Loopia ändrar villkor under avtalsperioden

Permalänk
Medlem

Loopia ändrar villkor under avtalsperioden

Sådär ja, då är det tags för mig att bli TS för första gången.

Kortfattat:
Fick nyss ett meddelande från Loopia som jag köpt ett domännamn av där de menar att jag skall betala 100 kr utöver kostnaden för domännamnet om jag vill fortsätta använda deras DNShosting. Men tydligen måste jag inte betala detta utan jag får tillgång till domännamnshantering ändå, fast i en (läs) mycket begränsad upplaga. Denna kommer inte innehålla en DNS-editor så jag kommer inte längre kunna ställa in något under domännamnet.

Nu till mailet:

Citat:

Från: Loopia AB - noreply@loopia.se
Ämne: Viktig information om ditt konto hos Loopia

Hej,

Under många år har vi kostnadsfritt erbjudit vår populära tjänst LoopiaDNS för dina domännamn. Där har du haft full kontroll över alla dina domäner med funktioner som pekning till andra tjänster, fritt antal e-postalias och avancerade DNS-inställningar.

Den senaste tiden har vi genomfört många förbättringar genom en helt ny kundzon med ett antal nya funktioner så som ett nytt massändringsverktyg, 301-pekningar, bättre spam-hantering och utökad funktionalitet i LoopiaAPI.

…och det kommer mer. Vi fortsätter att utveckla vår omtyckta DNS-tjänst ytterligare, och vi fortsätter att erbjuda vår grymma Loopia SuperSupport för våra DNS-kunder. För att kunna utöka både servicen och utvecklingstakten inför vi nu en liten kostnad på 99 kr/år för LoopiaDNS. Kostnaden gäller per DNS-konto (ej per domän), och har du flera domännamn i olika konton kan du slå ihop dessa i ett konto.
Självklart kommer du som vill köpa domännamn till självkostnadspris för att parkera dem kunna fortsätta att göra det kostnadsfritt. Detta gör du i vårt nya gratispaket LoopiaDomän.

Vi har redan ett antal förbättringar och nya funktioner planerade, men vi är också nyfikna på vad du önskar dig av nya LoopiaDNS?

Vad händer med mitt nuvarande LoopiaDNS-konto? Du som är LoopiaDNS-kund idag kommer under året att få din första faktura. Vill du fortsätta använda LoopiaDNS betalar du fakturan, och vill du nedgradera till gratispaketet LoopiaDomän görs det automatiskt om du väljer att ej betala fakturan.

Läs mer om LoopiaDNS och LoopiaDomän:
http://loopia.se/loopiadns

Så här slår du ihop konton:
https://support.loopia.se/wiki/Hur_slår_jag_ihop_konton

Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor.

Med vänlig hälsning
Loopia
info@loopia.se
021-12 82 22

Detta överensstämmer inte med produkten jag betalat för. Dessutom så har vissa funktioner som jag använde mig av varit trasiga sedan "uppdateringen" till ny kundzon .

I våras kunde detta utläsas från deras sida gällande just domänhosting: (Detta är en copy-paste av deras sida.)

Beställ
Skapa hemsida
Webbhotell
Domännamn
LoopiaDNS
Återförsäljare
Kontakt/support
Blogg

LoopiaDNS

LoopiaDNS är ett kostnadsfritt domänkonto som ger dig möjlighet att själv hantera och administrera alla dina domännamn. Vid köp av domännamn hos oss får du automatiskt tillgång till LoopiaDNS. När du väl skaffat ditt första domännamn beställer du enkelt ytterligare domännamn direkt genom LoopiaDNS och samlar på så vis alla dina domännamn på ett och samma ställe.
LoopiaDNS

Du kan även skapa ett LoopiaDNS-konto utan att köpa något domännamn. Detta kräver att du har en aktiv domän hos någon annan leverantör. Flyttar du därefter över ditt domännamn till oss kan genast börja administrera det genom ditt LoopiaDNS-konto. Kontakta vår domänavdelning för information om hur du gör.

Ditt LoopiaDNS-konto når du via vårt inloggningsformulär.
Läs mer om vad vilka funktioner som ingår i din kundzon här.
Parkering av domännamn

Beställer du ett domännamn hos oss så parkeras det i ett LoopiaDNS-konto. En parkerad domän ser ut så här. Om någon beställer ett webbhotellskonto via din parkeratsida så fyller vi på din LoopiaPREPAID- pott med motsvarande 25 procent av den fakturerade kvartals- eller årsavgiften. Detta dras sedan av från eventuella framtida fakturor. På så vis kan du alltså spara pengar på att parkera dina domännamn hos oss. När det sedan är dags att använda domännamnet är det bara att aktivera det.
Obegränsat med domäner

Vi har ingen begränsning i antalet domännamn eller subdomäner som du kan koppla till ditt LoopiaDNS-konto. Du kan köpa och hantera precis så många domäner du vill.
Vidarebefordra WWW

Med vidarebefordring av WWW är det möjligt att koppla ett domännamn mot ett webbutrymme hos en Internetleverantör eller mot en egen server. Det går även att ställa in så att vidarebefordringen är dynamisk.
Vidarebefordra e-post

Med vidarebefordring av e-post är det möjligt att koppla e-postadresser under ett domännamn till e-postadresser hos en valfri e-postleverantör. Det är till exempel möjligt att vidarebefordra e-postadresser såsom namn@doman.se mot namn@minisp.se eller *@doman.se (all e-post som adresseras till doman.se) mot namn@minisp.se.
Avancerad DNS-hantering

Med LoopiaDNS kan du göra avancerade inställningar såsom att ställa in egna CNAME-, A- och MX-fält. Dessa kan även uppdateras dynamiskt.
Dynamisk DNS

Med hjälp av vår kontrollpanel och / eller en klientmjukvara kan du dynamiskt uppdatera DNS-inställningarna för ett domännamn. På så sätt kan du till exempel köra en server hemma med en dynamisk IP-adress.
Domänhantering i bulk

LoopiaDNS stöder beställning och administrering av domännamn i bulk. Alla ovanstående tjänster går således att ställa in för flera domännamn åt gången, något som kraftigt underlättar administrationen av både små och stora domänportföljer.

Vår DNS-tjänst levereras kostnadsfritt upp till 200 MB trafik / år. 200 MB DNS-trafik är ca 1 000 000 DNS-uppslagningar. En normalstor sida tar ca 5 MB trafik / år. Ytterligare trafik är därefter möjlig att köpa till.

Dold text

Deras avtal innan detta gjordes om har inget skrivet om extrakostnader för att använda DNS-editorn. Inte heller förbehåller de sig att ta bort delar av tjänsten. Dessutom har de marknadsfört att deras DNS-editor skall finnas tillgänglig för gällande avtal.

Nu vänder jag mig till Sweclockers paragrafryttare, kommentatörer, däcksparkare, kolumnister, åsiksskrivare etc. Vad tänker ni när ni ser detta? Är det rätt av Loopia att göra på detta viset? Vad har jag för rättigheter i detta fallet?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

kan det vara så enkelt att avtalen ingås med en löptid på ett år och att när ditt nuvarande avtal (domännamn & DNS) löper ut så får du börja betala för loopias DNS-tjänst.

Kan liknas med att du köper en prenumeration på en tidning och betalar 200kr för ett år. Nästa ett år har gått och du ska förnya din prenumeration så har priset höjts till 250kr. Inget konstigt med det.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagrazol:

kan det vara så enkelt att avtalen ingås med en löptid på ett år och att när ditt nuvarande avtal (domännamn & DNS) löper ut så får du börja betala för loopias DNS-tjänst.

Kan liknas med att du köper en prenumeration på en tidning och betalar 200kr för ett år. Nästa ett år har gått och du ska förnya din prenumeration så har priset höjts till 250kr. Inget konstigt med det.

Hade det varit en sådan sak hade jag kunnat köpt det juridiskt. Nu är problemet att de verkar vilja ta betalt INOM aktuell avtalsperiod. Läs:

Citat:

Vad händer med mitt nuvarande LoopiaDNS-konto? Du som är LoopiaDNS-kund idag kommer under året att få din första faktura. Vill du fortsätta använda LoopiaDNS betalar du fakturan, och vill du nedgradera till gratispaketet LoopiaDomän görs det automatiskt om du väljer att ej betala fakturan.

Skall jag bli av med DNS-editorn under en avtalsperiod?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Har du kontaktat dem, som de föreslår i mailet? Det kan ju exempelvis vara så att fakturans förfallodatum är lagt så att det infaller först i samband med avtalsperiodens utgång.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om du fick mailet nyss så är det nog nära tills din domän förfaller
http://blogg.loopia.se/2014/02/26/nytt-gratis-domanpaket-och-...
Ändringen hände under vintern...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att läs som du tacka ja till? Borde stå att dom tänkt ändra annars så är det ju bedrägeri.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Sådär ja, då är det tags för mig att bli TS för första gången.

Kortfattat:
Fick nyss ett meddelande från Loopia som jag köpt ett domännamn av där de menar att jag skall betala 100 kr utöver kostnaden för domännamnet om jag vill fortsätta använda deras DNShosting.

Du skriver att dom ändra avtalet under avtalsperioden. DNShosting har väl ändå varit gratis? Kostnaden för domännamnet hör ju inte hit.

Får kolla mitt konto...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du fick mailet nyss så är det nog nära tills din domän förfaller
http://blogg.loopia.se/2014/02/26/nytt-gratis-domanpaket-och-...
Ändringen hände under vintern...

Jag genomförde köp av domännamn före det datumet, närmare bestämt i januari. Har fyra månader kvar innan det behöver förnyas och det vill jag fortsätta nyttja tills avtalstiden är slut.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag genomförde köp av domännamn före det datumet, närmare bestämt i januari. Har fyra månader kvar innan det behöver förnyas och det vill jag fortsätta nyttja tills avtalstiden är slut.

Ja och vad säger fakturan du fått?
Eller har den inte ens hunnit komma, de är bara ute och påminner om ändringen?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har skrivit ett mail till dem och nu fått svar. Jag kan säga att jag inte är glad på dem och deras synsätt.

Läs nedifrån och upp.

Hej

Tack för ditt meddelande.

Vi har tidigare inkluderat det kostnadsfria DNS-kontot vid köp av domäner till oss.

Vi har dock kommit till en punkt där vi ej längre kan erbjuda ett kostnadsfritt konto och fortfarande hålla den support, utvecklingstakt och hårdvara vi vill för att erbjuda tjänsten.

Vi valde då att avgiftsbelägga DNS-tjänsten och valde då den lägsta möjliga summan 99:- om året (8,25:- i månaden) per konto (ej per domän).

Olika kunder har olika krav/kunskaper och vi kan ej ta hänsyn till respektive individs behov utan har satt ihop ett paket som vi hoppas har något som passar/används av alla.

Att byta namnserver har ej varit trasigt utan har fungerat hela tiden i den nya kundzonen. Du kan dock ej ange sk glue records i den för icke registrerade namnservrar.

Då behöver man i nuläget kontakta vårt registry.

--

Med vänlig hälsning

*********************

Support, Loopia AB

Tfn: 021 128222 - support.loopia.se

Gilla och följ oss på www.facebook.com/loopia - www.twitter.com/loopia

Skickat: den 26 september 2014 16:32
Till: info@loopia.se
Ämne: Ang. er påstådda försämring av domänhostingen

Hej Loopia

Jag är f.n. kund hos er gällande domänhosting. Domänen har jag köpt hos er just p.g.a. Ni har ipv6-stöd samt att Ni inte har fifflat med eran DNS-editor så att det inte är möjligt att göra vissa nödvändiga inställningar.

Jag fick precis ett mail om att Ni vill att jag skall betala en avgift för att fortsätta använda DNS-editorn under löpande avtalstid.

Tar punkt för punkt:

Obegränsat antal domäner: Vad? Vill ni inte att man köper till fler domäner? Det visste jag inte. Nu har jag EN så det spelar inte någon roll för mig.

Parkeradsida med möjlighet att spara pengar: Skräp. Kan göra en egen "parkerad" sida om det skulle behövas.

Loopia SuperSupport: Ok, trodde att det ingick automatiskt som en bonus för att man valt er.

Ställa in namnservrar: Jaså, har ni fixat detta nu? Denna funktion har varit TRASIG! sedan ni gjorde om layouten.

Vidarebefordra WWW: Gör jag själv m.h.a. DNS-editorn

Vidarebefordra e-post: Kan upprätta en egen MX om det skall vara så. Behöver inte denna funktion.

Avancerad DNS-hantering: Ja, DNS-editorn! Detta är självklart att man skall ha tillgång till som domänkund. Det är precis! därför jag valde er! Här skall man kunna ställa in A-pekningar, MX-pekningar, CNAME, SRV, AAAA, NS etc. Notera att NS-funktionen varit trasig! Tar ni bort detta som är helt grundläggande för DNS-pekning kan man fråga sig vad ni är för domänleverantör.

DNS-backup: Vad skall backas upp? Ställer jag om någonting gör jag det för att det skall ändras.

LoopiaAPI: Ok?

Och så kommer vi till priset. Vad är det ni vill jag ska betala för?

Dold text
Skrivet av BergHa:

Ja och vad säger fakturan du fått?
Eller har den inte ens hunnit komma, de är bara ute och påminner om ändringen?

Det har inte kommit någon faktura ännu, men de menar att den skall komma snart.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

§ 9 Ändringar i avtalet
9.1 Loopia har rätt att vidta ändringar av dessa allmänna villkor med ikraftträdande
30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har offentliggjorts och meddelats kunden.
Kunden har alltid rätt att säga upp avtalet till upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande

Dom har meddelat dig detta och du kan välja att fortsätta använda tjänsten eller säga upp den.
Du har ingått i ett bindande kontrakt med loopia och godkänt deras villkor när du köpte tjänsten, så kort svar: Ja dom kan göra såhär.

EDIT: Fixade styckningen lite

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

§ 9 Ändringar i avtalet
9.1 Loopia har rätt att vidta ändringar av dessa allmänna villkor med ikraftträdande
30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har offentliggjorts och meddelats kunden.
Kunden har alltid rätt att säga upp avtalet till upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande

Dom har meddelat dig detta och du kan välja att fortsätta använda tjänsten eller säga upp den.
Du har ingått i ett bindande kontrakt med loopia och godkänt deras villkor när du köpte tjänsten, så kort svar: Ja dom kan göra såhär.

EDIT: Fixade styckningen lite

Ok, då har de gjort om avtalet för så stod det inte i det avtal jag tecknat med dem.

Samma paragraf i det äldre avtalet ser ut så här:

Citat:

§ 10 Ändringar i avtalet
10.1 Loopia har rätt att vidta ändringar av dessa allmänna villkor med ikraftträdande 30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har offentliggjorts och meddelats kunden. Sådan ändring får ske om det är nödvändigt på grund av tekniska skäl utanför Loopias kontroll, eller på grund av lagstiftning eller andra myndighetsbeslut. Kunden har alltid rätt att säga upp avtalet till upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande.

De har plockat bort en viktig punkt i det nya avtalet gällande på vilken basis de får omförhandla avtalet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Ok, då har de gjort om avtalet för så stod det inte i det avtal jag tecknat med dem.

Samma paragraf i det äldre avtalet ser ut så här:

De har plockat bort en viktig punkt i det nya avtalet gällande på vilken basis de får omförhandla avtalet.

Be om en kopia på avtalet som du har godkänt, annars kan du nog inte göra så mycket tyvärr.
Någon annan kanske kan fylla i mer?

Finns flera villkor både om domännamn och loopiadns tjänst, tänkte eftersom du tog §10.1
loopiadns
domännamn

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Be om en kopia på avtalet som du har godkänt, annars kan du nog inte göra så mycket tyvärr.
Någon annan kanske kan fylla i mer?

Finns flera villkor både om domännamn och loopiadns tjänst, tänkte eftersom du tog §10.1
loopiadns
domännamn

10.1 är den enda punkten under §10.

Har en kopia av avtalet i PDF-form.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

10.1 är den enda punkten under §10.

Har en kopia av avtalet i PDF-form.

Menade jag citerade §9 och du §10 så va det olika avtal om vilken tjänst, bara så du tar rätt. Skickade med 2 länkar i tidigare inlägg just för det
Står ju samma sak i båda nu, men det kan ju ändå vara olika varandra om man jämför med villkoren som fanns när du tecknade tjänsten.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Menade jag citerade §9 och du §10 så va det olika avtal om vilken tjänst, bara så du tar rätt. Skickade med 2 länkar i tidigare inlägg just för det
Står ju samma sak i båda nu, men det kan ju ändå vara olika varandra om man jämför med villkoren som fanns när du tecknade tjänsten.

Ok, det här börjar kännas knepigare och knepigare. Det var avtalet för domännamn som jag fick med vid registreringen.

LoopiaDNS marknadsfördes som en integrerad del i paketet, se citeringen från min spoiler ovan:

Citat:

LoopiaDNS

LoopiaDNS är ett kostnadsfritt domänkonto som ger dig möjlighet att själv hantera och administrera alla dina domännamn. Vid köp av domännamn hos oss får du automatiskt tillgång till LoopiaDNS. När du väl skaffat ditt första domännamn beställer du enkelt ytterligare domännamn direkt genom LoopiaDNS och samlar på så vis alla dina domännamn på ett och samma ställe.
LoopiaDNS

Du kan även skapa ett LoopiaDNS-konto utan att köpa något domännamn. Detta kräver att du har en aktiv domän hos någon annan leverantör. Flyttar du därefter över ditt domännamn till oss kan genast börja administrera det genom ditt LoopiaDNS-konto. Kontakta vår domänavdelning för information om hur du gör.

Ditt LoopiaDNS-konto når du via vårt inloggningsformulär.
Läs mer om vad vilka funktioner som ingår i din kundzon här.

Kan inte vara tydligare. Detta tolkar jag helt klart som att LoopiaDNS ingår i köpet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erwya:

Hade det varit en sådan sak hade jag kunnat köpt det juridiskt. Nu är problemet att de verkar vilja ta betalt INOM aktuell avtalsperiod. Läs:

Skall jag bli av med DNS-editorn under en avtalsperiod?

Skrivet av Erwya:

Jag genomförde köp av domännamn före det datumet, närmare bestämt i januari. Har fyra månader kvar innan det behöver förnyas och det vill jag fortsätta nyttja tills avtalstiden är slut.

Skrivet av Erwya:

Ok, då har de gjort om avtalet för så stod det inte i det avtal jag tecknat med dem.

Samma paragraf i det äldre avtalet ser ut så här:

De har plockat bort en viktig punkt i det nya avtalet gällande på vilken basis de får omförhandla avtalet.

Skrivet av Erwya:

Ok, det här börjar kännas knepigare och knepigare. Det var avtalet för domännamn som jag fick med vid registreringen.

LoopiaDNS marknadsfördes som en integrerad del i paketet, se citeringen från min spoiler ovan:

Kan inte vara tydligare. Detta tolkar jag helt klart som att LoopiaDNS ingår i köpet.

Läs i villkoren så står de att de får ändra innehållet, om de meddelar 30 dagar i förväg.
Inget konstigt att företag har sådana reservationer i avtalen om att de får ändras.

Så det är helt rätt av Loopia att de får ändra villkoren, då du accepterat dessa villkor.

Och går man tillbaka till varför de ändrar dem så är det ju bara se på varför företag drivs. Varför? Jo för att ge vinst till ägarna i första hand, inte för att ge bort en tjänst gratis till en kund som de gjort i alla år tills nu. Loopia tjänar inga pengar på att du registrerar en domän via dem, utan snarare tvärt om att de förlorar pengar på varje registrering i form av kostnader för servrar, personal, och andra kostnader för att leverera åt dig så din domän funkar, varför skulle de ge bort allt detta gratis?

Så rent rättighetsmässigt så är det på Loopias sida.
Och rent företagsmässigt (ur ekonomiskt synvinkel) så är det fullt förståeligt att företaget vill ha betalt för de kostnader din registrerade domän medför.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Läs i villkoren så står de att de får ändra innehållet, om de meddelar 30 dagar i förväg.
Inget konstigt att företag har sådana reservationer i avtalen om att de får ändras.

Så det är helt rätt av Loopia att de får ändra villkoren, då du accepterat dessa villkor.

Och går man tillbaka till varför de ändrar dem så är det ju bara se på varför företag drivs. Varför? Jo för att ge vinst till ägarna i första hand, inte för att ge bort en tjänst gratis till en kund som de gjort i alla år tills nu. Loopia tjänar inga pengar på att du registrerar en domän via dem, utan snarare tvärt om att de förlorar pengar på varje registrering i form av kostnader för servrar, personal, och andra kostnader för att leverera åt dig så din domän funkar, varför skulle de ge bort allt detta gratis?

Så rent rättighetsmässigt så är det på Loopias sida.
Och rent företagsmässigt (ur ekonomiskt synvinkel) så är det fullt förståeligt att företaget vill ha betalt för de kostnader din registrerade domän medför.

Så, du försvarar dumheterna. Får du betalt av Loopia för att försvara dem?

Det kan jag inte tro, har du läst igenom tråden måste du ha missat följande information:

Citat:

LoopiaDNS

LoopiaDNS är ett kostnadsfritt domänkonto som ger dig möjlighet att själv hantera och administrera alla dina domännamn. Vid köp av domännamn hos oss får du automatiskt tillgång till LoopiaDNS. När du väl skaffat ditt första domännamn beställer du enkelt ytterligare domännamn direkt genom LoopiaDNS och samlar på så vis alla dina domännamn på ett och samma ställe.
LoopiaDNS

Du kan även skapa ett LoopiaDNS-konto utan att köpa något domännamn. Detta kräver att du har en aktiv domän hos någon annan leverantör. Flyttar du därefter över ditt domännamn till oss kan genast börja administrera det genom ditt LoopiaDNS-konto. Kontakta vår domänavdelning för information om hur du gör.

Ditt LoopiaDNS-konto når du via vårt inloggningsformulär.
Läs mer om vad vilka funktioner som ingår i din kundzon här.

I avtalet för Loopiadomän står detta:

Citat:

§ 10 Ändringar i avtalet
10.1 Loopia har rätt att vidta ändringar av dessa allmänna villkor med ikraftträdande 30 dagar efter att de nya allmänna villkoren har offentliggjorts och meddelats kunden. Sådan ändring får ske om det är nödvändigt på grund av tekniska skäl utanför Loopias kontroll, eller på grund av lagstiftning eller andra myndighetsbeslut. Kunden har alltid rätt att säga upp avtalet till upphörande vid villkorsändringens ikraftträdande.

Det står klart och tydligt "Sådan ändring får ske om det är nödvändigt på grund av tekniska skäl utanför Loopias kontroll, eller på grund av lagstiftning eller andra myndighetsbeslut" och "Vid köp av domännamn hos oss får du automatiskt tillgång till LoopiaDNS". De har sålt LoopiaDNS i samband med domännamnsköpet vilket innebär att domänköpare under avtalsperioden skall ha tillgång till LoopiaDNS.

Det var på grund av att de har en DNS-editor som jag köpte domännamnet hos dem, vilket jag anser är en självklarhet när man registrerar en domän. Hur skulle man annars kunna tala om vart domänen skall peka? Det är i mina ögon meningslöst att äga en domän utan att kunna peka var och hur den skall fungera.

Det är lika dumt som detta:

Citat:

Du köper ett gymkort för 5000 kr som skall gälla ett helt år. Fri tillgång till gymmet ingår. I avtalet som du faktiskt ägnade tid åt att läsa denna gång står det en punkt om force majure samt en punkt om att de kan bli tvungna att ändra avtalet "om det är nödvändigt på grund av tekniska skäl utanför 'gymmets' kontroll, eller på grund av lagstiftning eller andra myndighetsbeslut". Du tror att ditt kort är säkert och du köper det.

Efter en tid dimper ett brev hem i lådan där det står att "För att kunna utöka både servicen och utvecklingstakten inför vi nu en liten kostnad på '999 kr/år' för att få tillgång till 'gymrummet'. Du går till gymmet och blir hänvisad till ett rum där det står en stol och hänger några tavlor på väggen men i övrigt är helt tomt.

Att de tycker att de vill utöka både service och utvecklingstakt är något som de styr över själva och därför, om man tittar igen på deras paragraf för avtalet: "Sådan ändring får ske om det är nödvändigt på grund av tekniska skäl utanför Loopias kontroll, eller på grund av lagstiftning eller andra myndighetsbeslut", så är deras ändring inte förenligt med avtalet.

Jag som konsument har gjort mycket mer än vad man kan tänkas göra för att informera sig om vilka villkor som ingår och hur säkert det är att ha ett domännamn hos dem. Att de gör detta är ett mycket fult försök att tjäna mer pengar, och jag köper inte en domän där jag inte kan gå in och ändra i dess DNS.

Citat:

Och går man tillbaka till varför de ändrar dem så är det ju bara se på varför företag drivs. Varför? Jo för att ge vinst till ägarna i första hand, inte för att ge bort en tjänst gratis till en kund som de gjort i alla år tills nu. Loopia tjänar inga pengar på att du registrerar en domän via dem, utan snarare tvärt om att de förlorar pengar på varje registrering i form av kostnader för servrar, personal, och andra kostnader för att leverera åt dig så din domän funkar, varför skulle de ge bort allt detta gratis?

Hur vet du om de vinner eller förlorar på att jag köper en domän hos dem? Med ditt resonemang kan man argumentera för att de överhuvudtaget inte skulle erbjuda domänregistrering om de gick förlust på det. Denna avtalsförändring försöker de genomföra för att gå ännu mer vinst, eller som de försöker skriva, utöka både service och utvecklingstakt. Det är inte "nödvändigt på grund av tekniska skäl utanför Loopias kontroll".

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erwya:

Så, du försvarar dumheterna. Får du betalt av Loopia för att försvara dem?

Hur vet du om de vinner eller förlorar på att jag köper en domän hos dem? Med ditt resonemang kan man argumentera för att de överhuvudtaget inte skulle erbjuda domänregistrering om de gick förlust på det. Denna avtalsförändring försöker de genomföra för att gå ännu mer vinst, eller som de försöker skriva, utöka både service och utvecklingstakt. Det är inte "nödvändigt på grund av tekniska skäl utanför Loopias kontroll".

Nej, har inget med Loopia att göra än att jag har en bunt domäner registrerade där

Hur jag ve tatt de vinner eller förlorar? Jo för att de måste betala 6.66kr/månad + moms för din domän till .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) som äger/sköter om .SE / och .NU toppdomänerna. så det är en utgift för Loopia på 99.9kr/år (och de höjde nyligen till 109 kr för .SE domäner, så ge gör en liten mellanskillnad på knappa 10 kr, vilket snabbt äts upp av hanteringen av din registrering.)

Så de gör slutligen ingen som helst vinst på din registrering.
Men som sagt i en annan tråd så bara byt dns servrar till ex Cloudflare eller annan dns tjänst. Så kan du ha kvar domänen registrerad hos Loopia men använda annans dns servrar så undgår du de 99 kronorna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, har inget med Loopia att göra än att jag har en bunt domäner registrerade där

Hur jag ve tatt de vinner eller förlorar? Jo för att de måste betala 6.66kr/månad + moms för din domän till .SE (Stiftelsen för internetinfrastruktur) som äger/sköter om .SE / och .NU toppdomänerna. så det är en utgift för Loopia på 99.9kr/år (och de höjde nyligen till 109 kr för .SE domäner, så ge gör en liten mellanskillnad på knappa 10 kr, vilket snabbt äts upp av hanteringen av din registrering.)

Så de gör slutligen ingen som helst vinst på din registrering.
Men som sagt i en annan tråd så bara byt dns servrar till ex Cloudflare eller annan dns tjänst. Så kan du ha kvar domänen registrerad hos Loopia men använda annans dns servrar så undgår du de 99 kronorna.

Tack för tipset, skall undersöka möjligheten att göra detta.

Jag tycker det är eländigt för de som har ett avtal, att de skall göra detta under pågående avtalstid. Om de hade lagt det så att kostnaden tillkommer vid nästa förnyande hade jag inte sagt något. Har man många domäner kan man anse det vara en mindre kostnad men för de som bara har en domän så blir det nästan en dubblering av kostnaden. Jag har trots allt valt de från början för just de möjligheterna.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst tycker jag det är en skitsumma ÄVEN om man bara har en domän. Men jag förstår att det är principen det handlar om för dig.

Problemet med avtalstid är att det är svårt att prata om avtalstid när det gäller domäner. Jag har ca 20 domäner hos dom och alla har olika avtalstid så om jag nu ska betala 100 kronor för alla domäner för 1 år så blir frågan från när om man nu vill hävda att gällande avtal först måste gå ut? För en domän kanske det är enkelt men så fort du har två domäner med olika löptid så blir det förvirrande.

Dessutom så använder man loopia som registrar men det är ju hos .SE (och motsvarande i andra länder) som domänen egentligen hanteras så om man ska bryta avtalet (vilket du kan ha rätt till) så skulle det egentligen innebära att du lämnar tillbaka domännamnet ...

Jag vet inte, du har en gratistjänst som låter dig administrera din domän och de meddelar nu att de i framtiden kommer behöva ta betalt (dock en låg summa) och att gratistjänsten kommer finnas där men med begränsad funktionalitet. Så länge de har varnat i förtid om förändringen så vet jag inte om de gör något fel ...

Jag har för övrigt alltid undrat över att de faktiskt levererar tjänsten gratis. Jag antog de hoppades tjäna in pengar på att folk lägger sina hemsidor hos dem men jag är nog inte ensam om att använda dem som min domänregistrar och sen ha siterna på andra ställen.

Jag antar att det snyggaste de skulle kunna göra är att lägga på summan på nästa faktura, d v s när nästa domän ska förnyas. Då blir det automatiskt så att det avtal som har kortast tid kvar blir det som bestämmer när du börjar betala. Vet någon egentligen hur de kommer göra det? Jag har inte fått någon faktura än.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com