Fast2play.se ok eller låta bli?

Permalänk

Fast2play.se ok eller låta bli?

Hej,

Nu har jag valt 2 spel som jag vill ha men är lite fundersam om det är ok att köpa spel hos fast2play.
Är det risk att steam stänger mitt konto, är det något olagligt det här?
Det står regionlåsning: Worldwide på spelen som jag vill köpa. Ska det inte stå Europe?

Hade varit lite tacksam för lite info.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag valt 2 spel som jag vill ha men är lite fundersam om det är ok att köpa spel hos fast2play.
Är det risk att steam stänger mitt konto, är det något olagligt det här?
Det står regionlåsning: Worldwide på spelen som jag vill köpa. Ska det inte stå Europe?

Hade varit lite tacksam för lite info.

Tror jag läste att nån stans att fast2play eller nån annan hemsida säljer crackade/snodda koder eller var det så att de helt enkelt inte funkar

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag valt 2 spel som jag vill ha men är lite fundersam om det är ok att köpa spel hos fast2play.
Är det risk att steam stänger mitt konto, är det något olagligt det här?
Det står regionlåsning: Worldwide på spelen som jag vill köpa. Ska det inte stå Europe?

Hade varit lite tacksam för lite info.

Skrivet av ShatteredXs:

Tror jag läste att nån stans att fast2play eller nån annan hemsida säljer crackade/snodda koder eller var det så att de helt enkelt inte funkar

Har köpt Battlefield 4 + premium samt Diablo 3 från Fast2play utan problem. Diablo 3 kom inom några minuter till inkorgen, bf4 vid lanseringen tyckte vi tog tid, men till slut kom den (fick samma dag som spelet släpptes, men läste att flera fick under kommande dag)

Kört med Paypal för att betala.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Steam kommer inte stänga ditt konto men Fast2play och liknande hemsidor bedriver en grå marknad där dem oftast köper spelen i andra regioner där spelen kostar enormt mindre än här och säljer dem igen.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag valt 2 spel som jag vill ha men är lite fundersam om det är ok att köpa spel hos fast2play.
Är det risk att steam stänger mitt konto, är det något olagligt det här?
Det står regionlåsning: Worldwide på spelen som jag vill köpa. Ska det inte stå Europe?

Hade varit lite tacksam för lite info.

Det är inte en legitim återförsäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt mina spel därifrån, tycker dom har bra support och service. Kommer att fortsätta handla därifrån. Använder paypal.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Har köpt en del spel där. Tar ibland nån timme innan nyckeln kommer via mail. I något fall så har nyckeln bestått av ett foto på en fysisk lapp med nyckeln dock.

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag valt 2 spel som jag vill ha men är lite fundersam om det är ok att köpa spel hos fast2play.
Är det risk att steam stänger mitt konto, är det något olagligt det här?
Det står regionlåsning: Worldwide på spelen som jag vill köpa. Ska det inte stå Europe?

Hade varit lite tacksam för lite info.

Har också handlat via dem utan problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Steam kommer inte stänga ditt konto men Fast2play och liknande hemsidor bedriver en grå marknad där dem oftast köper spelen i andra regioner där spelen kostar enormt mindre än här och säljer dem igen.

Skitbra, vi lever i en global värld varför skall vissa kunna köpa saker billigare än andra? I just den digitala världen om ngt är det enkelt att skapa en global handelsplats utan handelshinder, frakt etc som är att föredra enligt alla handelsteorier, samtidigt försöker säljarna skapa handelshinder i form av regioner etc för att skapa pris diskriminering och maximera sina vinster på bekostnad av konsumenterna.
Klockrent skolexempel från mikroekonomi om prisdiskriminering och monopolistiska vinster.

Annat exempel på regionsproblem. Pluggade i Kanada för några år sen och snackade mycket med en Ukrainare där. Han sa att när han skulle köpa BF3 i Ukraina så pga origins regionspolicy kunde han bara köpa den Ryska versionen fast han bodde i Ukraina och Ukraina har sitt eget språk fast de ofta kan Ryska med. Samt sa han att det ryska pratet i spelet var fruktansvärt dåligt så han ville inte ha den ryska versionen. Så han fick koppla upp sig via VPN och få en Europeisk lr Amerikansk ip för att kunna köpa spelet på engelska som han ville ha.
Och då undrar man varför låter man inte alla köpa alla versioner? Jo den ryske versionen var ju såklart billigare pga lägre inkomst och efterfrågan i ryssland och hade den varit tillgänglig för västerlänningar hade kanske en del rysktalande västerlänningar köpt den istället för den dyrare engelska versionen och då hade ej EA kunnat vinstmaximera som de gör nu genom att separera marknaderna och optimera priset på varje marknad för sig.
Samt hade nog många höjt på ögonbrynen om de kunde köpa en billigare rysk version och en dyrare engelsk version.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Har varit kund hos kinguin.net kedjan i flera år! Dvs. inkl Fast2play.se och G2play.net vilket verkar vara legit för jag har varken blivit bannad från Origin, Steam, Uplay under alla dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Steam kommer inte stänga ditt konto men Fast2play och liknande hemsidor bedriver en grå marknad där dem oftast köper spelen i andra regioner där spelen kostar enormt mindre än här och säljer dem igen.

