Tappade min processor under delid! Hörnet skadat

Permalänk
Medlem

Tappade min processor under delid! Hörnet skadat

Jag försökte mig på en delid för första gången någonsin. Jag är en ganska försiktig och noggrann person, men trots det lyckades jag tappa processorn under slagen med hammaren då den inte satt åt hårt nog. Den landade på hörnet och fläkte upp några lager av hörnet.

Någon som har en uppfattning om hur ömtåliga processorer är beträffande sådana skador?

Jag får kylpastan imorgon så saknar möjlighet att prova den för stunden...

Edit: i5 4690k om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag försökte mig på en delid för första gången någonsin. Jag är en ganska försiktig och noggrann person, men trots det lyckades jag tappa processorn under slagen med hammaren då den inte satt åt hårt nog. Den landade på hörnet och fläkte upp några lager av hörnet.

Någon som har en uppfattning om hur ömtåliga processorer är beträffande sådana skador?

Jag får kylpastan imorgon så saknar möjlighet att prova den för stunden...

Edit: i5 4690k om det spelar någon roll.

50/50 chans skulle jag säga beroende på hur stor skada det är.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Frågan är om du är beredd att eventuellt offra ett moderkort för atf testa om den fortfarande fungerar.
CPU'n kanske funkar???

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vänta, slog du med en hammare för att få dit den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Vänta, slog du med en hammare för att få dit den?

Man slår med en hammare mot en träbit t.ex för att slå av "locket"

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag försökte mig på en delid för första gången någonsin. Jag är en ganska försiktig och noggrann person, men trots det lyckades jag tappa processorn under slagen med hammaren då den inte satt åt hårt nog. Den landade på hörnet och fläkte upp några lager av hörnet.

Någon som har en uppfattning om hur ömtåliga processorer är beträffande sådana skador?

Jag får kylpastan imorgon så saknar möjlighet att prova den för stunden...

Edit: i5 4690k om det spelar någon roll.

Har du bild på den? Att kretskortet tar lite stryk är kanske inte det värsta i världen, beror lite på var du träffar.

Skrivet av wezc00:

Vänta, slog du med en hammare för att få dit den?

Få dit vad? Delid handlar om att ta bort IHS på processorn.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Rätta mig om jag har fel men behövde verkligen Devil's Canyon delid-as?
Hade för mig att de fixade det...

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Vänta, slog du med en hammare för att få dit den?

Jag förstår nog inte vad du menar. Jag spände fast cpun, satte en träbit mot den och slog i syfte att lossa IHS. Då visade det sig att den inte var tillräckligt hårt fastsatt utan lossnade och ramlade ner på marken varpå övre sidan av ena hörnet blev uppfläkt, kanske 0,5-1 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag försökte mig på en delid för första gången någonsin. Jag är en ganska försiktig och noggrann person, men trots det lyckades jag tappa processorn under slagen med hammaren då den inte satt åt hårt nog. Den landade på hörnet och fläkte upp några lager av hörnet.

Någon som har en uppfattning om hur ömtåliga processorer är beträffande sådana skador?

Jag får kylpastan imorgon så saknar möjlighet att prova den för stunden...

Edit: i5 4690k om det spelar någon roll.

Du kan prova utan pasta, särskilt utan locket. Skadad plast = igen fara. Skadade spår/banor/kondensatorer = trasig. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Rätta mig om jag har fel men behövde verkligen Devil's Canyon delid-as?
Hade för mig att de fixade det...

http://www.kitguru.net/gaming/uncategorized/anton-shilov/inte...

Som jag förstår saken är det inte fixat.

Jag lyckas inte få en bild, men det är som du säger MP-Jan att det mer är "plasten" som är skadad. Jag är osäker på vad det är för material men det är ju packat i många små små lager. Jag har fläkt upp några sådana lager i ena hörnet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat bilder till min processor. Någon som har en aning om den troligen är död/skadad/ok?

URL:en är http://imgur.com/BsYxPV0,5g654bm,7GqVwCM,YSYRYts och det är fyra bilder.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det ser ut som att det bara har skadat plast. Jag TROR att den är ok.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se på bilderna om någon ledbana blivit skadad på kretskortet.
Men det ser ut som att det är lugnt på bilderna iallafall.

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Nu har jag fixat bilder till min processor. Någon som har en aning om den troligen är död/skadad/ok?

http://imgur.com/BsYxPV0,5g654bm,7GqVwCM,YSYRYts

URL:en är http://imgur.com/BsYxPV0,5g654bm,7GqVwCM,YSYRYts och det är fyra bilder.

Ser ut att vara OK. Fick en liknande skada på min första delid, fast i mitten av kanten. Inga problem alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Nu har jag fixat bilder till min processor. Någon som har en aning om den troligen är död/skadad/ok?

http://imgur.com/BsYxPV0,5g654bm,7GqVwCM,YSYRYts

URL:en är http://imgur.com/BsYxPV0,5g654bm,7GqVwCM,YSYRYts och det är fyra bilder.

Är det möjligt att få en bild som den fjärde fast högre upplösning i macro? Ser inte om någon ledbana faktiskt blev påverkad eller inte.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjuuu:

Lite svårt att se på bilderna om någon ledbana blivit skadad på kretskortet.
Men det ser ut som att det är lugnt på bilderna iallafall.

Ja det går inte att se någon ledbana på riktigt heller.

Tack alla, låter som att jag bör vara försiktigt optimistisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Är det möjligt att få en bild som den fjärde fast högre upplösning i macro? Ser inte om någon ledbana faktiskt blev påverkad eller inte.

Jag blottar min okunskap. Vad menar du med "i macro"?

Jag fixar en ny bild direkt när jag kommit hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag blottar min okunskap. Vad menar du med "i macro"?

Jag fixar en ny bild direkt när jag kommit hem!

http://en.wikipedia.org/wiki/Macro_photography

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Tack

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fall:

Nu har jag fixat bilder till min processor. Någon som har en aning om den troligen är död/skadad/ok?

http://imgur.com/BsYxPV0,5g654bm,7GqVwCM,YSYRYts

URL:en är http://imgur.com/BsYxPV0,5g654bm,7GqVwCM,YSYRYts och det är fyra bilder.

Det ser absolut inte ut att vara någon fara. Det är ganska mycket plast runt kanten Du ser ju hur djupt hålen som är till för att få den på rätt håll är gjorda, innanför dem finns det ytterligare flera millimeter av bara plast innan man kommer till något som kan vara känsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Det ser ut att vara ok. Möjligtvis kan du behöva jämna ut kanten om den har vikts eller liknande.

Hur kom det sig att du delid'ade processorn från början? Limmet som används i 4690k är mycket bättre än tidigare generationer, har du provat att överklocka den innan och var missnöjd med resultatet?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Creds till dig som vågar ta till hammaren på en ny processor.

U got em balls

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det ser ut att vara ok. Möjligtvis kan du behöva jämna ut kanten om den har vikts eller liknande.

Hur kom det sig att du delid'ade processorn från början? Limmet som används i 4690k är mycket bättre än tidigare generationer, har du provat att överklocka den innan och var missnöjd med resultatet?

Jag hade ingen aning om att limmet var bättre, trodde det var samma problem.

Anledningen är väl mest otålighet och att det skulle vara skoj att testa på delid. Lämpligheten att köra en delid utan att jag ens testat processorn är jag medveten om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag hade ingen aning om att limmet var bättre, trodde det var samma problem.

Anledningen är väl mest otålighet och att det skulle vara skoj att testa på delid. Lämpligheten att köra en delid utan att jag ens testat processorn är jag medveten om...

Hehe... jo delid ska väl göra lite nytta även på dem iaf, även om det är mycket mindre än på tidigare generationer

Jag skulle definitivt tipsa om att använda CLU/CLP (ren flytande metall) mellan värmeledaren och chippet. Detta gav mig en enorm förbättring, och det blir inte heller torkat efter några månaders användning.

Det farliga är att de leder ström, så det gäller att vara väldigt försiktig när man applicerar det.

Mellan kylaren och värmeledaren kör jag vanlig MX-4.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag försökte mig på en delid för första gången någonsin. Jag är en ganska försiktig och noggrann person, men trots det lyckades jag tappa processorn under slagen med hammaren då den inte satt åt hårt nog. Den landade på hörnet och fläkte upp några lager av hörnet.

Någon som har en uppfattning om hur ömtåliga processorer är beträffande sådana skador?

Jag får kylpastan imorgon så saknar möjlighet att prova den för stunden...

Edit: i5 4690k om det spelar någon roll.

Jag hoppas verkligen inte du har en 4690k och försöker delida den...
ska förklara varför.
Skillnaden mellan 4670k och 4690k är att det är lött mellan IHS:en och chippet.
så om du har en 4690k kommer du inte få bort IHS:en utan att ta sönder hela processorn.
Däremot om du har en 4670k så är det bara kylpasta emellan IHS:en och chippet, då kan du ta bort IHS:en utan att skada processorn.

edit: Som jag har förstått det är det lött mellan IHS:en och chippet, men kan ha hört fel.

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hehe... jo delid ska väl göra lite nytta även på dem iaf, även om det är mycket mindre än på tidigare generationer

Jag skulle definitivt tipsa om att använda CLU/CLP (ren flytande metall) mellan värmeledaren och chippet. Detta gav mig en enorm förbättring, och det blir inte heller torkat efter några månaders användning.

Det farliga är att de leder ström, så det gäller att vara väldigt försiktig när man applicerar det.

Mellan kylaren och värmeledaren kör jag vanlig MX-4.

Tack för tipset! Jag har köpt CLU som jag tänkte använda mellan såväl IHS och processor som IHS och kylare. Vad jag sett har CLU fått jättebra resultat även i det andra steget, mellan IHS och kylare. Någon anledning till att man inte ska använda det där också?

Skrivet av JonatanR:

Jag hoppas verkligen inte du har en 4690k och försöker delida den...
ska förklara varför.
Skillnaden mellan 4670k och 4690k är att det är lött mellan IHS:en och chippet.
så om du har en 4690k kommer du inte få bort IHS:en utan att ta sönder hela processorn.
Däremot om du har en 4670k så är det bara kylpasta emellan IHS:en och chippet, då kan du ta bort IHS:en utan att skada processorn.

Jag har en 4690k och jag har delidat den. Det var kylpasta och lim, någon lödning har inte förekommit på mitt exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Jag hoppas verkligen inte du har en 4690k och försöker delida den...
ska förklara varför.
Skillnaden mellan 4670k och 4690k är att det är lött mellan IHS:en och chippet.
så om du har en 4690k kommer du inte få bort IHS:en utan att ta sönder hela processorn.
Däremot om du har en 4670k så är det bara kylpasta emellan IHS:en och chippet, då kan du ta bort IHS:en utan att skada processorn.

edit: Som jag har förstått det är det lött mellan IHS:en och chippet, men kan ha hört fel.

Devil's Canyon är inte lödd, utan är lim och pasta som gäller där. Hade du kollat bilderna så ser du även att chippet sitter kvar på PCBn, hade det vart lött skulle det sitta kvar på IHS.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Tack för tipset! Jag har köpt CLU som jag tänkte använda mellan såväl IHS och processor som IHS och kylare. Vad jag sett har CLU fått jättebra resultat även i det andra steget, mellan IHS och kylare. Någon anledning till att man inte ska använda det där också?

Ok!

Egentligen inte, det är bara lite mer närvigt då det är lättare hänt att man dräller med pastan och det hamnar någon annanstans än det ska vara.

Skillnaden är typ ingen i temperatur är typ ingen, så jag körde på säkra sidan och hade icke-metallpasta mellan värmespridaren och kylaren

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ok!

Egentligen inte, det är bara lite mer närvigt då det är lättare hänt att man dräller med pastan och det hamnar någon annanstans än det ska vara.

Skillnaden är typ ingen i temperatur är typ ingen, så jag körde på säkra sidan och hade icke-metallpasta mellan värmespridaren och kylaren

Jag bugar och tackar för visdomsorden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag bugar och tackar för visdomsorden

Lycka till, citera hur det har gått sedan om du fått igång allt o vad du lyckas med för OC

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional