DirectX 12 öppnar för bättre utnyttjande av flera grafikprocessorer

Permalänk

Men gäller detta även Nvidia SLI-användare som har DirectX12? :OOO Jag kanske är efterbliven men jag uppfattade det som att det bara var AMD som fick utnyttja denna finfina teknik?

PLZ ANSWER I WANT TO KNOOW! Cri evertim om det bara är till AMD ;((

Permalänk
Medlem

Är det upp till speltillverkare kommer det inte hända

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tanken AMD för fram är väl mera att systemet ska "veta" vilka objekt som hamnar på vilket kort och därmed kunna hantera exakt var texturer och så vidare ska lagras. Jag är ingen expert inom området, men det känns som extremt komplext att få bra. Mycket material lär väl fortfarande förekomma växelvis hos båda korten, så en stor del av informationen borde trots allt behöva speglas. Att få ut "effektiva" 8 GB grafikminne känns väldigt avlägset.

SFR är förövrigt inget "nytt" egentligen utan användes flitigt för SLI/Crossfire på den gamla goda tiden. Någon kanske minns "mätaren" man kunde få upp med Geforce som visade var "gränsen" mellan kortens renderingszoner låg? Längs vägen bedömdes det dock att AFR var enklare och SFR dog ut mer eller mindre helt.

Så Sant, Jag körde det SFR både på minna G80 samt G92.

Känns som att det skulle kunna fungera bra inom en inte alt för nära framtid i singelplayer då man kan förutse vad som kommer att komma, men att få det i multiplayer på ett effektivt ett ser jag inte. Om nu inte objekten ska vara statiska.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Off topic:
Inte som det står på wiki i alla fall

Den är minns sagt inte fullständig.

Man ska titta lite på z-buffering, hur de gamla voodoo chippen hade dedicerade minnen för vissa delar. Glide. Samt att inte banchi eller liknande ska kopplas in i sli delen. Det var ett riktigt misstag.
Och om jag inte minns fel så var det precis Scan-Line_Interlieve. De ritade varannan rad inte varannan bild som AFR och inte heller under eller över del av bilden.

Nvidia köpte upp konkursboet och därav fick de använda namnet SLI.

Edit:
Som jag minns så var det att om man inte använde z-buffering kunde man med ett singel voodoo1 köra 800x600 och med voodoo2 köra 1024x768 eftersom att då tog inte minnet slut i den minnesdelen som var dedikerad för framebuffern.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Är det upp till speltillverkare kommer det inte hända

Inte så länge konsolerna och dess tillverkare tror att de härskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Off topic:
Inte som det står på wiki i alla fall

Den är minns sagt inte fullständig.

Man ska titta lite på z-buffering, hur de gamla voodoo chippen hade dedicerade minnen för vissa delar. Glide. Samt att inte banchi eller liknande ska kopplas in i sli delen. Det var ett riktigt misstag.
Och om jag inte minns fel så var det precis Scan-Line_Interlieve. De ritade varannan rad inte varannan bild som AFR och inte heller under eller över del av bilden.

Nvidia köpte upp konkursboet och därav fick de använda namnet SLI.

Jag kände inte igen det från wiki.. Men jag kommer ihåg att det var något med varannan linje.. Hade själv 2st voodoo 2 i sli på en gammal Compaq 433Mhz. http://en.wikipedia.org/wiki/Voodoo2

Offtopic som sagt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagWe:

Det kan man absolut göra, och en fundamental del av de nya APIerna (mantle/dx12/gl.next/metal..) är att tillhandahålla synkoniseringsprimitiver för att man skall kunna styra upp något sådant. Eftersom uppgiften att balansera jobben mellan GPUer ligger på spelmotorutvecklaren så är den modellen betydligt svårare att hantera. En frame är inte klar innan sista jobbet är klart, så det gäller att ge alla GPUer lika mycket jobb, vilket så klart är lättast om alla får ungefär samma jobb.

En intressant aspekt av att köra olika jobb på olika GPUer är att alla jobb ju inte behöver uppdateras lika frekvent. T.ex texturer för reflektioner uppdateras ofta inte varje frame, så de kan puttra på i lite långsammare takt.

Dessutom tror jag inte att AMD syftade på DX12 när de pratade om Mantles efterföljare. AMD lämnade ju över Mantle-specen till Khronos som hanterar OpenGL, och de kommer visa sitt Mantle-baserade cross vendor API på GDC den 5:e Mars.
http://schedule.gdconf.com/session/glnext-the-future-of-high-...

Inte för att det spelar så stor roll, eftersom jag inte tror att DX12 kommer skilja sig på den punkten.

Vädret då ? Ex. åska, blixt, blåst, vajande blad, träd och löv kan inte det iaf läggas på ett klenare kort ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Inte så länge konsolerna och dess tillverkare tror att de härskar

Konsol idioterna kan ha en USB 3.1 buss, TB eller nått annat kul och docka ett graffekort till så har vi löst det problemet

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz