Permalänk
Inaktiv

DVI vs display port?

Vad föredrar ni gamers och varför?

Permalänk
Medlem

DisplayPort om möjligt pga mindre kontakt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Displayport. Enbart pga formatet. Borde nästan vara spöstraff för den som bestyckade DVI- och VGA-kontakterna med skruvfanskapen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Vad föredrar ni gamers och varför?

DisplayPort
Nyare, mer funktionalitet, högre bandbredd, betydligt mer kompetent kontakt, kompatibilitet ända ner till VGA, osv osv
DP är överlägset DVI på alla sätt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Varken DVI eller VGA är tänkt att användas som något man drar av och på stup i kvarten. Inte lönt o klaga på deras jobbiga skruvmekanism
T.o.m HDMI hade skruv möjlighet i de första revisionerna.

Displayport och mini displayport/Thunderbolt är en helt överlägsen teknik och designad och användas både i fasta installationer
och i hotswap lägen som bärbara datorer m.m.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Fungerar 144hz med displayport?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Inaktiv

Personligen föredrar jag själv displayport pga...

Displayport 1.3

8K at 60Hz
multiple video streams
audio
network
other data signals
4K stereoscopic 3D
21:9 aspect ratios
Adaptive-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TroubleBaker:

Bra fråga.

Kanske någon som vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Skrivet av anon154069:

Bra fråga.

Kanske någon som vet!

Självfallet!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Tror vi har en självfallen vinnare i den här frågan.
ALL THUMBS UP THEN

Permalänk
Inaktiv

Rock on, displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Displayport är den kraftfullaste standarden vi har, så den klarar alltid det modernaste.

Visa signatur

Permalänk

hdmi vs dp port då då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da_King79:

hdmi vs dp port då då ?

HDMI är skräp jämfört med DP.

DP = Efterträdaren till DVI

HDMI = Efterträdaren till SCART

HDMI är inte byggd för att ryckas loss och sättas i stup i kvarten.
Folk tror HDMI och DP är ämnat för samma sak.

Pga hur HDMI missbrukas som hotswap kontakt i laptops m.m. så inom 2-3 år kommer den splittras i 2 vägskäl.
HDMI som den är i dag kommer fortsätta på baksidan av DVD/BR spelare och dyl. Dvs "Fasta" installationer.
HDMI som skall vara för laptops/sufrplattor/mobil/MHL osv kommer integreras i USB 3.1 kontakten.

Skall man köra kablar till PC världen som skall klara senaste upplösningar och specifiktioner skall man hålla sig till Displayport.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör dvi på grund av att jag hatar låsningen till dp, den är stenhård och svåråtkomlig. Men laptopen kör jag med dp. Jag tycker dock hdmi är enklast att trycka in och ur

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Mitt grafikkort kommer inte överens med min skärm via DP. Ibland inbillar den sig att 1080p är skärmens maxupplösning och startar man datorn innan skärmen så får skärmen ingen signal när den väl går igång, så den går i viloläge. Enda sättet att väcka skärmen är att starta om datorn... :/ Därmed blir det DVI för mig eftersom den iaf fungerar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk

Mini displayport, av tidigare påpekade anledningar i tråden, samt att den lånar samma plug som thunderbolt, som är framtiden, tillsammans med usb 3.1 typ c. Enda nackdelen är att den är för tjock för att den ska tas med på det minsta och tunnaste klienter. Har svårt att tänka mig hur den t.ex kommer införas på den ryktade 12" mba'n. Dock tar den alla andra pluggar ändå. F.ö är HDMI helt useless förutom allt det återfinns överallt nu för tiden... darn.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Har använt DP sälänge jag haft skärman som haft stöd för det, och lite längre än så mha adapter. DP är helt klart det bästa som finns!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Mini displayport, av tidigare påpekade anledningar i tråden, samt att den lånar samma plug som thunderbolt, som är framtiden, tillsammans med usb 3.1 typ c. Enda nackdelen är att den är för tjock för att den ska tas med på det minsta och tunnaste klienter. Har svårt att tänka mig hur den t.ex kommer införas på den ryktade 12" mba'n. Dock tar den alla andra pluggar ändå. F.ö är HDMI helt useless förutom allt det återfinns överallt nu för tiden... darn.

Jag ser framtiden på laptops i princip mellan 2-4 st USB 3.1. Hade täckt alla behov.
Beroende på vilket grafikkort och hur moderkortet är lödat så hade man kunnat ta ut HDMI/MHL på allt ifrån en USB 3.1 och uppåt.

Visa signatur

Permalänk

O där fick jag svar på frågan