Permalänk

Tunn Speldator

Så det har kommit dags att tänka på en ny laptop, men saken är den att jag inte vill ha en släpbar längre.. Jag kommer använda den till allt möjligt, mestadels skolarbete och diverse spel, vill kunna spela tyngre spel även på resande fot.

Budget ligger på ca 15k.

Jag har kommit fram till en ganska specifik lista över vad jag vill ha i den, sen gäller det bara att hitta burken..

Processor: i5 eller i7 minst 2,5GHz
Ram: 8gb eller mer
Grafikkort: 860m med Maxwell arkitektur. alt. 870m om den inte blir för varm.
Hårddisk: en 128-256gb SSD för OS samt ett fåtal spel, samt en större mekanisk för resten.
Skärm: gärna 17", helst matt.
Tjocklek: Bör vara under 3,5cm tjock inklusive skärmen då räknar jag den tjockaste delen. (Helst av allt skulle den vara under 3cm tjock)
Tyngd: 3kg eller mindre, detta spelar lite mindre roll.

Utifrån denna lista har jag mer eller mindre bara ett fåtal val, antingen skaffar jag en alienware från USA på något vänster och lever utan nordiskt tangentbord, eller så kör jag på antingen MSI's GS70. (https://www.komplett.se/msi-gs70-173-full-hd/815294) något dyrare, men 870m.
eller Acer Aspire Nitro (https://www.komplett.se/acer-aspire-nitro-vn7-791g-173-fhd-ip...) betydligt billigare för en för mig okänd anledning (vet ej om det är Maxwell eller Kepler dock)

Hela idén med att jag vill ha Maxwell är dels för att den är ny och lite snabbare än Kepler, men mest för att jag hört att den ska ha lite mindre värmeutveckling vid belastning. Är det någon som vet om det stämmer?

Sista alternativ är att helt enkelt vänta några månader och se vad som kommer... Inte riktigt säker jag vill ha windows 8.1, så jag kanske borde vänta tills windows 9 kommit ut..

Känner ni till några andra laptops som stämmer in på mina krav? Vad skulle ni göra om ni satt i min situation?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Ingen som har något råd? Ställer jag omöjligt höga krav eller?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Nya Maxwell kommer under hösten till laptops, så vänta får du ju isf.
I mina ögon är det definitivt värt, med tanke på hur stor skillnad det är i värmeutveckling.

Spontant (basserat på den nuvarande modellen och kommande hårdvara) skulle jag säga att kommande versionen av MSI GS70 skulle kunna passa dig, men än så länge tror jag inget läckt ut om den.

15k kan nog gå, kanske någon tusing mer.

Permalänk
Skrivet av barden82:

Nya Maxwell kommer under hösten till laptops, så vänta får du ju isf.
I mina ögon är det definitivt värt, med tanke på hur stor skillnad det är i värmeutveckling.

Spontant (basserat på den nuvarande modellen och kommande hårdvara) skulle jag säga att kommande versionen av MSI GS70 skulle kunna passa dig, men än så länge tror jag inget läckt ut om den.

15k kan nog gå, kanske någon tusing mer.

Efter att ha läst

http://www.notebookcheck.net/MSI-GS70-2PEi71611-Notebook-Revi...

och

http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V17-Nitro-VN7-791G-7...

står det klart att Acern är det bättre valet, IPS panel, Maxwell arkitektur, och inga större bekymmer med värme, medans MSI'n begränsar GPUn till 200 Mhz när det är som värst..

Till det priset tror jag inte jag kommer hitta bättre...

MSI kostar nästan 16k och har problem med värme och därmed throttling.

Acern är ny på marknaden och har allt jag vill ha förutom kroppen i metall, och allt för 3000 billigare än MSI

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Gigabytes auros x7 (eller vad den heter) kommer få 970m SLI och den är mycket tunn och slimmad. vänta på den så kommer du tacka mig

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Efter att ha läst

http://www.notebookcheck.net/MSI-GS70-2PEi71611-Notebook-Revi...

och

http://www.notebookcheck.net/Acer-Aspire-V17-Nitro-VN7-791G-7...

står det klart att Acern är det bättre valet, IPS panel, Maxwell arkitektur, och inga större bekymmer med värme, medans MSI'n begränsar GPUn till 200 Mhz när det är som värst..

Till det priset tror jag inte jag kommer hitta bättre...

MSI kostar nästan 16k och har problem med värme och därmed throttling.

Acern är ny på marknaden och har allt jag vill ha förutom kroppen i metall, och allt för 3000 billigare än MSI

acer har alltid problem med värme på sina laptops.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Slarr3n:

Gigabytes auros x7 (eller vad den heter) kommer få 970m SLI och den är mycket tunn och slimmad. vänta på den så kommer du tacka mig

Vet du när den kommer ut? 970m visst, men SLI känns ju något overkill..

Skrivet av Sneaky_rhino:

acer har alltid problem med värme på sina laptops.

MSI då?

Enligt hemsidan jag länkade ovan är det tvärt om, MSI har stora problem med värme medans Acern klarar sig gallant..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

MSI då?

Enligt hemsidan jag länkade ovan är det tvärt om, MSI har stora problem med värme medans Acern klarar sig gallant..

Jag har förra generationens version av den laptopen, visst den blir varm men det är inget som har påverkat prestandan.
Jag kör oftast med datorn på ett bord, fungerar alldelles utmärkt för mig.

Edit:
Det är 765M i min dator, kan mycket väl vara så att det kortet inte genererar lika mycket värme som 870M

Edit 2:
Det var som jag trodde
http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-800m-graphics...
Verkar vara en ~20 graders skillnad på korten

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Jäkla svårt val alltså..

Om MSI kunda köra in en maxwell samt IPS panel i sina skulle jag vara såld..

Acern vet jag är Maxwell reviewn bevisar det genom GPU-Z.

MSI vet jag är Kepler då jag frågat dem direkt.

Det blir nog att vänta tills Maxwell blir vanligare..

Auros x7 låter lockande, men SLI är overkill i mina ögon och drar onödigt med kraft samt skapar onödigt med värme...

EDIT1:
Jo, såg tom's hardware också, tyvärr är det Kepler 860M de testar, inte Maxwell, från vad jag läst på andra ställen är Maxwell lite snabbare och lite svalare..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Hallo jag köpte en Gigabyte P34G V2 (Rebrandad som XMG C404) och den fyller upp alla dina krav förutom att skärmen ligger på 14 tum. För mig så är det den perfekta storleken på en laptop och smärtgränsen för att den ska bli portabel utan problem. Det finns en liknade modell som heter C504 och har en större skärm på 15,6 tum. C404 är riktigt bra på att hålla nere temperaturen och har inga GPU throttling problem i spel trots att jag har lagt en ganska hög OC på GPUn. Det är endast CPU som kan få några små throttlings problem och gå ner till lite över sin bas klocka ca 2,8Ghz (bas klockan är 2,5Ghz) har jag sett som värst vilket förfarande är 300Ghz över bas klockan. Det är inte dåligt då max Boost klockan ligger på 3.3 i multithread applikationer (Den högsta klockan som tillverkare visar är oftast alltid till single threaded applikationer, i detta fall 3,5Ghz). Jag skrev en recension om den om du är intresserad :).

Processor: i7 4710HQ 3,5GHz
Ram: 4gb - 8gb - 16gb
Grafikkort: C404 - 860m med Maxwell arkitektur 4gb, C504 - Val mellan GTX 860m 4gb (Maxwell) eller GTX 870m 6gb.
Hårddisk: Valfri
Skärm: C504 15,6 tum och C404 14 tum, Båda är matta
Tjocklek: Båda är 20,9mm tjocka inklusive skärmen då räknar jag den tjockaste delen.
Tyngd: C404 - 1,76kg, C504 - 2,4kg
OS: Valfritt

C404 recension - http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...
XMG Hemsida - http://www.mysn.eu/se/

MVH Wictor

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Skrivet av BrainDrain56:

Hallo jag köpte en Gigabyte P34G V2 (Rebrandad som XMG C404) och den fyller upp alla dina krav förutom att skärmen ligger på 14 tum. För mig så är det den perfekta storleken på en laptop och smärtgränsen för att den ska bli portabel utan problem. Det finns en liknade modell som heter C504 och har en större skärm på 15,6 tum. C404 är riktigt bra på att hålla nere temperaturen och har inga GPU throttling problem i spel trots att jag har lagt en ganska hög OC på GPUn. Det är endast CPU som kan få några små throttlings problem och gå ner till lite över sin bas klocka ca 2,8Ghz (bas klockan är 2,5Ghz) har jag sett som värst vilket förfarande är 300Ghz över bas klockan. Det är inte dåligt då max Boost klockan ligger på 3.3 i multithread applikationer (Den högsta klockan som tillverkare visar är oftast alltid till single threaded applikationer, i detta fall 3,5Ghz). Jag skrev en recension om den om du är intresserad :).

Processor: i7 4710HQ 3,5GHz
Ram: 4gb - 8gb - 16gb
Grafikkort: C404 - 860m med Maxwell arkitektur 4gb, C504 - Val mellan GTX 860m 4gb (Maxwell) eller GTX 870m 6gb.
Hårddisk: Valfri
Skärm: gärna Finns en C504 15,6 tum och C404 14 tum, Båda är matta
Tjocklek: Är 20,9mm tjock inklusive skärmen då räknar jag den tjockaste delen.
Tyngd: C404 - 1,76kg, C504 - 2,4kg
OS: Valfritt

C404 recension - http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...
XMG Hemsida - http://www.mysn.eu/se/

MVH Wictor

Är du säker på att C504 har Maxwell? från vad jag läst finns det inget Maxwell kort som har 4gb. det är bara Kepler.

Annars hittade jag också C504 och den såg väldigt intressant ut, om än lite tråkig. Hade gärna sett den med 17" samt 860m av maxwell.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Är du säker på att C504 har Maxwell? från vad jag läst finns det inget Maxwell kort som har 4gb. det är bara Kepler.

Annars hittade jag också C504 och den såg väldigt intressant ut, om än lite tråkig. Hade gärna sett den med 17" samt 860m av maxwell.

Hej jag har en XMG C404 med ett GTX 860m 4GB Maxwell, jag har kollat Nvidia inspektor och har även repaste GPUn och det är garanterat ett Maxwell Chip med 4GB :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Skrivet av BrainDrain56:

Hej jag har en XMG C404 med ett GTX 860m 4GB Maxwell, jag har kollat Nvidia inspektor och har även repaste GPUn och det är garanterat ett Maxwell Chip med 4GB :).

Hmmm, intressant. det ändrar ju saker och ting.. men skulle fortfarande helst ha 17".

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag tror du missförstod mig.

Du ska självklart (om möjligt) vänta till Nvidia GTX 970M, som ej ger värmeproblem (extremt stor skillnad gentemot nuvarande 8x0M.
MSI har dessutom (vad jag läst) löst överhettningsproblemen i sin GT72, vilket jag hoppas det lärt sig av och kan utnyttja till kommande GS7x.

Permalänk
Skrivet av barden82:

Jag tror du missförstod mig.

Du ska självklart (om möjligt) vänta till Nvidia GTX 970M, som ej ger värmeproblem (extremt stor skillnad gentemot nuvarande 8x0M.
MSI har dessutom (vad jag läst) löst överhettningsproblemen i sin GT72, vilket jag hoppas det lärt sig av och kan utnyttja till kommande GS7x.

Ah, jag läste fel, trodde du menade nuvarande med 870m. Ursäkta så mycket

Jo, speciellt om Nvidia och MSI fortsätter finslipa sina respektive.

Dock är ju skillnaden mellan GT72 och GS70 väldigt stor storleksmässigt, GT72 är ju en "vanlig" feting till laptop, så de har betydligt mer att jobba med i höjdled.

Ska nog vänta lite, gillar hur MSI ser ut, men inte innehållet, så om de kan fixa värme problemen i nuvarande och lägga in Maxwell och kanske skala ner på CPU'n lite (47 TDP är ju ganska mycket)

Maxwell lär ju bli vanligare och vanligare, samt så kommer väl bytet till 900 serien komma snart (lagom till Jul troligen)

EDIT:

Skrivet av koffe12:

Hej jag har en XMG C404 med ett GTX 860m 4GB Maxwell, jag har kollat Nvidia inspektor och har även repaste GPUn och det är garanterat ett Maxwell Chip med 4GB :).

Skrivet av koffe12:

Hallo jag köpte en Gigabyte P34G V2 (Rebrandad som XMG C404) och den fyller upp alla dina krav förutom att skärmen ligger på 14 tum. För mig så är det den perfekta storleken på en laptop och smärtgränsen för att den ska bli portabel utan problem. Det finns en liknade modell som heter C504 och har en större skärm på 15,6 tum. C404 är riktigt bra på att hålla nere temperaturen och har inga GPU throttling problem i spel trots att jag har lagt en ganska hög OC på GPUn. Det är endast CPU som kan få några små throttlings problem och gå ner till lite över sin bas klocka ca 2,8Ghz (bas klockan är 2,5Ghz) har jag sett som värst vilket förfarande är 300Ghz över bas klockan. Det är inte dåligt då max Boost klockan ligger på 3.3 i multithread applikationer (Den högsta klockan som tillverkare visar är oftast alltid till single threaded applikationer, i detta fall 3,5Ghz). Jag skrev en recension om den om du är intresserad :).

Processor: i7 4710HQ 3,5GHz
Ram: 4gb - 8gb - 16gb
Grafikkort: C404 - 860m med Maxwell arkitektur 4gb, C504 - Val mellan GTX 860m 4gb (Maxwell) eller GTX 870m 6gb.
Hårddisk: Valfri
Skärm: C504 15,6 tum och C404 14 tum, Båda är matta
Tjocklek: Båda är 20,9mm tjocka inklusive skärmen då räknar jag den tjockaste delen.
Tyngd: C404 - 1,76kg, C504 - 2,4kg
OS: Valfritt

C404 recension - http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...
XMG Hemsida - http://www.mysn.eu/se/

MVH Wictor

Skrev ett brev till XMG och fick nyss svar..

C404 har Maxwell, C504 has inte det.

"Hej,

Det stämmer att C504 är den enda datorn vi har som uppfyller dina krav bortsett från grafikkortet och storleken. Grafikkortet i C504 är Kepler-baserat. C404 har Maxwell.

Det finns ingen större modell med 860M eller bättre i dagsläget som är utrustad med IPS-panel. A704 har 860M Maxwell men den är av plast, tjockare än dina krav och utrustad med TN-panel. C703 uppfyller tjockleken, gjord av aluminium men kan bara utrustas med GTX 765M (Kepler) och har TN-panel.

Mvh,
Ton"

Så som du sa så är C404 Maxwell, men C504 är omöjligt Maxwell så länge Ton vet vad han snackar om.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Angående 900 serien så sägs det fortfarande höst, så man får ju hoppas att det inte dröjer till jul!

GT70 hade också värmeproblem, som löstes i GT72, så förhoppningvis kan de göra detsamma med GS-serien, där grafikkortet snart inte längre komma vara ett sådant stort problem.

Permalänk
Skrivet av barden82:

Angående 900 serien så sägs det fortfarande höst, så man får ju hoppas att det inte dröjer till jul!

GT70 hade också värmeproblem, som löstes i GT72, så förhoppningvis kan de göra detsamma med GS-serien, där grafikkortet snart inte längre komma vara ett sådant stort problem.

Mm, gissningsvis så kommer lite av värmeproblemen lösa sig själva när 900 serien kommer och Maxwell kommer i fullt bruk med diverse andra ändringar..

Förhoppningsvis ligger dock MSI på och löser det på deras front också, och inte bara litar på att Maxwell ska göra allt..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970