IMG Fil större än nödvänligt

Permalänk

IMG Fil större än nödvänligt

Hej, jag har en img fil som jag skapat av ett usb minne på 4 gb. På minnet fanns filer på ca 500mb men img filen slutade på 3,8gb samma som hela minnet va. Finns det något sätt att ändra storlek på filen?
Ner till 700mb?
Tack på förhand
//Sebastian

Permalänk
Medlem

zipa eller rara ihop den

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Du skulle kunna göra om det till en iso fil istället. Vanliga arkivhanteraren klarar av att skapa dem.

Att ändra en img fil borde vara lite komplicerar. Först borde man montera den. Sen krympa partitionen så att filerna precis får plats. Sen skapa en ny img fil från den krympta partitionen.

Allra bäst är det förstås att spara filerna genom att använda de vanliga komprimeringsmetoderna. Beroende på om man vill ha användare och rättigheter osv så bör man undvika zip. Vill man ha rena kopior så är det bara till att ställa ner komprimeringsnivån.

Permalänk

Ska ge lite mer info.
Jag har ett usb med ett botbart system. Jag vill kunna skapa en kopia av den. Om man stoppar in stickan så ser man alla filer. Där finna bara en partion. Jag vill skapa en fil antingen ISO eller IMG som efter skrivning med win32 botar när jag stoppar det i en dator. Har försökt hela kvällen och inte kommit fram till någon lösning. Jag brukar använda win32 disk image för att skriva ubuntu ISO till usb och det har funkat bra. Men det som gör att det bootar ligger det i win 32 eller i ison/img för usbet som är orginalet botar utan problem.

Hoppas ni förstod bättre nu

mvh Sebastian