Permalänk
Medlem

Två skärmar (IPS och TN)

Tjenare!

Funderar på att köpa två nya skärmar den ena en TN (144hz) och den andra en IPS. Kommer spela FPS på TN-skärmen och i princip allt annat ska göras på IPS:en.

Har en budget på ungefär 5000kr, tänkte mig 2500kr vardera (detta kan ni säkert bättre än mig vilken skärm man ska prioritera).

Mina frågor är alltså vilka skärmar ska jag köpa? Och går det att använda dem tillsammans (bredvid varandra) eller är det en dålig ide?

(24 tum)

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk

Tja tja,
Jag är ingen spelfanatiker, så jag låter någon annan tala för TN-panelen.
Här är en IPS-skärm som visserligen är lite dyrare än 2500 kr, men å andra sidan vet jag att man får en jävligt bra skärm för pengarna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1422269

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limefruit:

Tja tja,
Jag är ingen spelfanatiker, så jag låter någon annan tala för TN-panelen.
Här är en IPS-skärm som visserligen är lite dyrare än 2500 kr, men å andra sidan vet jag att man får en jävligt bra skärm för pengarna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1422269

På komplett samt webbhallen kostar den dock endast 2400kr vilket är inom mina ramar :).

En fråga till: Funderar på att endast börja med att köpa IPS skärmen och spara lite pengar då jag behöver köpa andra grejer. Fungerar denna IPS till att spela Assassins Creed Unity, Far cry 4, Dota 2 etc? Ni ser i min signatur vilken dator jag har, kommer förmodligen inte över 60 fps vid spelande om jag inte sänker inställningarna.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Skrivet av Joel E:

På komplett samt webbhallen kostar den dock endast 2400kr vilket är inom mina ramar :).

En fråga till: Funderar på att endast börja med att köpa IPS skärmen och spara lite pengar då jag behöver köpa andra grejer. Fungerar denna IPS till att spela Assassins Creed Unity, Far cry 4, Dota 2 etc? Ni ser i min signatur vilken dator jag har, kommer förmodligen inte över 60 fps vid spelande om jag inte sänker inställningarna.

Kan inte uttala mig om IPS men jag har en VA-skärm som är ännu "värre" till spel och jag tycker inte ghosting och eftersläpningar är något man märker särskilt mycket i RTS, eller äventyrsspel (typ Dota2, Assassins creed). I FPS är den däremot är den hemsk... dock har jag vant mig och sitter och spelar CS med den ändå ibland.

Beakta dock att dessa saker är oerhört subjektiva hur folk upplever, har läst om folk som inte säger sig kunna spela något alls på något annat än TN, medans vissa sitter med VA-skärmar och säger att de aldrig ens märkt av någon ghosting ö.h.t.

Permalänk
Medlem

Tror jag köper denna, skulle varit grymt tacksam om ni mot förmodan har några invändningar. Ska beställa imorgon bitti när jag sovit över saken. Kommer alltså stå över 144hz ett tag. Denna verkar ju fungera bra att spela på ändå (når inte över 60 fps ändå).

Så har ni en annan skärm (IPS) som är bättre till samma pris skulle det varit schyst om ni kunde tala om det!

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joel E:

Tror jag köper denna, skulle varit grymt tacksam om ni mot förmodan har några invändningar. Ska beställa imorgon bitti när jag sovit över saken. Kommer alltså stå över 144hz ett tag. Denna verkar ju fungera bra att spela på ändå (når inte över 60 fps ändå).

Så har ni en annan skärm (IPS) som är bättre till samma pris skulle det varit schyst om ni kunde tala om det!

Jag föredrar Dells alternativ på grund av bättre inställningsmöjligheter som t.ex porträttläge och lägre pris https://www.dustinhome.se/product/5010762408/ultrasharp-u2414...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM