Permalänk
Medlem

144 hz frågor.

Tjenare.

Jag har en GTX 970, i5 4690K och även 16GB RAM.
Jag köpte nyligen en 144hz skärm och undrar varför jag inte klarar av 144 fps med denna setup. Är den för svag eller kan det vara en optimeringsfråga? Jag har testat benchmarka med heaven och fick ut 1617 score, så jag tror inte det är ett hårdvarufel. Så kan det helt enkelt vara en OC på g?

Visa signatur

Om du inte citerar mig, så kommer jag aldrig hitta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Vilket spel är det frågan om? Du bör inte ha några problem att få den FPSen med rätt inställningar. Det kanske är drivrutinerna som inte fungerar som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Vilket spel är det frågan om? Du bör inte ha några problem att få den FPSen med rätt inställningar. Det kanske är drivrutinerna som inte fungerar som de ska.

Antagligen CS om man kikar på forumdelen

Det låter absolut som att det är något knas på mjukvarusidan. Vad får du för FPS? Är den stadig eller fluktuerar den?
V-sync på?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
99:e percentilen

Din dator ska klara av att vräka ur sig mycket mer än 144 bildrutor per sekund.

Har du kopplat skärmen till grafikkortet och inte till moderkortet?

Kan du ha temperaturproblem?

Är prestandan dålig i alla spel?

Ominstallation av Windows och alla relevanta drivrutiner kan alltid vara ett bra nästa steg när man gått igenom de vanliga, enkla felkällorna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Counter Strike: Global Offensive. Jag har ominstallerat GPU drivrutinerna 2 gånger redan, borde inte vara felet.

Skrivet av Mansonite:

Antagligen CS om man kikar på forumdelen

Det låter absolut som att det är något knas på mjukvarusidan. Vad får du för FPS? Är den stadig eller fluktuerar den?
V-sync på?

Testat både med V-sync av och på. Samma fel kvarstår, fps:en börjar på 20 fps när rundan startar och i slutet av rundan när alla är döda så är den runt 60-100, jättekonstigt.

Skrivet av Alling:

Din dator ska klara av att vräka ur sig mycket mer än 144 bildrutor per sekund.

Har du kopplat skärmen till grafikkortet och inte till moderkortet?

Kan du ha temperaturproblem?

Är prestandan dålig i alla spel?

Ominstallation av Windows och alla relevanta drivrutiner kan alltid vara ett bra nästa steg när man gått igenom de vanliga, enkla felkällorna.

30 grader i idle, runt 60 i Heaven benchmark på ultra, går inte högre.

Jag har precis installerat om Windows också, då mina drivrutiner craschade. En grej jag ser när jag kollar på "display adapters" är att "Intel graphics" är där, detta kanske kan krocka med GPU:n?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliasyy:

Counter Strike: Global Offensive. Jag har ominstallerat GPU drivrutinerna 2 gånger redan, borde inte vara felet.

Testat både med V-sync av och på. Samma fel kvarstår, fps:en börjar på 20 fps när rundan startar och i slutet av rundan när alla är döda så är den runt 60-100, jättekonstigt.

30 grader i idle, runt 60 i Heaven benchmark på ultra, går inte högre.

Jag har precis installerat om Windows också, då mina drivrutiner craschade. En grej jag ser när jag kollar på "display adapters" är att "Intel graphics" är där, detta kanske kan krocka med GPU:n?

Se till så att skärmsladden sitter i grafikkortet

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk

Kolla min signatur

Testa att koppla skärmen till grafikkort istället för moderkort.

Dold text
Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Se till så att skärmsladden sitter i grafikkortet

Det gör den. Men grejen är att jag körde dual monitors fram tills det började lagga, och 60hz skärmen satt i moderkortet, men det borde väl inte bli knas efter att jag dragit ur skärmen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliasyy:

Det gör den. Men grejen är att jag körde dual monitors fram tills det började lagga, och 60hz skärmen satt i moderkortet, men det borde väl inte bli knas efter att jag dragit ur skärmen?

Det är inte alls omöjligt. Installera bort ALLA drivrutiner som har med grafik att göra, och installera bara nvidias efter det.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Det är inte alls omöjligt. Installera bort ALLA drivrutiner som har med grafik att göra, och installera bara nvidias efter det.

Kan jag använda DDU för att ta bort allting?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliasyy:

Kan jag använda DDU för att ta bort allting?

I nvidias kontrollpanel kan du lägga till CS:GO som "profil". Se till att den "tvingar" din GPU och sätt den till "single display performance". Om du nyligen bytt grafikkort kan det vara så att du får ändra till PCI-E via bios och att den går på den integrerade grafiken just nu, låter mer som rimlig fps med intel hd graphics.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliasyy:

du kan ju bara disable typ moderkorts grafiken i bios/uefi så kommer ju den forcea grafiken från 970,
men jag har skum läst att det är generellt väldigt dåligt med fps med just 900 serien på cs go

men det beror ju klart också vad du kör för inställningar, men borde kunna maxxa annars endå

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

har du multicore rendering på i settings i csgo?
du bör även lägga till "-freq 144" i launch options

Permalänk
Medlem

Har tagit bort alla registry keys och uninstallat alla graphic drivers nu. Installerar en clean install från Geforce experience atm. Vore konstigt om det inte fungerar, då vet jag inte vad det kan vara. Jag disablade även det integrerade grafikkortet genom UEFI, men det fungerade inte, så jag körde en full swipe på drivrutiner och installerar nytt nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, kommer upp i 40 fps med low på allt, får anta att min setup är för kass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliasyy:

Tack för all hjälp, kommer upp i 40 fps med low på allt, får anta att min setup är för kass.

Något är riktigt galet. Hårdvaran du skrev skall klara mycket mer.
Har du duallink DVI kabel föresten?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Något är riktigt galet. Hårdvaran du skrev skall klara mycket mer.
Har du duallink DVI kabel föresten?

Japp, den följde med skärmen. Har även bytt uttag från DVI-D till DVI-I osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Testade båda precis, samma fps...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört en scan på hårddisken?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

vilken windows kör du

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kört en scan på hårddisken?

Yep, kör en till för jag är desperat Borde inte vara någonting eftersom jag installerade om Windows för två dagar sen.

Skrivet av Marre09:

vilken windows kör du

Windows 8.1

Det som är grejen är att allting fungerade innan jag skaffade dual monitors, men när jag kopplade in den nya Asus VG248QE så började det lagga. Jag har testat köra 60hz skärmen separat också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket mysterium detta är... Du borde som sagt få högre fps. Ligger runt 150 fps med ett gtx 670

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

du har kollat att du inte låst skärmen i Windows inställningarna till 40hz eller så?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Vilket mysterium detta är... Du borde som sagt få högre fps. Ligger runt 150 fps med ett gtx 670

Jadu... :-/

Skrivet av JonatanR:

du har kollat att du inte låst skärmen i Windows inställningarna till 40hz eller så?

Japp, skärmen är satt till 144 hertz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ermm, skärmen kan inte ha överbelastat min PSU så inte GPU:n kan göra sitt yttersta väl?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

körs grafikkortet i x16? kolla i gpuz

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

körs grafikkortet i x16? kolla i gpuz

"PCI-E x16 @ x16" står det om det är det du menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får du 144hz i windows? så du inte använt fel DVI kabel eller med HDMI för då får du inte ut den hertzen.
Du måste använda en DVI duallink kabel.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Får du 144hz i windows? så du inte använt fel DVI kabel eller med HDMI för då får du inte ut den hertzen.
Du måste använda en DVI duallink kabel.

Jag får ut 144 hertz i
Screen resolution > advanced settings > monitor, ja.

Visa signatur