Permalänk
Medlem

Kan jag köra två routers trådlöst?

Hej.

Behöver hjälp gällande om detta är en möjlig lösning eller ej.

Jag har ett fiberuttag som sitter dumt placerat i lägenheten, så långt ifrån vardagsrummet där jag har behov av att koppla in nätverkskablar som möjligt. Att dra en kabel dit blir en väldigt lång kabel som kommer synas i alla vrår.

En lösning, förutsatt att det går tekniskt, vore att låta kabel gå ifrån kökets fiberuttag, till min router (router A) som det är tänkt. Router A placeras vid kökets öppning ut mot hallen och vardagsrummet.

I andra änden av vardagsrummet, för att slippa dra en kabel genom hela lägenheten, sätta en till router (router B), som kommunicerar med router A via w-lan som en brygga mellan dessa.

Går det? eller måste det gå en kabel mellan dom?

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem

Det går, men du får ju hela listan med nackdelar från trådlöst nätverk på köpet. Lägg ner lite tid på att dra kabeln på ett fint sätt så kommer du inte tänka på att den finns efteråt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Var värt att kolla i alla fall

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patbos:

Hej.

Behöver hjälp gällande om detta är en möjlig lösning eller ej.

Jag har ett fiberuttag som sitter dumt placerat i lägenheten, så långt ifrån vardagsrummet där jag har behov av att koppla in nätverkskablar som möjligt. Att dra en kabel dit blir en väldigt lång kabel som kommer synas i alla vrår.

En lösning, förutsatt att det går tekniskt, vore att låta kabel gå ifrån kökets fiberuttag, till min router (router A) som det är tänkt. Router A placeras vid kökets öppning ut mot hallen och vardagsrummet.

I andra änden av vardagsrummet, för att slippa dra en kabel genom hela lägenheten, sätta en till router (router B), som kommunicerar med router A via w-lan som en brygga mellan dessa.

Går det? eller måste det gå en kabel mellan dom?

Det går men..

Dra helst kabel,
Annars testa homeplug,
och om ingen av de lösningarna fungerar någe vidare så kör med repeaterläge.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]