Permalänk
Medlem

Dålig FPS i Spel med nya Datordelar

Tjenna, köpte denna månaden lite nya dator delar

CPU: AMD A8 6600K 3,9 Ghz FM2
CPU kylning: Corsair H40 Hydroseries
Moderkort: ASRock FM2A88X Extreme4+ ATX
Nätagg: Corsair CX 600M, 600W PSU
Grafikkort: MSI Radeon R9 280 Gaming 3GB GDDR5
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Lagring: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
WD SATA 500 GB 7200RPM

Hade Grafikortet på Verkstad men det var inget fel på det, har testat att Spela lite Guildwars 2 Fick 30-40 FPS på Lägsta grafiken vilket för mig inte är spelbart
Samt Att Texturer på Gräs/sten/träd Flimmrar. Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exiza:

Tjenna, köpte denna månaden lite nya dator delar

CPU: AMD A8 6600K 3,9 Ghz FM2
CPU kylning: Corsair H40 Hydroseries
Moderkort: ASRock FM2A88X Extreme4+ ATX
Nätagg: Corsair CX 600M, 600W PSU
Grafikkort: MSI Radeon R9 280 Gaming 3GB GDDR5
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Lagring: Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
WD SATA 500 GB 7200RPM

Hade Grafikortet på Verkstad men det var inget fel på det, har testat att Spela lite Guildwars 2 Fick 30-40 FPS på Lägsta grafiken vilket för mig inte är spelbart
Samt Att Texturer på Gräs/sten/träd Flimmrar. Vad kan vara felet?

Överhettning?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk

Moderkortet

Permalänk
Medlem

Är ju inte direkt någon gaming CPU du har där dock Kolla så att du kör med GPU:N och inte det inbyggda grafikkortet i CPU.n

Permalänk
Medlem

Installerat om drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Är ju inte direkt någon gaming CPU du har där dock Kolla så att du kör med GPU:N och inte det inbyggda grafikkortet i CPU.n

Va? Definera Vad som Är Gaming CPU vill jätte gärna veta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exiza:

Va? Definera Vad som Är Gaming CPU vill jätte gärna veta

Titta lite på denna iofs äldre test av AMD vs Intel så ser du att din CPU inte är av allra yppersta klass när det gäller detta spel.

Nu är ju din CPU lite nyare men det är inte så stora skillnader jämfört med Llano:n, tyvärr. Så i vissa spel ser man större skillnader just när det gäller prestandan och då främst när dessa spel inte använder alla eller få trådar/uppdrag för CPU:n, vilket ju är AMD:s stora akilleshäl.

http://www.tomshardware.com/reviews/guild-wars-2-performance-...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Titta lite på denna iofs äldre test av AMD vs Intel så ser du att din CPU inte är av allra yppersta klass när det gäller detta spel.

Nu är ju din CPU lite nyare men det är inte så stora skillnader jämfört med Llano:n, tyvärr. Så i vissa spel ser man större skillnader just när det gäller prestandan och då främst när dessa spel inte använder alla eller få trådar/uppdrag för CPU:n, vilket ju är AMD:s stora akilleshäl.

http://www.tomshardware.com/reviews/guild-wars-2-performance-...

Så mitt köp var skit då med andra ord?

min gamla AMD athlon x4 640 med stock kylare var bättre då eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exiza:

Så mitt köp var skit då med andra ord?

min gamla AMD athlon x4 640 med stock kylare var bättre då eller?

Nej den är/var inte bättre rent CPU-mässigt, men kan du inte ställa ner inställningarna ett snäpp?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu är det så att GuildWars 2 ska vara väldigt cpu tungt och inte hört att det ska vara med den bästa trådningen.

Alltså någon Intel cpu skulle gett mycket bättre prestanda. AMD är inte alltid lika starka per kärna singeltrådat som Intel. Intel leder ganska bra nuförtiden.

Många MMO spel är dock oftast singeltråds optimerade och kräver oftast då Intel cpu om man vill ha någorlunda prestanda från spelet och inte begränsas alltför mycket när mycket händer samtidigt. Kan bli bildspel ibland om cpu inte orkar göra alla beräkningar.

testa överklocka din cpu till 4.5ghz eller högre och se om det hjälper. (bara din cpu kylare klarar kyla ner den ordentligt dock)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var ett oklokt val att välja en sådan CPU när man bygger en speldator. Kan du lämna tillbaks på ångerrätten?

Permalänk
Medlem

Han hade fått mer prestanda med ett billigt Intel moderkort & en Pentium G propp.

Typ detta:
http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/30347

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Varför Är alla Här inne INTEL älskare? vad är det för fel på AMD? jag är inte bäst på datorer men jag tänkte att från 3.0 GHz till 3.9 Måste väl vara en ganska bra ökning eller har jag helt fel? Varför är just Intel bättre än AMD?

Permalänk
Skrivet av Exiza:

Varför Är alla Här inne INTEL älskare? vad är det för fel på AMD? jag är inte bäst på datorer men jag tänkte att från 3.0 GHz till 3.9 Måste väl vara en ganska bra ökning eller har jag helt fel? Varför är just Intel bättre än AMD?

Intel har extremt mycket bättre prestanda per kärna vilket innebär att en fyrkärnig Intel på 3GHz oftast är bättre än en fyrkärnig AMD på 4GHz

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Exiza;14982762"]Varför Är alla Här inne INTEL älskare?

Cause Intel is Love intel is life !

Nej men idk, intel har släpt många bra och användarvänliga saker ^^ som många gamers har köpt så har det bara blivit overall liked.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är CPU:n som flaskar, jag kör guildwars 2 med High på 40-50 fps på en Amd 955 x4 bl editon i standard clock på 3.4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exiza:

Varför Är alla Här inne INTEL älskare? vad är det för fel på AMD? jag är inte bäst på datorer men jag tänkte att från 3.0 GHz till 3.9 Måste väl vara en ganska bra ökning eller har jag helt fel? Varför är just Intel bättre än AMD?

Har inte med att man "älskar" en tillverkar mera än någon annan, just nu har inte AMD mycket att komma med när det kommer till prestanda i spel, och det spelar mindre roll att en AMD tickar fortare om den gör mindre arbete per tick.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exiza:

Varför Är alla Här inne INTEL älskare? vad är det för fel på AMD? jag är inte bäst på datorer men jag tänkte att från 3.0 GHz till 3.9 Måste väl vara en ganska bra ökning eller har jag helt fel? Varför är just Intel bättre än AMD?

Du kan ju inte mena att bara för CPU 1 lgger på 3ghz, är den långsammare än CPU 2 på 3.9ghz.
Kanske var så för 25år sen men är lite fler faktorer trots allt.

Är inget fel på AMD. Men just den CPU du valt är inge vidare till spel.
AMD har FX serien, och då gärna 8320 eller 8350 för att det ska börja likna något.

Sen har Intel bättre/snabbare cpu än AMD, är ingenting någon hittat på. De ligger efter helt klart.

Skulle du kunna lämna tillbaka sälja moderkort och cpu och kanske få in en 1000-lapp.
Sen satsar du på något av följande:

Exempel..

AMD: ASUS M5A97 + AMD 8320 = ca 2000kr

eller..

Intel: Gigabyte Ga-z97-D3h + 4690k = ca 3000kr

Med dessa skulle du kunna köra på relativt höga grafikinställningar beroende på spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Du kan ju inte mena att bara för CPU 1 lgger på 3ghz, är den långsammare än CPU 2 på 3.9ghz.
Kanske var så för 25år sen men är lite fler faktorer trots allt.

Är inget fel på AMD. Men just den CPU du valt är inge vidare till spel.
AMD har FX serien, och då gärna 8320 eller 8350 för att det ska börja likna något.

Sen har Intel bättre/snabbare cpu än AMD, är ingenting någon hittat på. De ligger efter helt klart.

Jag har moderkort med FM2/FM2+ Vad ska man ha för någon CPU som är bra för Gaming ?

Permalänk
Medlem

Det är bara så att spelet är dåligt matchat med en AMD, om man vill ha bra prestanda. Du kan inte ändra på spelet om du inte struntar i spela det. Det du kan göra är bästa av situationen som exempelvis att överclocka din cpu så den är lite bättre eller byta till ett bättre alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exiza:

Jag har moderkort med FM2/FM2+ Vad ska man ha för någon CPU som är bra för Gaming ?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7319450/2014-11-02

Du kanske kan sälja ditt moderkort och cpu och lägga till 1000kr drygt beroende på vad du får för dina gamla komponenter
och köpa ovanstående..kommer bli skillnad

(ingen aning om hur mkt du vill lägga så tog inte det dyraste..)

Permalänk

Nu kan man ju inte riktigt titta på en CPUs prestanda bara genom att titta på hur den är klockad.

Tycker det dock är konstigt att du endast får 30-40 fps på lägsta då jag har fått bättre än så på min dator med en AMD x4 955 samt ett 5770. Om du nu endast får 30 fps på lägsta så skulle jag dubbelkolla så att det är ditt 280x som jobbar och inte on-board grafiken I APUn, tror nämligen att on-board GPUn skulle kunna köra Guild Wars 2 med så dåliga framerates.

Titta också dina temps och se till att kylare inte är felmonterade. Även om Guild Wars 2 hänger rätt mycket på CPU prestanda så borde din setup kunna dra spelet bättre än vad den gör.

Intel presterar i allmänhet bättre än AMD, men AMD ligger väldigt bra till i de lägre prisklasserna då de har en väldigt bra pris/prestanda.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Nu kan man ju inte riktigt titta på en CPUs prestanda bara genom att titta på hur den är klockad.

Tycker det dock är konstigt att du endast får 30-40 fps på lägsta då jag har fått bättre än så på min dator med en AMD x4 955 samt ett 5770. Om du nu endast får 30 fps på lägsta så skulle jag dubbelkolla så att det är ditt 280x som jobbar och inte on-board grafiken I APUn, tror nämligen att on-board GPUn skulle kunna köra Guild Wars 2 med så dåliga framerates.

Titta också dina temps och se till att kylare inte är felmonterade. Även om Guild Wars 2 hänger rätt mycket på CPU prestanda så borde din setup kunna dra spelet bättre än vad den gör.

Intel presterar i allmänhet bättre än AMD, men AMD ligger väldigt bra till i de lägre prisklasserna då de har en väldigt bra pris/prestanda.

Stängde av APU och Dual Graphics får nu ut runt 60-80 fps på maxad
och 120 + FPS på Lägsta

Permalänk
Medlem

Visst är inte din CPU den vassaste man kan få tag på, och GuildWars 2 ÄR CPU-tungt. Men att du bara får 30-40fps på lägsta är inte pga dåliga delar som de ovan försöker få det till. Det är något som är galet med datorn.

Vid launch lirade jag nämligen GW2 på en Dell Inspiron 1545. Denna var bestyckad med en Intel T4400 @ 2.2GHz (http://ark.intel.com/sv/products/40739/Intel-Pentium-Processo...)

och hade ett AMD Radeon Mobility HD 4300 (http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4330....)
Med denna dator hade jag ~30fps på lite högre än lägsta.

Har du kollat temperaturerna på CPU och GPU?

EDIT: Problemet löste sig tydligen under tiden jag skrev. Grattis!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Exiza:

Stängde av APU och Dual Graphics får nu ut runt 60-80 fps på maxad
och 120 + FPS på Lägsta

Härligt att det löste sig!

Lycka till på dina äventyr!

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exiza:

....har testat att Spela lite Guildwars 2 Fick 30-40 FPS på Lägsta grafiken vilket för mig inte är spelbart
Samt Att Texturer på Gräs/sten/träd Flimmrar. Vad kan vara felet?

vart var du när du testade detta?

ta min dator som exempel, visst, jag kan sitta o spela spelet med 150 fps (har även varit uppe i 250 fps i clock tower). men detta är när jag är själv, så fort det kommer lite spelare/ NPCer så försvinner fps ganska snabbt, i städer eller zergs så bottleneckar min cpu rätt hårt, och vid world bosses kan jag ligga nere på 15-20 fps, om jag inte ändrar "character model limit".

så, testa ändra character model limit.

edit:

Skrivet av Exiza:

Stängde av APU och Dual Graphics får nu ut runt 60-80 fps på maxad
och 120 + FPS på Lägsta

jaha men va bra, att de löste sig iaf

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exiza:

Stängde av APU och Dual Graphics får nu ut runt 60-80 fps på maxad
och 120 + FPS på Lägsta

Haha! Då hade jag rätt när det gällde den inbyggda grafiken i CPU.N

Permalänk
Skrivet av Exiza:

Varför Är alla Här inne INTEL älskare? vad är det för fel på AMD? jag är inte bäst på datorer men jag tänkte att från 3.0 GHz till 3.9 Måste väl vara en ganska bra ökning eller har jag helt fel? Varför är just Intel bättre än AMD?

AMD gör bara skräp, end of story ^^
Dom kommer gå i konkurs snart, max 1-2 år till på marknaden.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exiza:

Varför Är alla Här inne INTEL älskare? vad är det för fel på AMD? jag är inte bäst på datorer men jag tänkte att från 3.0 GHz till 3.9 Måste väl vara en ganska bra ökning eller har jag helt fel? Varför är just Intel bättre än AMD?

För mig duger AMD till de spel jag kör även om jag inte kanske kan köra på max inställningar. På mig biter inga Intel fanboys som försöker manipulera folk att gå över till Intel ;). Bra att det löste sig i alla fall och du visade att CPU'n inte var så klen i alla fall utan att det var mer grafikdelen som var fel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

AMD gör bara skräp, end of story ^^
Dom kommer gå i konkurs snart, max 1-2 år till på marknaden.

lol. Vart läste du det?? Visste du att AMD gör grafikchipp? Dom kommer göra nya cpu'er med Samsung.
Själv sitter man med ett 7970 matrix P kort och 8350 på @4.7 ghz och alla spel flyter på bra i 1440P