Har musikkassetter och Philipspickuper slutat tillverkas?

Permalänk
Avstängd

Har musikkassetter och Philipspickuper slutat tillverkas?

Har sökt via diverse forum och annonssajter efter dels...

muskikkassetter C90 METALL...

dels...

pickup till vinylskivspelare av typen...

Philips GP400. GP401 eller GP412.

Men det verkar inte vara så lätt som jag trodde. Känns som om jag legat under en sten och sovit i 30 år. Någon som har något tips? Verkar tom vara tämligen sparsamt även på Ebay!??

Vad beträffar pickupen ska den vara till mina barns vinylskivspelare. Tapen ska vara till mitt Technics RS-B965 kassettdäck.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Metallband hittar jag inga direkt men Ginza har iaf chrome http://www.ginza.se/product/kassettband-maxell-ur-c-90-3-pack...

Lämplig pickup kan du hitta här http://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/p... Måste inte vara just 400-serien så länge fästet är samma.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videofilmaren:

Har sökt via diverse forum och annonssajter efter dels...

muskikkassetter C90 METALL...

http://www.urban75.org/blog/images/farewell-to-casette-tape-0...

Tapen ska vara till mitt Technics RS-B965 kassettdäck.

Sliter inte Metellband mer på tonhuvudena än vad både järnoxid Typ1 band och vad Kromdioxid Typ2 band gör? Är det inte bättre att köra med sådana band som sliter minst på tonhuvudena eftersom även om du får tag i Metallband så lär det väl bli ännu svårare att få tag i just de tonhuvud som sitter just i din kassettbandspelare? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Har ett gäng:

Liggande, men dom behåller jag själv
150:- stycket vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Välkommen till 1990-talet, dags att göra mixtape eller ??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Välkommen till 1990-talet, dags att göra mixtape eller ??

80-talet, menar du.
CD kom ju tidigt 90-tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

80-talet, menar du.
CD kom ju tidigt 90-tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej cd kom på 80talet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Nej cd kom på 80talet.

Med "kom" menade jag alldeles uppenbart att det var då folk skaffade det i större omfattning.
Folk som överhuvudtaget ägde en cd-spelare i vårt land på 80-talet var extremt lätträknade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Har sökt via diverse forum och annonssajter efter dels...

muskikkassetter C90 METALL...

http://www.urban75.org/blog/images/farewell-to-casette-tape-0...

dels...

pickup till vinylskivspelare av typen...

Philips GP400. GP401 eller GP412.

http://www.ephotobay.com/image/philips-gp400-cartridge.png

Men det verkar inte vara så lätt som jag trodde. Känns som om jag legat under en sten och sovit i 30 år. Någon som har något tips? Verkar tom vara tämligen sparsamt även på Ebay!??

Vad beträffar pickupen ska den vara till mina barns vinylskivspelare. Tapen ska vara till mitt Technics RS-B965 kassettdäck.

Hittade dessa också men det framgår inte om det är metall eller chrome eller vad det är. Billigt var det i alla fall, 3 för 49,90:-!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Kanske nåt från Ebay?

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2054436.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xphilips+c90+metal+tape&_nkw=philips+c90+metal+tape&_sacat=0

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

80-talet, menar du.
CD kom ju tidigt 90-tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Men gjorde fortfarande mixtape från CD i början på 1990-talet.
Såldes fortfarande mycket kasettband..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Med "kom" menade jag alldeles uppenbart att det var då folk skaffade det i större omfattning.
Folk som överhuvudtaget ägde en cd-spelare i vårt land på 80-talet var extremt lätträknade.

Kan jag ju faktiskt inte riktigt hålla med om. Började bli ganska många på andra halvan av 80-talet åtminstone. Fanns ganska stort utbud på cd-skivor i skivbutikerna då oxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Bra metallband av den högre skolan är dyrare än guld idag, speciellt om det handlar om NOS! Helt galet egentligen. Men samlare och hoarders ser dem som diamanter och sugit upp nästan allt, vilket drivit upp priserna svinhögt. Samma med de mer high end/välljudande versionerna av kassettdäck från åtminstone Nakamichi, Pioneer, Tandberg och Sony.

Så du får nog vara beredd att betala en hel del pengar om du ska ha "new old stock" tyvärr. Men ibland har man tur iofs (Typ loppis och liknande)

La till mer text
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nej cd kom på 80talet.

Världens fösta musik CD släpptes i Japan 1982.. men knappast många som hade CD före tidigt 1990-tal.
The first commercial CD album was released in Japan, in October 1982. It was Billy Joel with '52nd Street'

ok kanske mixtaperna sjöng på sista versen i början på 1990-talet.. har iaf haft en mixtape som jag fick av en DJ 1993.

Men frågan är varför vill TS ha kassettband, bara nostalgi ??
Vart ganska glad när jag för ett antal år sedan beställde en demo kassett och fick den på CD för det var slut på band.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videfix:

Metallband hittar jag inga direkt men Ginza har iaf chrome http://www.ginza.se/product/kassettband-maxell-ur-c-90-3-pack...

Tack för din länk men dom där kassetterna är dessvärre inte CRO2 (Typ II) utan Fe2O3 (Typ I) och dessutom av den absolut lägsta kvaliteten. Sådana som oftast såldes på bensinstationer förr.

Skrivet av videfix:

Lämplig pickup kan du hitta här http://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/p... Måste inte vara just 400-serien så länge fästet är samma.

Jag var i kontakt med Svalander i våras men de har inga originalpickuper kvar. Inte heller några originalnålar tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlondBimbo:

Sliter inte Metellband mer på tonhuvudena än vad både järnoxid Typ1 band och vad Kromdioxid Typ2 band gör? Är det inte bättre att köra med sådana band som sliter minst på tonhuvudena eftersom även om du får tag i Metallband så lär det väl bli ännu svårare att få tag i just de tonhuvud som sitter just i din kassettbandspelare? Eller tänker jag fel?

Tjenare BB!

Du tänker iof sig rätt. Ett metallband sliter tonhuvudena MER än vad ett Kromdioxid gör och ett Kromdioxid sliter tonhuvudena mer än vad ett järnoxid gör. MEN - dyrare kassettdäck var utrustade med speciella tonhuvuden (som jag glömt namnet på) som klarade av den dyrare metalltapen.

Sant är ju också att det säkerligen är lättare att få tag i metalltape än vad det är att få tag i tonhuvuden när dom är nerslitna. Men lite får man väl kosta på sig.

Å andra sidan håller en metalltape bra mycket högre kvalitet rent mekaniskt och även själva metalltapen är "jämnare". Dvs den är av betydligt högre kvalitet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Har ett gäng:

http://3.bp.blogspot.com/-MstTfd89e00/Tfah5_4igcI/AAAAAAAAABs...

Liggande, men dom behåller jag själv
150:- stycket vill jag minnas.

Betalade du 150 kronor styck för dom? När var detta?

Visa signatur
Permalänk

Beställde nyss 30st kasetter och annat grejs från tapeline, inte den fräschaste hemsidan men mycket bra support. Fick paketet idag från DHL, mycket bra paketerat.

edit: mer specifikt köpte jag: http://tapeline.info/v2/best-chrome-now-in-black-shells.html i c40.
Läser om chrome hit och dit nu, förstår inte riktigt grejen.

Tänkte köpa: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kassettbandspelare/p...
för att spela in på, hur vet jag att den stödjer kassetten och så?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

nålar köper du på theneedledoctor förövrigt

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Välkommen till 1990-talet, dags att göra mixtape eller ??

Skrivet av hoski:

80-talet, menar du.
CD kom ju tidigt 90-tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av oyegie:

Nej cd kom på 80talet.

Skrivet av hoski:

Med "kom" menade jag alldeles uppenbart att det var då folk skaffade det i större omfattning.
Folk som överhuvudtaget ägde en cd-spelare i vårt land på 80-talet var extremt lätträknade.

Skickades från m.sweclockers.com

CDn kom på hösten 1983 om jag inte minns fel. Jag bodde i Los Angeles från våren 1979 och några år framöver och redan sommaren 1979 började skivbolagen att sälja ut med "överskottslager" av vinyl på grund av den väntande CD introduktionen.

Då stod US$ i SEK 4.00 och vinyl LP liksom pictured vinyl såldes ut för $ 0.99 styck. Jag köpte med drygt 300 kg vinyl hem + en bil så jag lastade in allt i en container i New Jersey och fraktade hem till Sverige.

CDn kom väldigt snabbt att slå ut vinylen både i USA och i Sverige. Själv köpte jag min första CD spelare - en DENON - gissningsvis 1985.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Hittade dessa också men det framgår inte om det är metall eller chrome eller vad det är. Billigt var det i alla fall, 3 för 49,90:-!

Är rädd för att det är samma som Ginza säljer.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Bra metallband av den högre skolan är dyrare än guld idag, speciellt om det handlar om NOS! Helt galet egentligen. Men samlare och hoarders ser dem som diamanter och sugit upp nästan allt, vilket drivit upp priserna svinhögt. Samma med de mer high end/välljudande versionerna av kassettdäck från åtminstone Nakamichi, Pioneer, Tandberg och Sony.

Så du får nog vara beredd att betala en hel del pengar om du ska ha "new old stock" tyvärr. Men ibland har man tur iofs (Typ loppis och liknande)

Jo, jag har upptäckt att "vissa tomtar" tar ut vad man skulle kunna säga är "överpris" eller "ockerpris" för metalltapen.

Eller vad sägs om...
CASSETTE AUDIO TDK MA-R 90 METAL ALLOY TAPE*VINTAGE*CARCASA METALICA*POWER SOUND - 1.200 kronor

Sony Metal Master 1ct C-90 Type 4 Metal Bias Cassette Tape - Nakamichi - 908 kronor + 150 kronor i porto ???

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av videofilmaren:

[...]CDn kom väldigt snabbt att slå ut vinylen både i USA och i Sverige. Själv köpte jag min första CD spelare - en DENON - gissningsvis 1985.

Nja, nu tar du nog i. CD-spelaren lyfte på marknaden c:a 87/88 när priset på de stora kedjorna kom ned under tusenlappen i pris på de billiga spelarna. Ända till -89/90 var det svårt att köpa skivorna; det var egentligen bara specialbutikerna (jag kommer med varmt hjärta ihåg CD-butiken vid Fridhemsplan) som hade nåt större sortiment av de fysiska butikerna. Men sen gick det fort; redan -91 var det lättare att hitta CD-skivor än LP, i alla fall i Stockholm. Kassettbandet levde däremot kvar betydligt längre än så, eftersom MD aldrig riktigt slog, och MP3-spelarna som kom senare var både dyra och hade liten kapacitet. Själv köpte jag en svindyr bärbar CD-spelare i Japan så sent som -96, eftersom digitala inspelningsbara medier inte var ett realistiskt alternativ.

Permalänk
Medlem

Videofilmaren, vad är det för speciellt med band.. är ljudet annorlunda eller som frågats förut endast nostalgitripp att plocka ner freestylen från vinden ??

Hittade någon skiva som var rippad från band den versionen låter mycket mer dämpad, som vissa frekvenser försvinner..
Visst det är ett speciellt sound, men frågan om det är något att eftersträva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedSparowes:

Beställde nyss 30st kasetter och annat grejs från tapeline, inte den fräschaste hemsidan men mycket bra support. Fick paketet idag från DHL, mycket bra paketerat.

edit: mer specifikt köpte jag: http://tapeline.info/v2/best-chrome-now-in-black-shells.html i c40.
Läser om chrome hit och dit nu, förstår inte riktigt grejen.

Tack för länken till tapeline.info!

Det beror väl helt och hållet på vad du ska banda. Dvs vad du ställer för krav på ljudkvalitet, diskant, bas, mellanregister, ljudbilden i stort, bandbrus, mekanik osv.

Järnoxid är billigast. Skaplig ljudkvalitet

Kromdioxid är lite dyrare. Betydligt bättre ljudkvalitet och lägre brus.

Metall är dyrast. Superbt ljud och i princip inget brus. Dock krävs speciella bandare för att kunna spela Metallband. Inte alla däck klarar av Metallband.

Skillnaden mellan järnoxid, kromdioxid och metall är bl a förmagnitiseringen (BIAS). Ett metallband klarar högre förmagnetisering och högre utstyrning dvs du kan överstyra utan att det börjar dista.
Ett Kromdioxidband klarar lägre förmagnetisering och lägre utstyrning dvs du kan överstyra lite mindre innan det börjar dista.
Ett järnoxidband klarar lägst förmagnetisering och lägst utstyrning dvs du kan överstyra väldigt väldigt lite innan det börjar dista. Följaktligen blir också bruset högt och diskanten dålig och rent allmänt en väldigt grumlig ljudbild.

Här hittar du bra kassetter: http://tapeline.info/v2/branded-audio-cassettes.html?page=all

En billig och bra kromdioxid är MAXELL XLII-S
http://tapeline.info/v2/maxell-xlii-s-best-chrome.html

Skrivet av RedSparowes:

Tänkte köpa: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kassettbandspelare/p...
för att spela in på, hur vet jag att den stödjer kassetten och så?

Mitt råd att du håller dig borta från sådana där nya skitbandare. Det är en SKAM att Kjell & Co säljer sådana jävla skitbandare. Dom borde skämmas!!!

Leta på begagnatmarknaden efter begagnade kassettdäck. Bra märken är bl a TECHNICS, NAKAMICHI, TEAC m fl. Välj däck med tre tonhuvuden. Det står alltid på däckets framsida - 3 HEAD SYSTEM.
Har bl a använts av Sveriges Radio och dess lokalradiostationer under flera årtionden med mycket gott resultat.
Direktdrivna däck med tre motorer är att föredra före remdrivna.

Visa signatur
Permalänk

Bandet jag köpte "The tape is Maxell LIIS or commercially known as their Maxell XLIIS". Alltså samma som du länkade, fast 50kr billigare för att det inte är maxell förpackning?

Ja, jag förstår vad du menar med skitbandare. Men jag behöver något litet och smidigt att spela in musik fort på. Har inte tid att leta en begagnat marknad, då man inte vet hur eller om dom överhuvudtaget fungerar.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videofilmaren:

Tack för din länk men dom där kassetterna är dessvärre inte CRO2 (Typ II) utan Fe2O3 (Typ I) och dessutom av den absolut lägsta kvaliteten. Sådana som oftast såldes på bensinstationer förr.

Jag var i kontakt med Svalander i våras men de har inga originalpickuper kvar. Inte heller några originalnålar tyvärr.

Ajdå, var visst lite skumögd i morse. Hade en länk till chromeband men måste ha kopierat fel och nu hittar jag inte tillbaks. Tråkigt med Svalander att inte ha alla grejer som de annonserar med.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Betalade du 150 kronor styck för dom? När var detta?

När dom var nya.
20+ år sedan kanske, minnet sviker en aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av videofilmaren:

Tjenare BB!

Du tänker iof sig rätt. Ett metallband sliter tonhuvudena MER än vad ett Kromdioxid gör och ett Kromdioxid sliter tonhuvudena mer än vad ett järnoxid gör. MEN - dyrare kassettdäck var utrustade med speciella tonhuvuden (som jag glömt namnet på) som klarade av den dyrare metalltapen.

Sant är ju också att det säkerligen är lättare att få tag i metalltape än vad det är att få tag i tonhuvuden när dom är nerslitna. Men lite får man väl kosta på sig.

Å andra sidan håller en metalltape bra mycket högre kvalitet rent mekaniskt och även själva metalltapen är "jämnare". Dvs den är av betydligt högre kvalitet.

Du tänker nog på 'amorphous heads' vilka ansågs vara de bästa. Highend däck hade oftast alla "heads" i den kvalitén.

Skrivet av Alpha77:

Videofilmaren, vad är det för speciellt med band.. är ljudet annorlunda eller som frågats förut endast nostalgitripp att plocka ner freestylen från vinden ??

Hittade någon skiva som var rippad från band den versionen låter mycket mer dämpad, som vissa frekvenser försvinner..
Visst det är ett speciellt sound, men frågan om det är något att eftersträva.

Problemet med kassettband är att de flesta människor faktiskt aldrig har hört ett bra kassettband på ett riktigt bra däck, för att säga att de flesta inte ens vet hur man spelar in för att få bästa ljud. I praktiken ett ganska icke användarvänligt format med tanke på det som krävs för att göra det riktigt bra. Det har gett kassetten ett dåligt rykte som ett brusigt/dovt/svajigt/etc. format. Men jag kan garantera att det kan låta fantastiskt bra med rätt förutsättningar.

Varför ens använda kassetter idag kan man ju fråga sig? Tja, antingen för nostalgiska anledningar och kunna pilla med väldigt välbyggda mekaniska HiFi pryttlar (vilket kan vara trevlig nog då och då), men även för att som exempelvis "sampla/spela in" in vissa synthslingor man plinkar ner på bandet och överstyra dem för att få härlig analog banddistorsion för att sedan sampla in synthslingan in i dator igen. Är iaf något jag brukade göra när jag hade tid för eget musikskapandes.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedSparowes:

Bandet jag köpte "The tape is Maxell LIIS or commercially known as their Maxell XLIIS". Alltså samma som du länkade, fast 50kr billigare för att det inte är maxell förpackning?

Då ska du vara glad över att du gjort en bra affär. Men det bevisar ju samtidigt onekligen att fortfarande bl a Maxell tillverkar kassettape.

Skrivet av RedSparowes:

Ja, jag förstår vad du menar med skitbandare. Men jag behöver något litet och smidigt att spela in musik fort på. Har inte tid att leta en begagnat marknad, då man inte vet hur eller om dom överhuvudtaget fungerar.

Du har några stora butiker som enbart säljer gammal begagnad stereo och HiFi.

RetroStereo i Kalmar
http://www.retrostereo.se

ReHiFi utanför Lund
http://www.rehifi.se

Det finns även en butik i Gbg men dom har jag glömt vad dom heter och det finns en butik i Sthlm men dom har problem med sina lokaler efter en vattenskada eller liknande.

Som sagt, ska man leta bra HiFi objekt lönar det sig oftast att leta på beg marknaden då man kan köpa objekt med ett nypris på över 10K kronor för kanske bara några tusenlappar. Fynd idag är stora golvhögtalare, 2 kanals stereoförstärkare och kassettdäck. Vinylskivspelare är däremot mycket eftertraktade i synnerhet märken som Thorens, Technics (SL1200 Mk2) och Linn.

Visa signatur