Permalänk

On/off knapp slutat fungera, hjälp!

Hej allesammans. Idag när jag skulle starta min dator så funkade det inte att trycka på On/off knappen som det alltid har gjort. Jag hade datorn på strömsparsläge om det nu spelar någon roll, jag får verkligen inte igång den! Har även skruvat isär locket som sitter för och har tryckt på den lilla knappen som ska få datorn att starta men utan resultat. Är nere på livets botten just nu, vad ska jag göra? Hur kan det bara sluta fungera såhär plötsligt efter en natt? Datorn är inte så gammal alls heller så..

Några av er som har förslag vad jag ska ta mig till? Lämna in på lagning eller annat? Rekommenderar ni något ställe kring Borås/Göteborg där det går fort och bra isånnafall?

Jätte tacksam för svar! / Sebastian.

Permalänk

Kollat så inte dessa har trillat ut ?

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Rekordmedlem

Endera ha nått gått sönder eller så har datorn hängt sig eftersom energisparlägena inte alltid är så pålitliga, dra ur nätkontakten minst 5 minuter och prova igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Japp, inget som trillat ut:(

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Endera ha nått gått sönder eller så har datorn hängt sig eftersom energisparlägena inte alltid är så pålitliga, dra ur nätkontakten minst 5 minuter och prova igen.

Jag har prövat det också! När jag sedan suttit in kontakten och slått på den där knappen där bak på datorn så har fläkten snurrat såhär en sekund då datorn fått ström, men knappen vägrar fungera än..:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nuggetzyo:

Jag har prövat det också! När jag sedan suttit in kontakten och slått på den där knappen där bak på datorn så har fläkten snurrat såhär en sekund då datorn fått ström, men knappen vägrar fungera än..:(

har du provat ta loss kontakten till strömbrytaren på moderkortet och mätt om knappen fungerar eller provat att starta med en skruvmejsel mellan de 2 stift knappen var ansluten till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

har du provat ta loss kontakten till strömbrytaren på moderkortet och mätt om knappen fungerar eller provat att starta med en skruvmejsel mellan de 2 stift knappen var ansluten till ?

Då jag är ganska så kass på datorer så vet jag inte alls hur det ser ut där de "2 stiift" knappen är ansluten till ser ut:/ sen med kontakten till strömbrytaren förstår jag inte heller.. Kan du inte hitta någon bild eller något som förklarar och visar? Då jag sitter på min mobil och är lite svårare:(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nuggetzyo:

Då jag är ganska så kass på datorer så vet jag inte alls hur det ser ut där de "2 stiift" knappen är ansluten till ser ut:/ sen med kontakten till strömbrytaren förstår jag inte heller.. Kan du inte hitta någon bild eller något som förklarar och visar? Då jag sitter på min mobil och är lite svårare:(

Jag menar kontakterna i bilden på post 2, man lossar kabeln som går till lådans front och lägger en skruvmejsel mellan stiften på moderkortet där den kabeln satt, det motsvarar att man trycker på startknappen.
Du kan läsa moderkortsmanualen så ser du vilken funktion respektive kontaktstift har om du är osäker på det.

Visa signatur