Ny server för lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

asrock c2550d4i har inte miniSAS anslutningar.. du har tot 12st sata.. tänker på att du skrivit att du behöver SFF-8087 -> sata kablar..

kör du c2550d4i så rekomenderar jag att vara noga med att nätdelen klarar 0A på alla linjer, annars kommer du få problem pga att det bara är 14w TDP..

vill du ha miniSAS har du asus c2550 kort som har 4x miniSAS och 2 sata... dock lite dyrare än asus kortet..

Precis som mats42 påpekade så kommer jag att koppla med SATA-kontakterna i moderkortet och SFF i chassit.

Nätdel har jag inte valt än pga inte hittat någon till vettigt pris. Så jag tror att man får bita i det sura äpplet och köra ifrån xcase. En 500W bör duga gott.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Precis som mats42 påpekade så kommer jag att koppla med SATA-kontakterna i moderkortet och SFF i chassit.

Nätdel har jag inte valt än pga inte hittat någon till vettigt pris. Så jag tror att man får bita i det sura äpplet och köra ifrån xcase. En 500W bör duga gott.

till en C2550 hade jag kört en picoPSU till moderkortet..

nån 500W historia som inte specifikt inte är specad att den klarar 0A skulle inte jag koppla på.. jag körde ett silverstone 300W (st30sf) som skulle klara 0A load på några men inte alla volt linjer, den startade och funkade i ca 1-2 veckor, sen bootade den inte längre.. det hände med två stycken kort, tredje kortet då köpte ja ett nytt nätagg en st45sf-g som andra som kört med c2550d4i och fått att funka (då den klarar 0A på alla linjer)..

tror det var servethehome som hade provat sparka igång en c2750d4i med ett 650w agg, och den startade inte ens..
dom körde iaf med picoPSU till moderkort och det andra agget till diskarna vill ja minnas..

vill du veta mer i ämnet har jag en tråd här det är långt som fan, men ska du köra c2550d4i så rekomenderar jag att läsa den tråden innan du köper allt, så kan du slippa några fallgropar..

Permalänk
Medlem

Och bara för att komplicera det hela ytterligare, så kommer jag med ett tips om att kolla på Drivepool (https://stablebit.com/DrivePool) också om man är ute efter enkelhet och nu ändå skall köra på Windows. Liknar både DE från HomeServer v1 och Storage Spaces. Man kan sätta upp duplicering på folder-nivå, och styra ganska detaljerat hur man vill fördela lagringen mellan olika diskar. Har kört En 6-diskars pool nu i ett antal veckor och det fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Och bara för att komplicera det hela ytterligare, så kommer jag med ett tips om att kolla på Drivepool (https://stablebit.com/DrivePool) också om man är ute efter enkelhet och nu ändå skall köra på Windows. Liknar både DE från HomeServer v1 och Storage Spaces. Man kan sätta upp duplicering på folder-nivå, och styra ganska detaljerat hur man vill fördela lagringen mellan olika diskar. Har kört En 6-diskars pool nu i ett antal veckor och det fungerar alldeles utmärkt.

Tack för tipset men om det nu blir Storage Spaces så blir det en stor volym med parity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G-Mod:

Tips är att kolla på tex unRAID. Grymt trevligt mjukvaru raid som klarar bitrot också

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry att jag följer detta offtopic men såvitt jag kan se så har unraid ingen mekanism för att hantera bitrot utan litar på samma xor paritet som vanlig raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

till en C2550 hade jag kört en picoPSU till moderkortet..

nån 500W historia som inte specifikt inte är specad att den klarar 0A skulle inte jag koppla på.. jag körde ett silverstone 300W (st30sf) som skulle klara 0A load på några men inte alla volt linjer, den startade och funkade i ca 1-2 veckor, sen bootade den inte längre.. det hände med två stycken kort, tredje kortet då köpte ja ett nytt nätagg en st45sf-g som andra som kört med c2550d4i och fått att funka (då den klarar 0A på alla linjer)..

tror det var servethehome som hade provat sparka igång en c2750d4i med ett 650w agg, och den startade inte ens..
dom körde iaf med picoPSU till moderkort och det andra agget till diskarna vill ja minnas..

vill du veta mer i ämnet har jag en tråd här det är långt som fan, men ska du köra c2550d4i så rekomenderar jag att läsa den tråden innan du köper allt, så kan du slippa några fallgropar..

En PicoPSU fixar helt klart moderkortet men skickar han i 16 diskar så tror jag inte på en PicoPSU under uppstart. Blir lite väl elaka startströmmar för att en Pico ska ha en rimlig chans

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

En PicoPSU fixar helt klart moderkortet men skickar han i 16 diskar så tror jag inte på en PicoPSU under uppstart. Blir lite väl elaka startströmmar för att en Pico ska ha en rimlig chans

Det beror väl på ifall HBA(erna) supportar staggered spin up? Såvitt jag kan se på sidan 43 här så gör det det (men det kanske bara gäller ena controllern?).

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Största problemet blir antagligen att hitta en nätdel som går bra ihop med moderkortet samt passar i chassit.

Permalänk
Skrivet av mats42:

nej nej, du missförstod mig, picoPSUn ska bara vara till moderkortet, diskarna drivs med valfritt billigt agg som klarar av att mata 16-24 diskar eller vad han nu vill ha för chassie med antal diskar, att hitta ett agg som matar både diskar och mobo tror jag blir en dyr historia om det ska vara server grejer..

Skrivet av Danne:

Största problemet blir antagligen att hitta en nätdel som går bra ihop med moderkortet samt passar i chassit.

jag tror det är lättare att köra två nätdelar än hitta en som klarar antalet diskar samtidigt som den ska klara tillräckligt låga nivåer på samtliga linjer..

men i slutändan är det upp till dig hur du vill göra, jag ville bara lyfta ett potenciellt problem när ja såg att du skulle köra intel avaton processor så du slipper strulet jag hade..

Permalänk
Medlem

Annars får man titta på annat moderkort som har lika många SATA-anslutningar.

Permalänk
Medlem

Eller så går man på ett billigare mer standardiserat moderkort och fyller på med sata kontrollers istället.
nu får du ursäkta om jag har glömt det men visst var det ett 16 portars chassie du skulle ha?

Jag satt ju och skissade på en server lite tidigare som inte vart av (man valde att gå på att lagra samma data i san:et istället till betydligt högre kostnad).

Till den hittade jag dock ett 4 portars sata kort för under 30$. 3 sådanna tar tolv disk och de fyra sista från moderkortet. Då har du ändå en eller två sata portar över för bootdiskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta kanske skulle kunna vara något:

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=199758q1,188672q...,

Eller ska man lägga på 500kr och få en Core i3?

Permalänk
Medlem

För att återgå lite till topic..

Jag och en kompis köpte varsitt sånt chassi för ca 2 år sedan. Chassit har funkat bra för oss båda.

Plus
-Låg ljudvolym -- Om man jämför med mina andra servrar, 1u Supermicro, 2u Supermicro, 2u Dell osv så är detta det tystaste chassit
-Ventilation. - Kanske inte världsbäst, men helt klart godkänt.

Negativt
-Powerknappen -- Antligen är det jag som är klantig, men start/stäng-av knappen är väldigt lätt och komma åt när man står och grejar i racket. Man behöver bara trycka till den någon milimeter för den ska reagera och starta om.

Det enda jag ångrar med detta chassi är att jag inte köpte ett 3u eller 4u chassi med plast för fler diskar, 12 diskar växer man ur rätt fort

Har du några frågor är det bara att fråga på

edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis inte att gå över 12 diskar då jag kommer att byta ut dem minsta diskarna mot större undertiden som man har burken i drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Nu kommer folk bli helt till sig... Jag gör eventuellt en helomvändning i mitt tänkande ang en ny server för lagring
Föredrar fortfarande hårdvara men inser att det kommer att springa iväg en hel del med både det ena och det andra så detta är vad jag skulle kunna tänka mig för att hålla nere kostnaden:

X-CASE RM 212 GEN II - 2U WITH 12 HOTSWAP CADDY -INC RAIL KIT 2615kr inkl frakt. (+1000kr med nätdel ifrån x-case)
Om inte ni har tips på någon annan billigare?

ASRock C2550D4I mITX 2490kr
8GB RAM (2st 4GB ECC, har redan)
3st kablar SFF-8087 -> 4st SATA (totalt 12st sata) 500kr
Diskar kommer jag att plocka ihop vad jag har och sedan utöka eftersom jag köper nya samt byter ut gamla.
Beräknar att få ut drygt 15TB att börja med.

Kommer att köra som jag sa innan Windows Server 2012 R2 men istället för HW så kommer jag att nyttja Storage Spaces

Så snabbt räknat 6600Kr skulle burken gå lös på.

Med den hårdvaran hade jag nog satsat på FreeNAS i stället, men annars är det svårt att säga något negativt om bygget. Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Därför jag har börjat kolla på annan hårdvara också.
Gillar inte FreeNAS, speciellt inte när man redan kör en windowsmiljö med AD osv.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att titta på 3-4U chassin då dessa finns i utföranden som tar vanliga ATX nätagg vilket ger lite trevligare priser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag har också tänkt på det. Tråkiga är att dem tar enorm plats i racket
Samt frågan är egentligen om det lönar sig i slutändan då 4U är dyrare än 2U så det väger kanske upp i slutändan ändå.

Permalänk
Medlem

Jo det kan vara jämt upp. Det finns ju några 3U med ATX agg men jag tror inte de är billigare än 4U tyvärr.
Jag är väl kanske lite väl pessimistisk ibland men jag gillar att bygga av billiga standardelar så att man kan byta dem relativt billigt när de pajar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har du missat mitt galleri hehe

Permalänk
Medlem

Som det "slumpar" sig så står det ett 42U IBM rack i verkstaden här plus en fibermatning in till huset........

Dock har jag avvecklat alla märkesservar (främst pga buller) och kör nu på ett chassie och sen en trave virtualiserade burkar istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte att ljudnivån är speciellt farlig. Alltid trevligt med redudans. Det är något jag kommer saknar i detta bygget.

Men jag tror att jag kommer välja Supermicro moderkortet istället samt en i3 4130T
Minne har jag redan liggandes så tar jag chassit ifrån xcase med nätdel. Svårt att få bättre burk för den summan pengar.
Diskar har jag också sen tidigare men kommer att byta ut dem minsta mot större när kravet på mer utrymme ökar.

Har någon av er provat att köra NAS4Free på liknande hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Sorry att jag följer detta offtopic men såvitt jag kan se så har unraid ingen mekanism för att hantera bitrot utan litar på samma xor paritet som vanlig raid.

Unraid saknar stöd för bitrot, MEN unraid har plugins, en heter unmenu som gör att man kan konfigurera checksum via en kalender. Man får sedan ett mail med resultaten. Man får dessutom ett mail varje morgon med status på servern. Diskdöd, checksum fel eller andra fel. Via unmenu kör man dessutom smarthistory som visar smart värden för varje disk i grafform, då ser du ifall värden ändras och det är dags att börja hålla koll eller byta disk.

Jag kör undraid via exsi ( funkar utmärkt), har inte fått någon paritetsfel än(peppar) men jag har bytt 1 disk för att smartvärden visade på sektorer som omallokerades. Läs och skriv mot unraid i nätverket maxar min gigabit lina från datorn.

Jag kör en vm per tjänst, whs2011, plex, minecraft, wordpress, crashplan och unraid.