Permalänk
Avstängd

Ny dator i ojordat uttag? Fungerar det?

Tjenare! Jag bor i en gammal lägenhet som endast har ojordade uttag i sovrummen och undrar om det kommer gå bra om jag använder en kraftig dator, skärm samt eventualla andra grejer som lampa, ljudutrustning osv. Enligt Kjell & Company så rekommenderar dom att införskaffa en portabel jordfelsbrytare även om man har ett ojordat uttag. Vad tror/tycker ni?

Så här har jag tänkt mig att de skulle kunna se ut:

1.) ojordat uttag -> jordat grenuttag -> dator, skärm, lampa samt eventuella småsaker

eller

2.) ojordat uttag -> portabel jordfelsbrytare -> jordat grenuttag -> dator, skärm, lampa samt eventuella småsaker

Jordfelsbrytare som jag har tänkt köpa:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/ove...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Tjenare! Jag bor i en gammal lägenhet som endast har ojordade uttag i sovrummen och undrar om det kommer gå bra om jag använder en kraftig dator, skärm samt eventualla andra grejer som lampa, ljudutrustning osv. Enligt Kjell & Company så rekommenderar dom att införskaffa en portabel jordfelsbrytare även om man har ett ojordat uttag. Vad tror/tycker ni?

Så här har jag tänkt mig att de skulle kunna se ut:

1.) ojordat uttag -> jordat grenuttag -> dator, skärm, lampa samt eventuella småsaker

eller

2.) ojordat uttag -> portabel jordfelsbrytare -> jordat grenuttag -> dator, skärm, lampa samt eventuella småsaker

Jordfelsbrytare som jag har tänkt köpa:

Jordfelsbrytare är ett litet missvisande namn eftersom det även funkar bra på ett ojordat uttag eftersom det jämför strömmarna mellan nollan och fasledaren ledarna.
Men tror du klarar dig alldeles utmärkt utan en jordfelsbrytare...

Permalänk

Inga problem att köra datorn i ojordat uttag, Samma sak som ett jordat Jordfelsbrytare är alltid bra att ha om det skulle hända nåt så köp en sån

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimjans:

Jordfelsbrytare är ett litet missvisande namn eftersom det även funkar bra på ett ojordat uttag eftersom det jämför strömmarna mellan nollan och fasledaren ledarna.
Men tror du klarar dig alldeles utmärkt utan en jordfelsbrytare...

Skrivet av H4nsson:

Inga problem att köra datorn i ojordat uttag, Samma sak som ett jordat Jordfelsbrytare är alltid bra att ha om det skulle hända nåt så köp en sån

Tack för snabba svar! Då blir det att skaffa en sådan. Kommer den jag länkade till fungera innomhus (märkte först nu att det stod outside på den)? Eller ska jag leta efter någon annan?

Permalänk
Medlem

Den kommer att funka men det går bra utan också

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Tack för snabba svar! Då blir det att skaffa en sådan. Kommer den jag länkade till fungera innomhus (märkte först nu att det stod outside på den)? Eller ska jag leta efter någon annan?

Ja den kommer funka inomhus den harbara en högre ip klassning för att klara sig utomhus.

Permalänk
Medlem

En sån här är bra att ha mellan dator och vägg...
Däremot har jag inte hört att jordfelsbrytare ska göra nytta i sammanhanget

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sorkin:

Den kommer att funka men det går bra utan också

Skrivet av jimjans:

Ja den kommer funka inomhus den harbara en högre ip klassning för att klara sig utomhus.

Så den är alltså snäppet bättre än en som kanske är menad för inomhus endast? Förlåt för dumma frågor då jag inte kan så mycket om el. Men så länge det fungerer utan bekymmer så är jag nöjd!

Återigen, tack så mycket!

Skrivet av sorkin:

En sån här är bra att ha mellan dator och vägg...
Däremot har jag inte hört att jordfelsbrytare ska göra nytta i sammanhanget

Hm. Borde jag ha en sådan också eller istället för en jordfelsbrytare? Jag har då endå ojordade uttag så det känns som om en jordfelsbrytare gör större nytta.

Permalänk
Skrivet av dolkgabriel:

Så den är alltså snäppet bättre än en som kanske är menad för inomhus endast? Förlåt för dumma frågor då jag inte kan så mycket om el. Men så länge det fungerer utan bekymmer så är jag nöjd!

Återigen, tack så mycket!

Hm. Borde jag ha en sådan också eller istället för en jordfelsbrytare? Jag har då endå ojordade uttag så det känns som om en jordfelsbrytare gör större nytta.

jordfelsbrytare fungerar även om man har ojordat uttag då den mäter skillnaden mellan fasen och nollan och stämmer inte nått dvs det kryper ström på nått annat ställe ändras skillnaden mellan fas och nolla och den bryter

dock osäker om överspänningsskydden gör det då ja tror de behöver jordat uttag för att fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

jordfelsbrytare fungerar även om man har ojordat uttag då den mäter skillnaden mellan fasen och nollan och stämmer inte nått dvs det kryper ström på nått annat ställe ändras skillnaden mellan fas och nolla och den bryter

dock osäker om överspänningsskydden gör det då ja tror de behöver jordat uttag för att fungera.

Okej. Tror jag kommer införskaffa jordfelsbrytaren från Kjell & Company samt ett jordat grenuttag. Hoppas att det skyddar mina saker något mer än om jag hade kört direkt från det ojordade uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Okej. Tror jag kommer införskaffa jordfelsbrytaren från Kjell & Company samt ett jordat grenuttag. Hoppas att det skyddar mina saker något mer än om jag hade kört direkt från det ojordade uttaget.

Jordfelsbrytare och jordade uttag är inte gjorda för att skydda din elektronik, dem är skapade för att skydda DIG från läckströmmar.

Det som du kan köpa för att skydda din elektronik är grenuttag med ÖVERSPÄNNINGSSKYDD.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Jordfelsbrytare och jordade utag är inte gjorda för att skydda din elektronik, dem är skapade för att skydda DIG från läckströmmar.

Det som du kan köpa för att skydda din elektronik är grenuttag med ÖVERSPÄNNINGSSKYDD.

Aha, då förstår jag. Kommer det fungera om jag gör som följande:

ojordat uttag -> portabel jordfelsbrytare -> jordat grenuttag med överspänningsskydd -> dator, skärm och allt annat

Jag vet att det inte blir som att ha ett jordat uttag men om det skyddar min utrustning och mig själv bättre än om jag kör direkt från väggen, så spelar det ingen roll hur mycket jag måste betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Aha, då förstår jag. Kommer det fungera om jag gör som följande:

ojordat uttag -> portabel jordfelsbrytare -> jordat grenuttag med överspänningsskydd -> dator, skärm och allt annat

Jag vet att det inte blir som att ha ett jordat uttag men om det skyddar min utrustning och mig själv bättre än om jag kör direkt från väggen, så spelar det ingen roll hur mycket jag måste betala.

Så skulle du kunna göra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Så skulle du kunna göra.

Tack så himla mycket! Blir att införskaffa lite prylar nu!

Men spelar det någon roll vilken grenuttag med överspänningsskydd jag väljer? Eller fungerar alla ungefär lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Tack så himla mycket! Blir att införskaffa lite prylar nu!

Men spelar det någon roll vilken grenuttag med överspänningsskydd jag väljer? Eller fungerar alla ungefär lika bra?

Om du menar vilket av dem olika uttagen på grenuttaget så ska det kvitta om det inte står något annat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Om du menar vilket av dem olika uttagen på grenuttaget så ska det kvitta om det inte står något annat.

Tack för svar. Men jag menade egentligen utförandet på grenuttaget. Hittade ett som såg ut som ett vanligt grenuttag och et annat som hade en extra brytare förutom den vanliga av/på knappen. Såg också att dom kan hantera olika mängder belastning.

Permalänk
Medlem

Har du inte jordat uttag i väggen så hjälper inte jordad grenkontakt. Men har du jordfelsbrytare så räcker det

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Tack för svar. Men jag menade egentligen utförandet på grenuttaget. Hittade ett som såg ut som ett vanligt grenuttag och et annat som hade en extra brytare förutom den vanliga av/på knappen. Såg också att dom kan hantera olika mängder belastning.

Kan du länka dem olika modellerna så kan jag förklara.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Kan du länka dem olika modellerna så kan jag förklara.

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre...

Om du vet om någon bättre variant (med minst 3 uttag och max 500 kronor) så får du gärna länka den.

Permalänk
Medlem

Någon som faktiskt kan förklara vad ni tror att jordfelsbrytaren skulle göra för nytta i sammanhanget ?

Någon som ens vet vad den gör ?

Dessutom skulle jag inte tro allt för mycket på överspänningsskydd i ojordat uttag...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Om du vet om någon bättre variant (med minst 3 uttag och max 500 kronor) så får du gärna länka den.

Båda ser bra ut, skillnaden är antalet uttag och den svarta kan hantera 1200w mer än den vita men det är ingen viktigt skillnad om du ska ha det till din dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Någon som faktiskt kan förklara vad ni tror att jordfelsbrytaren skulle göra för nytta i sammanhanget ?

Någon som ens vet vad den gör ?

Dessutom skulle jag inte tro allt för mycket på överspänningsskydd i ojordat uttag...

Jordfelsbrytare jämför strömmen in och ut och om det skiljer sig för mycket så slår den av strömmen.

Överspänningskydd fungerar som en vanlig propp egentligen, för mycket ström så slår den av ström flödet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Båda ser bra ut, skillnaden är antalet uttag och den svarta kan hantera 1200w mer än den vita men det är ingen viktigt skillnad om du ska ha det till din dator.

Tack så mycket. Om du inte har ett bättre förslag (all ears!) så blir det en tur till Kjell snarast för att inhandla jordfelsbrytaren och grenuttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Tack så mycket. Om du inte har ett bättre förslag (all ears!) så blir det en tur till Kjell snarast för att inhandla jordfelsbrytaren och grenuttaget.

Ingen som jag kommer på just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Jordfelsbrytare jämför strömmen in och ut och om det skiljer sig för mycket så slår den av strömmen.

Överspänningskydd fungerar som en vanlig propp egentligen, för mycket ström så slår den av ström flödet.

Ja, det är en summaströmstrafo eg. men jag har svårt att motivera nyttan med det mot en dator !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Ingen som jag kommer på just nu.

Återigen, tack så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja, det är en summaströmstrafo eg. men jag har svårt att motivera nyttan med det mot en dator !

Det får du fråga TS om, jag bara svarar på frågor sedan om TS vill ha en mindre jordfelsbrytare är det helt upp till TS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare är ett personskydd som bryter strömmen när in och utström diffar mer än 20mA. Den skyddar personskada genom att bryta strömmen när apparater blir strömförande, som kan ske vid elfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Hur som haver, är det en bra försäkring.

Diffar strömmen i en jordfelsbrytare så stängs strömmen av. Har du inte en jordfelsbrytare och råkar spilla ett glas vatten så är brandrisken högre.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Att det blir fel i elektronik och att en jordfelsbrytare skulle behövas lär vara lika ovanligt som ett åsknedslag i en människa. Du behöver inte vara paranoid och köpa en jordfelsbrytare, det är typ farligare att vistas på en trottoar i stan. Att kjell och company skriver detta är ju självklart för att få sälja mer.