universell.

Permalänk
Medlem

Fast det är ju fortfarande sladdar ;; Längtar något fruktansvärt efter att ha allt wireless.

Visa signatur

AMD Phenom II x4 965 | 8GB DDR3 @ 669MHz | GA-890FXA-UD5 | AMD Radeon HD 6950 | 1TB HDD | 250GB 840 EVO | FDD R4 | Lycosa | Deathadder | Sennheiser 363D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Om den är billig så lär den inte floppa som thunderbolt

Sen ska väl Intel ha licensavgifter för Thunderbolt också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då ska bara ethernet bakas in i samma sladd så kan vi hoppa över HDMI med ethernet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vi gillar standarder, så pass mycket att vi har många utav dem....
Gött med att sammanfoga flera till en, ett steg i rätt riktning.

Apropå denna nyhet så har jag funderat lite för mig själv om vi kan köra alla standarder, data och ström, över enbart Ethernet standarden.
Edit: eller över pci express som börjar även ta fart på Ethernets (och usb mfl.) system-system domän, utöver sin chip-chip koppling.

Permalänk
Medlem

Fast är ju fortfarande usb belastar processor, minns Firewire med glädje & sorg ,samma som man känner över Thunderbolt.
Inte alltid det bättre formatet vinner striden.
Fast hellre detta än trådlöst skit.
Men som det stod dröjer ett tag till det finns stöd för DP1.3

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jahopp, då får vi se vem den förste är att klaga på den här nyheten...

Gissningsvis samma personer som tyckte att det var gudarnas skymning att USB får en uppdaterad kontakt.

Du vi vill inte ha massa nytt här. Visst. Bara en sladd är ju mycket smidigare än vad vi har nu, och att inte ha någon upp eller nersida på kontakten när det inte finns anledning att ha det är ju också jättesmidigt. Men det innebär också att saker förändras, och så kan vi inte ha det!

/s

Nej men ärligt talat så tycker jag att VESA tar bra steg med USB. Det är bra att de tar steg för att göra det till en modernare standard. Allt blir så mycket smidigare när man slipper ha en massa olika portar. Kolla bara på den portabla marknaden med Micro USB. Så extremt smidigt att i stort sätt allt mobilt använder det nu.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Proffsmobbare

Skulle detta kunna vara ett lämpligt gränssnitt för externa grafikkortslösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Skulle detta kunna vara ett lämpligt gränssnitt för externa grafikkortslösningar?

Tyvär nej alldeles för långsamt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Ase:

Tyvär nej alldeles för långsamt.

Tråkigt att höra! En snabb sökning förklarade att latenserna hos USB skulle vara för höga ändå, då det måste omvandlas till PCI-e, till skillnad mot Thunderbolt och ExpressCard som redan har banor.

Drömmer fortfarande om den dagen då externa grafikkort är ett gångbart alternativ, det skulle skapa en otroligt intressant marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schexet:

Fast det är ju fortfarande sladdar ;; Längtar något fruktansvärt efter att ha allt wireless.

Fast, du slipper ju strömsladden istället, så det blir fortf bara en sladd, samt att trådlöst ger högre latency, så du slipper det med. Win-win!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Segas:

Kunde ju döpt den till USB 4 istället med tanke på allt nytt som finns i tekniken i förhållande till 3.0...för att undvika att säga fel; trepunktett är ju bara omständigt när man talar om tekniken.

Jäkligt bra jobbat av VESA dock!

Fast det är ju fortfarande USB 3. Skillnaderna är annan kontakt, högre effekt och Displayport. Visst är det mycket nytt men det är fortfarande USB 3 liksom!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

En skärm som får både ström o bild o ljud via en sladd från datorn. Gött.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tråkigt att höra! En snabb sökning förklarade att latenserna hos USB skulle vara för höga ändå, då det måste omvandlas till PCI-e, till skillnad mot Thunderbolt och ExpressCard som redan har banor.

Drömmer fortfarande om den dagen då externa grafikkort är ett gångbart alternativ, det skulle skapa en otroligt intressant marknad.

Alla försök till externa grafikkort har misslyckats pga kostnad eller för mycket latens thunderbolt funkar men finns en viss tvekan att stödja det hos intel 8har jag fått för mig + att dom tar så hiskeligt betalt för det (inte Intel (har för mig att det handlar om 5 $ ) men dom som slänger in det) Jag betalar mer i avgift när jag köper en hårddisk & dom har inte utvecklat nåt av hårddisken.(en viss svensk firma/organisation som jag tänker på)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det här låter ju helt fantastiskt! Allt i en och samma sladd. Framtiden kommer bli webb 3.0 och bättre standardisering och det gillar jag verkligen.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande "SweCable Wolverine 3000" borde vara standard
http://www.sweclockers.com/nyhet/7510-sweclockers-lanserar-sw...

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare