Fractal Design Integra M 550 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hade varit bra om du hade hängt i köp tråden Det är det jag försöker få fram när det byggs paket, att försöka få in ett agg med kvalité.

Har faktiskt knoppat ihop en lista för att underlätta både för mig och andra i valet av agg. Vägt in pris och kvalité
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m

Dold text

Blir ett sådant nästa gång jag ska uppgradera lite XFX Agg igen

Permalänk
Medlem

tänkte köpa denna psu men kommer det passa till msi gtx 970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maidos:

tänkte köpa denna psu men kommer det passa till msi gtx 970?

Den kommer passa. Köp 650 eller så väljer du 750 om du ska köra SLI eller Crossfire i framtiden http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1368723

Permalänk
Medlem

Riktig kvalitet

Mycket snack om kondingars kvalitet och det är helt korrekt men
det räcker inte att bara kolla in värmetåligheten.
Det är ännu viktigare att kondingarna är av rätt märke.

Några bra exempel:
Suncon (gamla Sanyo)
Nippon Chemi-Con
Panasonic
Nichicon
Elna
Vishay
Murata
Epcos

Andra märken, typiskt Kinesiska, klarar inte sin egen spec pga det slarvas eller
sparas in på råvarornas kvalitet samt tillverkningsprocessen är inte 100% säker.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Skrivet av Honk:

Mycket snack om kondingars kvalitet och det är helt korrekt men
det räcker inte att bara kolla in värmetåligheten.
Det är ännu viktigare att kondingarna är av rätt märke.

Några bra exempel:
Suncon (gamla Sanyo)
Nippon Chemi-Con
Panasonic
Nichicon
Elna
Vishay
Murata
Epcos

Andra märken, typiskt Kinesiska, klarar inte sin egen spec pga det slarvas eller
sparas in på råvarornas kvalitet samt tillverkningsprocessen är inte 100% säker.

Är inte bara kodningarna som måste vara bra, utan att dom byggt agget smart också. Att dom inte gör agget för komplicerat, t.ex är blir ineffektivt agg (drar onödigt med el eller liknande). Ja jag har inte läst på så mycket runt just denna biten. Men vet att uppbyggnad och kondensatorer är lika viktiga.

Men för vanlig lekman är det ju svårt att veta vad just smart plattforms bygge ska se ut

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Finns inget problem med att rekommendera ett bra budgetagg, du har totalt missförstått mig. Jag har problem när folk rekommenderar premiumdelar som ska drivas av budgetdelar. Inte av budgetdelar i sig. Jag själv kommer antagligen rekommendera detta agg till ett par personer. Som jag själv skrev innan så är det ju ett bra budgetagg.

Jag behöver egentligen inte säga så mycket, du skrev ju anledningen redan själv: "Att det är billigt medför att fläkten inte är den bästa och att man använt komponenter som kanske inte håller 5+ år i kontinuerlig drift, det indikeras ju av endast tre års garanti. Men det är nog sånt man räknar med om man köper ett budgetagg".

Ska man lägga 5000 kr på ett grafikkort och 2-3000 kr på en processor så kan man fan lägga 1400 kr för t.ex Superflowers 500W, så att man vet att den håller längre än 2 år, så att man vet att kvalitén på kondensatorerna är top, så att man får platinum cert. (och totalt passiv), ja så att man vet att det inte finns några problem helt enkelt (eller iaf. minimera risken).

Ingen har någonsin nämnt något om att köpa ett överdimensionerat agg, kvaliten på agget har absolut inget med hur många watt den leverar att göra, detta bör alla redan veta. Att du överhuvudtaget snöar in dig själv så mycket på att försöka förklara för mig att det inte behövs mer än 500W för att driva ett 980-system är för mig en gåta, var har du fått idén om att jag tror att högre watt ger bättre prestanda? Det där är en dumförklarande jag inte alls gillar.

Som du själv redan sagt så finns det så många olika andra faktorer än watt som utgör skillnaderna mellan budgetagg och premiumagg. Även om man väljer mellan 500W vs 500W agg. Lägger man ner pengar på premiumdelar så ska man lägga ner pengar på premiumnätagg, det borde vara självklart för alla. Detta är de facto en budgetagg, även om det är en bra sådan. (Eftersom du redan dumförklarat mig en gång så lägger jag gärna till här att modulär != kvalitét. Moduläritet i nätagg är en lyxfunktion som vi betalar för, i vissa fall onödigt).

Till slut är det ju inte precis så att man måste byta ut nätagget varannat år bara för att t.ex GTX 980 blir gammalt. Ett nätagg är en av de delarna i datorn som håller absolut längst, och inte behöver bytas ut förrän det går sönder. Bl.a. av den anledningen är det extra värt att lägga ner extra pengar på dem

edit: insåg nu att du möjligen försökte göra en under-bordet-pikning och pika mitt 850W. Du drog dina slutsatser och antaganden från den setupen jag har. Kan då "förklara" för dig att den köptes för att driva GTX 580 SLI och har stannat i riggen sen dess. Du som håller koll på hur mycket grafikkort drar borde då också veta att ett GTX 580 SLI system mycket väl kunde dra över 700W (visserligen nästan endast i syntetiska tester) i full.

Kan ju också tillägga att en av anledningarna varför jag hade råd att köpa ett 980 är ju för att jag inte behövde tänka på att nätagget är 3.5 år gammalt och behöver möjligen bytas ut inom en snar framtid eftersom det är 7 års garanti på den, något som inte hade varit möjligt med ett budgetagg....

Mitt AX850 räckte inte riktigt till för mig men mina 7970 i cf när ja ville ha 4.2Ghz på min 3960x. Då kör ja korten i 1000/1500 visserligen.
4Ghz fungerade helt okej men ville ja ha mer så kunde nätagget starta om datorn för å säga ifrån. Men förstås, ska man aldrig i livet överklocka så hade jag väl klarat mig på 550-600Watt jag med. Men hur kul e d då..

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villian:

Mitt AX850 räckte inte riktigt till för mig men mina 7970 i cf när ja ville ha 4.2Ghz på min 3960x. Då kör ja korten i 1000/1500 visserligen.
4Ghz fungerade helt okej men ville ja ha mer så kunde nätagget starta om datorn för å säga ifrån. Men förstås, ska man aldrig i livet överklocka så hade jag väl klarat mig på 550-600Watt jag med. Men hur kul e d då..

Överklocka går utmärkt med ett single 550W-agg av god kvalitet, däremot går SLI/Crossfire med high-end graffe fet-bort. Och i ditt fall 6-kärnig cpu: bara att räkna, dina OC 7970 drar en bra bit över 300W styck i load. Säg 650W tillsammans. Redan där räcker 550W agget inte till, och en 6-kärnig Intel som är OC kan dra över 200W så se, du är redan över 850W och inget över för resten av systemet. Datorn slocknar.

Men tex ett Nvida Maxwell drar inte mer än 165W i load och en överklockad Intel 4-kärnig drar max 150W, då har man nästan 200W över för resten av systemet med ett 550W agg, fast man har överklockat. Allt beror på vilka grejor man har. Du behöver uppenbarligen ett mycket kraftigare agg än det i recensionen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Överklocka går utmärkt med ett single 550W-agg av god kvalitet, däremot går SLI/Crossfire med high-end graffe fet-bort. Och i ditt fall 6-kärning cpu: bara att räkna, dina OC 7970 drar en bra bit över 300W styck i load. Säg 650W tillsammans. Redan där räcker 550W agget inte till, och en 6-kärnig Intel som är OC kan dra över 200W så se, du är redan över 850W och inget över för resten av systemet. Datorn slocknar.

Men tex ett Nvida Maxwell drar inte mer än 165W i load och en överklockad Intel 4-kärnig drar max 150W, då har man nästan 200W över för resten av systemet med ett 550W agg, fast man har överklockat. Allt beror på vilka grejor man har. Du behöver uppenbarligen ett mycket kraftigare agg än det i recensionen.

Jag är riktigt imponerad att ditt agg orkar med, din överklock är minst sagt extrem å för att nåt dit lär man ju behöva lägga på en hel del ström.
Mitt kämpa på bra i 4Ghz men sen blev det lite för mkt. Nudå med mitt 1300 ist så är det ju en annan femma men kan fortfarande dra 1100Watt från väggen för chassiet. Å vad jag vill säga är att ska man överklocka så är ju nätagget d sista man ska tumma på. Nog för att hög kvalite är bra men det får ju gärna ha lite headroom kvar så man iaf undviker att ligga på max kapacitet jämt.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villian:

Jag är riktigt imponerad att ditt agg orkar med, din överklock är minst sagt extrem å för att nåt dit lär man ju behöva lägga på en hel del ström.
Mitt kämpa på bra i 4Ghz men sen blev det lite för mkt. Nudå med mitt 1300 ist så är det ju en annan femma men kan fortfarande dra 1100Watt från väggen för chassiet. Å vad jag vill säga är att ska man överklocka så är ju nätagget d sista man ska tumma på. Nog för att hög kvalite är bra men det får ju gärna ha lite headroom kvar så man iaf undviker att ligga på max kapacitet jämt.

Man vill ligga så nära maxkapacitet som möjligt, utan att det slocknar, eftersom agget har bäst verkningsgrad när det ligger nära max. Allt för överdimensionerade agg gör bara att riggen drar mer ström, eftersom just verkningsgraden blir lägre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man vill ligga så nära maxkapacitet som möjligt, utan att det slocknar, eftersom agget har bäst verkningsgrad när det ligger nära max. Allt för överdimensionerade agg gör bara att riggen drar mer ström, eftersom just verkningsgraden blir lägre.

Jo men många vill ju ligga lite lägre med för å inte aktivera fläkten lika mkt osv men ja vet va du menar. Det handlar inte om många % visserligen på gold å över.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villian:

Jo men många vill ju ligga lite lägre med för å inte aktivera fläkten lika mkt osv men ja vet va du menar. Det handlar inte om många % visserligen på gold å över.

Det är riktigt, det är en balansgång, men kort sagt S.1150 singel-rigg ska 550W räcka och iaf jag störs inte av om lite fläktar går mitt i en shooter. Det är ju tyst vid skrivbordsarbete mm en klockad AMD-rigg kan ev. behöva något kraftigare redan med ett grafikkort men däremot S.2011 och SLI/Crossfire då behövs det ett rejält kraftigare nätagg för att orka dra runt allting. Personligen har jag alltid kört singelkort så de riktigt stora nätaggen har alltid legat utanför min intressesfär

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||