Exakt, dock riskerar man att spelet försvinner från biblioteket om det visar sig att nycklarna är stulna. Lycka till att få tillbaka pengarna i så fall.

http://www.joystiq.com/2014/06/30/over-7-000-stolen-sniper-el...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Exakt, dock riskerar man att spelet försvinner från biblioteket om det visar sig att nycklarna är stulna. Lycka till att få tillbaka pengarna i så fall.

http://www.joystiq.com/2014/06/30/over-7-000-stolen-sniper-el...

Vart stjäl de nycklarna? Vem har nycklarna är det tillverkaren av spelet eller steam? Vem skapar dem och hur når de ut till olika distributörer?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Skitbra, vi lever i en global värld varför skall vissa kunna köpa saker billigare än andra? I just den digitala världen om ngt är det enkelt att skapa en global handelsplats utan handelshinder, frakt etc som är att föredra enligt alla handelsteorier, samtidigt försöker säljarna skapa handelshinder i form av regioner etc för att skapa pris diskriminering och maximera sina vinster på bekostnad av konsumenterna.
Klockrent skolexempel från mikroekonomi om prisdiskriminering och monopolistiska vinster.

Prisdiskriminering är till för att ge personer i fattigare länder en chans att köpa spelen ta tex Indien där kostar spelen ca 1/5 av en månadslön medans här i Sverige kostar det bara 1/20 av genomsnitts lönen och sedan när personer som tjänar helt ok men är snikna om 200kr och köper via VPN eller från gråmarknad för det är billigare tvingas företag att göra så spelen kostar lika mycket över allt bara för personer i rika länder som har det bra ställt vill spara någon hundralapp.

Du straffar bara dem som vill spela i fattigare länder bara för att företagen vill ge invånarna i landet en chans att köpa spelen.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Skitbra, vi lever i en global värld varför skall vissa kunna köpa saker billigare än andra? I just den digitala världen om ngt är det enkelt att skapa en global handelsplats utan handelshinder, frakt etc som är att föredra enligt alla handelsteorier, samtidigt försöker säljarna skapa handelshinder i form av regioner etc för att skapa pris diskriminering och maximera sina vinster på bekostnad av konsumenterna.
Klockrent skolexempel från mikroekonomi om prisdiskriminering och monopolistiska vinster.

Vill du gnälla över diskriminering så kan du ju tänka på att löneläget inte är detsamma i alla länder. Jag tycker personligen det är rätt ok att de som tjänar betydligt mindre än vi betalar mindre också. För spelproducenternas del handlar det om att det är bättre att tjäna lite än inget då piratkopieringen hade varit mer omfattande om folk inte hade råd att köpa spel alls.

Skrivet av stimpen:

Vart stjäl de nycklarna? Vem har nycklarna är det tillverkaren av spelet eller steam? Vem skapar dem och hur når de ut till olika distributörer?

Det får du ta reda på själv.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vart stjäl de nycklarna? Vem har nycklarna är det tillverkaren av spelet eller steam? Vem skapar dem och hur når de ut till olika distributörer?

Dem köper stulna nycklar i bulk tagna från fysiska kopior som blivit stulna i verkligheten.

Dem kanske inte köper stulna nycklar medvetet men man undrar fan hur dem tänker när någon person mailar dem och undrar om dem vill köpa några tusen CD-keys till nytt spel för strunt summor.

Skrivet av MaxWarp:

Vill du gnälla över diskriminering så kan du ju tänka på att löneläget inte är detsamma i alla länder. Jag tycker personligen det är rätt ok att de som tjänar betydligt mindre än vi betalar mindre också. För spelproducenternas del handlar det om att det är bättre att tjäna lite än inget då piratkopieringen hade varit mer omfattande om folk inte hade råd att köpa spel alls.

Helt rätt.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av MaxWarp:

Exakt, dock riskerar man att spelet försvinner från biblioteket om det visar sig att nycklarna är stulna. Lycka till att få tillbaka pengarna i så fall.

http://www.joystiq.com/2014/06/30/over-7-000-stolen-sniper-el...

Men hur ska man veta vilken affär som e OK lr ej ?

Ta Kinguin t.ex. De SER OK ut för deras sida e välgjord men de har olika priser på samma spel vilket jag inte fattar. En affär har ju ETT pris på ett spel men Kinguin har 3 olika....

Skrivet av Pinkn00b:

Prisdiskriminering är till för att ge personer i fattigare länder en chans att köpa spelen ta tex Indien där kostar spelen ca 1/5 av en månadslön medans här i Sverige kostar det bara 1/20 av genomsnitts lönen och sedan när personer som tjänar helt ok men är snikna om 200kr och köper via VPN eller från gråmarknad för det är billigare tvingas företag att göra så spelen kostar lika mycket över allt bara för personer i rika länder som har det bra ställt vill spara någon hundralapp.

Du straffar bara dem som vill spela i fattigare länder bara för att företagen vill ge invånarna i landet en chans att köpa spelen.

Håller fullständigt med dig.

Det behövs regionlåsningar för att hindra folk att köpa cd-nycklar från andra regioner. Tycker man inte det så misstänker jag starkt att han e en jäkla gam.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Ta Kinguin t.ex. De SER OK ut för deras sida e välgjord men de har olika priser på samma spel vilket jag inte fattar. En affär har ju ETT pris på ett spel men Kinguin har 3 olika....

Kinguin säljer inga spelkoder själva, vad du ser är butiker som erbjuder sina koder via Kinguin, så får du själv välja vilken du vill köpa av.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Men hur ska man veta vilken affär som e OK lr ej ?

Ta Kinguin t.ex. De SER OK ut för deras sida e välgjord men de har olika priser på samma spel vilket jag inte fattar. En affär har ju ETT pris på ett spel men Kinguin har 3 olika....

Klart dom satsar på att ha snygga hemsidor. Det är ju inte meningen att det ska synas att de är halvskumma.

Fråga på forum brukar vara en bra idé. Ett par legitima butiker som jag känner till är www.greenmangaming.com och http://www.desura.com.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv

Dags att skapa en sticky om detta ämnet snart? Sökfunktionen verkar trasig....

Säljs något för 50sek istället för standardpris på runt 400sek kan man gissa själv vad som har hänt.

Googla:
"legit steam resellers"
http://steamcommunity.com/app/238090/discussions/0/5407449365...

Is fast2play legit?
Googla
https://se.trustpilot.com/review/fast2play.com

"Gamers" får sina spel borttagna eller konton låsta, det kallas gråmarknad av en anledning.
Låter precis som g2play, och räcker att googla på dessa namn för att se en massa skit, vilket man inte gör i samma utsträckning om man googlar på exempelvis greenmangaming eller gamersgate. Vad vill du stödja med dina pengar?

https://www.facebook.com/g2play/posts/588207201207820
"Obviously, as an alternative store, we have friendlier prices structure than official stores which are usually bound to publishers who dictate their consumer prices. These shops have to follow the publishers instructions otherwise they will not receive any deliveries from the publishers. Well we do not have to listen to any instructions and we can set our own prices."

..right...

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=1673-IDGK...

edit:
http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2014/03/28/retaile...
The games being sold by 7 Entertainment (which owns Fast2Play, Kinguin, G2Play, and other sister sites) have been heavily marked down compared to their regular Steam price. Games like Red Shirt and Thomas was Alone usually sell for $19.99 and $9.99 on Steam, but are being offered on Fast2Play at $1.35 and $3.78, respectively.

Indie developer Ed Key, one of two people who created Proteus, has confirmed Fast2Play is reselling Steam keys from Humble Bundles.

Dvs, sluta köp stulna keys och sluta stödj brottslighet, det är troligen bättre att pirata rakt av istället för att ge bort sina pengar, mindre risk hursomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vart stjäl de nycklarna? Vem har nycklarna är det tillverkaren av spelet eller steam? Vem skapar dem och hur når de ut till olika distributörer?

Kan ju peka på den här tråden. http://www.sweclockers.com/forum/76-actionspel-och-shooters/1...
Nu verkar det som att i just detta fall så var det primärt någon ingame valuta som var målet, men det är samma typ av bedragare.

Annars köps det upp(eller stjäls) boxar i U-länder, och dessa säljs vidare till I-länder via internet där priset egentligen är mycket högre.

De som köper olika varor från ful-siter betalar i princip lön till tjuvar.

Permalänk
Medlem

Köpt ca 10-13 spel där och inte haf problem med något av dem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vet att många köper från fast2play, men det är en grå marknad som någon sa. De är helt enkelt inte auktoriserade återförsäljare från Steam, vilket säger sig själv att vad de gör inte är ok.

Jag köper endast från GreenmanGaming eller direkt från Steam.
Betalar hellre lite mer för kvalitet och säkerhet, och får mina spel / licensnycklar direkt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Köpt cirka 50 spel där, aldrig varit några problem

Permalänk
Medlem

Jo, jättar som EA är ju kända för att sätta kunderna i första rummet. Nu sänker dom tom priserna i fattiga regioner för att dom tänker på den fattige konsumenten.

Har man gått på detta, förtjänar man att få betala överpriser för halvfärdiga spel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Brukar kolla upp det billigaste på cdwatchkey.com och köpa där. Dock måste man ha en rysk vpn nu för att köpa ryska versioner och det känns som att man ber om att bli bannad från steam så det har jag inte gjort än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Prisdiskriminering är till för att ge personer i fattigare länder en chans att köpa spelen ta tex Indien där kostar spelen ca 1/5 av en månadslön medans här i Sverige kostar det bara 1/20 av genomsnitts lönen och sedan när personer som tjänar helt ok men är snikna om 200kr och köper via VPN eller från gråmarknad för det är billigare tvingas företag att göra så spelen kostar lika mycket över allt bara för personer i rika länder som har det bra ställt vill spara någon hundralapp.

Du straffar bara dem som vill spela i fattigare länder bara för att företagen vill ge invånarna i landet en chans att köpa spelen.

Skrivet av MaxWarp:

Vill du gnälla över diskriminering så kan du ju tänka på att löneläget inte är detsamma i alla länder. Jag tycker personligen det är rätt ok att de som tjänar betydligt mindre än vi betalar mindre också. För spelproducenternas del handlar det om att det är bättre att tjäna lite än inget då piratkopieringen hade varit mer omfattande om folk inte hade råd att köpa spel alls.

Det får du ta reda på själv.

Haha hmm märks att ni inte har så mycket kunskaper när det kommer till prisdiskrmininering och vinstmaximering :). Och inte heller när det kommer till internationell handel eller långsiktig ekonomisk tillväxt.
Företagen delar absolut inte upp marknaden för att vara snälla, de gör detta för att maximera sina vinster och det är ekonomiskt ineffektivt och skadligt för konsumenterna i det långa loppet. Företagens våta dröm är att kunna separera kunderna ända ner till individnivå och sätta individuella priser för varje person.

Därför det är helt förbjudet att göra så inom EU t.ex. trots vi i Sverige tjänar betydligt mer än Bulgarer så köper vi ändå spel till samma priser för prisdiskriminering på det sättet är förbjudet. Sen finns där andra mindre effektiva sätt att göra det på men det beror på monopolistisk konkurrens och diversifierade produkter och det går inte att göra mycket åt.
Så sådant får företagen inte hålla på med i EU men utanför så är det WTO regler och de styr inte sådant (än, hoppas de gör det snart för alla på jordens välbefinnande).

Men företagen försöker dela upp marknaderna så fort de får för att vinstmaximera. De skapar på så sätt monopolvinster vilket de inte kan göra på samma sätt om där inte finns regioner. Så det enda vi gör är att minska konkurrensen och göda företagen så länge regionsuppdelning existerar.

Gissar med de nya frihandelsavtalet mellan USA o EU så kommer all regionsuppdelning mellan EU och USA försvinna. För skall man skapa ett ekonomiskt effektivt klimat som faktiskt alla tjänar på i långa loppet fastän det ser sämre ut för vissa i det korta loppet så får bla marknafsuppdelning inte existera.

Lite märkligt med att de i USA som har en av de högsta BNP/capita i världen ofta kan köpa spel billigare än oss? Hmm vad beror det på? Det kan ni klura lite på (kul o se vad nötterna kan hitta på för orsaker (ja jag kan också vara lite syrlig och spydig ) )

*EDIT* VARNING! förbered er på en wall of text men orkar ni läsa igenom det tror jag ni finner det mycket intressant och lärorikt.

Ok jag e lite schysst då det nog snurrar i era hjärnor vid det här laget. Orsaken till att det är ekonomiskt ineffektivt är att man manipulerar med priser. Detta skapar substitutionseffekter och förändrar folks beteende vilket skapar "dead weight loss" i ekonomin som då blir mindre än vad den potentiellt kunde vara. Det innebär bla att folk får lägre inkomst än vad de potentiellt skulle kunna ha.
Det rätta sättet om man nu vill vara snäll mot indiern är att omfördela inkomster så att han får pengar från oss och sen kan han själv välja om han skall spendera det på ett icke subventionerat relativt dyrt datorspel jämfört med vad annat kostar i Inden eller om han väljer att spendera pengarna på ngt annat relativt billigare. Detta skapar en inkomsteffekt och inte ngn substitutionseffekt som är skadligt för ekonomin.

Nu tänker ni "oh den där stimpen han e dum i huvudet och iskall ekonom, riktigt grym och elak verkar han vara med" men om ni tänker lite längre än vad näsan räcker kanske ni skall fundera på vad som händer i Indien när de köper bla för billiga tv spel som är producerade utomlands. Tänk på aggregerad nivå (om ni kan tänka lite längre än datorspelsmarknaden) alla produkter på marknaden och om alla utländska företag använder sig av prisdiskriminering så utländska produkter är billigare i Indien så tänker ni "wow det är schysst, vad bra de kan köpa mer saker de tjänar ju mindre så såklart priserna skall vara lägre där". Vad ni inte tänker är att när indierna har tillgång till och köper för billiga utlandsproducerade varor vad köper de mindre av då?
Jo de köper mindre av de inhemska varorna som är så viktiga för att bygga upp ekonomin i fattigare länder och skapa ekonomisk välfärd och välmående i det långa loppet. Otroligt mycket viktigare att indiern kanske köper relativt billigare Indienproducerade varor och alla indier blir rikare med tiden än att han skall ha förmånen att köpa billiga datorspel.
Och skulle inte de Indienproducerade varorna vara tillräckligt billiga så köper han de utländska till deras rätta priser vilket sätter press på de indiska företagen att effektivisera sig (ngt Indien har mycket problem med då de har och har haft höga skyddstullar för att skydda den inhemska industrin mot utländsk konkurrens vilket har skapat en ineffektiv industrisektor vars ineffektivitet skapar dyra varor och många gånger inte har de inte en chans på världsmarknaden).

Klockrent exempel är EUs idiotiska jordbrukspolitik där jordbruket är subventionerat och har överproduktion pga av det. Överskottet säljs billigt till Afrika vars lokala bönder har svårare att bygga upp sitt eget jordbruk då folk kan köpa alltför billigt subventionerade jordbruksprodukter från EU. Många av dessa jordbruksvaror hade de kanske kunnat framställa effektivare i Afrika och EU borde importera därifrån vilket lett till bättre ekonomi där och lägre priser på varorna här.

Annat exempel, "oh de har det så svårt i fattiga länder, vi skänker kläder till dem". Vad händer då tror ni? De får kläder gratis, hur skall den lokala klädindustrin som oftast är det första som byggs upp i fattigare länder kunna få fotfäste och utvecklas och som i sin tur leder till annan industri och ekonomisk utveckling? Inte en suck har den och de är tyvärr pga av medmänsklighet dömda att befinna sig i ekonomiskt underläge eller finna sig i att ha betydligt lägre ekonomisk utveckling än vad de potentiellt kunde haft. Åter igen, då är det bättre de får pengar så kan de välja att köpa dyra utlandsproducerade kläder eller köpa billigare inhemska produkter och ekonomin utvecklas.

Annat skolboksexempel, i vissa afrikanska land har regeringen subventionerat t.ex. ris så den inhemska matproduktionen som fanns förr har inte utvecklats eller avvecklats för de kan inte konkurrera med det billiga subventionerade riset. Vad hände när världsmarknadspriset på ris steg och regeringen inte hade råd att subventionera det mer? Det utbröt kravaller för nu hade folk inte råd att köpa mat mer och där fanns inga alternativ för annan produktion hade avvecklats och det tar tid att bygga upp produktion igen för att möta efterfrågan. Så afrikanska länder som inte ätit ett risgryn historiskt sett står och faller med rispriset idag för de "snälla" inhemska regeringarna har subventionerat bort all form av inhemsk produktion.

Exempel i den rika världen, USA, alla skall ha råd med ett eget hus! Rika som fattiga, vi subventionerar lånen till de fattiga, ja resten av historien vet ni nog. Läxa: man skall aldrig aldrig någonsin pilla på marknadspriserna hur frestande och rättvist man än tycker det är för i slutändan blir det sämre för alla.

Exempel i Sverige. Varvsindustrin. Fick problem, koreanerna tillverkade båtarna billigare. Staten började subventionera varvsindustrin. Men grundläggande problemet fanns kvar, de var inte tillräckligt effektiva för att konkurrera på världsmarknaden och nu när de blev subventionerade så varför skära ner kostnaderna och effektivisera sig då? Subventionerna fortsatte tills det blev ohållbart och då i ett slag togs subventionerna bort och pang en hel industri stannade och alla blev arbetslösa. Utan subventioner hade industrin avvecklats lugnt och sansat och folk hade hittat arbete på andra håll där Sverige var mer effektiva på att producera och detta hade skett i hållbar takt. Men nu blev det pang så många på en gång så inte en chans att omlokalisera och orsakade höga kostnader och lidande i form av långtidsarbetslöshet etc.

Tyvärr måste så skapar snällhet en form av skevhet och försämrad ekonomisk utveckling i det långa loppet. Nu snackar jag normala omständigheter. Är det katastrofhjälp är det en helt annan sak när det lokala realkapitalet förstörts av jordbävning etc om ngt skall man hjälpa då så de kan bygga upp sitt realkapital igen till nivån innan katastrofen.

Sen tänker ni "jamen detta handlar ju bara om något datorspel" jo men är inte bara datorspel som handlas världen över och vilka produkter skall man få prisdiskriminera med och vilka inte? All diskriminering leder till effektivitetsförluster. Skulle man dela upp varorna i kategorier där jordbruksprodukter inte är ok att diskriminera med och data spel är vad tror ni händer då? Jo då flödar mutorna för att företagen skall få kategorisera sina produkter i kategorierna som får prisdiskrimineras och mutor och korruption är ett helt eget kapitel för sig när det kommer till ekonomisk effektivitet.

Ni kanske också tänker "men Indiern har ju inget val än att köpa utlandsproducerade spel för där produceras typ inga i Indien". Jo men hade spelen kostat sitt rätta högre pris i Indien så kanske där är en hel del Indier som ser "wow vad datorspel är dyrt i detta land jämfört med allt annat, detta kan man tjäna pengar på" och så startar de smått med datorspelsutveckling som utvecklas med tiden och spelutvecklingsindutrin utvecklas och all annan industri kring datospelsindutrin utvecklas och de kan tjäna bra med pengar och ekonomin utvecklas. Betydligt enklare att börja sälja sina nya enklare och billigare produkter på en inhemsk marknad om utlandsproducerade bättre varor är dyrare än att go global direkt. Men pga subventionerade priser så köper ju inte en kotte i Indien ett till att börja med enklare Indienproducerat datorspel när de kan köpa de bättre utlandsproducerade för samma pris pga av prisdiskriminering.
Det gör att den industrin aldrig byggs upp i Indien och de som utbildar sig till programmerare etc de flyttar till USA, Europa och jobbar där med att producera TV-spel istället och skapar inkomst i de länderna istället för att jobba i Indien och skapa en så viktig inkomst där.

Överkurs "ni tänker men varför ger vi inte mer pengar till andra länder om det skapar en inkomst effekt och inte en skadlig subventionseffekt?". För det första där är mycket korruption etc som måste tas om hand i de länderna först och det är ngt de själva måste utvecklas från och vi kan hjälpa till. Korruptionen skapar enskilda rika individer vilket är dåligt i just fattiga länder vilket jag skriver om lite senare.
Sen så i long run growth så beror ett lands tillväxttakt på ett antal variabler som utbildning, befolkningsökning etc och använder du modellerna på verklig data av de variablerna så stämmer de många gånger nästan spot on så är inget påhittat mumbo jumbo. Iaf ett land har beroende på dessa variabler en viss möjlig ekonomisk nivå sk "long run steady state". Om landet nu är fattigt men ligger på sitt "long run steady state" då kvittar det hur mycket pengar vi ger dem för landet kommer hela tiden sträva tillbaka till sitt steady state så blir lite att man kastar pärlor på svin.
Man kan tänka sig att de använder pengarna till att bygga upp sitt realkapital som medför ett högre steady state men oftast görs inte det utan när folk blir rikare än de skall vara så spenderas pengarna på utlandsproducerade varor vilket inte kommer det egna landets ekonomi till nytta. Då är det bättre de hålls på sin fattiga nivå då de spenderar sina pengar på billigt inhemskt så de får en ekonomiskt tillväxt i landet. Grymt men tyvärr sant.
Därför det är viktigt med jämställdhet speciellt i fattiga länder då man blir rikare tenderar man spendera proportionellt mer pengar på lyxvaror producerade utomlands. Bättre då att pengarna är mer jämt fördelade då det blir relativt mer spenderat på inhemsk produktion.

Så nej prisdiskriminering är inte alls schysst eller bra, en av få saker som är väldigt "svart och vit" när det kommer till att kategorisera det som en bra eller dålig företeelse. Inte mycket gråzon att snacka om i det fallet som där är när det gäller mycket annat.

Varför existerar då prisdiskriminering och subventioner då det är dåligt? Berörda företag gör allt för det skall existera (kunna prisdiskriminera och vinstmaximera och i det långa loppet vill de inte där skall byggas upp ngn konkurrerande industri i andra länder) och för många "snälla" människor i politiken som håller stenhårt på sin rättvisemoral och blir inröstade att ha makten av en ännu större skock nötter som inte har den blekaste aning om vad som faktiskt är rätt och inte rätt när det gäller rättvisa och ekononiska beslut som är bäst för alla i det långa loppet fast de kan verka oschyssta i det korta loppet. Exempel finns redan i denna tråden, de två jag citerar kom med sina moraliska påhopp på det jag skrev, och direkt likt irriterande små flugor man försöker vifta bort ploppade det upp inlägg som höll med dessa två personer som inte har en susning om vad de pratar om men det låter ju rätt och moraliskt så de håller vi med. Inte lika många som orkar ta sig igenom min wall of text och kanske få en lite djupare förståelse av hur saker och ting hänger ihop i ekonomin. Hade det varit val hade de två vunnit för de kom med korta enkla budskap som lät rätt men är helt fel och ingen hade orkat kolla upp hur det egentligen ligger till.

Nu tänker ni "va! Hur kan dumma stimpen typ underförstått säga att demokrati är dåligt?" skall ge er en tankenöt ang demokrati. I Sverige är Riksbanken nog den enskilt viktigaste institutionen för hur ekonomin styrs. Den bestämmer över penningpolitiken och sätter den viktiga styrräntan.
Ni är med så länge va? Ok vi har nyss haft val. Regeringen skall bytas ut det har folket bestämt. Så här följer några frågor ni kan klura på:
Byts ngn ut i riksbankens styrelse i detta högst demokratiska land i samband med valet då hela regeringen byts ut?
Väljs riksbankstyrelsens ledamöten ut av det svenska folket? Den enskilt viktigaste institutionen väljs ledamöterna ut till den styrelsen demokratiskt genom omröstning av folket?
Det är strängt förbjudet för någon folkvald politiker att på något sätt försöka påverka Riskbankens styrelseledamöter, hur kommer det sig att folkvalda personer inte får beblanda sig med de som styr Riksbanken?
Där är 6st ledamoten i riksbankens styrelse, vad händer om 3st röstar för en räntesänkning och 3st emot? Jo en enda person nämligen styrelsens ordförare avgör med hur han lagt sin röst vilken sida som skall vinna. Demokratiskt när det blir 50-50 och en persons röst är den som avgör vilken sida som skall vinna? Vad kallas det när en enda person bestämmer?

Det kan ni klura lite på. Sen kan ni antingen återgå till er gråa vardag och vandra runt i en fördummande dimma eller vakna upp "Wow, där ligger ngt i det stimpen säger, det jag innan trodde var rätt och fel kanske inte är så mer, jag ser världen med nya ögon, detta skall jag läsa mer om och kanske ifrågasätta saker mer som politiker och förståsigpåare säger som låter rätt i början men om man gräver lite djupare visar det sig det är helt fel".

Flugorna snurrar runt mitt huvud "stimpen stimpen vad är svaret på ekonomisk tillväxt och handel, vad skall de fattiga länderna göra?" jo det skall pappa berätta kortfattat. Sydkorea har gjort helt rätt.
1: De satsade på utbildning i de lägre nivåerna för v f skall du med en universitetsutbildning i ett fattigt land? Antingen flyttar du då till ett I land eller så skapas en situation där man måste "slösa" flera år i skolan för att få en universitetsexamen bara för att kunna ta ett enkelt jobb i hemlandet om det nu är en massa som tar universitetsexamen men jobben åt dem finns ej i landet än men de som tagit examen får jobben i första hand. Behovet av högre utbildning kommer naturligt med utvecklingen men börja för guds skull inte med att bygga universitet.
2: De avvecklade sina skyddstullar som de flesta länder haft sen WW2 stegvis och utsatte den inhemska industrin för konkurrens utifrån. Såklart tufft i det korta perspektivet då en hel del industrier nog fick stänga ner för de klarade ej utländsk konkurrens och folk blev arbetslösa. Men pga av detta tvingades överlevande industri effektivisera sig.
3: De "tvingade" invånarna att öka sin sparkvot och därigenom öka investeringar och ökning av realkapital. Den metoden gör det sämre för generationen som tvingas till det då de ej kan konsumera så mycket de vill men bättre för framtida generationer.

Så 1 är helt logiskt beslut och ingen tog skada och beslut 2 och 3 skadade befolkningen kortsiktigt men var det rätta att göra för utvecklingen på lång sikt.
Och idag är Sydkorea en av de största ekonomierna i världen och med i OECD etc och utvecklingen bara tuffar på och de fick en världshit med Gangnam style. Och detta var ett land som var ett riktigt fattigt u-land före 60-talet.

Capish?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag valt 2 spel som jag vill ha men är lite fundersam om det är ok att köpa spel hos fast2play.
Är det risk att steam stänger mitt konto, är det något olagligt det här?
Det står regionlåsning: Worldwide på spelen som jag vill köpa. Ska det inte stå Europe?
Hade varit lite tacksam för lite info.

Orkade inte läsa igenom hela tråden, folk älskar att leka laggrisar som tror de vet bättre än andra.

Det är inte på något sätt olagligt att köpa från fast2play, och de är en 100% legit sida.

Folk säger att de fått sina spel bannade eller tillbakadragna. Om det mot förmodan skulle hända så hjälper deras support utan problem till att få en ny nyckel plus kompensation.

Jag har minst 50-60 köp från liknande sidor både till mig själv och andra, har aldrig haft minsta problem med något spel.

Står det worldwide betyder det att spelet fungerar i hela världen. Kolla så att det inte står typ "RU-only" på spel du köper, då kan spelet till exempel vara på ryska och omöjligt att byta språk. Står det worldwide/europe är det green light.

Skrivet av andreas_dock:

Vet att många köper från fast2play, men det är en grå marknad som någon sa. De är helt enkelt inte auktoriserade återförsäljare från Steam, vilket säger sig själv att vad de gör inte är ok.

Jag köper endast från GreenmanGaming eller direkt från Steam.
Betalar hellre lite mer för kvalitet och säkerhet, och får mina spel / licensnycklar direkt.

Förklara gärna igen vad du betalar mer för, kvalité när det gäller en serial-key? haha

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Orkade inte läsa igenom hela tråden, folk älskar att leka laggrisar som tror de vet bättre än andra.

Det är inte på något sätt olagligt att köpa från fast2play, och de är en 100% legit sida.

Folk säger att de fått sina spel bannade eller tillbakadragna. Om det mot förmodan skulle hända så hjälper deras support utan problem till att få en ny nyckel plus kompensation.

Jag har minst 50-60 köp från liknande sidor både till mig själv och andra, har aldrig haft minsta problem med något spel.

Står det worldwide betyder det att spelet fungerar i hela världen. Kolla så att det inte står typ "RU-only" på spel du köper, då kan spelet till exempel vara på ryska och omöjligt att byta språk. Står det worldwide/europe är det green light.

TACK ÄNTLIGEN!

Jag har också köpt uppåt 40 spel ifrån Kinguin.net, jag har aldrig förlorat en key eller blivit bannad!
Däremot har jag fått keys som inte har funkat, har då fått en ny key igennom supporten.

Kinguin/G2play/fast2play är ett lagligt företag, dock är de inte legit återförsäljare för Steam/Origin/battle.net m.m

Steam har tagit keys tillbaka ifrån folk som har köpt via inte legit åteförsäljare, detta är dock en liten del av alla som verkligen köper samt aktiverar spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Orkade inte läsa igenom hela tråden, folk älskar att leka laggrisar som tror de vet bättre än andra.

Det är inte på något sätt olagligt att köpa från fast2play, och de är en 100% legit sida.

Folk säger att de fått sina spel bannade eller tillbakadragna. Om det mot förmodan skulle hända så hjälper deras support utan problem till att få en ny nyckel plus kompensation.

Jag har minst 50-60 köp från liknande sidor både till mig själv och andra, har aldrig haft minsta problem med något spel.

Står det worldwide betyder det att spelet fungerar i hela världen. Kolla så att det inte står typ "RU-only" på spel du köper, då kan spelet till exempel vara på ryska och omöjligt att byta språk. Står det worldwide/europe är det green light.

Förklara gärna igen vad du betalar mer för, kvalité när det gäller en serial-key? haha

100% legit? Haha jovisst. En kompis köpte därifrån och fick sitt call of duty borttaget ifrån steam, han fick alltså en produkt av fast2play som inte var så legit som du verkar tro. Han gjorde dock inte en olaglig handling i Sverige när han beställde nyckeln.

Jag själv köpte en win7 licens för länge sedan då när dom sålde dessa (g2play). Den var obrukbar efter ca: 1år och i kontakt med microsoft supporten så kom dom fram till att nyckeln var kopplad till msdnaa (inte insatt i msdnaa). Det är ju olagligt om detta skedde i Sverige. Dom grundlurade mig i tron att jag köpte en äkta licens nyckel (över 700 spänn kostade den). Svin är vad dom är, kommer aldrig köpa därifrån eller liknande sidor. 100% legit my ass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

100% legit? Haha jovisst. En kompis köpte därifrån och fick sitt call of duty borttaget ifrån steam, han fick alltså en produkt av fast2play som inte var så legit som du verkar tro. Han gjorde dock inte en olaglig handling i Sverige när han beställde nyckeln.

Jag själv köpte en win7 licens för länge sedan då när dom sålde dessa (g2play). Den var obrukbar efter ca: 1år och i kontakt med microsoft supporten så kom dom fram till att nyckeln var kopplad till msdnaa (inte insatt i msdnaa). Det är ju olagligt om detta skedde i Sverige. Och dom grundlurade mig i tron att jag köpte en äkta licens nyckel. Svin är vad dom är, kommer aldrig köpa därifrån eller liknande sidor. 100% legit my ass

Jag sa att sidan är legit. De är 100% ärliga och har klockren support. Att företagen inte gillar att man köper nycklar från deras försäljare utomlands och sedan använder dem i sverige kan jag köpa, men det är inte olagligt någonstans.

http://www.kinguin.se/buyer_protection

Hade din kompis kontaktat supporten som en vettig människa hade han/hon fått en ny fungerande nyckel samt kompensation för besväret.
Samma sak gäller din W7 nyckel.

De har bättre support än de flesta företagen. Varje gång jag behövt kontakta support har jag fått snacka med någon jätteskön lirare som vet va de höll på med.

Vill du spärra in dig i din foliehatt och köpa från steam är det helt ok med mig, men om någon frågar efter råd så se då till att ha koll på vad du snackar om när du svarar.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional