Extrem budgetdator för skolarbete

Permalänk
Medlem

Extrem budgetdator för skolarbete

Så, sitter på sluttampen med min universitetsutbildning och har tröttnat på min dånande Vaio och min snorsega gamla LG X110. Jag behöver en tyst, enkel dator som inte stjäl fokus från min uppsats.

Har kikat på dessa:
HP Steam 14
http://www8.hp.com/se/sv/products/laptops/product-detail.html...
2995 inkl frakt

Plus
Stor skärm
Bra tangentbord
Lång batteritid
100 GB OneDrive

Minus
Sladdrig touchpad
Alla komponenter lödda
2 GB RAM
64 GB eMMC
Verkar sjukt seg på web, Youtube och liknande (mjukvara?)

Acer E3-112
http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-aspire-e3-112-c2xj-sil...
2495 inkl frakt

Plus
Snabbare processor?
4 GB minne
Kan byta till SSD jag redan har i annan dator

Minus
Halvdan skärm
Kort batteritid

Är sugen på HP Stream eftersom den har större skärm, bra batteritid och är lätt och tunn. Skräms av att den enligt vissa recensioner inte klarar Youtube 720P och verkar allmänt seg på surf. Funderar lite på om det kan bero på dåliga drivrutiner eller om den helt enkelt inte orkar?

Hjälp mig välja!

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk

Köp Stream eller en Chromebook. Lär funkar helt OK för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Köp Stream eller en Chromebook. Lär funkar helt OK för dig

Grejen är att jag har Android för att jag hatar hur instängt iOS är. Chromebook känns diskvalificerade pga det.

Är rädd att Streamen blir seg, är van med en snappy VAIO.

Har du mer empiri som stöder din ståndpunkt?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

"Grejen är att jag har Android för att jag hatar hur instängt iOS är. Chromebook känns diskvalificerade pga det."

Va?

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

"Grejen är att jag har Android för att jag hatar hur instängt iOS är. Chromebook känns diskvalificerade pga det."

Va?

Ja, Chrome OS känns tämligen begränsat, jag vet att jag hatade iOS när jag hade en iPhone för att man inte kunde göra några roliga tweaks på mjukvaran - jag tröttnade helt enkelt snabbt. Det var ett försök att förklara mitt användande av tekniska prylar.

Därför vill jag ha en dator med Windows, har en del program som inte fungerar på Chrome ock.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scalp:

Ja, Chrome OS känns tämligen begränsat, jag vet att jag hatade iOS när jag hade en iPhone för att man inte kunde göra några roliga tweaks på mjukvaran - jag tröttnade helt enkelt snabbt. Det var ett försök att förklara mitt användande av tekniska prylar.

Därför vill jag ha en dator med Windows, har en del program som inte fungerar på Chrome ock.

Hehe, då förstår jag hur du menar. Tolkade det som att du inte gillar iOS och därav dissar chromebook, fick inte ihop det riktigt
Men överlag till din fråga.. Du vill INTE köpa en laptop som har mindre än 4gig i ram om du inte ska köra någon lätt linux dist på den. Windows fungerar verkligen inte ok under 4 gig längre.

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

En sådan här kanske, visserligen några hundringar över HPn i pris, men med vad du får för priset tycker jag att det är befogat

http://www.greentech.se/sv/begagnade-datorer/lenovo-thinkpad-...

Permalänk
Medlem

Kanske något att tänka på..?
https://www.dustinhome.se/product/5010790065/b50-30?redirecte...

Såg att den var slutsåld...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

En sådan här kanske, visserligen några hundringar över HPn i pris, men med vad du får för priset tycker jag att det är befogat

http://www.greentech.se/sv/begagnade-datorer/lenovo-thinkpad-...

Har funderat på beg med, men är lite nojig över skicket. Är rätt petig, sen vill jag gärna ha en fläktlös rackare

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Hey!

Det blev en Acer E3-112, N2840/4 GB/500GB. Det större RAM-minnet och expansionsmöjligheterna fick avgöra. Får väl släpa med mig laddaren. Det viktigaste är att den är tyst.

Stream 14 verkar lida av dålig optimering i mjukvaran och jag vågar inte chansa på att den fungerar tillfredställande. Sett videos där den knappt klarar att scrolla en tab i Chrome och det skulle göra mig galen. Samtidigt så klarar den att köra Portal 2 utan större problem.

Tack för input iaf!

Visa signatur

My arms, your hearse