Programikoner slutat att fungera i aktivitetsfältet.

Permalänk
Medlem

Programikoner slutat att fungera i aktivitetsfältet.

Någon som har fått samma problem som mig? Jag kan inte starta programmen som ligger i aktivitetsfältet.

Jag får detta felmeddelandet...

Opps, det glömde jag nämna också...

Det går inte att klicka på programmen i startmenyn heller. För att starta Firefox, så måste jag gå till ikonen i startmenyn och högerklicka och välja öppna ny flik. Då startar programmet och öppnar en ny flik.

Började för några dagar sedan.

/ Stefan.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ta bort, starta från startmenyn e dyl och fäst igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ta bort, starta från startmenyn e dyl och fäst igen?

Opps, det glömde jag nämna också...

Det går inte att klicka på programmen i startmenyn heller. För att starta Firefox, så måste jag gå till ikonen i startmenyn och högerklicka och välja öppna ny flik. Då startar programmet och öppnar en ny flik.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Göra en systemåterställning till en lagringspunkt några dagar tillbaks i tiden?
Eller kan det vara en uppdatering som har ställt till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Göra en systemåterställning till en lagringspunkt några dagar tillbaks i tiden?
Eller kan det vara en uppdatering som har ställt till det?

Hade inga tidsmarkering att gå tillbaka till...

Min första tanke var att det har något med Windows Update att göra och tänkte att fler har detta problemet.

De är jättekonstigt för om jag klicka på ikonen, så kommer meddelandet upp som jag postade i första inlägget. Däremot om jag höger klickar och väljer Öppna ny Flik (Mozilla Firefox ikonen), så öppnar den programmet utan problem.

Samma meddelande kommer upp om jag höger klickar på Start knappen och väljer System och det är ju ändå Windows länkar och ingen extern programvara.

Funderar över virus, så nu gör jag en komplett scanning av diskarna...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Filerna i den mappen är .lnk-filer (genvägar/shortcuts), så något har hänt med associationen att öppna .lnk-filer korrekt.

Testa att följa svaret här:
https://superuser.com/questions/1702952/how-to-reset-shortcut...

Kopierat utifall att det skulle försvinna:

Citat:

Delete the entire HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\.lnk registry folder (subkey).
Also delete HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\lnkfile if it exists.

Starta om datorn efter det och testa.
Om inte det heller funkar finns diverse andra fixar som kan hjälpa, men flera är gamla, t ex denna:
https://www.sevenforums.com/software/282994-how-fix-all-short...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS