Intel släpper grafikdrivrutiner med stöd för HEVC/H.265 och VP9

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper grafikdrivrutiner med stöd för HEVC/H.265 och VP9

Komprimeringsteknikerna HEVC och VP9 är framtiden för 4K-material. Nu tillkommer stöd för avkodning av de båda i Intels senaste drivrutiner för Haswell samt purfärska Broadwell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon annan med 4770k som lyckades installera? Fick nå snack om not supported, trots att hd4600 står med i listan. Detta hade vart trevligt att få igång iom att min i7a inte klarar av att mjukvaruavkoda hevc när det kommer till 4k grejer (iaf inte i någon hyfsad bitrate).

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Någon annan med 4770k som lyckades installera? Fick nå snack om not supported, trots att hd4600 står med i listan. Detta hade vart trevligt att få igång iom att min i7a inte klarar av att mjukvaruavkoda hevc när det kommer till 4k grejer (iaf inte i någon hyfsad bitrate).

Jag sitter på en i5 4440 med hd4600 och det fungerade utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon annan med 4770k som lyckades installera? Fick nå snack om not supported, trots att hd4600 står med i listan. Detta hade vart trevligt att få igång iom att min i7a inte klarar av att mjukvaruavkoda hevc när det kommer till 4k grejer (iaf inte i någon hyfsad bitrate).

Du har inte ett diskret grafikkort då? Tror det bara funkar om man kör med den integrerade grafikkretsen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Ska funka ifall du har igång båda, man kan köra Intergrerade "offline" och ha diskereta som Main.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till Windows kanske ska tilläggas... Hade gärna sett att Intel satsa hårdare på grafik-drivrutiner till linuxkärnan än vad det gör nu.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du har inte ett diskret grafikkort då? Tror det bara funkar om man kör med den integrerade grafikkretsen.

Jag körde med både ett 750 ti och det integrerade i en haswell processor samtidigt när Jag hade en Intel dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av QuantoR:

Drivrutiner till Windows kanske ska tilläggas... Hade gärna sett att Intel satsa hårdare på grafik-drivrutiner till linuxkärnan än vad det gör nu.

Både GPU-delen till Haswell nu till Brodwell hade stöd i Linux-kärnan flera månader innan kretsarna gick att köpa för oss konsumenter, så lite jobbar man med drivers för Linux-kärnan i alla fall

Inte helt säker på HEVC, men den ena delen är i alla fall på plats sedan december 2014, stöd i Linux Video Acceleration API. Den andra komponenten är att drivaren i kärnan måste göra funktionen åtkomlig, verkar som om det går att lösa via Intel Media Server Studio 2015 men kan inte svära på det då jag inte testat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Fungerar klockrent i min NUC. Något är bättre för hela responsen blev rappare.

Permalänk
Medlem

För er som fått det att funka i Windows med en Haswell, vilket program och codec använder ni samt vilken typ av fil har ni testat med, bifoga gärna länk med en sample fil.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB