Microsoft tar emot betalningar med Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar emot betalningar med Bitcoin

Mjukvarujätten Microsoft anammar kryptovalutan Bitcoin och möjliggör amerikanska konsumenter att ladda sina konton i utbyte mot de virtuella mynten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att börja mina bitcoins nu eller?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Dags att börja mina bitcoins nu eller?

Nja, man skulle gjort de för typ 5-6 år sedan. Då hade man inte behöva jobba nå mer nu :<

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Nja, man skulle gjort de för typ 5-6 år sedan. Då hade man inte behöva jobba nå mer nu :<

Hade tänkt göra det men det såg ut som ett pyramidspel i mina ögon så då avstod jag. Ibland får man ångra sig grovt...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Var inte MS emot bitcoins ett tag förr? Eller minns jag fel nu :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Dags att börja mina bitcoins nu eller?

Jag tror inte det är värt att börja nu. Man kan bara gratulera dem som gjorde det för några år sedan. Den stora frågan jag funderar på är hur långvarigt bitcoin blir när väl alla slutar "mina" fram dem? För maskinerierna som gör det här effektivt kommer förr eller senare bli oekonomiska om jag förstår det hela rätt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag tror inte det är värt att börja nu. Man kan bara gratulera dem som gjorde det för några år sedan. Den stora frågan jag funderar på är hur långvarigt bitcoin blir när väl alla slutar "mina" fram dem? För maskinerierna som gör det här effektivt kommer förr eller senare bli oekonomiska om jag förstår det hela rätt.

Det finns möjlighet att lägga in en betalning för din transaktion som går till den som löser blocket. Tanken är, som jag har fattat det, att det är dessa "avgifter" som sedan kommer hålla miningriggarna igång när mynten börjar slut. (Har bara läst lite om detta, men som jag fattat det är det så det är tänkt att systemet skall snurra i framtiden).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Jag tror inte det är värt att börja nu. Man kan bara gratulera dem som gjorde det för några år sedan. Den stora frågan jag funderar på är hur långvarigt bitcoin blir när väl alla slutar "mina" fram dem? För maskinerierna som gör det här effektivt kommer förr eller senare bli oekonomiska om jag förstår det hela rätt.

Tillgång och efterfrågan, Om färre minar så blir det lönsammare för de som gör det.
Lilla Pelle med sitt grafikkort har sedan länge ansett det vara olönsamt medans det kommer fortsätta vara lönsamt för de som har en serverpark som fylller ett helt hus.
Jag tycker det är ganska naturligt. Hur många banker sköter sina transaktioner från ett pojkrum?
Bitcoin håller på att växa upp till det som det är ämnat för.
Att vara en valuta man kan lita på.

Permalänk
Medlem

Oj, det var inte dåligt det.

Men, kan de inte lägga av med dessa påhittade osynliga väggar som läggs ut på nätet mellan nationsgränser?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ElectricPulze:

Dags att börja mina bitcoins nu eller?

Du går minus på att mina om du inte har gratis el med vanliga datorkomponenter.

MS gör likt webhallen och andra en enkel dump för de som vill bli av med sina bitcoins.
Bitcoins går via växlingssidor direkt till fiat så det som händer är att de dumpas på marknaden och driver ner priset på bitcoins ännu mer.

Det finns ingen som köper bitcoins bara för att kunna handla med dem när man lättare handlar med sitt kontokort.

Permalänk
Entusiast

https://fundraising.mozilla.org/bitcoin-donations-to-mozilla-...

Lite intressant läsning från Mozilla som gjorde ett A/B test med att ta emot bitcoins vilket ledde till 7,5 % lägre omsättning. Deras slutsats är att det inte är värt besväret och att omsättningen var för låg.

Det är tråkigt att ingen av de större sidorna känner för att släppa information om hur stor omsättningen faktiskt är. Hade hoppats på att Webhallen skulle komma med lite siffror men har inte sett något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Du går minus på att mina om du inte har gratis el med vanliga datorkomponenter.

Sån tur att man har maskiner som tuggar med gratis el... delarna är betalda, är bara plus nu

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Sån tur att man har maskiner som tuggar med gratis el... delarna är betalda, är bara plus nu

Hur länge har du minat, och hur lång tid tog det tills delarna betalade sig ?

Permalänk
Medlem

Positiva nyheter. Lite tråkigt bara att Bitcoinen inte behålls av Microsoft. Åtminstone 10% eller något liknande borde dem behålla.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nzt:

Positiva nyheter. Lite tråkigt bara att Bitcoinen inte behålls av Microsoft. Åtminstone 10% eller något liknande borde dem behålla.

Varför?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Du går minus på att mina om du inte har gratis el med vanliga datorkomponenter.

MS gör likt webhallen och andra en enkel dump för de som vill bli av med sina bitcoins.
Bitcoins går via växlingssidor direkt till fiat så det som händer är att de dumpas på marknaden och driver ner priset på bitcoins ännu mer.

Det finns ingen som köper bitcoins bara för att kunna handla med dem när man lättare handlar med sitt kontokort.

Skrivet av Zotamedu:

Kolla ovan

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nzt:

Kolla ovan

Det var inte svar på min fråga men jag var kanske otydlig. Varför ska de behålla 10 %?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Tillgång och efterfrågan, Om färre minar så blir det lönsammare för de som gör det.
Lilla Pelle med sitt grafikkort har sedan länge ansett det vara olönsamt medans det kommer fortsätta vara lönsamt för de som har en serverpark som fylller ett helt hus.
Jag tycker det är ganska naturligt. Hur många banker sköter sina transaktioner från ett pojkrum?
Bitcoin håller på att växa upp till det som det är ämnat för.
Att vara en valuta man kan lita på.

Bitcoin är ju precis inte en valuta att lita på. Marknaden har grymma slängar, som till och med får krisen för den ryska rubeln att blekna. När dessutom inget produceras i bitcoins så ger det inte ens handelsfördelar...

Rubriken är inte korrekt. Microsoft tar nämligen inte emot betalningar med bitcoin. En mer korrekt rubrik vore att "Microsoft använder växlingtjänst som accepterar bitcoins". Bitcoinsen hamnar aldrig på ett Microsoft-konto, utan växlas och säljs vidare. Det här vore endast nyhetsvärdigt om Microsoft skulle köpa tjänster med de bitcoins som de får in. Gör de annat har det ingen betydelse för bitcoin som valuta.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag tror inte det är värt att börja nu. Man kan bara gratulera dem som gjorde det för några år sedan. Den stora frågan jag funderar på är hur långvarigt bitcoin blir när väl alla slutar "mina" fram dem? För maskinerierna som gör det här effektivt kommer förr eller senare bli oekonomiska om jag förstår det hela rätt.

Så länge mining är vinstdrivande kommer miners att fortsätta. Om någon del slutar får resterande miners en större del av kakan och nätverket är därför självreglerande. Alltså är det omöjligt att alla slutar.

Bitcoins kommer genereras i över 100 år till. Om det skulle vara så att miners känner att de inte får tillräckligt med belöning från generationen själv kan de även sätta arbiträra gränser på hur mycket det ska kosta att inkludera transaktioner i blocks.

Skrivet av Zotamedu:

https://fundraising.mozilla.org/bitcoin-donations-to-mozilla-...

Lite intressant läsning från Mozilla som gjorde ett A/B test med att ta emot bitcoins vilket ledde till 7,5 % lägre omsättning. Deras slutsats är att det inte är värt besväret och att omsättningen var för låg.

Det är tråkigt att ingen av de större sidorna känner för att släppa information om hur stor omsättningen faktiskt är. Hade hoppats på att Webhallen skulle komma med lite siffror men har inte sett något.

Om du läser artikeln igen förstår du att Mozilla inte drar några slutsatser om huruvida det inte är lönsamt att ta emot bitcoins. Vad de säger är detta, och jag citerar:

Citat:

Seven cents doesn’t sound like much. However, at scale, it adds up. Our donation form will get roughly two million more visitors before the campaign concludes on December 31st — which means adding “Donate with Bitcoin” would reduce income by about $140,000 – a significant amount.

At this time, bitcoin donations are not high enough to offset that lost revenue. We want to make sure bitcoin donors can find a link to give bitcoin, but this test suggests our primary donation form isn’t the optimum location.

De säger alltså att de inte tänker sluta ta emot bitcoins, men att de däremot inte kommer fortsätta använda en text som säger "Donate with Bitcoin" under donationsrutan. Människor är väldigt lätta att sidetracka. T.ex. har Wikipedia gjort omfattande tester gällande donationssidor och har kommit fram till att desto mer minimal den är desto bättre.

Skrivet av Sando:

Bitcoin är ju precis inte en valuta att lita på. Marknaden har grymma slängar, som till och med får krisen för den ryska rubeln att blekna. När dessutom inget produceras i bitcoins så ger det inte ens handelsfördelar...

Rubriken är inte korrekt. Microsoft tar nämligen inte emot betalningar med bitcoin. En mer korrekt rubrik vore att "Microsoft använder växlingtjänst som accepterar bitcoins". Bitcoinsen hamnar aldrig på ett Microsoft-konto, utan växlas och säljs vidare. Det här vore endast nyhetsvärdigt om Microsoft skulle köpa tjänster med de bitcoins som de får in. Gör de annat har det ingen betydelse för bitcoin som valuta.

Vet inte hur länge ni kommer argumentera för huruvida ditt och datt tar emot bitcoins eller inte. Precis som jag kan ta emot EUR genom banköverföringar och se SEK i mitt bankkonto tar Microsoft emot bitcoins. Detta har flera positiva aspekter från både användarens och företagets perspektiv, från att inte behöva ha bankkonto och uppge alla sina uppgifter på varje utcheckningssida till att möjliggöra världsomspännande transaktioner utan friktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Vet inte hur länge ni kommer argumentera för huruvida ditt och datt tar emot bitcoins eller inte. Precis som jag kan ta emot EUR genom banköverföringar och se SEK i mitt bankkonto tar Microsoft emot bitcoins. Detta har flera positiva aspekter från både användarens och företagets perspektiv, från att inte behöva ha bankkonto och uppge alla sina uppgifter på varje utcheckningssida till att möjliggöra världsomspännande transaktioner utan friktion.

Då tar du inte emot EUR. Din bank tar dock emot EUR och växlar det till SEK. När det gäller din bank har det inte någon stor betydelse, eftersom bägge valutorna har substitutförmåga. Deras omsättning (t.ex. i form av money velocity) fungerar alltå väl. Bitcoin har å andra sidan en grymt låg (närmast obefintlig) omsättning mot tjänster och varor. Att Microsoft använder sig av en mellanhand gör inget för att öka på omsättningen i realekonomin av bitcoins.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Sån tur att man har maskiner som tuggar med gratis el... delarna är betalda, är bara plus nu

Vad bra, då är det bara indirekt vår miljö som betalar för din profit i fortsättningen..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Clint Eastwood:

Vad bra, då är det bara indirekt vår miljö som betalar för din profit i fortsättningen..

Snarare någon annan som betalar för honom. Finns ingen gratis el. Bor man i lägenhet där el ingår i hyran så är det med andra ord hyresvärden som tar smällen istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Snarare någon annan som betalar för honom. Finns ingen gratis el. Bor man i lägenhet där el ingår i hyran så är det med andra ord hyresvärden som tar smällen istället.

Intressant. Då har jag aldrig fått gratis mat (från vänner), gratis öl, gratis prylar. Bara någon annan som betalat för det... SUCK!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var inte svar på min fråga men jag var kanske otydlig. Varför ska de behålla 10 %?

Ja din fråga var otydlig.
För att jag har egna intressen i Bitcoin och kryptovalutor. Samtidigt tycker jag det är en otroligt häftig och bra teknologi. Därför tycker jag att dem ska behålla en viss del som en investering eller bara som vilken annan valuta som helst. Något mera du undrar? Får en känsla av att du är starkt emot kryptos. Kanske har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Snarare någon annan som betalar för honom. Finns ingen gratis el. Bor man i lägenhet där el ingår i hyran så är det med andra ord hyresvärden som tar smällen istället.

Jag tror du missade poängen med mitt inlägg. Elförbrukning = miljöpåverkan, dvs. en minead bitcoin kan man krasst säga är en bitcoin som är gjord av en del av vår kära miljö. Mining är förkastligt ur den synvinkeln, no way around it.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nzt:

Ja din fråga var otydlig.
För att jag har egna intressen i Bitcoin och kryptovalutor. Samtidigt tycker jag det är en otroligt häftig och bra teknologi. Därför tycker jag att dem ska behålla en viss del som en investering eller bara som vilken annan valuta som helst. Något mera du undrar? Får en känsla av att du är starkt emot kryptos. Kanske har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Var mest nyfiken på om du hade någon vettig motivering mer än "det är häftigt".

Skrivet av Clint Eastwood:

Jag tror du missade poängen med mitt inlägg. Elförbrukning = miljöpåverkan, dvs. en minead bitcoin kan man krasst säga är en bitcoin som är gjord av en del av vår kära miljö. Mining är förkastligt ur den synvinkeln, no way around it.

De är relaterade. Bitcoin handlar mycket om att flytta kostnader till andra led. Det pratas mycket om hur det är gratis (vilket är helt uppåt väggarna fel) eller billigt vilket inte är helt sant att skicka bitcoin. Räknar man lite på hur nätverket ser ut och tittar på lite uppskattad elförbrukning så landar man på storleksordningen 100 kWh per transaktion. Så beroende på hur mycket ström nätverket faktiskt drar (uppskattningsvis 250-1000 MW beroende på hur man allokerar kylning och hur mycket gammal hårdvara det faktiskt finns), hur man allokerar och hur elpriset ser ut så kostar en transaktion någonstans mellan 50 och 100 kr i energi. De klarar sig undan med att säga att de är billigt eftersom de som flyttar mynt inte betalar den faktiska kostnaden för transaktionerna idag utan det betalas av de 1,3 miljoner dollar som varje dag måste investeras i nätverket för att köpa upp de nya mynt som tillverkas för att inte värdet ska sjunka. Får se det på den ljusa sidan. Det verkar som att nätverket har hittat ett tak nu för total hashrate har varit stabil senaste månaden efter att ha varit konstant ökande. Så det blir nog inte mer än så här på ett tag. I alla fall inte så länge inte priset på bitcoin ökar kraftigt vilket inte ser så troligt ut för tillfället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

De är relaterade. Bitcoin handlar mycket om att flytta kostnader till andra led. Det pratas mycket om hur det är gratis (vilket är helt uppåt väggarna fel) eller billigt vilket inte är helt sant att skicka bitcoin. Räknar man lite på hur nätverket ser ut och tittar på lite uppskattad elförbrukning så landar man på storleksordningen 100 kWh per transaktion. Så beroende på hur mycket ström nätverket faktiskt drar (uppskattningsvis 250-1000 MW beroende på hur man allokerar kylning och hur mycket gammal hårdvara det faktiskt finns), hur man allokerar och hur elpriset ser ut så kostar en transaktion någonstans mellan 50 och 100 kr i energi. De klarar sig undan med att säga att de är billigt eftersom de som flyttar mynt inte betalar den faktiska kostnaden för transaktionerna idag utan det betalas av de 1,3 miljoner dollar som varje dag måste investeras i nätverket för att köpa upp de nya mynt som tillverkas för att inte värdet ska sjunka. Får se det på den ljusa sidan. Det verkar som att nätverket har hittat ett tak nu för total hashrate har varit stabil senaste månaden efter att ha varit konstant ökande. Så det blir nog inte mer än så här på ett tag. I alla fall inte så länge inte priset på bitcoin ökar kraftigt vilket inte ser så troligt ut för tillfället.

Japp, håller helt med.

Permalänk
Medlem

Super! Allt som gör att Bitcoin och andra kryptovalutor får uppmärksamhet är perfekt. Kortföretagen (VISA/Mastercard) samt bankerna tjänar alldeles för mycket pengar på transaktioner, något som påverkar slutkunden mycket negativt. Vi måste ha billigare och mer moderna betalningslösningar.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Klart Microsoft tar emot Bitcoin dom är väl mer än nöjda om någon vill betala öht för deras produkter med deras nuvarande lose streak .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 