The Pirate Bay öppnar på nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Spelar det någon roll?

Faktum är att piratkopiering sker, du KAN INTE bekämpa det genom att sätta folk i fängelse eller stänga ner sidor. Du får helt enkelt anpassa dig efter rådande miljö. Mediabolagen VÄGRAR att ändra sig, de ska ha ALLA pengar eller inga och förlorar helt sonika en massa pengar. Kolla hur fenomenalt bra det går för Netflix och Spotify som faktiskt rättar sig efter kundens behov.

Nja, sanning med modifikation. Om du ser hur det gick för Swebits och en av deras största uppladdare torskade så sänkte dom nog folk som tankade en hel del, om inte för alltid så för ett tag.

en del blev säkert skrämda från att någonsin tanka ner något igen dessutom

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Spelar det någon roll?

Faktum är att piratkopiering sker, du KAN INTE bekämpa det genom att sätta folk i fängelse eller stänga ner sidor. Du får helt enkelt anpassa dig efter rådande miljö. Mediabolagen VÄGRAR att ändra sig, de ska ha ALLA pengar eller inga och förlorar helt sonika en massa pengar. Kolla hur fenomenalt bra det går för Netflix och Spotify som faktiskt rättar sig efter kundens behov.

'Det händer, därför ska man inte göra något åt det' måste vara ett av de dummaste argumenten på länge. Det kan man ju säga om exakt alla lagbrott som någon gång skett.

Jag älskar även hur de säger att mediabolag vägrar anpassa sig. Samtidigt som du visasr på två tjänster som visar hur mycket de har anpassat sig. Så uppenbarligen, som du bevisade, så har mediabolagen anpassat sig för rådande situation.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det är konstigt att man varken kan göra en ping förfrågan, tracert eller nslookup? Eller det kanske alltid har varit blockerat?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

'Det händer, därför ska man inte göra något åt det' måste vara ett av de dummaste argumenten på länge. Det kan man ju säga om exakt alla lagbrott som någon gång skett.

Jag älskar även hur de säger att mediabolag vägrar anpassa sig. Samtidigt som du visasr på två tjänster som visar hur mycket de har anpassat sig. Så uppenbarligen, som du bevisade, så har mediabolagen anpassat sig för rådande situation.

Har de lyckats få ner piratkopieringen genom att slänga folk i fängelse och kräva miljarder av ensamstående mammor?

Helt enkelt, det går inte att göra något åt det, så istället för att ödsla tid och pengar på att försöka få fast folk så bör de starta egna alternativa och bättre tjänster, det är så de kommer få pengar, deras glansdagar är över då de kunde styra och ställa hur det ville med järnhand.

Ja, de har börjat anpassa sig, men de stretar fortfarande emot något enormt, utbudet är katastrofalt på Netflix förutom i USA, att regionslåsa digitala saker är bara absurt, och därför kommer jag även att använda en VPN eller ladda ner det som inte finns på svenska Netflix.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Vem påstår att fildelare inte betalar? Självfallet finns det en skara människor som går efter parollen att gratis är gott, men det speglar inte helheten. Människans uttryck är många och vi anpassar oss inte alltid efter rådande omständigheter. Detta kan vi ha delade uppfattningar om, och det ska vi ha - det är mänskligt.

Ett exempel kan gälla TV-serier. Ponera att jag vill se "The Killing" som jag köper på antingen DVD eller Blu-Ray. Om jag vill se fortsättningen i andra säsongen, ja, då har jag köpt den enda säsongen som finns utgiven. Ett alternativ är att se om fortsättningen finns på någon streamingtjänst, men det intresserar mig inte.

Det finns en mängd serier med ovan nämnda problematik, och distributören känner inget ansvar i frågan.

Hade jag bott på andra sidan atlanten hade problematiken inte varit lika stor.

Vilken konsument köper TV-serier som distributören endast ger ut första säsongen?

Varför köpa en titel på DVD när andra kan köpa den på Blu-Ray?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du gjorde just matten själv.. Du kom fram till att det blev strax över 1.000 spänn i månaden.

Ja? Det var ju det jag sade?

Skrivet av tcntad:

Köp lite nyare spel, nåt direkt vid en release så är det bara 4-600 spänn om inte mer.

Du menar varje månad?

Så det vara bara för spel du tyckte min höftade summa på drygt 1000 kronor i månaden var låg?

Permalänk
Medlem

Ja detta var ju oväntat xD så länge det finns någon finurlig individ därute so mgillar att se bolagen bli sura kommer TPB resa sig igen och igen och igen, till usa lyckas sumpa net neutraliteten:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

Samhällsproblemet är väl att snorungar vill få allt gratis.

Eller att privata företag gör allt för vinst :)? Skulle kanske inte tanka om priset för en film låg på en nivå där företagen inte tjänar x antal miljarder ÄVEN när folk kopierar och ändå skriker de efter mer...

Permalänk
Skribent

Älskar trådar som dessa, gamla moralpredikande gubbar vs ungdomar ur generation X

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Nja, sanning med modifikation. Om du ser hur det gick för Sweclockers och en av deras största uppladdare torskade så sänkte dom nog folk som tankade en hel del, om inte för alltid så för ett tag.

en del blev säkert skrämda från att någonsin tanka ner något igen dessutom

Där blev det nog lite fel.

Permalänk
Medlem

Dom borde lägga ner mer resurser på att sätta dit äldre som utnyttjar mindreåriga i porrbranschen. Jag tror inte att dessa tjejer gör detta frivilligt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Där blev det nog lite fel.

På vilket sätt menar du?

HAHA.. fan nu ser jag ju. Jag editerar mitt inlägg direkt, så van att skriva Sweclockers. Bra att du var uppmärksam.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Blev så sugen på att kolla på nya TPB att fast jag sitter nu på bibblan (vilket spärrar tpb) att jag kände för att gå förbi deras spärrar

Jo fågel fenix på framsidan, haha

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Haha. Nä men ska bli intressant å se hur det går nu för både TPB och Svenska polisen å alla andra företag som är efter dom

Sen är ju frågan hur mycket tid osv man ska lägga ner på detta jämfört med "riktiga" brott så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre131:

Var inte TPB mobil anpassad innan? Eller kommer jag ihåg fel?

Du minns fel..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Älskar trådar som dessa, gamla moralpredikande gubbar vs ungdomar ur generation X

Generation X har dock inte varit ungdomar på bra länge?
Generation X är dom födda på 60- och 70-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Att stänga ner TPB är väl som att försöka förbjuda religion. Det poppar alltid upp nått nytt.
Men jag föredrar TPB framför religion

Men TPB är ju närmast ett Kopist-tempel!

http://kopimistsamfundet.se/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skribent
Skrivet av Kilroy:

Generation X har dock inte varit ungdomar på bra länge?
Generation X är dom födda på 60- och 70-talet.

Termen "Generation X" används dock flitigt av folk i min ålder för att beskriva oss själva, alt. "Generation free" brukar vi kallas av äldre

Som jag uppfattat det kan termen Gen-X vara vilken post-modern ungdom som helst som är tidsenlig.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Kan inte ni fildelare börja köpa materialet istället?

Polisen arbetar från div. organisationer, musikbolag, artister, anmälningar osv. Polisen jagar inte spöken i detta fall, laget bakom TPB är och har åkt fast.

1. vill veta vad det är jag köper först... e det bra, hamnar det på min hylla.
har du hört om "grisen i säcken"?

2. jag vill köpa Iron Maiden oremastrad, orginal inspelning... eller Metallica för den delen...
sist jag kollade fanns det helt enkelt inte.

3. tag det som är riktat till ungdomar: hur många har egen inkomst?
hur många familjer i världen har råd att följa sina barns modesvängningar?
vem har råd, på riktigt, att betala för det?

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Ni som inte tycker polisen ska lägga pengar på att bekämpa piratkopiering med anledning av den ändå kommer fortsätta existera, anser ni att samma policy ska appliceras på andra brott (som bevisligen plågat samhället längre än Internet existerat och därmed inte heller försvinner) eller gäller det bara brott ni själva vill begå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Bra där att Sweclockers uppmuntar piratkopieringen genom att informera alla att Piratebay är öppet.....NOT!

Nyhetsrapportering kallas det, även t.e.x. DN skriver om det: http://www.dn.se/nyheter/sverige/the-pirate-bay-ater-uppe/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kollakolla:

Utrensningen bland mods och admins känns dock jävligt shady.
http://torrentfreak.com/pirate-bay-wont-make-a-full-comeback-...

honeypot indeed

Wow, hmm, ja det verkar ju ganska konstigt, antar att vi får v'nta på den riktiga reopeningen då O-o

Permalänk
Medlem

Så rassian stängde ned en pirate bay och nu har de dussins kloner + inte mindre än två officiella Pirate bay ( en driftad av orginalets sysadmin och en driftad av dess övriga admins och moderatorer ).

Detta är inte en hydra som växer två huvuden när man hugger av ett, utan ett tjog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Bara jag som tycker det är konstigt att man varken kan göra en ping förfrågan, tracert eller nslookup? Eller det kanske alltid har varit blockerat?

Det är för att DNS'n går genom CloudFlare, går inte spåra på det sättet om du inte känner till en IP som går direkt till någon server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

1. vill veta vad det är jag köper först... e det bra, hamnar det på min hylla.
har du hört om "grisen i säcken"?

2. jag vill köpa Iron Maiden oremastrad, orginal inspelning... eller Metallica för den delen...
sist jag kollade fanns det helt enkelt inte.

3. tag det som är riktat till ungdomar: hur många har egen inkomst?
hur många familjer i världen har råd att följa sina barns modesvängningar?
vem har råd, på riktigt, att betala för det?

Vi struntar i dom två första punkterna, låt oss fokusera på den tredje.

Med det tankesättet så ska alltså alla som inte har råd med något bara ta det helt enkelt?
Även om det klassas som stöld?

Då kan ungdomar bara ta en ny mobiltelefon (läs stjäla), och köra med argumentet "Jo, men mina föräldrar har inte råd att ge mig den".

Permalänk
Medlem

Intressant det där med intern konflikt, kanske slutar med två TBP som bägge anser sig den riktiga
Tja om man hugger av en hydra så växer det ut två nya var det ja....

Förresten det har ryktats om att TPB gänget skulle öppna http://hydrabay.se/ vilket är parkerad.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Om det finns någon som vart i min situation med att torrentar var bekvämt och snabbt sätt att få ner film men som inte är i behov att spara pengar egentligen utan bara var ute efter tillgängligheten så kan jag rekommendera youtube/movies, 30 kr per hyrd film. Använt ett tag och trycker ut bild via chrome cast och det är seriöst klockrent. Netflix utbud var dess fall för mig men youtube/movies. Görbra tjänst och man får sakerna direkt. Sry för denna lilla instickare med hederlighet och lagligt alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nja... man kan ju inte direkt förneka vad syftet med "The Pirate Bay" är eller hur? Speciellt med tanke på namnet.

Vissa jämför med Google... men det är ju lite fel eftersom det är en "sökmotor" som indexerar internetsidorna. På TPB så är det användare som "aktivt" delar med sig av "Torrent-filer" och "Magnet-länkar".

Att reta etablissemanget var säkert en stor del vid val av namnet..
TPB gör det enkelt att dela filer för användarna. Telefonbolagen gör det enkelt för rånare att planera och genomföra rån. Postväsendet gör det enkelt att smuggla nätdroger...

Skrivet av Marinlik:

Det där var bland det dummaste jag hört. Det är helt ologiskt att allt ska vara fritt på internet. Ingen äger internet i sig, men mängder av personer äger olika saker på internet. Det är en helt annan sak.

Internet är inget som är avskiljt från verkligheten, det är en del av verkligheten, och i verkligheten så kostar folks arbete pengar.

Internet är bara ett medium för kommunikation. Ska det censureras så bör även andra medium censureras. Skulle definitivt få bukt med arbetslösheten om alla telefonsamtal avlyssnades, alla brev öppnas, läses och kontrolleras för innehåll, alla personer har en skugga som lyssnar på samtal som sker mellan 4 ögon. Ett drömsamhälle?

Skrivet av codegear:

Tyvärr så är det inte bara multimiljonärer som drabbas av fildelningen. Det finns även musiker, programutvecklare men flera som försöker försörja sig på sin konst men fildelningen förstör en hel del för dem.

Det var många hederliga hårt arbetande människor som byggde fartyg i Sverige som blev arbetslösa när rederierna valde att skaffa fartyg från låglöneländer istället. Varför såg vi ingen polisinsats som beslagtog skeppsvarven i låglöneländer?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Faktum kvarstår att det är tråkigt att det läggs så enorma resurser på att kämpa emot fildelningen, varför inte komma till en lösning för tekniken?

Inför någon "nedladdnings tilläggstjänst" på bredbandsanvändare idag som man kan välja till, då tillåts man ladda ned, och pengarna går oavbrutet till industrin för film, musik, program, spel, osv.

Bara en tanke.

~Riki|Ru

Visa signatur

- Chassi: NZXT 510 Elite, CPU: INTEL I7 6950X @ 4Ghz RAM: 64 GB DDR4 3000 mhz, MB: ASUS X99 DELUX II , GPU: RTX 3090 HOF Nätagg: 1200 watt plat, CPU Kylare: NZXT X53 , HDD: 2 x 2 TB 7200 RPM, 512 Gb SSD, 1 Tb Samsung 970 EVO M2 OS: Win10 Pro 64-Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Fungerar för mig. Kanske sidan temporärt låg nere när du försökte

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2