MSI släpper X99S SLI Krait Edition med svart-vitt färgschema

Permalänk
Melding Plague

MSI släpper X99S SLI Krait Edition med svart-vitt färgschema

Efter en tid med diverse färgklickar går nu trenden åt det avskalade och monokroma hållet. MSI släpper ett nytt påkostat moderkort i svart-vitt utförande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men varför Krait? Min enda relation till Krait är från Qualcomm, men det kanske har en egen betydelse ocks?

Permalänk
Medlem

Skönt att flera tillverkare har släppt "vapentemat" riktigt snyggt kort.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kanske får bli 2011-3 system för mig nästa gång. Eller vad sockeln nu heter när jag byter..

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Föredrar blått faktiskt. Borde få mitt nya MSI moderkort i morgon. Utgående H97 modell men spelar mindre roll då det har 6st PCI-E platser vilket jag vill ha (tyvärr dåligt med det i lägre prisklasser) så många av som möjligt i min filseserver/nas för nätverkskort och sata kort.

Men en bonus att det var blått då jag har blåa ram minnen i den nu som ska användas så kommer bli snyggt.

Inte mycket för grå och dassiga färgerna som finns nu. Men det är kosmetiskt som sagt så har igen avgörande betydelse utan funktionalitet, design, prestanda och pris som avgör först sedan om färgen är tilltalande är en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Men varför Krait? Min enda relation till Krait är från Qualcomm, men det kanske har en egen betydelse ocks?

Det är en orm.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Ännu också vanliga sli plus mattsvarta som är snyggast ! Deras drak bullshit kan dom ta hålla till 115x klassen bara småpojkar som vill ha billiga drakar på sina moderkort ! M Power har på senare dar börjat kostat allt för mycket mer än vad det smakar !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Citat:

Glöm påkostade finesser och högflygande prestandasiffror, enligt en gammal och mytomspunnen undersökning från komponenttillverkaren MSI är det färgen som fäller avgörandet när entusiaster väljer moderkort.

Kan verifiera, i alla fall för mig. Körde på ett asus x99-deluxe när jag byggde mitt nuvarande system just pga färgen då temat är svart-vitt-blått där större delen svart, med vita deltajer och blåa slangar/vätska för vattenkylningen.

Just vitt (liksom blått) är ju också bättre för kylningen jämfört med ex. rött som ger bättre prestanda men tenderar bli varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Just vitt (liksom blått) är ju också bättre för kylningen jämfört med ex. rött som ger bättre prestanda men tenderar bli varmare.

What?
Med hur stor skillnad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Kan verifiera, i alla fall för mig. Körde på ett asus x99-deluxe när jag byggde mitt nuvarande system just pga färgen då temat är svart-vitt-blått där större delen svart, med vita deltajer och blåa slangar/vätska för vattenkylningen.

Just vitt (liksom blått) är ju också bättre för kylningen jämfört med ex. rött som ger bättre prestanda men tenderar bli varmare.

Känns ju lite som det gamla "talesättet" att röda bilar är snabbare än övriga..

Eller så har du missuppfattat det där med värme och färg. Ja, röd är en varmare färg än blått, på färgskalan då vill säga.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Just vitt (liksom blått) är ju också bättre för kylningen jämfört med ex. rött som ger bättre prestanda men tenderar bli varmare.

Skrivet av Imaculent:

What?
Med hur stor skillnad då?

Nästan så man skulle spara dessa inlägg i sin sign för ett evigt skratt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Känns ju lite som det gamla "talesättet" att röda bilar är snabbare än övriga..

Eller så har du missuppfattat det där med värme och färg. Ja, röd är en varmare färg än blått, på färgskalan då vill säga.

Jag var ju kanske inte helt allvarlig med den sista kommentaren

(grönt är också bättre för energiförbrukningen, därför så få delar går i grönt då ingen riktigt bryr sig om det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nästan så man skulle spara dessa inlägg i sin sign för ett evigt skratt

Fast det slog mig nu, antagligen dagens troll!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag var ju kanske inte helt allvarlig med den sista kommentaren

(grönt är också bättre för energiförbrukningen, därför så få delar går i grönt då ingen riktigt bryr sig om det)

you try too hard, troll.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skäggig legend

Jag köpte ett z97s sli krait edition till tanten, det skulle ju vara snyggt…

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Deras svart gula manér var långt snyggare IMO.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nästan så man skulle spara dessa inlägg i sin sign för ett evigt skratt

Skrivet av The-Architect:

Jag var ju kanske inte helt allvarlig med den sista kommentaren
(grönt är också bättre för energiförbrukningen, därför så få delar går i grönt då ingen riktigt bryr sig om det)

Men har funderat på det där när jag kollade på Phanteks PH-TC14PE. Rent teoretiskt borde det ju bli skillnad eftersom olika färger strålar på olika sätt. Men sen struntade jag i det eftersom det måste vara försumbart.

Därför var det ju så intressant när det dök upp någon som trodde på detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men har funderat på det där när jag kollade på Phanteks PH-TC14PE. Rent teoretiskt borde det ju bli skillnad eftersom olika färger strålar på olika sätt. Men sen struntade jag i det eftersom det måste vara försumbart.

Därför var det ju så intressant när det dök upp någon som trodde på detta...

Alltså det var en rätt kul (tyckte jag) infographic jag såg för länge sedan på något forum där rött=hastighet, blått=kyla, grönt=energisparande som respons på frågan varför man någonsin skulle vilja ha fläktar med led-belysning i. Skämtet hade förmodligen gått hem bättre om jag hade hittat orginalbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Skämtet hade förmodligen gått hem bättre om jag hade hittat orginalbilden.

det hade vairt roligt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte den vita färgen blir gul efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering. Varför görs inte moderkorten med större mellanrum på PCI-platserna? Väldigt många av oss har grafikkort som automatiskt tar upp 2 platser, så det är bara att glömma att sätta i ett ljudkort t.ex. eller något annat man vill ha på just den platsen. Och har man SLI/CF så blir det ännu värre såklart. Kör man 1 Grafikkort så kan man sätta i andra saker längre ner såklart, men problemet kvartstår att 1 PCI plats försvinner/går inte att använda så fort man sätter i ett eller fler grafikkort.

Jag är medveten att man kan fixa annan kylning eller så som gör att grafikkorten inte är lika klumpiga osv. såklart. Men för många vanliga användare så köper man ett grafikkort och sätter i och låter det vara.

Gör man mer mellanrum så blir det mindre PCI platser på ett standard ATX-kort, absolut, men kan man inte göra moderkorten lite längre? Göra om ATX standarden så att säga? Det är ju helt meningslöst att sätta dit PCI-platser som ändå aldrig kan användas. De flesta tillverkare räknar väl ändå med att otroligt många människor kör med just grafikkort som tar upp 2 platser...

Ah.. är bara en grej jag kom och tänka på för en polare köpte ny dator (x2 SLI), vi satte ihop den och tänkte såklart inte på att hans ljudkort körde med ett pci uttag som blev täckt av grafikkorten, så han "Måste" köpa ett nytt ljudkort för att sätta i en kortare variant av pci-uttag, eller om han väljer att köra på något helt annat vet jag inte.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Men varför Krait? Min enda relation till Krait är från Qualcomm, men det kanske har en egen betydelse ocks?

Det är en svart och vit orm Eller tja, det är väl en ormart från familjen giftsnokar, så dom är besläktade med bland annat taipaner och kobror. Namnet och färgen dom valt på moderkortet refererar troligen till den malaysiska underarten som heter Bungarus candidus (det var jag tvungen att googla xD). Jag har ingen aning om den har ett svenskt namn så jag kallar den malaysisk krait för enkelhetens skull.

Dold text
Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Jag har en fundering. Varför görs inte moderkorten med större mellanrum på PCI-platserna? Väldigt många av oss har grafikkort som automatiskt tar upp 2 platser, så det är bara att glömma att sätta i ett ljudkort t.ex. eller något annat man vill ha på just den platsen. Och har man SLI/CF så blir det ännu värre såklart. Kör man 1 Grafikkort så kan man sätta i andra saker längre ner såklart, men problemet kvartstår att 1 PCI plats försvinner/går inte att använda så fort man sätter i ett eller fler grafikkort.

Jag är medveten att man kan fixa annan kylning eller så som gör att grafikkorten inte är lika klumpiga osv. såklart. Men för många vanliga användare så köper man ett grafikkort och sätter i och låter det vara.

Gör man mer mellanrum så blir det mindre PCI platser på ett standard ATX-kort, absolut, men kan man inte göra moderkorten lite längre? Göra om ATX standarden så att säga? Det är ju helt meningslöst att sätta dit PCI-platser som ändå aldrig kan användas. De flesta tillverkare räknar väl ändå med att otroligt många människor kör med just grafikkort som tar upp 2 platser...

Ah.. är bara en grej jag kom och tänka på för en polare köpte ny dator (x2 SLI), vi satte ihop den och tänkte såklart inte på att hans ljudkort körde med ett pci uttag som blev täckt av grafikkorten, så han "Måste" köpa ett nytt ljudkort för att sätta i en kortare variant av pci-uttag, eller om han väljer att köra på något helt annat vet jag inte.

Det är därför xl-atx finns(dock inte så vanlig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Det är därför xl-atx finns(dock inte så vanlig)

Jaså det finns alltså? Har aldrig sett ett alternativ själv! Tur att det är tänkt på iaf.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √