Ny dator i ojordat uttag? Fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag har en Corsair AX 860. Den är av bra kvalitet eller?

Ja. Erwya är ute på isen just nu så att säga.

Jag har själv märkt detta när man kör ojordat och håller i elementet, jordat blir inte samma sak.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Ah, ok. Sista gången nu. Jag kommer köra på en portable jordfelsbrytare och ett grenuttag med spänningsöverskydd och hoppas på det bästa. Jag vet att det finns bättre men dyrare lösningar men det är inte möjligt i dagsläget.

Tack för all hjälp jag har fått!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du upplever är förmodligen en konsekvens av att man har ett nätfilter anslutet till ett ojordat uttag, det blir ofta en spänningsdelning via en kondensator så att du får halva nätspänningen i höljet, men det är inte personfarligt.
Det här är en väldigt vanlig koppling:
http://media.conrad.com/medias/global/ce/5000_5999/5100/5150/...

Kan det här möjligen ge upphov till (väldigt) obehagliga stötar via USB kablarnas jord-skärm? Och om så är fallet, vad kan man rimligen göra åt det? (Utöver att skaffa jordade uttag, något jag varit på min hyresvärd om flera gånger, men som inte verkar vara aktuellt. De gör det gärna, mot en mindre avgift, i 25000kr klassen / rum. Störtlöjligt. Inte heller får jag hyra in en egen elektriker till att genomföra jobbet.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mars SSX:

Jaha. Så nu ska jag inte införskaffa jordfelsbrytare och grenuttag med överspänningsskydd ändå? Herregud, vissa personer säger att det blir bättre än direkt från väggen och andra säger att det blir värre. Vem ska jag tro?!

Inse att jordfelsbrytaren är till för personskydd, det kan alltså innebära ökade risker för datorsystemet, du får lite tillspetsat välja mellan om du själv eller datorn ska riskera livet om nått blir fel.
Valet borde inte vara så svårt i det fallet.

Om du ansluter en jordad grendosa i ojordat uttag så kopplar du ihop skyddsjordarna i apparaterna utan att ansluta dem till elnätets riktiga skyddsjord, apparaterna kan som sagt redan vara hopkopplade tex via signalkablar, det kan göra att risken för att få spänning i höljena ökar om nått går sönder, men i så fall så kan återigen en fungerande jordfelsbrytare ge bättre personskydd för den kommer att bryta strömmen oavsett vilken apparat som ger en farlig ström genom personen såvida man inte råkar ut för nån mycket osannolik olycka som gör att det skapas förbindelse mellan ett spänningsförande hölje och nollan, hursomhelst så kan det inte bli sämre personskydd av jordfelsbrytaren så du kan aldrig förlora på den, i sämsta fall ökar den inte säkerheten men oftast så ökar personsäkerheten rejält eftersom säkringar inte ger personskydd utan de ska främst skydda mot brand.

Men det går att ordna jordade uttag också om du vill, det fixar en elinstallatör, men det är ju mer jobb än att eftermontera en jordfelsbrytare.

Det finns ju en anledning till att man har skyddsjord och JFB kraven idag, det är elsäkrare och dessutom så minskar ofta störningar från datorer och andra enheter med switchade nätdelar ganka mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Inse att jordfelsbrytaren är till för personskydd, det kan alltså innebära ökade risker för datorsystemet, du får lite tillspetsat välja mellan om du själv eller datorn ska riskera livet om nått blir fel.
Valet borde inte vara så svårt i det fallet.

Om du ansluter en jordad grendosa i ojordat uttag så kopplar du ihop skyddsjordarna i apparaterna utan att ansluta dem till elnätets riktiga skyddsjord, apparaterna kan som sagt redan vara hopkopplade tex via signalkablar, det kan göra att risken för att få spänning i höljena ökar om nått går sönder, men i så fall så kan återigen en fungerande jordfelsbrytare ge bättre personskydd för den kommer att bryta strömmen oavsett vilken apparat som ger en farlig ström genom personen såvida man inte råkar ut för nån mycket osannolik olycka som gör att det skapas förbindelse mellan ett spänningsförande hölje och nollan, hursomhelst så kan det inte bli sämre personskydd av jordfelsbrytaren så du kan aldrig förlora på den, i sämsta fall ökar den inte säkerheten men oftast så ökar personsäkerheten rejält eftersom säkringar inte ger personskydd utan de ska främst skydda mot brand.

Men det går att ordna jordade uttag också om du vill, det fixar en elinstallatör, men det är ju mer jobb än att eftermontera en jordfelsbrytare.

Det finns ju en anledning till att man har skyddsjord och JFB kraven idag, det är elsäkrare och dessutom så minskar ofta störningar från datorer och andra enheter med switchade nätdelar ganka mycket.

Då förstår jag. Kommer satsa på det jag har valt och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem

Man ska dock ha klart för sig att 30mA är ganska mycket och att det inte alls är säkert att JFB löser om utrustningen står i torrt isolerat rum även om ström läcker ut i höljet, utan man kommer få en REJÄL pärla när man tar i datorn och ett jordat element på samma gång.

Det gör väldigt ont att få en kyss även med JFB, jag har provat, som en hästspark !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Man ska dock ha klart för sig att 30mA är ganska mycket och att det inte alls är säkert att JFB löser om utrustningen står i torrt isolerat rum även om ström läcker ut i höljet, utan man kommer få en REJÄL pärla när man tar i datorn och ett jordat element på samma gång.

Det gör väldigt ont att få en kyss även med JFB, jag har provat, som en hästspark !

Även om utsidan på chassit är av plast? Känns ju inte direkt kul att få en rejäl stöt varje gång man råkar ta i chassit. Och det ända sättet att bota detta på är att skaffa jordade uttag?

Hur har folk kunnat använda ojordade uttag med datorer när det verkar vara en sådan säkerhetsrisk med dom?

Hade en UPS kunnat åtgärda problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag tror du har missförstått jordfelsbrytarens funktion. Den skall lösa ut i händelse av att du skulle få farlig ström genom kroppen. Fasförskjutningen som uppstår då kommer definitivt lösa ut jordfelsbrytaren.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror du har missförstått jordfelsbrytarens funktion. Den skall lösa ut i händelse av att du skulle få farlig ström genom kroppen. Fasförskjutningen som uppstår då kommer definitivt lösa ut jordfelsbrytaren. Kortslutning tar säkringar han om.

Om du får en kortslutning mot chassit i en apparat som skall köras med skyddsjord och den blir spänningsförande,du och säkringen inte löser då jord saknas och du tar i chassit och jordat föremål samtidigt, så kommer JFB lösa om strömmen övergår ex vis 30mA (eller JFB utlösningsström är, lägre än utmärkt får man hoppas) så kommer den lilla strömmen att kännas REJÄLT oavsett JFB eller inte.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Även om utsidan på chassit är av plast? Känns ju inte direkt kul att få en rejäl stöt varje gång man råkar ta i chassit. Och det ända sättet att bota detta på är att skaffa jordade uttag?

Hur har folk kunnat använda ojordade uttag med datorer när det verkar vara en sådan säkerhetsrisk med dom?

Hade en UPS kunnat åtgärda problemet?

Eeeh.. ska du köra med en strömförande dator ?

EDIT; du har givetvis en mycket låg läckström i chassit men den är inte farlig, dock så kommer den strömmen som bildas vid en kortslutning och som du kan få igenom kroppen TROTTS JFB att vara mycket obehaglig, men JFB kommer RÄDDA ditt LIV.

JFB trollar inte bort något elfel, men kan RÄDDA LIV i händelse av allvarliga elfel.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kan det här möjligen ge upphov till (väldigt) obehagliga stötar via USB kablarnas jord-skärm? Och om så är fallet, vad kan man rimligen göra åt det? (Utöver att skaffa jordade uttag, något jag varit på min hyresvärd om flera gånger, men som inte verkar vara aktuellt. De gör det gärna, mot en mindre avgift, i 25000kr klassen / rum. Störtlöjligt. Inte heller får jag hyra in en egen elektriker till att genomföra jobbet.)

B!

Det kan gå att isolera delarna på olika sätt, tex genom transformatorer, man kan se till att potentialutjämna via nått annat än signalkablarna så slipper man åtminstone stötarna.

Det är däremot svårt att lösa det med snabbare usb nivåer än usb 2 fullspeed eller så är det för att det räcker för audiobruk och man inte ser nån marknad för snabbare produkter eftersom det i det läget troligen är billigare att fixa nätdelarna så att enheterna har samma potential.

http://www.directindustry.com/industrial-manufacturer/galvani...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Eeeh.. ska du köra med en strömförande dator ?

Nej? Tror jag inte iallafall? Var det det du pratade om? Så det kommer alltså inte hända i normala fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Nej? Tror jag inte iallafall? Var det det du pratade om? Så det kommer alltså inte hända i normala fall?

Eftersom du tycks vara i det närmaste el-analfabet så råder jag dig att helt enkelt köpa ett grenuttag och koppla in allt och glömma saken och leva glad.

Det är inte direkt så PCn är den nya dödsmaskinen (DÖDSKNARK)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Eftersom du tycks vara i det närmaste el-analfabet så råder jag dig att helt enkelt köpa ett grenuttag och koppla in allt och glömma saken och leva glad.

Det är inte direkt så PCn är den nya dödsmaskinen (DÖDSKNARK)

Och skippa jordfelsbrytare? Ska jag gå med ett vanligt grenuttag eller ett med överspänningsskydd?

Permalänk
Medlem

Jag hade 1st ojordad "el slinga" i min förra lägenhet (eller ja 2st då men den ena var till spisen och den andra var till allt annat.)

Hade kopplat in 3 datorer med ljudsystem, crt-projektor, espressomaskin, fet micro, relativt stor hemmabio, 3 tvspel, 4 subwoofer osv.

Fikk feta störningar i subben och även ström i lian-li chassit.

Själva "elen" gick sönder i proppskåpet (blev natta) så dom satte in en ny grej, med modern flip-svitsj istället för dom man skruvar in. Denna hade inbyggd jordfelsbrytare och den började ju lösa ut ibland hehe.

Jag köpte denna:
http://www.tryggogsikker.no/html/142.html

Fick faktiskt lite mindre störningar i teven när ena subben var igång och kylskåpet knäppte.

Kommer inte ihåg om pirrningen försvann i chassit, men nu har jag flyttat och har jordade uttag och alla problem är borta.
Men läste lite mer på det där nu då jag blev nyfiken på vad det igentligen är jag har köpt. Det står att överspäning kommer ledas bort....så...kommer det funka och betyder det då att elektronik runt om som inte sitter i denna kommer ta smällen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

B!

Går alltid bygga en galvanisk avskiljare

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag köpte denna:
http://www.tryggogsikker.no/html/142.html

Men läste lite mer på det där nu då jag blev nyfiken på vad det igentligen är jag har köpt. Det står att överspäning kommer ledas bort....så...kommer det funka och betyder det då att elektronik runt om som inte sitter i denna kommer ta smällen?

Det är en apparat som kommer att begränsa den maximala spänningen, den kopplar ihop fas och nolla om spänningen blir för hög inom rimliga gränser så att det blir ett spänningsfall ner till ca 500 V (som det verkar) och blir spänningen alldeles för hög typ direkt åskträff så brinner den upp, det står att nätfilterdelen kan hantera 820 Joule.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Och skippa jordfelsbrytare? Ska jag gå med ett vanligt grenuttag eller ett med överspänningsskydd?

Skippa jordfelsbrytaren. Skippa helst också överspänningsskyddet, det hjälper inte så mycket ändå, tex inte mot åska som redan nämnts i tråden.

http://stormhighway.com/surge_protectors_ups_lightning_protec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en apparat som kommer att begränsa den maximala spänningen, den kopplar ihop fas och nolla om spänningen blir för hög inom rimliga gränser så att det blir ett spänningsfall ner till ca 500 V (som det verkar) och blir spänningen alldeles för hög typ direkt åskträff så brinner den upp, det står att nätfilterdelen kan hantera 820 Joule.

Fan vad najs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kobb3:

Skippa jordfelsbrytaren. Skippa helst också överspänningsskyddet, det hjälper inte så mycket ändå, tex inte mot åska som redan nämnts i tråden.

http://stormhighway.com/surge_protectors_ups_lightning_protec...

Okej. Blir ett vanligt grenuttag då. Trist att man inte har jordade uttag. Tycker det borde vara krav även på gammla lägenheter. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Okej. Blir ett vanligt grenuttag då. Trist att man inte har jordade uttag. Tycker det borde vara krav även på gammla lägenheter. :/

Det kommer fungera bra ändå.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Det kommer fungera bra ändå.

Skiter i mig själv och data. Så länge hårdvaran fungerar så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om du får en kortslutning mot chassit i en apparat som skall köras med skyddsjord och den blir spänningsförande,du och säkringen inte löser då jord saknas och du tar i chassit och jordat föremål samtidigt, så kommer JFB lösa om strömmen övergår ex vis 30mA (eller JFB utlösningsström är, lägre än utmärkt får man hoppas) så kommer den lilla strömmen att kännas REJÄLT oavsett JFB eller inte.

Vet inte om jag tolkar dig rätt då din meningsuppbyggnad lämnar övrigt att önska så mitt svar blir därefter.

Vid kortslutning kommer säkringen att lösa ut oavsett om jord finns eller inte. Jordningen har som uppgift att leda bort farlig starkström. Att jordfelsbrytaren löser ut i det scenario du beskriver är vi båda rörande överens om; Kroppens motstånd kommer skapa tillräckligt med ampere för att lösa ut en jordfelsbrytare i ett hem.

Jag fick dock intrycket av ditt inlägg att du tror själva funktionen med jordfelsbrytaren är att bryta strömmen om det sker någon form av oönskad läckage till t.ex ytterhöljet på ett chassi, så är det alltså inte. Eftersom inget spänningsfall uppstår kan därmed ingen fasförskjutning inträda och då "vet" inte jordfelsbrytare att något är fel. Syftet är att skydda mot personskador - oavsett om det är i ett "torrt isolerat rum" eller inte.

Jag har också fått uppleva den mindre lustiga upplevelsen att få ström genom hjärtat. Skulle inte beskriva det som en "kyss", utan mer som ett "pulserande". Tror din upplevelse nog mer var en lite kraftigare urladdning av statisk elektricitet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dolkgabriel:

Det byggs ju bort gradvis, det skulle bli dyrt att kräva att alla skulle bygga om befintliga installationer oberoende av om de ska renovera annat samtidigt, däremot är jordfelsbrytare oftast ganska lätt att eftermontera eftersom den bara ska kopplas in på en plats så JFB kanske skulle kunna vara ett rimligt krav i förhållande till nyttan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Jepp, det är inte vettigt. Än mindre vettigt är det att man medvetet bidrar till att göra elprodukter strömförande. Jorden skall ju skydda mot överslag men har alltså börjat missbrukas till s.k. "filter". Jag har gamla nonameagg och ett FSP som inte läcker ström och dessa samt de datorer de sitter i är riktigt seglivade. Däremot har agg med läckströmmen bidragit till att PCn inte hållt länge. Ett problem är att denna läckström går igenom interna delar och drar med sig dem. Detta samt att det är en hälsorisk (ja, den "smällen" man får är inte bra alls för hälsan även om det finns de som säger att det inte har någon betydelse) samt att andra apparater också blir strömförande ger det inte en legitim förklaring varför man skall utnyttja en säkerhetslina (som inte ens alltid finns) vari "filtret" skall kunna dumpa sitt avfall på annat än nollan.

Sedan kan man ju diskutera vilken nisse som kom på att man skulle kunna stoppa jordade pluggar i ojordade uttag men inte omvänt. Detta har definitivt orsakat att ojordade uttag i mycket stor omfattning finns kvar idag. I det omvända fallet hade man drivit på att man bytte ut uttagen mot jordade. Folk DRAR SIG från att "uppgradera" sitt uttag främst för att de förlorar möjligheten att kunna stoppa in prylar som kör med ojordad plugg. Man har gjort det till en nackdel att byta till jordat uttag. Det skulle ha varit de ojordade pluggarna som passat i de jordade uttagen istället.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte om jag tolkar dig rätt då din meningsuppbyggnad lämnar övrigt att önska så mitt svar blir därefter.

Vid kortslutning kommer säkringen att lösa ut oavsett om jord finns eller inte. Jordningen har som uppgift att leda bort farlig starkström. Att jordfelsbrytaren löser ut i det scenario du beskriver är vi båda rörande överens om; Kroppens motstånd kommer skapa tillräckligt med ampere för att lösa ut en jordfelsbrytare i ett hem.

Jag fick dock intrycket av ditt inlägg att du tror själva funktionen med jordfelsbrytaren är att bryta strömmen om det sker någon form av oönskad läckage till t.ex ytterhöljet på ett chassi, så är det alltså inte. Eftersom inget spänningsfall uppstår kan därmed ingen fasförskjutning inträda och då "vet" inte jordfelsbrytare att något är fel. Syftet är att skydda mot personskador - oavsett om det är i ett "torrt isolerat rum" eller inte.

Jag har också fått uppleva den mindre lustiga upplevelsen att få ström genom hjärtat. Skulle inte beskriva det som en "kyss", utan mer som ett "pulserande". Tror din upplevelse nog mer var en lite kraftigare urladdning av statisk elektricitet.

Till att börja med: ursäkta mitt slarviga meningsbyggande, sitter med feber och är sjuk och trött i skallen.

Till ämnet: att chassit blir spänningsförande är nödvändigtvis inte en kortslutning, i en skyddsjordad apparat som saknar anslutning mot PE så genererar det t ex inte en kortslutning.

Jag fick f ö ström genom hjärtat i en D-kopplad 230V anläggning med 15mA JFB, detta ger en fas-spänning på 127 volt mellan mig och jord.
Detta gav en kraftig stöt i hela kroppen och det kändes som någon sparkat mig i ryggen. Hade mycket god kontakt ... har fått flera "kyssar" efter det med 230 volt som inte känts i närheten så kraftiga utan mer som ett litet surrande. ( t ex från fingrar till armbågen mot jord etc )

Jag är också förtrogen med funktionen hos en JFB, det handlar inte om fasförskjutning utan att en ström induceras i kärnan hos en summaströmtransformator när en del av strömmen inte leds rätt väg tillbaka i kretsen, denna induktion får JFB att slå ifrån.
Konstruktionen är en enkel ferrit med fasledare och nolla runt sig samt en tunn ledare med många fler varv för att plocka upp eventuell obalans, som jag minns konstruktionen jag såg ivf.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Erwya:

Jepp, det är inte vettigt. Än mindre vettigt är det att man medvetet bidrar till att göra elprodukter strömförande. Jorden skall ju skydda mot överslag men har alltså börjat missbrukas till s.k. "filter". Jag har gamla nonameagg och ett FSP som inte läcker ström och dessa samt de datorer de sitter i är riktigt seglivade. Däremot har agg med läckströmmen bidragit till att PCn inte hållt länge. Ett problem är att denna läckström går igenom interna delar och drar med sig dem. Detta samt att det är en hälsorisk (ja, den "smällen" man får är inte bra alls för hälsan även om det finns de som säger att det inte har någon betydelse) samt att andra apparater också blir strömförande ger det inte en legitim förklaring varför man skall utnyttja en säkerhetslina (som inte ens alltid finns) vari "filtret" skall kunna dumpa sitt avfall på annat än nollan.

Sedan kan man ju diskutera vilken nisse som kom på att man skulle kunna stoppa jordade pluggar i ojordade uttag men inte omvänt. Detta har definitivt orsakat att ojordade uttag i mycket stor omfattning finns kvar idag. I det omvända fallet hade man drivit på att man bytte ut uttagen mot jordade. Folk DRAR SIG från att "uppgradera" sitt uttag främst för att de förlorar möjligheten att kunna stoppa in prylar som kör med ojordad plugg. Man har gjort det till en nackdel att byta till jordat uttag. Det skulle ha varit de ojordade pluggarna som passat i de jordade uttagen istället.

Det finns krav på störnivåer också och filtret kanske är en förutsättnnig för att klara ett sånt test.
Du kan inte heller blanda jordade och ojordade uttag om det är saker som följer reglerna, det går ev om det är väldigt gamla vägguttag där "kontakthålen" inte är försänkta, den enda ojordade sladdkontakt som (lagligt) passar i jordade vägguttag är är Europlug och den kräver dubbelisolering för att få användas, dessutom max 2,5A

http://en.wikipedia.org/wiki/Europlug

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag är också förtrogen med funktionen hos en JFB, det handlar inte om fasförskjutning utan att en ström induceras i kärnan hos en summaströmtransformator när en del av strömmen inte leds rätt väg tillbaka i kretsen, denna induktion får JFB att slå ifrån.

Fasförskjutningen jag syftar på är den som uppstår i mellan faserna i elnätet när strömmen passerar en människas kropp - vilket till slut leder till att ström alstras i sekundärspolen som får elektromagneten att bryta matningen, ja.

Krya på dig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan gå att isolera delarna på olika sätt, tex genom transformatorer, man kan se till att potentialutjämna via nått annat än signalkablarna så slipper man åtminstone stötarna.

Låter som om du håller med om källan till det i alla fall. Det blir nog inte troligt med någon åtgärd, det var mest nyfikenhet. Har det varit så i 10 år, kan det nog vara så ett tag till. Men det retar en lite, det gör det, speciellt när man precis när man gjort så dumt att man tagit i den, igen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Men... Vad ska jag göra? Jag har ett ojordat uttag och rätt enkla krav (dator, skärm, lampa och eventuella små saker). Hur ska jag bäst säkra mig och allting annat från diverse elakheter? Måste jag ha jordfelsbrytare, grenuttag med överspänningsskydd samt en UPS? Hur dyrt blir det till slut? Usch, nu blev det komplicerat... Men jag vill ju inte förlora hela datorn heller.

Du behöver inget, utan det du kan koppla till är i bästa fall lite "nice" att ha, generellt är överspänningsskydden inte snabba/kraftiga nog att ta hand om t.ex blixtnedslag, jordfelsbrytare är inte jätte relevant då du inte bär runt på datorn jämt och ständigt, det som kan vara lite försvarbart är en UPS.
Utöver att ge dig några sekunder att spara det du håller på med har en del även lite glattande effekt så du slipper "smutsig" ström.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds