Inköp av specifik Proliant server, hjälp sökes

Permalänk
Medlem

Inköp av specifik Proliant server, hjälp sökes

Hej.

Vi behöver en reserv server på jobbet och behöver en HP Proliant DL360P Gen 8.
Problemet är att den kör linux och kräver att hårdvaran stämmer exakt, det är här problematiken kommer.

Jag behöver en HP Prolian DL360P Gen 8 med en Xeon E5-2609 CPU och denna verkar svår/omöjlig att hitta.

Vi vet inte riktigt hur det är skriptat men installations CD säger ifrån direkt om något är fel, dvs om hårdvara inte stämmer.
Är osäker på om den bryr sig om att CPU'n är exakt samma, skiljer ju lite imellan en 2609 och en 2620 tex.

Lite tråkigt att spendera 20 000kr på på en server man inte har någon användning för sen...

Fullständig specifikation på vad som behövs exakt:
P2226307 – GEN8 APP
DL360p Gen8 Configurable Bundle changed 1/8/13
1 X 654081-B21#B19 HP ProLiant DL360p Gen8 8 SFF Europe-Multilingual Localization Configure-to-order Server
1 X 663200-B21 HP 1U FIO Friction Rail Kit
1 x 654766-L21 HP DL360p Gen8 Intel Xeon E5-2609 (2.4GHz/4-core/10MB/80W) FIO Processor Kit
2 x 647893-B21#0D1 HP 4GB (1x4GB) Single Rank x4 PC3L-10600R (DDR3-1333) Registered CAS-9 Low Voltage Memory Kit
1 x 652241-B21#0D1 HP 9.5mm SATA DVD RW JackBlack Optical Drive
2 x 652605-B21#0D1 HP 146GB 6G SAS 15K rpm SFF (2.5-inch) SC Enterprise 3yr Warranty Hard Drive
1 x 684208-B21 HP Ethernet 1Gb 4-port 331FLR FIO Adapter
1 x 661069-B21#0D1 HP 512MB P-series Smart Array Flash Backed Write Cache
2 x 503296-B21#0D1 HP 460W HE 12V Hot Plug AC Power Supply Kit
1 x 452150-B21 HP Insight Control including 1yr 24x7 Technical Support and Updates Tracking License

Så om någon vet vart jag kan få tag på en sådan är jag idel att höra!

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Problemet är att den kör linux och kräver att hårdvaran stämmer exakt, det är här problematiken kommer.

Hmm. Jag kan inte hjälpa dig med hårdvaran, men berätta lite mer om mjukvaran -- är det någon form av appliance med all mjukvara hopbakad till en svårförvaltad klump?
Det Borde Gå (haha, berömda sista ord) att modifiera installationen så att OSet trivs på modernare hårdvara, förutsatt att det inte finns alltför knöliga integritetskontroller i mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Jo precis så är det

Jo det "borde" gå.

Man ska mata in "The golden cd" som British telecom säger och sen bara köra, men om något är fel så avbryter den och stänger ner UTAN att säga vad det är som krånglar.. skit kul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Jo precis så är det

Jo det "borde" gå.

Man ska mata in "The golden cd" som British telecom säger och sen bara köra, men om något är fel så avbryter den och stänger ner UTAN att säga vad det är som krånglar.. skit kul.

Det måste ju produceras någon logfil nånstans du kan skicka in till supporten? Verkar ju helt huvudlöst annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det måste ju produceras någon logfil nånstans du kan skicka in till supporten? Verkar ju helt huvudlöst annars.

Görs det säkert, men dom har Automatsvar på allt som rör den frågan..

Köp vår färdiginstallerade Appliance server....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nyfiken, hur har ni lyckats måla in er i ett hörn på detta vis, om jag får fråga? Finns det några fördelar eller egenskaper som ni är tvungna att ha genom ert nuvarande "strikt låsta" system/anordning?

Dustin brukar ha bra utbud och kontakt med HP, kanske kan få hjälp med att få en exakt konfiguration via dem?
Lycka till

Permalänk
Medlem

Eller så ringer du till HP och säger vad du behöver så knåpar dem ihop ett system åt dig.

Permalänk
Medlem

Att göra om mjukvaran borde ju vara det självklara, eller kommer ni leta begagnade maskiner på ebay nästa gång?
Att den skulle kräva en Gen8 maskin berättar ju dessutom att det inte rör sig om något gammalt utan något nytt ni gjort så vafan... Gör om gör rätt!

Annars är det bara att köpa en maskin, är ju bara att köra en tom maskin. Dvs ej standardmaskin färdig från HP och bygga med det man vill. Inget Dustin har på hyllan men mer specificerade leverantörer har det. Kostar lite mer än standardmaskiner dock.

edit: (och nej jag menar inte att ni själva ska bygga ihop den i delar)

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk

En tanke bara, går det inte att virtualisera denna server? Den virtuella hårdvaran är en aning lättare att labba med, än den fysiska. Men i övrigt är jag inne på samma linje som de flesta andra, varför är mjukvaran så otroligt "låst" på specifik hårdvara. Hårdvara förändras, och uppgraderas. Helst bör mjukvaran anpassas på ett sådant sätt, att den inte knyter armarna bakom ryggen och sätter er på pottkanten rejält.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Vad används servern till?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Hitta en ÅF som är "HP preferred partner" och ange vad ni behöver.

Permalänk

Den största HP återförsäljaren är ATEA. Finns massor med HP återförsäljare. Först borde du kontakta HP presale så kan de hjälpa dig med vad du behöver, sen kontakta valfri HP återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Vad används servern till?

Används som applicance server i en British Telecom trading växel.
Dvs huvudserver för aktietradingövervakning.
Det är British Telecom som gör mjukvaran, inte vi.

Pratat med HP och dom kan fixa fram en, men det var rätt så tråkigt pris också , mer än vad BT själva tar.

Anledningen till att vi vill ha egna är för BT inte klarar att leverera färdiga servrar i tid för våra uppgraderingar så vill ha egna "just in case".

Samt vid eventuellt storkrasch på en bank..

Vi funderar på att försöka skriva om mjukvaran själva men får se vart det slutar.

Har fått några tips iaf så det tackar jag för

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Begär in offert från Dustin och Atea också.

Min erfarenhet säger att HPs sälj är svåra att ha och göra med om man inte är en kund som tänker köpa saker för miljoner per år.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Begär in offert från Dustin och Atea också.

Min erfarenhet säger att HPs sälj är svåra att ha och göra med om man inte är en kund som tänker köpa saker för miljoner per år.

HP säljer allt via återförsäljare, såvida du inte är en storkund som t ex Ericsson, Telia osv där de säljer rätt mycket, tecknar support avtal osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Används som applicance server i en British Telecom trading växel.
Dvs huvudserver för aktietradingövervakning.
Det är British Telecom som gör mjukvaran, inte vi.

Pratat med HP och dom kan fixa fram en, men det var rätt så tråkigt pris också , mer än vad BT själva tar.

Anledningen till att vi vill ha egna är för BT inte klarar att leverera färdiga servrar i tid för våra uppgraderingar så vill ha egna "just in case".

Samt vid eventuellt storkrasch på en bank..

Vi funderar på att försöka skriva om mjukvaran själva men får se vart det slutar.

Har fått några tips iaf så det tackar jag för

Okej.
Om du är kvar på TBT kan du kolla med Söderman om du kan få kontaktuppgifterna till Johan E. på B2B IT-Partner, han brukar kunna få fram det mesta till schyssta priser.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Nej det är jag inte, men där sa du nått bra ändå

Visa signatur