HP Elitebook Folio 1020 är passivt kyld dator med nio timmars batteritid

Permalänk
Melding Plague

HP Elitebook Folio 1020 är passivt kyld dator med nio timmars batteritid

Med en ny generation strömsnåla processorer vidgas möjligheterna inom bärbara datorer. Detta omfamnar HP med Elitebook Folio 1020 som ska finnas i två utföranden, varav den mer påkostade väger så lite som ett kilogram.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevliga specifikationer, vore kul om priset också blev lika trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Trevliga specifikationer, vore kul om priset också blev lika trevligt.

Tror nog inte det tyvärr

Permalänk
Medlem

Det luktar kvalitet lång väg här, kanske blir ersättaren till min 7 år gamla arbetsdator som också är en elitebook

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

1080p/1440p på 12,5" i Windows? Nej tack. Skalar tillräckligt illa på min 14".

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Gött med fler passiva datorer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Trevliga specifikationer, vore kul om priset också blev lika trevligt.

Ja du, här är en till som envist tänker drömma om att det kan bli så.. Ett tag till i alla fall..

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är tråkigt att ni använder er av anglicismen (direktöversättningen) "kommer" i "kommer med militärklassningen" och "kommer i ett fläktlöst utförande", och på samma sätt i flera andra artiklar. Det får det att låta som om modellen följer med på köpet när man skaffar militärklassningen, och som om den redan finns att köpa i ett icke fläktlöst utförande men att den snart kommer att finnas i ett fläktlöst sådant. En bättre formulering vore att den har militärklassningen och att den (kommer) levereras/tillverkas/finn(a)s (till exempel) i ett fläktlöst utförande.

Språket ligger annars på väldigt hög nivå i era artiklar, jämfört med i de flesta andras, både på internet och i tryck.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv

Snart uppe uppe i en standard som Apple har hållt med sina Air ett antal år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Jag tycker att det är tråkigt att ni använder er av anglicismen (direktöversättningen) "kommer" i "kommer med militärklassningen" och "kommer i ett fläktlöst utförande", och på samma sätt i flera andra artiklar. Det får det att låta som om modellen följer med på köpet när man skaffar militärklassningen, och som om den redan finns att köpa i ett icke fläktlöst utförande men att den snart kommer att finnas i ett fläktlöst sådant. En bättre formulering vore att den har militärklassningen och att den (kommer) levereras/tillverkas/finn(a)s (till exempel) i ett fläktlöst utförande.

Språket ligger annars på väldigt hög nivå i era artiklar, jämfört med i de flesta andras, både på internet och i tryck.

You. I like you.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Till rätt pris blir denna mycket intressant!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

läste någonstans att den skulle gå för ca 14 lök. känns lite väl mastigt kanske....

Permalänk
Medlem

Hade det inte vart för att HP stod för tillverkningen hade jag varit intresserad. Vet inte i hur många olika omgångar min syrras första och andra dator varit inne för diverse småfel, fläkten ger upp vilket leder till överhettning. Batteriet droppar med typ 50% kapacitet efter bara några månaders användning etc etc.
Inte för att jag personligen har något som helst intresse eller behov av en bärbar, men skulle jag köpa en skulle mitt val utan tvekan falla på Lenovo alla dagar i veckan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Ska det vara så svårt att tillverka en vettig laptop med 3:2 skärm?

Permalänk
Skrivet av Batman:

Hade det inte vart för att HP stod för tillverkningen hade jag varit intresserad. Vet inte i hur många olika omgångar min syrras första och andra dator varit inne för diverse småfel, fläkten ger upp vilket leder till överhettning. Batteriet droppar med typ 50% kapacitet efter bara några månaders användning etc etc.
Inte för att jag personligen har något som helst intresse eller behov av en bärbar, men skulle jag köpa en skulle mitt val utan tvekan falla på Lenovo alla dagar i veckan.

Jag är I alla fall väldigt nöjd med min HP probook (årsmodell 2012 eller 2011)
HP gör bra datorer om du köper mer påkostade (ex elitebooks) samma sak gäller lenovo. De gör dåliga datorer som är billiga samtidigt som de gör bra datorer fast de kostar lite mer. Sen tror jag inte du behöver oroa dig för att en fläkt skulle börja strula på en passiv dator.
Men förstår dig för mig skulle inget få mig att överväga en dator från acer pga egna erfarenheter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Dessa Core M baserade ultrabook känns ganska ointressanta, visst för dom som vill ha riktigt tunna och lätta ultrabook + tysta är dom nog bra, men tycker prestandan verkar lite väl klen för allround bruk.

Nästa år kommer broadwell U CPU modeller, verkar mer intressant.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dafydd:

Jag tycker att det är tråkigt att ni använder er av anglicismen (direktöversättningen) "kommer" i "kommer med militärklassningen" och "kommer i ett fläktlöst utförande", och på samma sätt i flera andra artiklar. Det får det att låta som om modellen följer med på köpet när man skaffar militärklassningen, och som om den redan finns att köpa i ett icke fläktlöst utförande men att den snart kommer att finnas i ett fläktlöst sådant. En bättre formulering vore att den har militärklassningen och att den (kommer) levereras/tillverkas/finn(a)s (till exempel) i ett fläktlöst utförande.

Språket ligger annars på väldigt hög nivå i era artiklar, jämfört med i de flesta andras, både på internet och i tryck.

Se på fan, trevligt framförd och konstruktiv kritik finns även på Internet! Ordet "kommer" förekom lite väl ofta i den här nyheten (omskrivet nu) och jag tar till mig av det du skriver till kommande artiklar!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är I alla fall väldigt nöjd med min HP probook (årsmodell 2012 eller 2011)
HP gör bra datorer om du köper mer påkostade (ex elitebooks) samma sak gäller lenovo. De gör dåliga datorer som är billiga samtidigt som de gör bra datorer fast de kostar lite mer. Sen tror jag inte du behöver oroa dig för att en fläkt skulle börja strula på en passiv dator.
Men förstår dig för mig skulle inget få mig att överväga en dator från acer pga egna erfarenheter.

Jo det är ju säkert så att det kan skilja sig mellan olika serier, likväl att dom har blivit bättre med åren.
Syrrans nuvarande dator är 2 år gammal och har varit inne 2 gånger på lagning: Ett fläktbyte som orsakade överhettning, och ett batteri som jag skrev droppade batteritiden med mer än 50%.
Men du har helt rätt i att man inte ska döma ett företag pga. en produkt. Känner liktväl många som är helnöjda med sina datorer från HP, men personligen skulle jag aldrig själv röra dom pga. att jag har så bra erfarenhet av Lenovo i just det här fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nice!

Hur presterar den då mån tro?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Se på fan, trevligt framförd och konstruktiv kritik finns även på Internet! Ordet "kommer" förekom lite väl ofta i den här nyheten (omskrivet nu) och jag tar till mig av det du skriver till kommande artiklar!

Vad glad jag blir! Tack!

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Inte helt fel, mer Core-M åt folket. Ultraportabla kanske inte behöver Iris Pro och hela köret.

Permalänk
99:e percentilen

Blir så glad av att läsa detta! Det är ju nästan en perfekt laptop:

  • SSD

  • Passiv kylning

  • Tunn

  • 1 kg <3

  • Asbra batteritid

  • Högupplöst skärm (nåja, 2560x1440 iallafall)

Skrivet av Segas:

Snart uppe uppe i en standard som Apple har hållt med sina Air ett antal år.

Skärmen på MBA är en pinsamt lågupplöst TN-panel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bra att det händer nått på laptopfronten Denna ser mycket trevlig ut.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Inte helt fel, mer Core-M åt folket. Ultraportabla kanske inte behöver Iris Pro och hela köret.

Iris Pro är en rätt märkligt produkt, väldigt svårt att se vad målgruppen är. TDP är så pass hög att den bara kan användas i lite större/tjockare modeller, men då går det även att stoppa in Nvidia 850M som presterar betydligt bättre eller i alla fall 840M som fortfarande är snabbare och ger en billigare lösning.

Redan HD4400 (som sitter i de flesta "U"-modeller) klarar utan problem att driva skärmar med 3200x1800. Iris Pro är ungefär dubbelt så snabb (matchar ungefär AMDs bästa APU-modeller) men det är ändå inte tillräckligt för att kunna köra spel i högre upplösning än 1366x768 med medelmåttiga inställningar.

Är inte helt säker att Core-M är rätt för laptops heller, men ska inte döma ut den innan det kommit ut ett par modeller så man kan få en uppfattning kring hur pass stort/litet problem det är att bara ha en TDP på 4-5W. Däremot inga tvivel om att Core-M kommer passa avancerade surfplattor likt Surface Pro som hand i handsken!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Wow! Vill ha!

Äntligen kommer någon ut med något vettigt. Tillverkarna har mest kränkt skräp, och dom ända som kommit med något vettigt är Apple. Möjligtvis Asus också med deras UX-serie eller vad den heter.

Hoppas att touchplattan är bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Iris Pro är en rätt märkligt produkt, väldigt svårt att se vad målgruppen är. TDP är så pass hög att den bara kan användas i lite större/tjockare modeller, men då går det även att stoppa in Nvidia 850M som presterar betydligt bättre eller i alla fall 840M som fortfarande är snabbare och ger en billigare lösning.

Redan HD4400 (som sitter i de flesta "U"-modeller) klarar utan problem att driva skärmar med 3200x1800. Iris Pro är ungefär dubbelt så snabb (matchar ungefär AMDs bästa APU-modeller) men det är ändå inte tillräckligt för att kunna köra spel i högre upplösning än 1366x768 med medelmåttiga inställningar.

Dold text

Är inte helt säker att Core-M är rätt för laptops heller, men ska inte döma ut den innan det kommit ut ett par modeller så man kan få en uppfattning kring hur pass stort/litet problem det är att bara ha en TDP på 4-5W. Däremot inga tvivel om att Core-M kommer passa avancerade surfplattor likt Surface Pro som hand i handsken!

Skulle gärna se det i konvertibla tablet-pcs som en uppdaterad Lenovo X230T eller i Fujitsus konvertibla tablet-pcs. Passar oftast det professionella segmentet bättre än Microsoft. Har svårt att se någon göra en vettig slate (+ tillbehör) riktad till konsumenter dessutom. Inte att glömma så används dessa datorer som vanliga bärbara och arbetsdatorer. Aktiv digitizer är det trevliga med dem, men det använder man inte för allt.

Hur väl de kommer fungera ser ut att bero på tillverkaren, då du mer eller mindre har en konfigurerbar TDP.

Vill man ha spel är ju man ju likväl tvungen till quad-core Intel + kraftigare Nvidia-kort (AMD har inte listat ut hur de ska göra med PowerXpress/Dynamic-Switchable-Graphics/Enduro dvs i stor del deras drivrutiner, samt inte riktigt listat ut utbudet på bärbara även om de ser ut att göra sig okej i iMac). Så det kan man göra på en annan dator när vi talar lätta och inte gigantiska datorer. Väntar man på en allt i ett-maskin får man vänta vänta länge för en sådan lär inte komma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Blir så glad av att läsa detta! Det är ju nästan en perfekt laptop:

  • SSD

  • Passiv kylning

  • Tunn

  • 1 kg <3

  • Asbra batteritid

  • Högupplöst skärm (nåja, 2560x1440 iallafall)

Skärmen på MBA är en pinsamt lågupplöst TN-panel.

I det lilla formatet så spelar det absolut noll roll - jag syftade dock på energifunktionerna som Windows fortfarande hanterar riktigt jävla dåligt.

Permalänk
Inaktiv

Synd bara att det är HP.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Chrillemeter:

Synd bara att det är HP.

Hehe sluta köpa deras konsumentmodeller för 4000kr på mediamarkt så ska du se att HP även producerar bra skit

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Hehe sluta köpa deras konsumentmodeller för 4000kr på mediamarkt så ska du se att HP även producerar bra skit

Till och med Bäst skit i min åsikt.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..