HP Elitebook Folio 1020 är passivt kyld dator med nio timmars batteritid

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

HP Elitebook Folio 1020 är passivt kyld dator med nio timmars batteritid

Med en ny generation strömsnåla processorer vidgas möjligheterna inom bärbara datorer. Detta omfamnar HP med Elitebook Folio 1020 som ska finnas i två utföranden, varav den mer påkostade väger så lite som ett kilogram.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Trevliga specifikationer, vore kul om priset också blev lika trevligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Reckie:

Tror nog inte det tyvärr

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

Det luktar kvalitet lång väg här, kanske blir ersättaren till min 7 år gamla arbetsdator som också är en elitebook

CPU: Ryzen 7 3700x + Be Quiet! Dark Rock Pro 4 Moderkort: Asus TUF Gaming X570 Plus (Wi-Fi) Minnen: Corsair Vengeance LPX AMD 2x8gb 3200mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: Samsung 970 Evo Plus 1TB Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg/Göteborg
Registrerad
Nov 2011

1080p/1440p på 12,5" i Windows? Nej tack. Skalar tillräckligt illa på min 14".

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | EVGA GTX 1060 | 16GB DDR4 2400MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |

Laptop: ThinkPad X1 Extreme

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013

Gött med fler passiva datorer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Reckie:

Ja du, här är en till som envist tänker drömma om att det kan bli så.. Ett tag till i alla fall..

Workstation "Miranda": P8Z77-V Deluxe | i5 3570K | 2x8Gb DDR3-1333 | GTX 1080 | Samsung Evo 850 + 1TB Lagring | P183 | XenServer "Elize": | Xeon E3| 8Gb DDR3 | Netbook "Ebba": NC10 | Nät: c892FSP | c3560CPD-8PT-S | c2960G-8TC | c1812 | c881 | HP 1910-8G-PoE+ | Ciscodiplomerad: CCNP-Switch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Okt 2008

Jag tycker att det är tråkigt att ni använder er av anglicismen (direktöversättningen) "kommer" i "kommer med militärklassningen" och "kommer i ett fläktlöst utförande", och på samma sätt i flera andra artiklar. Det får det att låta som om modellen följer med på köpet när man skaffar militärklassningen, och som om den redan finns att köpa i ett icke fläktlöst utförande men att den snart kommer att finnas i ett fläktlöst sådant. En bättre formulering vore att den har militärklassningen och att den (kommer) levereras/tillverkas/finn(a)s (till exempel) i ett fläktlöst utförande.

Språket ligger annars på väldigt hög nivå i era artiklar, jämfört med i de flesta andras, både på internet och i tryck.

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Snart uppe uppe i en standard som Apple har hållt med sina Air ett antal år.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Dafydd:

Jag tycker att det är tråkigt att ni använder er av anglicismen (direktöversättningen) "kommer" i "kommer med militärklassningen" och "kommer i ett fläktlöst utförande", och på samma sätt i flera andra artiklar. Det får det att låta som om modellen följer med på köpet när man skaffar militärklassningen, och som om den redan finns att köpa i ett icke fläktlöst utförande men att den snart kommer att finnas i ett fläktlöst sådant. En bättre formulering vore att den har militärklassningen och att den (kommer) levereras/tillverkas/finn(a)s (till exempel) i ett fläktlöst utförande.

Språket ligger annars på väldigt hög nivå i era artiklar, jämfört med i de flesta andras, både på internet och i tryck.

You. I like you.

Sapere Aude

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012

Till rätt pris blir denna mycket intressant!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

läste någonstans att den skulle gå för ca 14 lök. känns lite väl mastigt kanske....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Hade det inte vart för att HP stod för tillverkningen hade jag varit intresserad. Vet inte i hur många olika omgångar min syrras första och andra dator varit inne för diverse småfel, fläkten ger upp vilket leder till överhettning. Batteriet droppar med typ 50% kapacitet efter bara några månaders användning etc etc.
Inte för att jag personligen har något som helst intresse eller behov av en bärbar, men skulle jag köpa en skulle mitt val utan tvekan falla på Lenovo alla dagar i veckan.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~ HTC One M7 (2014!)
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Okt 2002

Ska det vara så svårt att tillverka en vettig laptop med 3:2 skärm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Batman:

Hade det inte vart för att HP stod för tillverkningen hade jag varit intresserad. Vet inte i hur många olika omgångar min syrras första och andra dator varit inne för diverse småfel, fläkten ger upp vilket leder till överhettning. Batteriet droppar med typ 50% kapacitet efter bara några månaders användning etc etc.
Inte för att jag personligen har något som helst intresse eller behov av en bärbar, men skulle jag köpa en skulle mitt val utan tvekan falla på Lenovo alla dagar i veckan.

Jag är I alla fall väldigt nöjd med min HP probook (årsmodell 2012 eller 2011)
HP gör bra datorer om du köper mer påkostade (ex elitebooks) samma sak gäller lenovo. De gör dåliga datorer som är billiga samtidigt som de gör bra datorer fast de kostar lite mer. Sen tror jag inte du behöver oroa dig för att en fläkt skulle börja strula på en passiv dator.
Men förstår dig för mig skulle inget få mig att överväga en dator från acer pga egna erfarenheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Dessa Core M baserade ultrabook känns ganska ointressanta, visst för dom som vill ha riktigt tunna och lätta ultrabook + tysta är dom nog bra, men tycker prestandan verkar lite väl klen för allround bruk.

Nästa år kommer broadwell U CPU modeller, verkar mer intressant.

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av Dafydd:

Se på fan, trevligt framförd och konstruktiv kritik finns även på Internet! Ordet "kommer" förekom lite väl ofta i den här nyheten (omskrivet nu) och jag tar till mig av det du skriver till kommande artiklar!

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är I alla fall väldigt nöjd med min HP probook (årsmodell 2012 eller 2011)
HP gör bra datorer om du köper mer påkostade (ex elitebooks) samma sak gäller lenovo. De gör dåliga datorer som är billiga samtidigt som de gör bra datorer fast de kostar lite mer. Sen tror jag inte du behöver oroa dig för att en fläkt skulle börja strula på en passiv dator.
Men förstår dig för mig skulle inget få mig att överväga en dator från acer pga egna erfarenheter.

Jo det är ju säkert så att det kan skilja sig mellan olika serier, likväl att dom har blivit bättre med åren.
Syrrans nuvarande dator är 2 år gammal och har varit inne 2 gånger på lagning: Ett fläktbyte som orsakade överhettning, och ett batteri som jag skrev droppade batteritiden med mer än 50%.
Men du har helt rätt i att man inte ska döma ett företag pga. en produkt. Känner liktväl många som är helnöjda med sina datorer från HP, men personligen skulle jag aldrig själv röra dom pga. att jag har så bra erfarenhet av Lenovo i just det här fallet

Skickades från m.sweclockers.com

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~ HTC One M7 (2014!)
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Nice!

Hur presterar den då mån tro?

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Jacob:

Se på fan, trevligt framförd och konstruktiv kritik finns även på Internet! Ordet "kommer" förekom lite väl ofta i den här nyheten (omskrivet nu) och jag tar till mig av det du skriver till kommande artiklar!

Vad glad jag blir! Tack!

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Inte helt fel, mer Core-M åt folket. Ultraportabla kanske inte behöver Iris Pro och hela köret.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011

Blir så glad av att läsa detta! Det är ju nästan en perfekt laptop:

• SSD

• Passiv kylning

• Tunn

• 1 kg <3

• Asbra batteritid

• Högupplöst skärm (nåja, 2560x1440 iallafall)

Skrivet av Segas:

Snart uppe uppe i en standard som Apple har hållt med sina Air ett antal år.

Skärmen på MBA är en pinsamt lågupplöst TN-panel.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Bra att det händer nått på laptopfronten Denna ser mycket trevlig ut.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Petterk:

Inte helt fel, mer Core-M åt folket. Ultraportabla kanske inte behöver Iris Pro och hela köret.

Iris Pro är en rätt märkligt produkt, väldigt svårt att se vad målgruppen är. TDP är så pass hög att den bara kan användas i lite större/tjockare modeller, men då går det även att stoppa in Nvidia 850M som presterar betydligt bättre eller i alla fall 840M som fortfarande är snabbare och ger en billigare lösning.

Redan HD4400 (som sitter i de flesta "U"-modeller) klarar utan problem att driva skärmar med 3200x1800. Iris Pro är ungefär dubbelt så snabb (matchar ungefär AMDs bästa APU-modeller) men det är ändå inte tillräckligt för att kunna köra spel i högre upplösning än 1366x768 med medelmåttiga inställningar.

Är inte helt säker att Core-M är rätt för laptops heller, men ska inte döma ut den innan det kommit ut ett par modeller så man kan få en uppfattning kring hur pass stort/litet problem det är att bara ha en TDP på 4-5W. Däremot inga tvivel om att Core-M kommer passa avancerade surfplattor likt Surface Pro som hand i handsken!

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Wow! Vill ha!

Äntligen kommer någon ut med något vettigt. Tillverkarna har mest kränkt skräp, och dom ända som kommit med något vettigt är Apple. Möjligtvis Asus också med deras UX-serie eller vad den heter.

Hoppas att touchplattan är bra också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Yoshman:

Iris Pro är en rätt märkligt produkt, väldigt svårt att se vad målgruppen är. TDP är så pass hög att den bara kan användas i lite större/tjockare modeller, men då går det även att stoppa in Nvidia 850M som presterar betydligt bättre eller i alla fall 840M som fortfarande är snabbare och ger en billigare lösning.

Redan HD4400 (som sitter i de flesta "U"-modeller) klarar utan problem att driva skärmar med 3200x1800. Iris Pro är ungefär dubbelt så snabb (matchar ungefär AMDs bästa APU-modeller) men det är ändå inte tillräckligt för att kunna köra spel i högre upplösning än 1366x768 med medelmåttiga inställningar.

Dold text

Är inte helt säker att Core-M är rätt för laptops heller, men ska inte döma ut den innan det kommit ut ett par modeller så man kan få en uppfattning kring hur pass stort/litet problem det är att bara ha en TDP på 4-5W. Däremot inga tvivel om att Core-M kommer passa avancerade surfplattor likt Surface Pro som hand i handsken!

Skulle gärna se det i konvertibla tablet-pcs som en uppdaterad Lenovo X230T eller i Fujitsus konvertibla tablet-pcs. Passar oftast det professionella segmentet bättre än Microsoft. Har svårt att se någon göra en vettig slate (+ tillbehör) riktad till konsumenter dessutom. Inte att glömma så används dessa datorer som vanliga bärbara och arbetsdatorer. Aktiv digitizer är det trevliga med dem, men det använder man inte för allt.

Hur väl de kommer fungera ser ut att bero på tillverkaren, då du mer eller mindre har en konfigurerbar TDP.

Vill man ha spel är ju man ju likväl tvungen till quad-core Intel + kraftigare Nvidia-kort (AMD har inte listat ut hur de ska göra med PowerXpress/Dynamic-Switchable-Graphics/Enduro dvs i stor del deras drivrutiner, samt inte riktigt listat ut utbudet på bärbara även om de ser ut att göra sig okej i iMac). Så det kan man göra på en annan dator när vi talar lätta och inte gigantiska datorer. Väntar man på en allt i ett-maskin får man vänta vänta länge för en sådan lär inte komma.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Alling:

Blir så glad av att läsa detta! Det är ju nästan en perfekt laptop:

• SSD

• Passiv kylning

• Tunn

• 1 kg <3

• Asbra batteritid

• Högupplöst skärm (nåja, 2560x1440 iallafall)

Skärmen på MBA är en pinsamt lågupplöst TN-panel.

I det lilla formatet så spelar det absolut noll roll - jag syftade dock på energifunktionerna som Windows fortfarande hanterar riktigt jävla dåligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002

Synd bara att det är HP.

Frontend-utvecklare @ Schotte Systems AB
LinkedIn | Github | Golf blogg
Dator: Microsoft Surface Book 2 | Mobil: Iphone 8 Plus samt Motorola Moto G6.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Chrillemeter:

Synd bara att det är HP.

Hehe sluta köpa deras konsumentmodeller för 4000kr på mediamarkt så ska du se att HP även producerar bra skit

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. AOC AG271QG@165hz 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K63 wireless. Surface Pro 6.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Printscreen:

Hehe sluta köpa deras konsumentmodeller för 4000kr på mediamarkt så ska du se att HP även producerar bra skit

Till och med Bäst skit i min åsikt.

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..