Permalänk
Medlem

Bygga mekaniskt tangentbord, vad behövs?

Tjena! Jag har tänkt bygga ett mekaniskt tangentbord någon gång i framtiden, men ska börja lite lugnare. Jag har tänkt göra ett litet, med bara Å, Ä och Ö (3 tangenter totalt). Vad behöver man införskaffa för grejer? Alla svar uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem

Brytare, en platta att löda fast dom på, lödgrejor, en sladd för att koppla in det med och kanske någon sorts skal/chassi. Kommer förmodligen också behövas någon sorts styrkrets för att datorn ska förstå att det handlar om ett tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Brytare, en platta att löda fast dom på, lödgrejor, en sladd för att koppla in det med och kanske någon sorts skal/chassi. Kommer förmodligen också behövas någon sorts styrkrets för att datorn ska förstå att det handlar om ett tangentbord.

Lödgrejer - check!
Har en micro-USB-kabel, räknas det?

Vars skaffar man grejer, kan man slippa undan billigt genom någon butik i Sverige, eller är det staterna som är enda alternativet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZedFerN:

Visst skrev jag att alla svar uppskattas, men det ska vara on-topic!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror faktiskt det va seriöst inlägg. Lego är väldigt mångsidigt att bygga kring.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk

Fråga skaparen av detta galleriet han borde kunna svara på det mesta. http://www.sweclockers.com/galleri/12948-egentillverkad-spira...

Visa signatur

Chassi:Factal design R4
Processor: Intel i5 4670k
Gpu:MSI POWER Edition gtx 670
Moderkort:Asus Z87-A
Kylare:Cooler Master Myper 212

Permalänk
Medlem
Skrivet av whatisgoogle:

Fråga skaparen av detta galleriet han borde kunna svara på det mesta. http://www.sweclockers.com/galleri/12948-egentillverkad-spira...

Det var där inspirationen tog vid! ska fråga imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du vill komma billigt undan, så rekommenderar jag att du snor styrkretsen från ett billigt USB-anslutet tangentbord.
Sedan monterar du dina brytare på ett experimentkort som du skruvar med distanser ovanpå styrkortet.
Sätt fötter på bygget, eller stoppa det i en låda.

Jag gjorde så när jag byggde en liten mediakontroller.
Tog ett tangentbord med de funktioner jag önskade och drog dit några microbrytare på styrkortet som gav signal på de pinnar i matrisen jag önskade.

Notera att cherry mx inte har samma avstånd mellan benen som de experimentkort jag haft liggandes. Du får borra egna och sedan brygga över med tenn. Fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Om du vill komma billigt undan, så rekommenderar jag att du snor styrkretsen från ett billigt USB-anslutet tangentbord.
Sedan monterar du dina brytare på ett experimentkort som du skruvar med distanser ovanpå styrkortet.
Sätt fötter på bygget, eller stoppa det i en låda.

Jag gjorde så när jag byggde en liten mediakontroller.
Tog ett tangentbord med de funktioner jag önskade och drog dit några microbrytare på styrkortet som gav signal på de pinnar i matrisen jag önskade.

Notera att cherry mx inte har samma avstånd mellan benen som de experimentkort jag haft liggandes. Du får borra egna och sedan brygga över med tenn. Fungerar hur bra som helst.

Smart det där med styrkretsen! Kanske ska rota fram något gammalt tangentbord! Tack för tipset.
Vad för program ska man programmera styrkretsen med? Eller räcker det med att bara koppla fast rätt knapp på rätt pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ZedFerN:

Smart det där med styrkretsen! Kanske ska rota fram något gammalt tangentbord! Tack för tipset.
Vad för program ska man programmera styrkretsen med? Eller räcker det med att bara koppla fast rätt knapp på rätt pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt knapp på rätt pin, annars måste du köpa/bygga en egen custom controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Rätt knapp på rätt pin, annars måste du köpa/bygga en egen custom controller.

Precis, som jag trodde. Om man vill ha en custom så blir det staterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Medlem

Om jag vill ha bakgrundsbelyst, vad behövs då, vilka LEDS?

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |