Säpo vill ha trojaner för avlyssning av datorer

Permalänk
Skrivet av QL:

Så länge vi inte har fungerande funktioner för att reglera maktmissbruk ligger det i varje medborgares intresse att försöka begränsa myndigheternas makt och tillgång till alltför avancerade kontrollverktyg. Att någon myndighetskramare är "J*vla trött" på att småfolk försöker att freda sig mot de värsta övergreppen från statens sida tar jag med en gäspning.

Tusen tack för dom orden Kunde inte vara mer sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Lägg ner med skitsnacket, läs artikeln innan du spyr gojja.
Man ska övervaka misstänkta mha spionprogram, inte massövervaka hela befolkningen

Det var vad man sa om FRA också, och se hur det blev med det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OC-banan:

Vi har nästan ingen brottslighet i sverige att tala om. Den har i alla fall inte ökat.

Den infon är praktiskt taget omöjligt att veta om du inte sitter med inside information från regering/säpo. Det kanske du gör men det betvivlar jag. Och har du inte bra underlag för att säga att säpo inte har något att göra så tycker jag inte du bör påstå det heller.

Skrivet av OC-banan:

Varför vill dom hela tiden införa en massa avlyssning?

Det är enkelt. Säpo vill inte sitta med utdaterade verktyg när ITvärlden har förändrats så mycket se senaste 20 åren. Nästan alla vår kommunikation förmedlas idag med högteknologiska prylar och då kan säpo inte sitta ytan verktyg för det området. Då kan de ju inte utföra sitt uppdrag längre.
Att lagar och verktyg ändras när samhället är under snabb förändring är väl inte så märkvärdigt egentligen.

Skrivet av OC-banan:

Det känns väldigt kränkande och otryggt eftersom det kan (kommer) att missbrukas. Även om det säkert inte skulle vara någon som lyssnar på just mig så känns det jävligt otryggt och läskigt att dom KAN lyssna på mig.

Samma sak gäller säpos vapen. De KAN skjuta dig i magen också. Men de får inte gå runt och skjuta folk i magen på måfå, precis som att de inte kommer spana på folk på måfå heller. Jag har tagit upp det många gånger i tråden redan men det behövs väl göras igen... Den viktiga frågan är inte vilka verktyg som finns tillgängliga utan hur dessa får användas! Precis som med tjänstevapnen.

Skrivet av OC-banan:

Ska inte polisen göra vardagen tryggare?.. Nej jag gillar verkligen inte detta. alla är lite småbrottsliga på något sätt, och om man inte är det så finns det alltid sätt att få någon att se brottslig ut med alla dessa lagar.

Jo. Det handlar inte om polisen här utan om säpo. De pysslar inte med vardagsbrott alls. Så av den anledningen att "alla är småbrottsliga på något sätt" räcker inte. Säpo blir inte inblandade ändå.

Skrivet av OC-banan:

det började med FRA. folk sa att om förslaget skulle gå igenom så skulle det bara vara början. se vart vi är nu redan? FRA, IPRED, ACTA och nu detta? vart kommer det sluta? att alla har kameror i hemmet och chip i skallen?

Nu har du rört ihop det ordentlighet. Förslaget om Trojanspaning handlar ju inte om massövervakning utan om riktad övervakning mot specifika redan misstänka mål.
Det är en jäkla skillnad!
Jag kan förstå din oro på ett sätt, men allt du skrivit i inlägget har du fått om bakfoten. Ingen ide att gå och oroa sig för sådant man inte greppat alls.

Skrivet av azvareth:

Japp... ända tills Säpo tycker att du är misstänkt för att bryta mot en lag, eller en framtida orättvis lag. T.ex om en extremist vinner valet och börjar införa lagar och begränsa vissa individers rättigheter, då är det bra med trojaner, övervakning och kameror överallt...

Det här är jättekonstig logik!
Om makten i landet nu skulle tas över på endera sätt av en extremist med tokiga ideéer så spelar det väl ingen roll som helst om säpo tidigare haft ett trojanverktyg för avlyssning eller inte. Om du antar att den nya diktatorn ändå ska ändra lagar och individrättigheter så kan ju en tokig övervakningsmaskin skapas ändå! Det är väl i så fall bara att införa trojanövervakningn när han kommit till makten i så fall? Så i det cenariot ser jag ingen som helst skillnad i frågan. Eller jo, möjligtvis att säpo kanske med rätt medlel hade kunnat sätta stopp för en sådan extremist innan denne lyckats komma till makten.

Sen kan jag tycka att det är rätt menlöst att hantera frågan om trojaner i dystopiska sammanhang om man nu vill disskutera vad det kommer leda till. Ungefär lika givande som att prata om lagen när ett kärnvapenkrig utbrutit. Vill man komma fram till vad lagen kan innebära för vårt samhälle så är det väl bättre att försöka få in den i rådande samhällsstrukturer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

detta kan på sikt leda till en förlust av fps och därmed försämra misstänkta terroristers rating i spel :-S

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arazand:

Ja relativt... med tanke på att Säpo har allvarliga vanföreställningar om sitt folk och terrorister.

Tvivlar jag på att de har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det var vad man sa om FRA också, och se hur det blev med det.

Ja, men det kommer alltid finnas folk som missbrukar lagar.
Men att man skulle massbevaka befolkningen via trojaner är en överdrift,
är man så rädd att dom ska installera spionprogram på just din dator så finns
det Anti-Virus program, något som alla (speciellt Windows användare) borde ha.

Skrivet av Jonte94:

1.är detta demokrati/frihet att staten ska ha yttligare mera program att spionera på vem dom vill? Även om dom inte får det hur ska vi veta att dom inte gör det? Vad är våran säkerhet?

2.kommer en trojan som staten gjort igenom ett antivirusprogram? Den är ju där för ta bort denna typen av applikationer

3.det skapar bara dålig stämning med tjuvlyssning/spionering . Så tänk innan agerande

Skickades från m.sweclockers.com

Så misstänkta för brott är samma sak som "vem dom vill". Ja det låter ju logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Och dessa "misstänkta brottslingar" blir hela Sveriges befolkning

Men seriöst? Tror SÄPO att brottslingar är dumma i huvudet? Dom om några har hjärnor. Deras tankesätt är bortom våra nivåer.

Inte alltid, finns mängder med brottslingar som är helt pantade i huvudet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Friterad:

Inte alltid, finns mängder med brottslingar som är helt pantade i huvudet.

Det är nog mest på film som enda genier finns.
Hur smart är det att sitta i fängelse större delen av sitt liv?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av azvareth:

Japp... ända tills Säpo tycker att du är misstänkt för att bryta mot en lag, eller en framtida orättvis lag. T.ex om en extremist vinner valet och börjar införa lagar och begränsa vissa individers rättigheter, då är det bra med trojaner, övervakning och kameror överallt...

Nej! det må så vara att om man håller sig till de kriminella, så är det ok, men du är misstänkt om du så bara hänger med kriminella (du behöver inte ens vara medveten om det), Hur en kriminell ska definieras styrs av framtida ännu ej skrivna lagar.

Se bara på FRA, de har varit i medialjuset för att bryta mot än det ena än det andra... Men åhhh FRA är så bra. För vem? Inte för mig iaf (inte för att jag bryr mig heller förstås...).

Om en extremist vinner valet så är ju majoriteten av befolkningen extremister. Bäst att flytta i detta läge.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

...Och det är därför man kör Mac & Linux.

Om det är någon som hoppar på tåget så lär det väll ändå vara apple?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om det är någon som hoppar på tåget så lär det väll ändå vara apple?

Mycket osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är nog mest på film som enda genier finns.
Hur smart är det att sitta i fängelse större delen av sitt liv?

Brottslighet som på filmer där det är typ James Bond nivå finns säkert men
det är inte vanligt, brottslingar man vill ha tag på mha trojaner osv kan ju vara pedofiler
och allt möjligt mer "casual" brottslingar eller vad man ska kalla det.

Skrivet av Tumnus:

Ja eller hur? NSA skulle bara övervaka misstänkta också... Vad slutade det med? Jo att de övervakande Tysklands förbundskansler och Brasiliens President. Om du tycker att folk ska läsa artikeln för att du är så naiv och tro att de inte kan missbruka detta så hänvisar jag till sagda händelser inte så långt tillbaka i tiden. FRA har ju använts för att spionera på medborgare som inte ens varit misstänkta och sedan har detta skeppats till NSA utan att meddela folk som borde ha informerats.

Du menar att trojaner inte går att sprida? Varför har jag då ett antivirus aktiverat?

Ja men om dom säger att dom vill ha det för misstänkta men använder det för annat
så går dom emot lagen (om det blir en lag) och borde bli straffade,
som sagt lagar har alltid missbrukats.

Trojaner går att sprida, jag sa aldrig att dom inte kan det men hur hade du tänkt dig att dom skulle
sprida det? Spam email? Porrsidor? Man måste sprida det på något sätt, det är inte lika enkelt
som det var att bara samla in data från leverantörerna.
Och ja du har ett antivirus, vilket gör det ännu svårare att få in spionprogrammen.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Om det är någon som hoppar på tåget så lär det väll ändå vara apple?

Vad får dig att tro att just Apple skulle göra det? Precis som Google, MS osv
har dom ingen anledning att frivilligt göra det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja men om dom säger att dom vill ha det för misstänkta men använder det för annat
så går dom emot lagen (om det blir en lag) och borde bli straffade,
som sagt lagar har alltid missbrukats.

Trojaner går att sprida, jag sa aldrig att dom inte kan det men hur hade du tänkt dig att dom skulle
sprida det? Spam email? Porrsidor? Man måste sprida det på något sätt, det är inte lika enkelt
som det var att bara samla in data från leverantörerna.
Och ja du har ett antivirus, vilket gör det ännu svårare att få in spionprogrammen.

Hur sätter man dit SÄPO när de bryter mot lagen då? Det går ju inte ens få en vanlig polis att bli åtalad för nånting. I värsta fall blir de omplacerade p.g.a "tjänstefel", om någon lyckas få dem åtalade alltså. Om det s.k tjänstefelet är riktigt grovt och det finns både massor av vittnen och teknisk bevisning, då finns det en minimal chans att lyckas. Annars kan du glömma det. Antalet gånger som SÄPO har blivit fällda i en rättegång är nog försvinnande få i jämförelse. Så de kan nog härja rätt så fritt med sitt missbruk. Man ska ju upptäcka dem också.

Det är inte särskilt svårt att pilla dit en bakdörr i program idag. Kolla bara på Windows 8.1 Jag tycker att du är lite väl blåögd med detta. Sedan håller jag med om att det ofta överdrivs från vissa personer på det här stället.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är inte särskilt svårt att pilla dit en bakdörr i program idag. Kolla bara på Windows 8.1 Jag tycker att du är lite väl blåögd med detta. Sedan håller jag med om att det ofta överdrivs från vissa personer på det här stället.

Är väl den här bakdörren:

http://www.technobuffalo.com/2013/08/22/nsa-windows-8-exploit...

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Hur sätter man dit SÄPO när de bryter mot lagen då? Det går ju inte ens få en vanlig polis att bli åtalad för nånting. I värsta fall blir de omplacerade p.g.a "tjänstefel", om någon lyckas få dem åtalade alltså. Om det s.k tjänstefelet är riktigt grovt och det finns både massor av vittnen och teknisk bevisning, då finns det en minimal chans att lyckas. Annars kan du glömma det. Antalet gånger som SÄPO har blivit fällda i en rättegång är nog försvinnande få i jämförelse. Så de kan nog härja rätt så fritt med sitt missbruk. Man ska ju upptäcka dem också.

Det är inte särskilt svårt att pilla dit en bakdörr i program idag. Kolla bara på Windows 8.1 Jag tycker att du är lite väl blåögd med detta. Sedan håller jag med om att det ofta överdrivs från vissa personer på det här stället.

Ja men då är inte problemet att man har lagen, problemet är att dom kan göra lite vad dom vill utan att
bli straffade för det, och då spelar det väl ingen roll om man har en sådan här lag eller ej?
Dom kan ju göra olagliga saker ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja men då är inte problemet att man har lagen, problemet är att dom kan göra lite vad dom vill utan att
bli straffade för det, och då spelar det väl ingen roll om man har en sådan här lag eller ej?
Dom kan ju göra olagliga saker ändå.

Det hade inte varit ett problem om inte polisen hela tiden fick lov att bryta mot lagen. Hur komiskt det än låter så behövs det hårdare regler och straff för poliser som bryter mot lagarna. Som det ser ut idag har de inte bara våldsmonopol, de kan när som helst kränka andra människor utan att riskera något som helst straff för det. Det blir ju ännu värre om man då gör det lagligt för dem att snoka på vem de vill, när som helst och hur mycket som helst. Vem bevakar de som bevakar oss då? Gestapofasonerna blir värre för varje år och folk accepterar det genom att rösta fram politiska partier som stödjer eländet.

Att de överhuvudtaget överväger såna beslut visar bara hur ineffektiva de är.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av €lysian:

Det hade inte varit ett problem om inte polisen hela tiden fick lov att bryta mot lagen. Hur komiskt det än låter så behövs det hårdare regler och straff för poliser som bryter mot lagarna. Som det ser ut idag har de inte bara våldsmonopol, de kan när som helst kränka andra människor utan att riskera något som helst straff för det. Det blir ju ännu värre om man då gör det lagligt för dem att snoka på vem de vill, när som helst och hur mycket som helst. Vem bevakar de som bevakar oss då? Gestapofasonerna blir värre för varje år och folk accepterar det genom att rösta fram politiska partier som stödjer eländet.

Nu var väl inte tanken att säpo skulle få snoka på vem de ville. För låg diskussionsnivå.
Kontrollen av polisers utförande av sina uppdrag är mer relevant att ta upp som du också gör. Och massövervakningen har ju satt fart ordentligt och det är tragiskt att våra större partier inte är mer skeptiska mot statlig massövervakning. Det håller jag med om.
Men det här förslaget handlar ju varken om massövervakning eller att ge säpo fria händer att göra vad de vill.

Skrivet av €lysian:

Att de överhuvudtaget överväger såna beslut visar bara hur ineffektiva de är.

Det är väl inget bevis för hur effektiva/ineffektiva säpo är? Som högs ett bevis på att de saknar effektiva verktyg inom ett visst område.

Men om du nu är missnöjd över att säpo är ineffektiva så borde du väl vara nöjd när de frågar om tillstånd för verktyg som kan göra dem mer effektiva?
Annars blir det ju moment 22? Kritik för ineffektivitet och kritik när de försöka åtgärda detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det hade inte varit ett problem om inte polisen hela tiden fick lov att bryta mot lagen. Hur komiskt det än låter så behövs det hårdare regler och straff för poliser som bryter mot lagarna. Som det ser ut idag har de inte bara våldsmonopol, de kan när som helst kränka andra människor utan att riskera något som helst straff för det. Det blir ju ännu värre om man då gör det lagligt för dem att snoka på vem de vill, när som helst och hur mycket som helst. Vem bevakar de som bevakar oss då? Gestapofasonerna blir värre för varje år och folk accepterar det genom att rösta fram politiska partier som stödjer eländet.

Att de överhuvudtaget överväger såna beslut visar bara hur ineffektiva de är.

Men som jag sa vad spelar det för roll om denna lagen skulle existera eller ej?
Om dom faktiskt ville snoka på vem dom ville så behöver dom inte en lag
som ändå inte tillåter dom att göra det.
Lagen i sig är bra, det är dom "kriminella" poliserna som är problemet i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men om du nu är missnöjd över att säpo är ineffektiva så borde du väl vara nöjd när de frågar om tillstånd för verktyg som kan göra dem mer effektiva?
Annars blir det ju moment 22? Kritik för ineffektivitet och kritik när de försöka åtgärda detta.

Men är det inte just detta som är den springande punkten! Blir man utsatt för brott så ska förövaren sättas dit på studs. Klarar inte rättsskipande myndigheter detta raljerar man om inkompetens.
Men fan ta den som sätter ett verktyg i händerna på en myndighet, oavsett vad deras ansvarsområde är, som teoretiskt skulle kunna användas för att enkelt röja anonymiteten på nätet eller som i detta fallet att försöka ta sig "obemärkt" in i en misstänks dator.
Ja! Det behövs bättre kontrollsystem för vem, hur och när verktyg som dessa får användas, men kan man få det på plats så tror jag att vinsten är större än risken med att sätta ett sådant verktyg i händerna på SÄPO.
Och nej, inte heller jag är myndighetskramare som någon skrev ovan men lika lite är jag anarkist. Jag ser gärna att brottslingar hamnar där de ska och då med fördel pedofiler, terrorister, organiserad brottslighet och annat pack som utgör ett hot mot samhällsstrukturen och medborgarna!
Och jag fortsätter, som jag tidigare skrivit, att efterlysa förslag på hur ni anser att SÄPO i detta fallet ska kunna fullgöra sitt jobb utan rätt verktyg. Nog måste väl någon här sitta på en lösning som passar bättre än lagt förslag som glatt sågas rakt av??
Konstruktiv kritik vore trevligt som omväxling!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu var väl inte tanken att säpo skulle få snoka på vem de ville. För låg diskussionsnivå.
Kontrollen av polisers utförande av sina uppdrag är mer relevant att ta upp som du också gör. Och massövervakningen har ju satt fart ordentligt och det är tragiskt att våra större partier inte är mer skeptiska mot statlig massövervakning. Det håller jag med om.
Men det här förslaget handlar ju varken om massövervakning eller att ge säpo fria händer att göra vad de vill.

Det är väl inget bevis för hur effektiva/ineffektiva säpo är? Som högs ett bevis på att de saknar effektiva verktyg inom ett visst område.

Men om du nu är missnöjd över att säpo är ineffektiva så borde du väl vara nöjd när de frågar om tillstånd för verktyg som kan göra dem mer effektiva?
Annars blir det ju moment 22? Kritik för ineffektivitet och kritik när de försöka åtgärda detta.

Skrivet av Friterad:

Men som jag sa vad spelar det för roll om denna lagen skulle existera eller ej?
Om dom faktiskt ville snoka på vem dom ville så behöver dom inte en lag
som ändå inte tillåter dom att göra det.
Lagen i sig är bra, det är dom "kriminella" poliserna som är problemet i så fall.

Lagarna går att fuska väldigt mycket med om man är en statlig myndighet. Ironiskt nog är de värsta förbrytarna de som jobbar med lag och ordning. Det mest ironiska är att det i detta fallet är en myndighet som ska jobba för rikets säkerhet. Om det är så många som uttrycker hur lite de litar på denna myndighet, så tycker i alla fall jag att det visar tydligt hur fel det kan bli i ett land där man säger en sak men gör något helt annat. FRA är ett praktexempel på detta och borde ha avskräckt de flesta nu. Försvarets RadioAnstalt - en annan myndighet, som jobbar under försvarsdepartementet = rikets säkerhet. Jag har inget emot varken polisen eller staten generellt, men när det kommer till säkerheten och man missbrukar sin position på det sättet som de gör idag, då litar jag inte ett ögonblick på den här typen av förslag från nämnda myndigheter. Så enkelt är det.

SÄPO har visat så många gånger att de är alldeles för inkompetenta för att ha det ansvaret som de faktiskt har. Innan de har lärt sig hur tekniken fungerar och hur den ska användas, tycker jag att de ska ligga väldigt lågt med den här typen av grejer. Om de inte ens klarar av att hämta teknisk bevisning från minneskort eller hårddiskar, då ska de fan inte ha några trojaner till sitt förfogande!

Anträffande det jag skrev om ineffektivitet så handlade det om politikerna som ger tillstånd åt idiotfasoner utan att ha kompetens nog att sätta sig in i det tekniska. Den här typen av förslag dyker konstigt nog upp ganska nära inpå valet. Hmm...

Edit: jag känner att det börjar väcka lite väl mycket känslor hos mig nu, så jag väljer att stoppa här. Ni är förstås välkomna att svara på mitt inlägg ändå om så önskas men jag bör nog sluta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Man är ju ryggmärgsreflexmässigt emot olika former av hemliga tvångsmedel, och det är mycket känsloargument i tråden i båda riktningarna.

Men innan man avfärdar avlyssning rakt av måste man ställa sig frågor som "vem?", "varför?" och "hur?". I detta fallet staten, för att skydda mig från allvarliga brott, genom avlyssning under demokratisk insyn. Jag har varit reflexmässigt emot övervakning men har fått omvärdera mina ståndpunkter, allt är inte svart och vitt.

Jag riskerar hellre en trojan i datorn, än riskerar att utsättas för ett allvarligt brott eller att mina framtida barn lätt får tag på narkotika. Den som avfärdar alla former av avlyssning har att svara inför de brottsoffer som blir konsekvensen.

Har inte heller något emot att t.ex Google samlar in data om min internetanvändning, så länge den bearbetas av algoritmer och robotar, skyddas väl och tas bort efter en viss tid. Är det däremot till för att exempelvis sälja till en framtida arbetsgivare eller lista mitt telefonnummer på en site med reklam anser jag att det är ett brott mot min integritet där nyttan inte överväger skadan.

Vissa menar att övervakning och trojaner är ett rättsstatligt sammanbrott. Det är tvärt om. Rättsstatens förfall sker när vi inte kan lagföra och förhindra brott. När det allmänna inte längre förmår skydda sina medborgare. Då faller rättsstaten samman, och det är precis vad som håller på att hända idag.

De kriminella mailar inte varandra och skriver "här ligger knarket" eller "det här är nyckeln till arkivet med barnpornografin". De är kanske de som är mest drivna att kryptera och anonymisera sin verksamhet, de tvättar pengar anonymt och bygger upp en hel infrastruktur för att mota polisen. Sliten fras är att den kriminelle alltid ligger steget före.

Om du idag blir misshandlad eller till och med dödad mitt i stan står polisen ofta hjälplös. Se exempelvis hur gängen skjuter på varandra mitt i stan här i Göteborg. Inga kameror får riktas ut mot gatan, mobilens position får inte registreras, och när de sedan skryter om det på internet får eller kan trafiken inte snappas upp.

En av anledningarna till att polisen inte lyckas lösa vardagsbrott som stölder, misshandel och annat beror på resursbrist. Du kan inte ha poliser som letar efter de som slog ner dig, när det finns allvarligare brott att prioritera. Avlyssning och övervakning gör polisen effektivare, och så att skattemedel kan användas på bästa sätt.

Hemliga tvångsåtgärder är ingen lek, det är inget man ideologiskt kan avfärda. Det är på riktigt, att begränsa dem får konsekvenser. Vissa har avfärdat verkliga offer som "behjärtansvärda ändamål för att vinna poänger i debatten". Ja, det är behjärtansvärt, och polisen får läsa hur många av mina mail de vill om det stoppar en enda pedofil från att begå fler övergrepp. Det är inte populism, det är pragmatism.

Avlyssning/övervakning är information och som all annan är den av godo när den används rätt, och av ondo när den används fel. Jämför t.ex med forskning.

Men för att avlyssning/övervakning ska vara av godo måste det finnas tydliga regler. Staten får inte avlyssna utan demokratiskt inflytande, och det måste ske i samspel med domstolar och övriga rättsväsendet. Dessutom måste proportionalitetsprincipen gälla.

Jämför med hur vi under ovanstående principer till och med sätter folk i fångenskap (fängelse). Reglerna är tydliga, det demokratiska systemet sätter ramverket och har insyn, proportionalitetsprincipen gäller, och inlåsningen sker i samspel med domstolar och övriga rättsväsendet. Samhället skyddas, brott avskräcks (till viss del), och den dömde individen kan idealiskt få vård/rehab tillbaka till samhället. Till och med att beröva någon friheten kan vara legitimt om det sker under rätt förutsättningar, och samma sak gäller för övervakning/avlyssning.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Det du skriver stämmer ju inte alls över ens med varken artikeln eller förslaget. De vill varken spana på alla eller bryta mot lagen.

De använder inte denna metod idag för att de inte får göra det. De vill få till ett tillstånd för att spana på misstänkta brottslingar så att de lagligt får göra detta.

''Misstänkta brottslingar''
Du menar typ dom 80% av sveriges ungdomar som är ''misstänkta'' nerladdare och fildelare? Riight. Dom kommer ''Bara'' gå efter ''grova'' brottslingar.. Nej nej, inte dom unga som man ''misstänker'' fildela på nätet där företag kan kräva mer pengar och fängelse än våldtäkt, pedofidil, grov skattefusk med mera.
Så viss, tro du det. Dom kommer ''aldrig'' att använda det mot oss.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hemlighet:

''Misstänkta brottslingar''
Du menar typ dom 80% av sveriges ungdomar som är ''misstänkta'' nerladdare och fildelare? Riight. Dom kommer ''Bara'' gå efter ''grova'' brottslingar.. Nej nej, inte dom unga som man ''misstänker'' fildela på nätet där företag kan kräva mer pengar och fängelse än våldtäkt, pedofidil, grov skattefusk med mera.
Så viss, tro du det. Dom kommer ''aldrig'' att använda det mot oss.

Men... Säpo pysslar ju inte alls med vanlig småbrottslighet. Så, nej. Säpo kommer inte att använda det mot alla möjliga småbrott.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst. Men då har de ju gjort som de ville utan lagstöd och insyn. Det är ju inge vidare.
När de nu lägger fram ett förslag så att de ska kunna göra detta enligt konstens alla regler så kan det väl inte vara en nackdel? Sen är det inte säker att de kommer sköta sig men det är väl en lite annan fråga. Förslaget att det ska finnas en författning med krav och riktlinjer hur detta ska gå till ser jag inte som något direkt dåligt.

Jag antar att polisen i sverige inte har rätt att plantera trojaner i dagsläget på något sätt. Avlyssning får de göra, och de får sätta upp mikrofoner med mera men jag antar att de faktiskt inte får plantera trojaner när de spanar på misstänkta brottslingar i dagsläget. Annars hade det här lagförslaget inte kommit upp.

Tvärtom. Att man nu återigen kommer med ett förslag att göra denna verksamhet »lagligt« tyder snarare på att det är praxis att installera trojaner hos folk man vill avlyssna. Då, precis som vid FRA debatt för några år sedan, dyker det alltid upp folk som försvarar en ny regel som gör att det som tidigare var brottsligt plötsligt blir »lagligt«, eftersom enligt deras synsätt är det bättre att det finns »en författning med krav och riktlinjer hur detta ska gå till« än att olagligheten ska fortgå oreglerat - alternativet att man istället skulle sätta stopp för olagligheter från myndighetens sida tycks inte föresväva dem ! Som Säkerhets- och Integritetsskyddsnämndens ordförande Sigurd Heuman avslutade debatten på Rosenbad med genom ett citat av Datainspektionens före detta generaldirektör Jan Freese:

»De enda uppgifter som myndigheterna inte missbrukar är de uppgifter som myndigheterna inte har tillgång till.«

Henri

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhenriday:

Tvärtom. Att man nu återigen kommer med ett förslag att göra denna verksamhet »lagligt« tyder snarare på att det är praxis att installera trojaner hos folk man vill avlyssna.

Har samma fråga varit på tal från säpo innan alltså? Känner jag inte till men upplys mig gärna. Minnet är ju inte perfekt heller så jag kan ha glömt av det hela.

Men det där att det skulle vara praxis att installera trojaner redan... det låter i mina öron mer som magkänsla och ryggmärgsreflex än något annat. Har du något att backa upp påståendet att säpo brukar använda metoder på bred front innan de fått lov att göra detta?

Skrivet av mhenriday:

Då, precis som vid FRA debatt för några år sedan, dyker det alltid upp folk som försvarar en ny regel som gör att det som tidigare var brottsligt plötsligt blir »lagligt«, eftersom enligt deras synsätt är det bättre att det finns »en författning med krav och riktlinjer hur detta ska gå till« än att olagligheten ska fortgå oreglerat - alternativet att man istället skulle sätta stopp för olagligheter från myndighetens sida tycks inte föresväva dem !

FRA har jag däremot inte mycket till övers för. Eller jo, FRA har väl ett existensberättigande i grunden som organisation men inte deras massövervakning i det fasta nätet. Jag kan se en taktisk fördel av FRA men massövervakning av oskyldiga är inte bra i grunden.

Skrivet av mhenriday:

Som Säkerhets- och Integritetsskyddsnämndens ordförande Sigurd Heuman avslutade debatten på Rosenbad med genom ett citat av Datainspektionens före detta generaldirektör Jan Freese:

»De enda uppgifter som myndigheterna inte missbrukar är de uppgifter som myndigheterna inte har tillgång till.«

Henri

Ja, det stämmer ju. Meeen...
Det samma kan väl sägas om myndigheternas tjänstevapen och fordon? Allt de använder kan ju missbrukas.
Tycker uttrycket passar bättre in i massövervakningssammanhang.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Helt rätt. Riktad övervakning av specifika mål efter beslut av domstol har jag inget emot. Jag tycker inte att det konceptuellt skiljer sig från gammal hederlig buggning.

Däremot tycker jag att just det här förslaget är väldigt dåligt eftersom:

1. Det är omöjligt att genomföra om man inte bygger in pålitliga, unikt adresserbara bakvägar i datorer. Alternativet är att göra det lagligt för SÄPOs hackare att aktivt göra inbrott i datorer, vilket kanske kan funka men jag anar att det inte blir tillräckligt pålitligt.
2. Om man inför bakvägar måste man ha dem i alla datorer, långt innan brotssmisstanke finns. Börjar likna massövervakning (jämför med att alla hem skulle vara buggade, men man lovar att inte ha avlyssningen igång...) och öppnar för...
3. Ändamålsglidning. Och risken blir betydligt större än för gammal hederlig buggning om det går att åstadkomma med några knapptryck.
4. Lycka till med att få in sagda bakvägar i Linux och liknande. Med andra ord kan man lätt bli immun om man så önskar => verkningslöst verktyg.

Med det sagt anser jag att nyttan inte uppväger risker och kostnader, varför just den här idén är dålig.

Permalänk

De använder liknande redan! de kan se den misstänktes skypemedelande, email och filer, de ser ALLT! och jag tror inte att de bara gör det mot brottslingar. Sverige börjar bli som grisfarmen "Alla är lika värda, förutom somliga som är mer värda än andra.".

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Men... Säpo pysslar ju inte alls med vanlig småbrottslighet. Så, nej. Säpo kommer inte att använda det mot alla möjliga småbrott.

Korrekt. MEN!
Dom kommer inte använda det.
Resten av systemet då? Copyright kåta nissar som kör mafia style mot folket?
USA advokater?
överkänsliga poliser?
Hemliga Stalkers?
Hackers?

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hemlighet:

Korrekt. MEN!
Dom kommer inte använda det.
Resten av systemet då? Copyright kåta nissar som kör mafia style mot folket?
USA advokater?
överkänsliga poliser?
Hemliga Stalkers?
Hackers?

Ja visst skulle det vara hemskt om alla de grupperna använde trojaner i mängder. Ve och fasa. Men vad har det med säpos tillstånd att göra?
Menar du att de grupperna också kommer få juridiskt tillstånd att använda trojaner om säpo får det?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst skulle det vara hemskt om alla de grupperna använde trojaner i mängder. Ve och fasa. Men vad har det med säpos tillstånd att göra?
Menar du att de grupperna också kommer få juridiskt tillstånd att använda trojaner om säpo får det?

vore inte första gången det händer. eller kan du förklara varför PRIVATA företag är dom som håller koll på copyright osv?
Eller thx poliserna som hade hand om TPBs anmälan som senare fick jobb på filmföretagen?
Världen är rutten.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld